دامیننس بیت کوین چیست؟ + نمودار لحظه ای دامیننس بیت کوین

دامیننس یا Dominance یک کلمه انگلیسی است که به معنای تسلط است. اگر شما از دسته افرادی هستید که سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها را انتخاب کردید احتمالاً برایتان سؤال است که در بازار بی‌نهایت رمز ارزها دامیننس چه معنا و مفهومی دارد؟ یا در بازار ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا دوج کوین تسلط در اختیار کدام‌یک از ارزهای دیجیتال است؟

همان‌طور که می‌دانید و بدیهی است بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال است ولی آیا این موضوع به این معنی است که سلطه مطلق یا همان دامیننس در دست بیت کوین است؟ می‌توان گفت که فاکتورها و مفاهیم زیادی در این بازار تعریف‌شده است که باعث ارزش‌گذاری می‌شود. به همین دلیل شما به‌عنوان یک کاربر باید این مفاهیم را بشناسید تا بتوانید یک سرمایه‌گذاری مؤثر داشته باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با دامیننس بیت کوین آشنا کنیم و بگوییم این موضوع چه تأثیری می‌تواند روی بازارهای ارز دیجیتال داشته باشد. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

منظور از دامیننس بیت کوین چیست؟

what is the meaning of bitcoin dominance

در این بخش به یک سؤال اساسی برخورد می‌کنیم که منظور از دامیننس چیست؟ این یک سؤال بسیار مهم و حیاتی است که هر فردی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند باید اطلاعات مناسبی در این زمینه داشته باشد. به‌طورکلی دامیننس در بازار ارزهای دیجیتال سهم یک ارز دیجیتال از سهم کل بازار است. به‌طور مثال کل حجمی که در این بازار وجود دارد 100 میلیون دلار است و اگر گفته شود که دامیننس 50 است یعنی نصف 100 میلیون دلار از کل سرمایه در بازار بیت کوین سرمایه‌گذاری شده است.

درک صحیح و مناسب از مفهوم دامیننس بیت کوین می‌تواند در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال بسیار سازنده باشد. البته باید توجه داشت که این مفهوم نباید به‌تنهایی سورس تصمیم‌گیری شما برای سرمایه‌گذاری و خریدوفروش انواع ارزهای دیجیتال قرار بگیرد.

چارت دامیننس بیت کوین

 

تاریخچه دامیننس بیت کوین

history of bitcoin dominance

در سالیان اخیر بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال شناخته‌شده است اما سؤال اصلی این است که آیا هنوز سلطه مطلق در دست بیت کوین است یا دچار تغییر شده است؟

در دهه اخیر بیت کوین تنها در بازار ارزهای دیجیتال یکه نوازی می‌کرد و بهتر است بگوییم رقیب چندانی در بازار نداشت و می‌توان نتیجه گرفت سلطه 100 درصدی در دست بیت کوین بوده است. اما این تسلط برای همیشه پایدار نبود به دلیل اینکه ارزهای دیجیتال مختلفی در دهه گذشته پا به بازار رمز ارزها گذاشتند. طبق آمار تعداد ارزهای دیجیتال یا همان رمز ارزها در سال 2021 میلادی از 6000 تا عبور کرده است.

بدیهی است که با بالا رفتن تعداد رمز ارزها دامیننس بیت کوین پایین آمده باشد. امروزه ارزهای دیجیتال زیادی مانند بیت کوین، اتریوم، دوج کوین و … وجود دارد که محبوبیت زیادی بین کاربران دارند اما سؤال اصلی این است که آیا کاهش دامیننس بیت کوین می‌تواند پیامد منفی به همراه خود داشته باشد؟ اگر پیامد منفی داشته باشد پس چگونه است که در سالیان اخیر قیمت بیت کوین نه تنها پایین نیامده است بلکه افزایش نیز یافته است.

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم شما نباید دامیننس را تنها سورس خود برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید و این مفهوم تنها یکی از ده پارامتر در بازار ارزهای دیجیتال است. شاید بهتر است این موضوع را از دید دیگری نگاه کنیم و بگویم دامیننس یک روند طی شده در بازار رمز ارزها است و با توجه به این موضوع متوجه خواهیم شد که این بازار به چه سمتی حرکت می‌کند.

دلیل اهمیت Bitcoin Dominance چیست؟

effect on dominance bitcoin

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کردید که دامیننس بیت کوین چه اهمیتی دارد؟ بدیهی است که دامیننس بیت کوین تأثیر بسزایی در بازار سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال دارد و با رصد کردن این شاخص می‌توان فهمید که پول در چه سمتی حرکت می‌کند. اگر این شاخص افزایش یابد می‌توان به‌راحتی نتیجه گرفت که تریدرها تمایل دارند که بیت کوین بخرند به دلیل اینکه پول بیشتری به بیت کوین روانه می‌شود. بدیهی است که اگر این شاخص کاهش یابد می‌توان گفت سرمایه‌گذاران تمایل دارند که سرمایه خود را به سمت آلت کوین‌ها سوق دهند.

بسیاری از تریدرها رصد جریان پول را یکی از شاخص‌های اصلی خود برای سرمایه‌گذاری می‌دانند و این موضوع به این مفهوم است که هر وقتی‌که تقاضا افزایش یابد در راستای آن قیمت نیز افزایش می‌یابد و همچنین اگر عرضه از تقاضا بیشتر باشد به‌طور بدیهی قیمت‌ها به طور عجیبی کاهش پیدا می‌کند. تا اینجای مقاله فهمیدیم که دامیننس بیت کوین می‌تواند چه تأثیری در سرمایه‌گذاری داشته باشد اما باید توجه داشته باشیم علاوه بر دامیننس بیت کوین داشتن دانش و علم تکنیکال می‌تواند در تصمیمات شما تأثیر به سزایی داشته باشد.

تأثیر دامیننس بیت کوین در تحلیل بازار رمز ارزها

تا این بخش مقاله شما را با مفهوم لغوی دامیننس آشنا کردیم و در ادامه گفتیم دامیننس می‌تواند چه تأثیری در بازار سرمایه‌گذاری داشته باشد. حال در این بخش قصد داریم به شما بگوییم صعودی یا نزولی شدن دامیننس بیت کوین چه پیامدهایی را به دنبال خود دارد. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

افزایش دامیننس بیت کوین

افزایش BTC Dominance سه نکته مهم را در خود جای‌داده است که به شرح زیر است:

  • جریان نقدینگی به سمت بازار بیت کوین است.
  • تقاضا برای خرید بیت کوین افزایش‌یافته است و به همین دلیل قیمت بیت کوین نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • کاهش نقدینگی در آلت کوین‌ها باعث کاهش قیمت آلت کوین‌ها می‌شود.

کاهش دامیننس بیت کوین

با کاهش BTC Dominance باید تریدرها به چند نکته توجه داشته باشند:

  • جریان نقدینگی دیگر به سمت بیت کوین روانه نیست.
  • برخلاف اعتقاد عموم کاربران کاهش دامیننس بیت کوین باعث افت قیمت بیت کوین نمی‌شود بلکه می‌توان فرض کرد که سرمایه زیادی صرف خرید آلت کوین‌ها شده است و این کار باعث کاهش حجم معاملات بیت کوین می‌شود.
  • در بیشتر مواقع هنگام کاهش دامیننس بیت کوین قیمت بیت کوین فقط دچار نوسان می‌شود و کاهش و افزایش زیادی را تجربه نمی‌کند.

توجه داشته باشید بافهم دقیق از کاهش دامیننس بیت کوین می‌توان عقیده غلطی که با کاهش سهم بیت کوین قیمت بیت کوین نیز کاهش می‌یابد را تصحیح کرد.

دامیننس بیت کوین را از کجا مشاهده کنیم؟

coin360 website

بسیاری از کاربران سؤالی در ذهن خود دارند و می‌گویند که چگونه می‌توان دامیننس بیت کوین را مشاهده کرد. همان‌طور که توضیحات بالا اشاره شد دامیننس یک مقدار ثابت نیست و ممکن است هرلحظه تغییر کند بنابراین شما به‌عنوان یک کاربر هرلحظه باید این شاخص را چک کنید.برای اینکه بتوانید سرمایه گذاری موفقتری داشته باشید می‌توانید علاوه بر مواردی که هم اکنون برای خرید برسی میکنید این شاخص هم برسی کنید برای چک کرن شاخص دامیننس بیت کوین میتوانید به قسمت چارت دامیننس بیت کوین در همین صفحه و یا به سایت coin360 مراجعه کنید و به بخش chart بروید تا به‌راحتی بتوانید دامیننس بیت کوین را با دیگر ارزهای دیجیتال مقایسه کنید.

سخن آخر

با توجه به اینکه افراد زیادی تمایل دارند که در بازار رمز ارزها سرمایه گذاری کنند باید درباره دامیننس بیت کوین نیز اطلاعات داشته باشند تا بدانند چه زمانی نقدینگی به سمت بیت کوین است و چه زمانی به سمت آلت کوین است. با توجه به این نیاز، ما در این مقاله قصد داشتیم شما را با مفاهیم اساسی دامیننس بیت کوین آشنا کنیم و به شما بگوییم چگونه می‌تواند این شاخص را به صورت نمودار مانند مشاهده کنید و با دیگر ارزهای دیجیتال مقایسه کنید. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x