فول نود یا نود کامل چیست؟ برسی کامل + مزایا و معایب

فول نود به نود های مختلفی گفته میشود که به شبکه بلاک چین وصل میشوند و تمام الزامات و قوانین شبکه بیت کوین را قبول میکند. و تمام دستگاهای دیگر متصل به شبکه بیت کوین را یک نود میگویند که به طور مفصل در این باره صحبت کرده ایم با پیشرفت دنیای تکنولوژی بسیاری از افراد با بیت کوین آشنا شدند و تصمیم به سرمایه‌گذاری در این زمینه گرفتند. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله شما را با فول نود بیت کوین آشنا کنیم و همچنین به بررسی مزایا و معایب آن نیز بپردازیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

نود چیست؟

نود چیست

هر دستگاهی که به شبکه بیت کوین وصل می‌شود را نود می‌نامند. می‌توان به‌طور ساده به این موضوع نگاه کرد و گفت نودها مانند پل ارتباطی هستند و می‌توانند در آن پیام دریافت یا ارسال کنند و همچنین توانایی انتقال اطلاعات تراکنش‌ها و بلاک‌ها را میان شبکه نیز دارند. البته باید توجه داشت هر نود عملکرد مخصوص به خود را دارد و امکان اشتراک عملکرد بین دو نود وجود ندارد.

وظیفه اصلی هر نود

فول نود چیست

در این بخش قصد داریم شما را با سه وظیفه اصلی هر نود آشنا کنیم که این سه وظیفه به شرح زیر است:

تطبیق تراکنش‌ها با قوانین کلی شبکه

به‌طورکلی در شبکه بیت کوین، نودها به‌صورت گروهی بلاک‌ها و تراکنش‌های جدید را تأیید می‌کنند و طبق آمار 50 درصد از نودهای موجود در شبکه باید بر روی تراکنش یا بلاک جدید مهر تأیید بزنند وگرنه در غیر این صورت تراکنش نامعتبر خوانده می‌شود.

اشتراک‌گذاری اطلاعات

اگر نود موردنظر بنا بر هر دلیلی از دسترس خارج شود، اطلاعات جدیدی که در زمان عدم دسترسی نود به شبکه بیت کوین واردشده است توسط دیگر نودها به اشتراک گذاشته می‌شود.

ذخیره کپی از تمام اطلاعات موجود در شبکه

یکی از مهم‌ترین وظایف نودها کپی گرفتن از اطلاعات موردنظر و نگهداری آنها است. هدف این کار، جلوگیری از دست رفتن داده‌ها است. جالب است بدانید داده‌های کپی شده توسط نودها باعث ایجاد تفاوت بین لایت نود و نود کامل می‌شود.

فول نود بیت کوین چیست؟

فول نود بیت کوین

 همان‌طور که گفتیم هر دستگاهی که به شبکه بیت کوین وصل می‌شود را نود می‌نامند. حال به نودهای که به‌طور مستقیم به شبکه متصل شده‌اند را فول نود یا نود کامل بیت کوین می‌گویند. جالب است بدانید برای اینکه نودهای عادی به فول نود تبدیل شوند نیاز به‌صرف هزینه است و برای این کار باید ابتدا نرم افزار Bitcoin Core را نصب کنید و سپس داده‌های موردنظر را در آن حفظ کنید. 

اگر بخواهیم اشاره‌ای به مزیت فول نود نسبت به نود معمولی بی اندازیم می‌توان گفت، اگر شما نود کامل را دارید پس کیف پول امن‌تری نیز برای ذخیره و دریافت بیت کوین خود دارید و این نوع کیف پول‌ها در برابر حملات هکری 51 درصد ایمن‌تر هستند.

پیشنهاد میکنیم مقاله زیر را بخواید؟

کیف پول ارز دیجیتال

انواع فول نود

انواع فول نود

فول نود به دو دسته آرشیو گر و سرشاخه تقسیم می‌شود که در این مقاله قصد داریم شما را با جزئیات نود آرشیو گر و سرشاخه آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

نود آرشیوگر (Archival)

به نودهای که تمام اطلاعات را ذخیره و نگهداری می‌کند، نود آرشیو گر می‌گویند. داده‌هایی که ذخیره می‌شود شامل داده‌های موجود در کیف پول صرافی‌ها است و معمولاً تحلیل گران بازار از نودهای آرشیو گر برای تحلیل بازارهای مالی کمک می‌گیرند.

 نود سرشاخه (Pruned)

همان‌طور که گفتیم نود آرشیو گر تمام اطلاعات مهم را در خود ذخیره می‌کند و نود سرشاخه نیز به همین صورت عمل می‌کند اما حجم ذخیره‌سازی نود سرشاخه نسبت به آرشیو گر کمتر است. نود سرشاخه سعی می‌کند که داده‌های جدید را در تراکنش‌ها جمع‌آوری یا ذخیره‌سازی کند به همین دلیل به آن نود سرشاخه می‌گویند.

امکانات لازم برای پیاده سازی یک فول نود بیت کوین

کاربران برای پیاده‌سازی فول نود نیاز به یک لپ‌تاپ یا کامیپوتر شخصی با نسخه Windows، Mac، Linux دارند و همچنین برای حفظ اطلاعات و داده‌ها باید حافظه کافی را در سیستم خود داشته باشند که پیشنهاد ما به شما این است که 200 گیگابایت فضای خالی باید روی دیسک موجود باشد.

فول نودهای آنلاین سرعتی به‌اندازه 200 گیگابایت در ماه برای دریافت بیت کوین احتیاج دارند و همچنین برای اولین فول نود شما باید 200 گیگابایت برای دانلود کنار بگذارید. توجه داشته باشید فول نود باید در روز به‌طور پیوسته 6 ساعت کار کند.

لایت نود چیست؟

فول نود بیت کوین

لایت نود یکی از انواع نودها است که به تأیید بلاک‌های رأس زنجیره می‌پردازد. توجه داشته باشید به بلاک‌های رأس زنجیره Block Headers نیز می‌گویند.

این نود برعکس نود کامل نیازی به دریافت همه داده‌های شبکه ندارد و کاملاً وابسته به فول نودها است. اگر بخواهیم به تفاوت این دو نود اشاره‌کنیم می‌توانیم بگوییم که این دو نود در سطح اختیارات، میزان امنیت و میزان داده‌های دریافت شده از شبکه بلاک چین متفاوت هستند.

همان‌طور که گفتیم نود لایت کاملاً به نود کامل وابستگی دارد و اگر نود کاملی برای تأیید تراکنش‌ها و بلاک‌های نود لایت یا سبک نباشد، درواقع شبکه موردنظر با شبکه متمرکز هیچ تفاوتی ندارد. لایت نودها را می‌توان به یک شخص ثالث تشبیه کرد که برای دسترسی راحت‌تر کاربران به کیف پول نقش ایفا می‌کند و اگر داده‌های یک تراکنش نامعتبر توسط نودهای سبک مورد تأیید قرار بگیرد کل آن تراکنش به دلیل قدرت ماورایی نودهای کامل رد خواهد شد و مورد تأیید قرار نمی‌گیرد.

مزایای فول نود بیت کوین چیست؟

همان‌طور که گفتیم برای تبدیل یک نود معمولی به نود کامل نیاز به پرداخت هزینه‌های بالایی است و پرداخت این نمونه از هزینه‌ها سودی برای گره‌های داوطلب ندارد. اکثر افراد به‌طور داوطلبانه به شبکه متصل می‌شوند و در نقش یک فول نود به خوبی ایفا نقش می‌کنند. برای این کار نیاز به منابع پردازش فراوانی است و این موضوع نیز باعث پرداخت هزینه‌های بیشتر می‌شود و همچنین باید اشاره‌کنیم که برای توسعه شبکه‌های نود کامل نیاز به تعداد زیادی گره‌های داوطلب داریم. در مقابل تمام این گفته‌ها مزایایی نیز وجود دارد که می‌توان به افزایش سطح امنیت شبکه و کیف پول برای نگهداری امن بیت کوین اشاره کرد.

موانع فول نود بیت کوین

در این بخش قصد داریم شما را با معایب نود کامل یا فول نود آشنا کنیم. این موانع عبارت‌اند از:

 مشکلات مربوط به پهنای باند

بسیاری از ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنتی با افزایش مصرف شما هزینه اضافی از شما دریافت می‌کنند یا ممکن است اتصال اینترنتی شما را قطع کنند و این موضوع کاملاً منطقی است. بنابراین برای جلوگیری از این اتفاقات باید پهنای باند خود را به خوبی مدیریت کنید.

آنتی ویروس

ویروس‌هایی ممکن است روی بستر بلاک چین قرارگرفته باشند و داده‌های مهم را دچار اختلال کنند و درنهایت باعث می‌شود دسترسی شما به مشکل بخورد و Bitcoin Core دچار محدودیت شود. بنابراین باید آنتی‌ویروس موردنظر شما نکات ایمنی و امنیتی را به خوبی رعایت کرده باشد.

حملات و اختلال

نرم‌افزار Bitcoin Core مهم‌ترین بخش فول نود یا نود کامل است. احتمال دارد فردی قصد واردکردن اختلال به شبکه را داشته باشد و به آن حمله هکری کند. توجه داشته باشید حمله به محدودیت پهنای باند نیز جز حملات هکری یا مختل‌کننده به‌حساب می‌آید.

سخن آخر

در این مقاله قصد داشتیم شما را با فول نود و لایت مود آشنا کنیم و سپس به بررسی مزایا و معایب این نمونه از نودها بپردازیم و همچنین شما را با نود آرشیو گر و سرشاخه آشنا کردیم و سپس جزئیاتی نیز در این زمینه برای شما بیان کردیم. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

 

سوالات متداول:


فول نود چیست ؟

هر دستگاهی که به شبکه بیت کوین وصل می‌شود را نود می‌نامند

 نود سرشاخه (Pruned) چیست؟

نود آرشیو گر تمام اطلاعات مهم را در خود ذخیره می‌کند و نود سرشاخه نیز به همین صورت عمل می‌کند اما حجم ذخیره‌سازی نود سرشاخه نسبت به آرشیو گر کمتر است. نود سرشاخه سعی می‌کند که داده‌های جدید را در تراکنش‌ها جمع‌آوری یا ذخیره‌سازی کند به همین دلیل به آن نود سرشاخه می‌گویند.
5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x