عرضه اولیه سکه یا ico چیست؟

عرضه اولیه سکه (ICO) را می‌توان روشی رایج برای جمع‌کردن سرمایه‌های پروژه‌های بلاک چینی دانست. همان‌طور که می‌دانید امروزه ما در دنیای تکنولوژی و دیجیتال زندگی می‌کنیم و بهتر است بگوییم زندگی ما با تکنولوژی گره‌خورده است و حالت دیجیتال به خود گرفته است. در همین زمان دنیا به این فکر افتاد بیت که پول را نیز به‌صورت دیجیتالی عرضه کند، که همین تفکر باعث شد که کوین مانند یک نوزاد نوپا متولد شود.

هنگامی‌که بیت کوین متولد شد اصطلاحات و تکنیک‌های زیادی وارد دنیای مالی شد که یکی از آنها عرضه اولیه سکه (ICO) است که شباهت زیادی به IPO دارد، اما در دو ویژگی متفاوت هستند که به شرح زیر است:

  • سهمی در آینده شرکت نمی‌توانید برای خودتان تصور کنید.
  • فعالیت باید مرتبط به کریپتوکارنسی‌ها باشد.

در این مقاله قصد داریم شما را با عرضه اولیه سکه (ICO) آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ICO چیست؟

ico چیست؟

همان‌طور که در ابتدا مقاله گفتیم ICO یک روش رایج برای جمع‌آوری سرمایه‌های پروژه‌های کریپتوکارنسی است. در این پروسه تیم فنی توکن‌هایی را در بلاک چین ایجاد می‌کنند و به قیمت اولیه خود به فروش می‌گذارند و در مرحله بعد پروژه به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردد تا پول که برای تبدیل ایده به واقعیت را نیاز دارد به‌دست آورد و درصورتی‌که پروژه موفق شود مزایایی نیز به سرمایه‌گذار داده می‌شود.

 

تاریخچه عرضه اولیه سکه (ICO)

تاریخچه ico

پروسه برای کسب سرمایه‌گذار در پروژه‌های کریپتوکارنسی از سال 2014 میلادی رواج پیدا کرد، هنگامی‌که دیتالیک همراه با توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال اتریوم از طریق ICO برای پروژه خود سرمایه به‌دست آوردند، تازه فهمیدند این روش می‌تواند روش مناسبی برای تبدیل ایده به واقعیت باشد. جالب است بدانید از سال 2014 تا به اکنون عرضه اولیه سکه ICO به یک هنجار در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل‌شده است.

در سال 2017 استفاده از ICO بسیار بیشتر از قبل رایج شد، به‌طوری‌که کمپین‌های زیادی برای پروژه‌های مختلف کریپتوکارنسی‌ها ایجاد شد و بسیاری از آنها با موفقیت همراه بودند و بسیاری از آنها نیز با شکست مواجه شدند.

چرا یک استارآپ باید عرضه اولیه سکه (ICO) را ترجیح بدهد؟

همان‌طور که گفتیم ICO تازه پا به عرصه سرمایه‌گذاری گذاشته است، به همین دلیل بسیاری از استارت آپ‌ها ترجیح می‌دهند از IPO استفاده کنند چون فرض می‌کنند که می‌تواند روش امن‌تری نسبت به ICO باشد. در ادامه قصد داریم برای شما دلایلی را بیاوریم که یک استارت آپ باید بر اساس این دلایل ICO را انتخاب کند.

  • حفظ کنترل: در ICO شما در شرکت سهمی نخواهید داشت و فقط یک سرویس کامپیوتری را به شرکت موردنظر می‌فروشید. این تفاوت بسیار مهم است زیرا باوجوداینکه از سرمایه‌گذار پول دریافت کردید هنوز هم می‌تواند تسلط کامل بر کسب‌وکار خود داشته باشید.
  • جهانی‌سازی: بسیاری از استارت آپ‌ها در تلاش هستند که برای کسب‌وکار خود سرمایه‌گذار جذب کنند و آنها در این زمینه می‌توانند با عرضه اولیه سکه ICO اقدام به جذب سرمایه‌گذار در سراسر جهان کنند.
  • نبود قوانین سخت‌گیرانه: برای عرضه ICO نیاز به‌کارهای اداری ندارید و می‌توانید زمان زیادی برای خود سیو کنید و همین صرفه‌جویی در زمان می‌تواند شما را در دنیای فناوری به موفقیت برساند.

چه کسی می‌تواند ICO ایجاد کند؟

how to made ico

تکنولوژی برای ایجاد ICO در سراسر جهان در اختیار مردم است و هیچ محدودیتی در عرضه آن وجود ندارد. با توجه به این موضوع اگر از دسته افرادی هستید که می‌خواهید یک عرضه اولیه سکه ICO را ایجاد کنید بهتر است ملاحظات قانونی را نیز در نظر بگیرید.

درصورتی‌که از تولد کریپتوکارنسی‌ها یک دهه می‌گذرد اما هنوز ابهاماتی درباره ارزهای دیجیتال وجود دارد و هنوز رفع نشده‌اند. به‌طور مثال در بعضی از کشورها استفاده از ICO مطلقاً ممنوع است، به همین دلیل شما به‌عنوان کسی که قصد دارد در این زمینه سرمایه‌گذاری کنید باید اطلاعات دقیقی درباره قوانین کشورتان در حوزه ICO ها داشته باشید.

شاید با خود فکر کنید اگر کشوری قوانینی درباره ICO ها ندارد یعنی شما کاملاً آزاد هستید که از این ویژگی استفاده کنید، درصورتی‌که احتمال دارد حتی شما با داشتن این عقیده نیز جریمه شوید.

عرضه اولیه سکه (ICO) چطور کار می‌کند؟

برای عرضه این نمونه از سکه شما نیاز به یک تیم خلاق دارید و این تیم خلاق نیز باید با فناوری بلاک چین آشنایی داشته باشد. جالب است بدانید در این حوزه همه‌چیز به خلاقیت تیم بستگی دارد و تیم توسعه یک کمپین راه‌اندازی می‌کند و سرمایه‌گذاران موردنظر خود را به این کمپین دعوت می‌کند.

ico می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، برای مثال در بسیاری از مواقع به‌صورت نقشه راه ایجاد بلاک چین دیده می‌شود. تیم توسعه با توجه به این موضوعات می‌خواهد یک بلاک چین را اجرا کند و آن را سالیان سال توسعه دهد.

در سناریو دیگر می‌توان گفت که در عرضه اولیه ico ممکن است که بلاک چین ایجاد نشود و تیم مجبور شود که فعالیت خود را در بستر اتریوم پیش ببرد. در این شرایط کسانی که توکن دارند می‌توانند توکن‌های خود را با ارزهای دیجیتال دیگر تبادل کنند.

توکن ICO چیست؟

توکن ico چیست؟

اگر توکن ico را بشناسید احتمالاً با خود می‌گوید خریدوفروش این نوع از توکن مانند بازی مونوپولی می‌ماند و شما به‌عنوان یک کاربر اقدام به خریدوفروش چیزی می‌کنند که اصلاً وجود ندارد و در این بازی یا قرارداد یک سری افراد برنده می‌شوند و سری دیگر بازنده.

جالب است بدانید توکن عرضه‌شده نشان‌دهنده سهم شما در استارت آپ است و هرچه قدر تعداد توکن‌های بیشتری داشته باشید می‌توان نتیجه گرفت سهم بیشتری نیز در کسب‌وکار موردنظر دارید. توجه داشته باشید اگر پروژه‌ای که انتخاب کردید در آینده به موفقیت برسد  به علت افزایش قیمت سرمایه شما، سود خوبی را به‌دست می‌آورید.

چرا سرمایه‌گذاران باید در یک عرضه اولیه سکه (ICO) شرکت کنند؟

در این قسمت قصد داریم دلایلی را برای شما بیاوریم تا نشان دهیم چرا یک سرمایه‌گذار باید در ico شرکت کند. این دلایل عبارت‌اند از:

  • بر اساس توافق در اسمارت کانترکت، سرمایه‌گذار در آینده مزایایی خواهد داشت، به‌عنوان‌مثال او می‌تواند محصولات یک شرکت را به قیمت پایین‌تر یا حتی رایگان دریافت کند.
  • اگر پروژه‌ای که او در آن سرمایه‌گذاری کرده است به موفقیت برسد ارزش دارایی‌های او نیز افزایش پیدا می‌کند. فرض کنید در عرضه اولیه شما 1000 توکن را به قیمت یک دلار خریداری کردید و بعد از مدتی قیمت آنها به 5 دلار افزایش پیدا می‌کند و با توجه به این موضوع ارزش سرمایه شما 5 برابر شده است.

کلاه‌برداری در ICO

فناوری بلاک چین بسیار جذاب است و باعث شده است که در سالیان اخیر پول به‌صورت دیجیتالی به مردم عرضه شود اما باید توجه داشت هر پروژه‌ای که مرتبط با بلاک چین است اصولاً سودآور نیست. اگر فردی در دنیای ارزهای دیجیتال ادعا کرد که می‌تواند در مدت‌زمان بسیار کوتاه پول شما را چند برابر کند باید به او شک کرد و او را کلاه‌بردار دانست.

به‌عنوان‌مثال کلاه‌برداران زیادی بودند که از اول تولد کریپتوکارنسی‌ها کلاه‌برداری کردند که می‌شود به condido اشاره کرد که بعدازاینکه 375 هزار دلار سرمایه برای پروژه خود جمع کردند به طرز عجیبی ناپدید شدند و هنوز بعد از چند سال خبری از توسعه دهندگان آن پروژه در دست نیست.

 سخن آخر 

در این مقاله قصد داشتم شما را با عرضه اولیه سکه (ICO) آشنا کنیم و دلایلی را بیاوریم تا بتوانیم شما را قانع کنیم که چرا سرمایه گذار و توسعه دهندگان باید برای پروژه و سرمایه گذاری‌های خود از ICO استفاده کنند و در نهایت نیز به شما درباره کلاه‌برداران در زمینه ICO هشدار دادیم تا خدای ناکرده سرمایه خود را از دست ندهید. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

به این مقاله امتیاز دهید! post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x