NFT چیست و چه کاربردی دارد؟ آموزش کامل ان اف تی

ظهور فناوری بلاکچین تحولی گسترده در کسب و کارهای دیجیتالی به وجود آورد. از تاثیرگذارترین پدیده‌های پردرآمد در این حوزه توکن‌های NFT هستند که با سرعت شگفت‌انگیزی همه‌گیر شدند. به همین دلیل است که افراد برای شروع این بیزنس می‌خواهند بدانند NFT چیست و صفر تا صد صنعت آن را بشناسند.

فراموش نکنید که کلید موفقیت در آگاهی نهفته است. پس باید قبل از شروع هر کاری با تمام ویژگی‌ها و نکات آن آشنا شوید تا بتوانید استراتژی‌های موثرتری به کار ببرید. در این مقاله تمام این اطلاعات مهمی را می‌خوانید که سود خوبی از صنعت NFT را نصیبتان می‌کند. بنابراین اگر به دنبال کسب چنین موفقیتی هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

رمز ارز NFT چیست؟

قبل از اینکه به شرح NFT بپردازیم، بهتر است بداینم که NFT مخفف چیست؟ زیرا پاسخ این سوال به درک مفهوم این رمزارز کمک بسزایی می‌کند. NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token که به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض است. این توکن‌های غیرقابل تعویض دارایی‌های رمزنگاری شده روی بلاکچین با کدهای شناسایی منحصر به فرد هستند که آن‌ها را از دیگر توکن‌ها متمایز می‌کند.

منظور از غیرقابل تعویض بودن این توکن‌ها آن است که برخلاف سایر ارزهای دیجیتال که می‌توانند جایگزین یکدیگر باشند، هیچ‌کدام از توکن‌های NFT را نمی‌توان با توکن دیگر جابه‌جا کرد. به عبارت دیگر شما می‌توانید یک بیت‌کوین را با بیت‌کوین دیگر جابه‌جا کنید، اما ساختار یک ان اف تی به‌گونه‌ای است که نمی‌توان آن را با ان اف تی دیگر تعویض کرد. بنابراین باید آن‌ها را با رمزارزهای دیگر مانند اتریوم معامله کرد.

برای درک بهتر مفهوم NFT بهتر است که با مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها آشنا شویم که در بخش بعدی این مقاله آورده شده است.

مهم‌ترین ویژگی‌های NFT

فراموش نکنید که هیچ واحدی چه در دنیای مجازی و چه در دنیای واقعی به شهرت دست نمی‌یابد، مگر با داشتن ویژگی‌هایی که آن‌ها را منحصربه‌فرد می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های NFT که توجه بسیاری را جلب کرده مالکیت انحصاری آن است. در این صورت افراد با اطمینان خاطر بیشتری به خرید و فروش این توکن‌ها می‌پردازند. گذشته از این NFTها ویژگی‌های مهم دیگری دارند که عبارتنداز:

یکی از ویژگی‌های NFTها کمیاب بودن آن‌هاست.

  • تقسیم‌ناپذیری؛ تقسیم‌ناپذیری در NFT به معنای آن است که یک توکن ان اف تی نمی‌تواند بیشتر از یک مالک داشته باشد یا بین مالکین متعدد تقسیم شود. این ویژگی اصالتی را به nfttoken می‌دهد که آن را از سایر رمزارزها متمایز می‌کند.
  • کمیاب بودن؛ یکی دیگر از دلایل ارزش بالای NFTها کمیاب بودن آن‌هاست.
  • منحصربه فرد بودن؛ NFTها منحصر به فرد هستند زیرا هیچ دو NFT مشابهی را نمی‌توانید در هیچ صرافی NFT پیدا کنید و هرگز نمی‌توانید آن‌ها را با یکدیگر تعویض کنید.
  • ریسک کلاهبرداری پایین؛ به دلیل توکنایز شدن در فناوری بلاکچین و مالکیت انحصاری NFTها، امکان کلاهبرداری در این صنعت بسیار کم است.

NFTها چه کاربردهایی دارند؟

حالا که فهمیدیم NFT به چه معناست، باید با کاربردهای آن نیز آشنا شویم. از آن‌جایی که توکن‌های غیرقابل تعویض در سراسر دنیا محبوبیت دارند؛ جای تعجبی ندارد که کاربردهای متعددی در صنایع مختلفی داشته باشد. این جنبه از صنعت ان اف تی به اقتصاد در حال رکود دنیا کمک بسزایی می‌کند.

بسیاری از تریدرهای موفق با دقت به بررسی هر کدام از این کاربردها پرداخته‌اند که بتوانند با آگاهی‌ بیشتری از قابلیت‌های این صنعت درآمدزایی کننند. همچنین باید به خوبی علایق خود را بشناسید که بتوانید وارد زیرشاخه درستی از NFT شوید.

کاربرد NFT در موسیقی

NFT موسیقی یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های صنعت توکن‌های غیرقابل تعویض بوده است. چیزی از ظهور NFT نگذشته بود که صنعت موسیقی تغییرات چشمگیری را تجربه کرد. زیرا هنرمندان حوزه موسیقی نیز به استفاده از NFTها روی آوردند. کاربرد ان اف تی موسیقی در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • توکنیزه کردن آهنگ‌ها و آلبوم‌ها؛
  • داشتن منبع درآمد مجازی از هنر موسیقی با دادن حق امتیاز به سازندگان، هنرمندان و تولیدکنندگان این حوزه؛
  • امکان ترکیب هنر موسیقی با سایر هنرها برای جذب مخاطب و درآمدزایی بیشتر؛ به طور مثال ارائه بلیط کنسرت VIP در ان اف تی‌های سطح بالاتر.

کاربرد NFT در دنیای مد و فشن

گوچی و دولچه گابانا مثال‌های معروفی برای کاربرد NFT در صنعت مد هستند.

مد و فشن از صنعت‌هایی به‌شمار می‌آید که همیشه برای انسان‌ها جذاب و پردرآمد بوده است. امروزه بسیاری از کلکسیونرها به دنبال جمع‌آوری آثار این صنعت هستند. از آن‌جایی که یکی از جامعه‌های هدف بازار NFT کلکسیونرها هستند، ان اف تی در دنیای فشن نقش پررنگی دارد.

به همین دلیل با پیدایش توکن‌های غیرقابل تعویض، بسیاری از برندهای معروف مد این فرصت را مغتنم شمرده و شروع به آزمایش NFT کردند. برندهایی مانند:

  • گوچی که یک کیف دیجیتالی را در Roblox، فضایی در متاورس، معرفی کرد. این کیف به قیمت 4115 دلار فروخته شد.
  • دولچه و گابانا در حراجی در صنعت NFT 9 تکه از آثار خود را 5.65 میلیون دلار به فروش رساند.

NFT Game؛ یکی از پرطرفدارترین کاربردهای NFT

بازی‌های مبتنی بر NFT یکی از پردرآمدترین کاربردهای NFT است و بازیکنان زیادی از این راه کسب درآمد می‌کنند. شهرت NFT Gaming تاحدی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران روی این بازی‌ها سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌کنند. Axie Infinity یکی از پرطرفدارترین بازی‌های مبتنی بر NFT است که بیش از 2 میلیون بازیکن فعال روزانه دارد.

توکن‌های NFT در این بازی‌ها آیتم‌هایی مانند آواتارها، سلاح‌ها، پوسته‌ها، شخصیت‌ها و حتی کارت‌های امتیاز درون بازی است. بازارهای NFT امکان خرید و فروش این توکن‌ها را به شما می‌دهد. طبیعی است که در ابتدا شرکت‌های بازی‌های سنتی نسبت به این بازی برخوردهای منفی داشتند، اما صنعت NFT آن‌قدر با اهداف دنیای مدرن همسو بود که هیچ‌کدام از این بازخوردها تاثیری بر محبوبیت آن‌ها نداشت.

فراموش نکنید که دنیای مدرن، دنیای استفاده چندجانبه است. معلوم است که بازیکنان بازی را ترجیح می‌دهند که در بستری امن امکان کسب درآمد را فراهم کند. اهمیت این موضوع به جایی رسیده است که امروزه افراد به روش‌های مختلفی از بازی‌های NFT کسب درآمد می‌کنند.

اگر شما هم گیمیری توانمند و به دنبال کسب درآمد از این روش هستید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن مقاله 10 روش کسب درآمد از بازی ‌های NFT را از دست ندهید.

کاربرد NFT در متاورس

از NFTمتاورس برای خرید و فروش املاک در متاورس استفاده می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید متاورس دنیایی مجازی مبتنی بر المان‌های دنیای واقعی است و پیش‌بینی می‌شود در آینده زندگی انسانی در متاورس بیشتر از دنیای واقعی در جریان باشد. همان‌طور که در مقاله روش‌های کسب درآمد از NFT بررسی کردیم، از آن‌جایی که دنیای متاورس دنیایی است که همه چیز از صفر ساخته شده است، بهترین واحد ارزی NFT است.

زیرا در پاسخ به سوال NFT چیست گفتیم که این ارزهای دیجیتال واحدهایی هستند که قابل تعویض با هیچ توکن دیگری نیستند. بنابراین می‌توانند واحدی مناسب برای انجام معاملات متاورسی باشند. به همین دلیل است که شرکت‌های معروف بسیاری مانند گوچی وسامسونگ با واحد ارزی ان اف تی املاک و زمین‌های متاورسی خریده‌اند.

NFT و ثبت احوال

از آن‌جایی که فناوری بلاکچین بستری مورد اعتماد برای ثبت اطلاعات محسوب می‌شود، بهترین محل برای ثبت اسناد مدارکی مانند مدارک تحصیلی، سوابق پزشکی، گواهی تولد و فوت نیز است. بنابراین این مدارک را به NFT تبدیل می‌کنند که از سرقت هویت جلوگیری شود.

به عنوان مثال، بسیاری از متخصصین حوزه بلاکچین به دنبال راهی برای NFT کردن گواهینامه و گذرنامه هستند. در این صورت نه تنها امکان جعل این اسناد وجود ندارد، بلکه استفاده از آن‌ها نیز آسان‌تر می‌شود. از جدیدترین رویدادهای این کاربرد NFT، توکنایز کردن کارت واکسن COVID-19 است.

کاربرد NFT در آثار هنری بصری

بسیاری باور دارند که پاسخ سوال NFT چیست در جواب سوال NFT هنر چیست، نهفته است. زیرا از اولین کاربردهای توکن‌های غیرقابل تعویض ارز NFTart است. بسیاری از هنرمندان جهت تثبیت هویت آثارشان و همچنین درآمد بیشتر از ان اف تی استفاده کرده‌اند. اما مهم‌ترین هنر بصری که تاکنون در فناوری بلاکچین توکنایز شده است هنر عکاسی و هنر نقاشی است.

اما NFT عکس چیست؟ به توکنایز کردن عکسی دیجیتال در فناوری بلاکچین NFT عکس می‌گویند. اگر نگاهی به لیست ان اف تی‌های مشهور بیندازید، بسیاری از آن‌ها در حوزه NFT عکاسی قرار دارند. به طور مثال اثر معروف بیپل با عنوان Everydays: The First 5000 Days که در حراجی به ارزش 69 میلیون دلار فروخته شد، مجموعه‌ای از 5000 عکس است که این هنرمند در 5000 روز گرفته است.

 

بسیاری از نقاشان دنیا با ظهور NFT فرصتی پیدا کردند که آثار هنری خود را بیشتر در معرض دید قرار دهند. آن‌ها با تبدیل کردن نقاشی‌های دیجیتال خود به توکن‌های غیرقابل تعویض، نه تنها به هویت و مالکیت اثرشان رسمیت بخشیدند، بلکه پول خوبی هم از آثارشان به دست آوردند.

مثال خوبی از NFTهای نقاشی The EverLasting Beautiful اثر هنرمندی 18 ساله به نام ویکتور است که آن را به ارزش 550000 دلار فروخت.

در تعریف NFT به زبان ساده توکن‌های نقاشی و عکاسی نقش مهمی دارند.

NFT کردن نوشته‌ها و کتاب‌ها

یکی دیگر از دریچه‌هایی که NFT به روی دنیا باز کرد، امکان توکنایز کردن نوشته‌ها و کتاب‌ها بود. در این صورت بسیاری از نویسنده‌ها می‌توانستند سود بهتری کسب کرده یا آثارشان را از تیغ تیز سانسور یا کلاهبرداری حفظ کنند.

بیشتر نویسندگان برای ان اف تی کردن کتاب‌هایشان از پلتفرمی به اسم Mirror استفاده می‌کنند. البته روش‌های زیادی برای ساخت NFTbook وجود دارد که همه نویسندگان علاقه‌مند به این حوزه باید آن‌ها را بشناسند. اگر شما هم یکی از آن نویسندگان هستید، پیشنهاد می‌کنیم خواندن مقاله چگونه نوشته خود را NFT کنیم را از دست ندهید.

چطور مالک NFT شویم؟

حالا که می‌دانید NFT چیست و با کاربردهای آن آشنا شده‌اید، حتما می‌پرسید چطور می‌توانیم مالک این توکن‌های ارزشمند شویم؟ به طور کلی دو روش برای مالکیت NFT وجود دارد: ساخت NFT و خرید NFT. هردوی این روش‌ها می‌توانند منبع خوبی برای کسب درآمد باشند. به همین دلیل است که دانستن نحوه انجام هرکدام از آن‌ها بسیار مهم است.
اگر انتخاب شما برای مالک NFT شدن خرید آن‌هاست، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. راه‌اندازی کیف پول دیجیتال؛
  2. خرید یا انتقال اتر Ether (ETH)؛
  3. باز کردن حساب در بازارهای NFT؛
  4. انجام مراحل پایانی خرید در پلتفرمی که در آن حساب باز کرده‌اید.
اگر می‌خواهید درباره هرکدام از مراحل خرید NFT بیشتر بدانید، توصیه می‌کنیم مقاله آموزش گام به گام خرید NFT را بخوانید.

اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید که شرایط خرید ان اف تی را ندارید، ساخت NFT می‌تواند گزینه مناسب شما باشد. برای ساخت ان اف تی باید مراحل زیر را دنبال کنید. البته باید توجه داشته باشید که این مراحل در پلتفرم‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. این مراحل عبارتنداز:

  1. نوع فایلی را که می‌خواهید تبدیل به NFT کنید را انتخاب کنید.
  2. پلتفرم بلاکچین مناسب را انتخاب کنید.
  3. یک کیف پول NFT بسازید.
  4. بازار NFT مناسبی را انتخاب کنید.
  5. کیف پولتان را به پلتفرم مورد نظر متصل کنید و پس از تکمیل کردن مراحل، NFT خود را بسازید.

مزایا و معایب NFT

جالب است بدانید که با پاسخ به سوال NFT ارز دیجیتال چیست و شناخت این توکن‌های غیرمثلی، تریدرهای زیادی به صنعت آن روی آوردند. البته که بسیاری از این افراد در این بازار موفق شدند و سود خوبی را کسب کردند. اما افرادی هم وجود داشتند که در بازار پررقابت NFT شکست خوردند. اصلی‌ترین دلیل شکست این افراد عدم آگاهی از مزایا و معایب NFT است. زیرا برای مدیریت یک بازار باید با تمام جنبه‌های آن آشنا باشید.

از مزایای توکن‌های غیرمثلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مالکیت انحصاری؛
  • امنیت بالا؛
  • ایجاد فرصت‌های کلیدی در اقتصاد.

بعد از آگاهی از مزیت‌های NFT، بهتر است با معایب آن نیز آشنا شوید که شامل موارد زیر است:

  • عدم ثبات قیمت NFT؛
  • آسیب به محیط زیست ناشی از فعالیت‌های فناوری بلاکچین؛
  • عدم امکان توکنایز کردن آثار هنری فیزیکی.

با شناخت عمیق هر یک از نقاط قوت و ضعف ان اف تی‌ها می‌توانید بازار آن را به خوبی پیش‌بینی کرده و در NFTtrade پیروز میدان باشید.

معرفی NFTهای معروف

برای اینکه بهتر بدانید NFT ارز دیجیتال چیست باید NFTهای معروف را هم بشناسید.

بعد از دانستن مزایا و معایب توکن‌های غیرمثلی، شناخت ان اف تی‌های معروف به شما این امکان را می‌دهد تا درصد موفقیت خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید. زیرا با شناخت این توکن‌ها می‌توانید ایده خوبی برای ساخت یک ان اف تی خوب داشته باشید.

برای درک چرایی این موضوع خواندن مقاله NFT های معروف را بشناسید را معرفی می‌کنیم. اما به طور کلی لیست NFT های معروف به دو دسته خارجی و ایرانی تقسیم می‌شود. معروف‌ترین و گران‌ترین NFTهای جهان عبارتنداز:

  • NFT پسر اندونزی؛
  • The Merge؛
  • NFT میمون خسته؛
  • NFT امینم؛
  • Tpunk #3442؛
  • All Time High in the City.

لیست معروف‌ترین NFTهای ایرانی به شرح زیر است:

  • NFT هیچکس؛
  • nft جنگل آسفالت؛
  • nft بهنوش طباطبایی؛
  • nft تخت جمشید؛
  • علی ثابت nft؛
  • nft کریم باقری.

کلام آخر

در پاسخ به سوال NFT چیست در ابتدا باید جواب سوال non fungible tokens چیست را بدهیم. زیرا این عبارت خود به خوبی گویای ماهیت ان اف تی است. اما برای اینکه با صنعت NFT بیشتر آشنا شویم باید از ویژگی‌ها و کاربرد آن نیز آگاه باشیم. از این رو می‌توانید در مالکیت و تجارت NFT موفق‌تر عمل کنید و در نهایت بهتر است معروف‌ترین توکن‌های غیرمثلی ایرانی و خارجی را بشناسید که بتوانید با خلاقیت بیشتری بیزنستان را مدیریت کنید.

سوالات متداول

NFT چیست؟

NFT مخفف non fungible tokens به معنای آثار دیجیتالی توکنایز شده در فناوری بلاکچین است. برای فهم بهتر این توکن‌ها باید ویژگی‌های آن‌هار رابشناسید.

مهم‌ترین کاربردهای NFT کدامند؟

NFTها کاربردهای زیادی دارند اما از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به NFTgame، NFTart، NFTمتاورس اشاره کرد.

روش‌های مالکیت NFT چیست؟

دو روش اصلی برای مالکیت NFT عبارتند از خرید و ساخت آن‌ها که باید مراحل روش انتخابی خود را یاد بگیرید.

5/5 - (5 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
چگونه NFT های خود را بفروشیم؟ معرفی 5 تا از بهترین پلتفرم های خرید و فروش NFT | بلاگ یورپی
2 سال قبل

[…] بازار بلاک چین تکامل یافت، افزایش قابل توجهی در دنیای NFT ها قابل مشاهده بود. در حال حاضر همه در مورد NFT صحبت می […]

Back to top button
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x