دیفای چیست؟ هر آنچه لازم است در مورد defi بدانید!

بسیاری از افراد این روز‌ها بسیار درباره‌ی دیفای و امور مالی غیر متمرکز سوال دارند و به یک بحث روز تبدیل شده است. دیفای مخفف “امور مالی غیرمتمرکز” است و یک اصطلاح کلی برای انواع برنامه‌های مالی در ارزهای دیجیتال یا بلاکچین است که برای ایجاد اختلال در واسطه های مالی طراحی شده‌اند.

دیفای از بلاکچین الهام می‌گیرد و فناوری پشت ارز دیجیتال بیت کوین است و به چندین نهاد اجازه می‌‌دهد که یک نسخه از تاریخچه تراکنش‌ها را نگه دارند، جمله قبل به این معنی است که نسخه تاریخچه تراکنش‌ها توسط منبع واحد مرکزی کنترل نمی‌شود. این موضوع بسیار مهم است زیرا سیستم‌های متمرکز و عوامل انسانی می‌توانند سرعت و پیچیدگی تراکنش‌ها را محدود کنند و در عین حال به کاربران امکان کنترل مستقیم کمتری بر پولشان ارائه دهند.

دیفای متمایز است زیرا استفاده از بلاک چین را از انتقال ارزش ساده به موارد استفاده مالی پیچیده تر گسترش می‌دهد. با توجه به ویژگی‌های دیفای و امور مالی غیر متمرکز در این مقاله قصد داریم شما را با دیفای آشنا کنیم و نیم‌نگاهی به محبوب‌ترین آنها داشته باشیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دیفای چیست؟

دیفای چیست

بیت‌کوین و بسیاری دیگر از دارایی‌های دیجیتال بومی از روش‌های پرداخت دیجیتال قدیمی مانند روش‌هایی که توسط Visa و PayPal اجرا می‌شوند متمایز هستند زیرا تمام واسطه‌ها را از معاملات خود حذف می‌کنند. وقتی با کارت اعتباری، پول یک قهوه را در یک کافه پرداخت می‌کنید یک موسسه مالی بین شما و کسب‌وکار قرار می‌گیرد و کنترل تراکنش را در اختیار دارد و اختیار توقف یا توقیف آن را ثبت و در دفتر خصوصی خود حفظ می‌کند.

خرید مستقیم تنها نوع معامله یا قراردادی نیست که توسط شرکت های بزرگ نظارت می شود. برنامه های مالی مانند وام، بیمه، تامین مالی جمعی، مشتقات، شرط بندی و موارد دیگر نیز تحت کنترل آنها هستند. حذف واسطه ها از انواع معاملات یکی از مزایای اصلی تامین مالی غیرمتمرکز است و این موضوع قبل از اینکه به عنوان امور مالی غیرمتمرکز شناخته شود به دیفای و امور مالی باز معروف بود.

اکثر برنامه‌های مالی غیرمتمرکز بر روی دومین پلتفرم ارز دیجیتال یا همان اتریوم ساخته شده‌ است که خود را از پلتفرم بیت‌کوین متمایز می‌کند، زیرا استفاده از آن برای ساخت انواع دیگر برنامه‌های غیرمتمرکز فراتر از تراکنش‌های ساده، آسان‌تر است. این موارد استفاده مالی پیچیده‌تر، حتی توسط ویتالیک بوترین، خالق اتریوم در سال 2013 در وایت پیپر اصلی اتریوم برجسته شد. این به دلیل پلتفرم اتریوم برای قراردادهای هوشمند است؛ که در صورت رعایت شرایط خاص تراکنش‌ها را به طور خودکار انجام و انعطاف پذیری بسیار بیشتری را ارائه می‌دهد. زبان های برنامه نویسی اتریوم، مانند Solidity، به طور خاص برای ایجاد و استقرار چنین قراردادهای هوشمندی طراحی شده‌اند.

به عنوان مثال، فرض کنید یک کاربر می‌خواهد سه‌شنبه آینده پولی را برای دوستش ارسال کند، اما فقط در صورتی که دمای هوا طبق weather.com به بالای ۹۰ درجه فارنهایت برسد. چنین قوانینی را می‌توان در یک قرارداد هوشمند نوشت. با قراردادهای هوشمند، ده‌ها برنامه DeFi بر روی اتریوم کار می‌کنند که برخی از آنها در ادامه مقاله بررسی می‌کنیم. اتریوم 2.0 به‌روزرسانی آینده شبکه زیربنایی اتریوم می‌تواند با رفع مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم به این نمونه از برنامه‌ها کمک کند.

محبوب ترین برنامه های دیفای کدام است ؟

محبوب ترین برنامه های دیفای

در این بخش فصد داریم شما را با محبوب‌ترین انواع برنامه‌های دیفای آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)

صرافی‌های آنلاین به کاربران کمک می‌کنند تا ارزها را با ارزهای دیگر مبادله کنند. DEX یک نوع صرافی است که کاربران را مستقیماً به هم متصل می‌کند تا بتوانند با اعتماد به یک واسطه پول خود را با یکدیگر معامله کنند.

پلتفرم های وام دهی

بازار وام یکی از انواع محبوب DeFi هستند که وام گیرندگان را به وام دهندگان ارزهای دیجیتال متصل می‌کند. یکی از پلتفرم‌های محبوب Compound است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا ارزهای رمزنگاری شده را قرض بگیرند یا وام خود را ارائه دهند. کاربران می‌توانند با وام دادن پول خود، از سود خود درآمد کسب کنند. Compound نرخ های بهره را به صورت الگوریتمی تعیین می‌کند پس می‌توان گفت که اگر تقاضای بیشتری برای وام گرفتن از یک ارز دیجیتال وجود داشته باشد، نرخ بهره بالاتر خواهد رفت.

وام دهی DeFi مبتنی بر وثیقه است، به این معنی که برای گرفتن وام، کاربر باید وثیقه بگذارد. این بدان معناست که کاربران هویت یا امتیاز اعتباری مرتبط خود را برای گرفتن وام ارائه نمی‌کنند و وام‌های غیر DeFi به همین شکل عادی عمل می‌کنند.

استیبل کوین‌ها

شکل دیگری از DeFi، استیبل کوین است. ارزهای دیجیتال اغلب نوسانات قیمتی شدیدتری را نسبت به فیات تجربه می‌کنند، و این برای افرادی که می‌خواهند بدانند ارزش پولشان در یک هفته آینده چقدر خواهد بود، خوب نیست. استیبل‌کوین‌ها، ارزهای دیجیتال را به ارزهای غیرکریپتوکارنسی مانند دلار آمریکا متصل می‌کنند تا قیمت را تحت کنترل نگه دارند. همانطور که از نام آن پیداست، هدف استیبل کوین ها ایجاد ثبات قیمت است.

بازارهای پیش بینی

یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های DeFi به اصطلاح «بازار پیش‌بینی» است که در آن کاربران روی نتیجه برخی رویدادها شرط‌بندی می‌کنند، مانند: «آیا دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ پیروز خواهد شد؟»

بدیهی است که هدف شرکت کنندگان کسب درآمد است، اگرچه بازارهای پیش بینی گاهی می‌توانند نتایج را بهتر از روش‌های مرسوم مانند نظرسنجی پیش بینی کنند. بازارهای پیش بینی متمرکز با سوابق خوب در این زمینه شامل Intrade و PredictIt هستند. دیفای این پتانسیل را دارد که علاقه به بازارهای پیش بینی را افزایش دهد، زیرا به طور سنتی توسط دولت‌ها مورد بی مهری قرار می‌گیرند و اغلب زمانی که به صورت متمرکز اجرا می‌شوند، تعطیل می‌شوند.

چگونه با دیفای درآمد دلاری کسب کنیم؟

how all people makes money with defi?

 

ارزش قفل شده در پروژه‌های اتریوم دی‌فای در حال افزایش است و طبق گزارش‌ها، بسیاری از کاربران پول زیادی به دست آورده‌اند.

همانطور که در بالا ذکر شد، با استفاده از برنامه های وام مبتنی بر اتریوم، کاربران می توانند با قرض دادن پول خود و ایجاد سود از وام ها درآمد غیرفعال ایجاد کنند. کشاورزی محصول که در بالا توضیح داده شد پتانسیل بازدهی حتی بیشتر را دارد، اما با ریسک بیشتر. این به کاربران اجازه می‌دهد تا از جنبه وام‌دهی DeFi استفاده کنند تا دارایی های رمزنگاری شده خود را برای تولید بهترین بازده ممکن قرار دهند. با این حال، این سیستم ها معمولا پیچیده هستند و اغلب فاقد شفافیت هستند.

 

همچنین این مطلب را هم بخوانید:

nft چیست و چه کاربردی دارد؟ آموزش کامل ان اف تی +[ویدئو]

آیا سرمایه گذاری در defi ایمن است؟

خیر؛ ریسک دارد. بسیاری بر این باورند که دی‌فای آینده امور مالی است و سرمایه‌گذاری زودهنگام در فناوری مخرب می‌تواند به سودهای کلانی منجر شود.

اما برای تازه واردها سخت است که پروژه‌های خوب را از بد جدا کنندبرای همین مواردی وجود دارد که میتواند منجر به ضرر شما شود

با افزایش فعالیت و محبوبیت دیفای تا سال 2020، بسیاری از برنامه‌های DeFi، مانند میم کوین YAM، از کار افتاده و سوختند و ارزش بازار را از 60 میلیون دلار به 0 دلار در 35 دقیقه رساند. سایر پروژه‌های دیفای از جمله هات داگ و پیتزا نیز به همین سرنوشت دچار شدند و بسیاری از سرمایه گذاران پول زیادی از دست دادند.

علاوه بر این، متاسفانه اشکالات دیفای هنوز بسیار رایج هستند. قراردادهای هوشمند قدرتمند هستند، اما زمانی که قوانین در پروتکل گنجانده شدند، نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد و اغلب این موضوع باگ‌ها را دائمی می‌کند و در نتیجه خطر را افزایش می‌دهد.

چه زمانی دیفای به جریان اصلی تبدیل می شود؟

در حالی که افراد بیشتری به سمت این برنامه‌های DeFi جذب می‌شوند پس نمی‌توان گفت که آنها به کجا خواهند رفت. بسیاری از آن بستگی به این دارد که چه کسی آنها را مفید می‌داند و چرا. بسیاری بر این باورند که پروژه‌های مختلف DeFi پتانسیل تبدیل شدن به رابین‌هود بعدی را دارند و با فراگیرتر کردن برنامه‌های مالی و برای کسانی که به طور سنتی به چنین پلتفرم‌هایی دسترسی ندارند، انبوهی از کاربران جدید را جذب می‌کنند.

این فناوری مالی جدید، آزمایشی است و به خصوص از نظر امنیت یا مقیاس پذیری، بدون مشکل نیست.

توسعه دهندگان امیدوارند که در نهایت این مشکلات را اصلاح کنند. اتریوم 2.0 می‌تواند نگرانی‌های مقیاس‌پذیری را از طریق مفهومی به نام شاردینگ برطرف کند، راهی برای تقسیم پایگاه‌داده زیربنایی به قطعات کوچک‌تر که برای اجرا برای کاربران قابل کنترل‌تر است.

اتریوم 2.0 چه تاثیری بر روی دیفای خواهد داشت؟

اتریوم 2.0 نوشدارویی برای همه مشکلات دیفای نیست، اما یک شروع است. پروتکل‌های دیگری مانند Raiden و TrueBit نیز برای حل بیشتر مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم در دست اقدام هستند. اگر زمانی که این راه‌حل‌ها در جای خود قرار بگیرند، آزمایش‌های defi اتریوم شانس بیشتری برای تبدیل شدن به محصولات واقعی خواهند داشت، حتی به طور بالقوه به جریان اصلی تبدیل می‌شوند.

سخن آخر

با توجه به نیاز جامعه امروزی و بحث‌های داغ در حوزه ارزهای دیجیتال و در مقابل آن ویژگی‌های دیفای، در این مقاله تصمیم گرفتیم شما را با دیفای و ویژگی‌های آن آشنا کنیم و به یک سوال مهم و اساسی در این زمینه پاسخ دهیم که آیا سرمایه‌گذاری در defi امن است وشما را در این زمینه راهنمایی کنیم. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

شما می‌توانید با استفاده از بخش نظرات سوالات و ابهامات خود را بیان کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ دهند.

نظر شما در رابطه با رشد دیفای و کاربردهای آن چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

 

سوالات متداول:


آیا سرمایه گذاری در defi ایمن است؟

خیر؛ ریسک دارد. بسیاری بر این باورند که دیفای آینده امور مالی است و سرمایه‌گذاری زودهنگام در فناوری مخرب می‌تواند به سودهای کلانی منجر شود.اما برای تازه واردها سخت است که پروژه‌های خوب را از بد جدا کنند برای همین مواردی وجود دارد که میتواند منجر به ضرر شما شود

چگونه با دیفای درآمد دلاری کسب کنیم؟

با استفاده از برنامه های وام مبتنی بر اتریوم، کاربران می توانند با قرض دادن پول خود و ایجاد سود از وام ها درآمد غیرفعال ایجاد کنند. کشاورزی محصول که در مقاله توضیح داده شد پتانسیل بازدهی حتی بیشتر را دارد، اما با ریسک بیشتر. این مورد به کاربران اجازه می‌دهد تا از جنبه وام‌دهی دیفای استفاده کنند تا دارایی های رمزنگاری شده خود را برای تولید بهترین بازده ممکن قرار دهند. با این حال، این سیستم ها معمولا پیچیده هستند و اغلب فاقد شفافیت هستند.
4.3/5 - (6 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x