با صرافی متمرکز و غیرمتمرکز و تفاوت های آن ها آشنا شوید

در دنیای مملو از اصطلاحات ارزهای دیجیتال صرافی های متمرکز و صرافی های غیرمتمرکز دو اصطلاحی هستند که بیشتر می‌شنوید. هر دوی این اصطلاح‌ها دروازه ورود هر فردی به دنیای شگفت انگیز ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند؛ اما با تفاوت‌های اساسی! به همین دلیل باید پیش از شروع معامله کریپتوها بدانید صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز چیست؟

این روزها که بسیاری از کاربران کریپتو در انتخاب پلتفرم معاملاتی مناسب از میان انواع صرافی ارزهای دیجیتال سردرگم هستند، باید بدانید که کدام یک از این صرافی‌های ارز دیجیتال گزینه بهتری است؟

برای اینکه بهترین انتخاب را در دنیای کریپتوها داشته باشیم، ابتدا باید تفاوت میان این دو صرافی را درک کنیم. ما در این متن هر آنچه که در مورد انواع صرافی‌های ارز دیجیتال باید بدانید، به شما خواهیم گفت. در انتهای متن با مقایسه این دو صرافی بهترین گزینه را انتخاب خواهید کرد؛ پس تا انتها با یورپی همراه باشید.

صرافی های ارز دیجیتال چیست؟

اجازه دهید قبل از بررسی صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز نگاهی به مبادلات رمزنگاری بیندازیم. انواع صرافی ارزهای دیجیتال اساسا بورس‌های دنیای کریپتو هستند. درست همانطور که می‌توانید دارایی‌هایی مانند سهام و مشتقات آن را در بورس خرید و فروش کنید، صرافی‌های کریپتو نیز امکان خرید و فروش توکن‌ها و سکه‌های مبتنی بر بلاک چین را به شما می‌دهد.

دو دسته از صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارد؛

  • اولین دسته پلتفرم‌های نسل اول هستند که ماهیت متمرکزتری دارند که آن‌ها را با نام صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز یا CEX می‌شناسیم
  • دومین دسته صرافی‌های غیرمتمرکز یا DEX هستند که اخیرا شاهد حضور آن‌ها در دنیای ارز دیجیتال هستیم.

اگرچه هر دو دسته از این صرافی‌ها گزینه‌های کاربردی در تجارت کریپتوها محسوب می‌شوند، اما در بسیاری از موارد با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال، نوع صرافی نقش مهمی در تعیین نحوه عملکرد یک تراکنش خاص دارد. این در حالی است که ویژگی‌های کاربر نیز در صرافی‌ها به طور قابل توجهی متفاوت است. بنابراین پیش از هر چیز باید صرافی‌ها را بشناسید که تفاوت میان آن‌ها را درک کنید.

صرافی متمرکز چیست؟

بهترین صرافی های متمرکز ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارند؟
صرافی متمرکز به انگلیسی Centralized Exchange است که معمولا در دنیای ارز دیجیتال آن را به صورت مخفف CEX می‌شناسند. همانطور که از نام صرافی های متمرکز پیداست، این صرافی‌های ارز دیجیتال توسط سازمان‌های متمرکز ایجاد شده‌اند و مالکیت صرافی نیز در کنترل این سازمان‌ها است. سازمان‌های متمرکز به عنوان واسطه میان خریداران و فروشندگان عمل می‌کنند.

از بهترین صرافی های متمرکز ارز دیجیتال خارجی می‌توان به صرافی‌های زیر اشاره کرد که احتمالا نام آن‌ها را بسیار شنیده‌اید:

  • صرافی بایننس
  • صرافی کوینبیس
  • صرافی کوکوین
  • صرافی کوینکس

اگر به دنبال لیست صرافی های متمرکز ایرانی هستید، باید بدانید که اکثر صرافی‌های ایرانی متمرکز هستند. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این دسته از انواع صرافی ارزهای دیجیتال در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مزایای صرافی های متمرکز چیست؟

صرافی‌های متمرکز را می‌توان با ویژگی‌های آن تعریف کرد؛ با ما همراه باشید و نگاهی به اصلی‌ترین ویژگی‌های این صرافی‌ها بیندازید.

کیف پول حضانتی (custodial)

یکی از مشخصه‌های کلیدی صرافی‌های متمرکز ویژگی حضانتی آن‌ها است؛ یعنی چی؟ این بدان معناست که زمان معامله در CEX وجوه خود را به جای کیف پول شخصی باید در کیف پولی که به خود صرافی متصل است، نگه دارید. به این ترتیب دیگر مسئولیت نگهداری کلیدهای خصوصی کیف پول برعهده شما نیست و صرافی این کار را برایتان انجام می‌دهد. این کیف پول در کنترل سازمان متمرکز باقی می‌ماند، در عوض جزئیات ورود به سیستم پلتفرم را در دست دارید.

درواقع عملکرد صرافی‌های متمرکز شبیه به بانک‌های متمرکز است که کاربران ارز دیجیتال خود را در کیف پول مرکزی صرافی سپرده می‌کنند. این ویژگی برای کاربران جدیدی که به تازگی وارد پیچیدگی‌های دنیای ارز دیجیتال شده‌اند، مزیت بزرگی محسوب می‌شود. زیرا نگهداری از کلیدهای خصوصی مهمترین دغدغه دارندگان کریپتو است.

صرافی‌های متمرکز با انجام این کار بار سنگینی از روی دوش کاربران خود برمی‌دارند که برای تازه‌واردان ویژگی بسیار جذابی به نظر می‌رسد. با وجود کیف پول حضانتی کاربران می‌توانند کاملا بر تجارت خود تمرکز کنند.

نقدینگی

نقدینگی در صرافی های متمرکز بسیار بالا است. از آن جایی که نقدینگی تابعی از تعداد سفارش‌های خرید و فروش در دفاتر است و با توجه به اینکه اولین گام‌ها برای ورود به دنیای ارز دیجیتال در صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود، حجم سفارشات در این صرافی‌ها بیش از همتایان غیرمتمرکزشان است.

به عنوان مثال، شرکت‌هایی مانند بایننس روزانه بیش از 30 میلیارد دلار از تراکنش‌ها را ثبت می‌کنند. از آنجایی که ارقام معاملات در این صرافی بسیار بالا است؛ احتمالا همیشه نقدینگی برای تجارت مورد نیاز خود پیدا خواهید کرد.

سهولت استفاده

صرافی های متمرکز به رابط کاربری واضح و البته کاربرپسند خود شهرت دارند.

 

 

استفاده از صرافی های متمرکز به عنوان یکی از انواع صرافی ارزهای دیجیتال بسیار آسان است. البته جای تعجب ندارد؛ زیرا این صرافی‌ها در نگاه اول با وجود UIهای کاربرپسند و پشتیبانی‌های قوی بسیاری از کاربران را جذب می‌کنند. به همین دلیل صرافی‌های مرکزی اولین بستر برای اکثر کاربران کریپتو هستند که آن‌ها اولین خرید رمز ارز خود را در آن انجام می‌دهند.

احراز هویت در CEX

با تغییر هنجارهای جهانی به سمت پذیرش ارزهای دیجیتال، صرافی‌ها مسیری را در پیش گرفتد که از سکه‌ها و توکن‌ها برای پولشویی استفاده نشود. از این رو تمام کاربران باید پیش از شروع معامله در صرافی های متمرکز اسنادی از مشخصات فردی خود ارائه دهند. گاهی حتی لازم است که آدرس خود را نیز در صرافی ثبت کنند.

نگاهی به محدودیت‌های صرافی های متمرکز

اگرچه CEXها ویژگی‌های بسیار خوبی دارند، اما بی‌عیب نیز نیستند. محدودیت‌هایی در این صرافی‌ها برای کاربران وجود دارد که پیش از شروع معامله در آن باید بدانید. جالب است بدانید که همین معایب زمینه را برای ظهور صرافی‌های غیرمتمرکز ایجاد کردند.

مالکیت و امنیت

همانطور که گفته شد در صرافی‌های متمرکز از شما می‌خواهند که وجوه خود را در کیف پول خود صرافی نگه دارید. همچنین می‌دانید که کلیدهای این کیف پول توسط صرافی‌ها مدیریت می‌شود. درست است که این کار شما را از بار مدیریت کلیدهای خصوصی خلاص می‌کند، اما به چه قیمتی؟

اجازه دادن به صرافی برای مدیریت کلید کیف پول شما بدین معناست که دارایی‌هایتان واقعا متعلق به شما نیست. موضوع صرفا مالکیت وجوه نیست؛ بلکه پیامدهای امنیتی این مسئله را نیز باید در نظر بگیرید. اینکه شما دارایی‌تان را در زیرساختی غیر از کیف پول خود نگه دارید، درست مانند این است که بر استانداردهای امنیتی آن نهاد تکیه کرده‌اید. به این ترتیب اگر صرافی هک شود یا حتی از کار بیفتد، دارایی شما نیز از بین خواهد رفت.

انتخاب صرافی‌های متمرکز سازشی میان کاربران و پلتفرم است که در آن کاربران کنترل و مالکیت سکه‌های خود را برای سهولت بیشتر از دست می‌دهند.

گزینه‌ها و فرصت‌های کمتر

ممکن است شما به عنوان کاربر به دنبال معامله سکه‌ای خاص باشید، اما آن را در صرافی متمرکز موردنظرتان پیدا نکنید. تنها دلیل این امر این است که صرافی بنا به دلایل خود آن سکه را لیست نکرده است. با توجه به ویژگی‌های صرافی متمرکز دیگر می‌دانید که قدرت تصمیم‌گیری در مورد سکه‌ها و توکن‌ها به مدیریت این پلتفرم‌ها محدود می‌شود.

به این ترتیب ممکن است که همیشه کاربران گزینه‌های مورد نظر خود را در این صرافی‌ها پیدا نکنند؛ حتی احتمالا کاربران از سود پروژه‌های جدید نیز در این صرافی‌ها بی نصیب می‌مانند. نمونه بارز این موضوع NFTها هستند؛ با اینکه NFTها کالای تجاری محبوبی محسوب می‌شوند، اما تنها در دو صرافی متمرکز بایننس و کوینبیس لیست شده‌اند.

آسیب‌پذیر در برابر تحریم‌ها

با متمرکز شدن قدرت تصمیم‌گیری در صرافی های متمرکز، کاربران به دسترسی اعطا شده توسط پلتفرم محدود می‌شوند. ممکن است شما در کشوری زندگی کنید که برخی از خدمات صرافی برای شما غیرمجاز باشند.

انواع صرافی ارزهای دیجیتال متمرکز به عنوان نهاد حقوقی مجزا کار می‌کنند؛ به این ترتیب این صرافی‌ها بیشتر در معرض تحریم و محدودیت‌های دولت هستند. از این رو این صرافی‌ها به راحتی توسط مقامات خارجی بسته شده یا کاربران آن‌ها محدود می‌شوند؛ به خصوص برای ایرانیان.

همین مسائل سبب می‌شود که کاربران ایرانی صرافی‌های متمرکز احساس امنیت در مورد سرمایه خود نداشته باشند. زیرا هر زمانی ممکن است که کشور ایران توسط این صرافی‌ها تحریم شده یا محدودیت‌هایی برای کاربران ایرانی در این صرافی‌ها تعریف شود. به همین دلیل است که بسیاری از کاربران ایرانی به واسطه عدم امنیت سرمایه خود صرافی‌های متمرکز را انتخاب نمی‌کنند.

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

 

ویژگی بهترین صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال چیست

حالا که می‌دانید صرافی متمرکز چیست، نوبت به صرافی های غیرمتمرکز می‌رسد. صرافی‌های غیرمتمرکز را می‌توان همتای صرافی‌های متمرکز با ساختار متفاوت دانست. نام انگلیسی این صرافی‌ها Decentralized Exchange است که در دنیای ارز دیجیتال آن را با نام مخفف DEX می‌شناسند.

DEXها نیز درست مانند CEX بستری برای داد و ستد ارزهای دیجیتال است، با این تفاوت که ساختار این دو صرافی با یکدیگر تفاوت دارد. از نام صرافی‌های غیرمتمرکز پیداست که این صرافی‌ها از کنترل هر نهاد یا سازمان خاصی آزاد هستند و به عنوان واسطه عمل می‌کنند.

جالب است بدانید که انواع صرافی ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز نیز خود به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • صرافی‌های غیرمتمرکز با ساز و کار دفتر سفارش (Order Book DEX)
  • صرافی‌های غیرمتمرکز بازارسازان خودکار (AMM DEXs)

در ادامه هر کدام از این صرافی‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

صرافی‌های غیرمتمرکز با ساز و کار دفتر سفارش

نسل قدیمی صرافی های غیرمتمرکز درست مانند صرافی‌های CEX از ساز و کار دفتر سفارش استفاده می‌کنند. اگر در حوزه ارز دیجیتال فعالیت کرده باشید، احتمالا نام صرافی های غیر متمرکز با ساز و کار دفتر سفارش یا همان Order Book DEX را شنیده‌اید. برخی از شناخته شده‌ترین پروتکل‌های مبادله‌ای منبع باز با این ساز و کار شامل LoopRing و Gnosis شده که مبادلات در آن به صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود.

تمام این صرافی‌ها یا پروتکل‌ها به جای پلتفرم مرکزی از یک الگوریتم برای قیمت‌گذاری در معاملات بین کاربران استفاده می‌کنند. به عبارت ساده‌تر صرافی‌های غیرمتمرکز بازاری هستند که هیچ فرد یا سازمانی واسطه فروش شما نمی‌شود. اینجا تنها یک الگوریتم وجود دارد که کمک می‌کند سرویس غیرمتمرکز باقی بماند.

صرافی‌های غیرمتمرکز بازارسازان خودکار

این صرافی‌ها را با عنوان AMM DEXs نیز شناخته می‌شوند که مخفف اصطلاح Automated Market Maker است. این پروتکل‌ها بخش جدیدتری از معاملات را به نمایش می‌گذارند. این صرافی‌ها یکی از انواع صرافی ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز هستند که به عنوان پاسخی به مشکل کلیدی رایج یعنی کمبود نقدینگی ایجاد شده‌اند. برخی از پروتکل‌های رایجی که در میان لیست صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال مشاهده می‌کنیم، شامل موارد زیر می‌شود:

  • Uniswap
  • SushiSwap
  • Compound

معاملات در این دسته از صرافی‌های غیرمتمرکز به جای تطبیق خریداران و فروشندگان با استخرهای نقدینگی انجام می‌شود. این استخرها نیز توسط قراردادهای هوشمند خود این صرافی مدیریت می‌شود. درواقع در این صرافی‌ها نقدینگی از کاربرانی تامین می‌شود که سکه‌ها یا توکن‌های خود را در ازای درآمد غیرفعال می‌دهند.

به این ترتیب خود صرافی بسته به میزان عرضه و تقاضا برای دارایی‌ها قیمت معاملات بین سکه‌ها را به صورت خودکار تعیین می‌کند. این کار از طریق الگوریتمی انجام می‌شود که لزوما با بقیه بازار هماهنگ نیست. شاید در ابتدا این ویژگی برای شما زیاد جالب به نظر نرسد، اما واقعیت این است که این الگوریتم بهترین فرصت برای معامله‌گرانی است که از طریق آربیتراژ سود کسب کنند.

مزایای صرافی‌های غیرمتمرکز

تا به اینجای متن توضیح کلی در مورد DEX و انواع این صرافی‌ها دادیم، اما برای اینکه کاملا متوجه شوید که صرافی های غیرمتمرکز چیست، باید ویژگی‌های آن را بشناسید. در ادامه با ما همراه باشید و اطلاعات خود را در مورد این صرافی کامل کنید.

حضانت شخصی

از آنجایی که DEX نهادی مرکزی نیست، هیچ پلتفرمی برای قرار دادن وجوه وجود ندارد. درعوض شما به سادگی صرافی غیرمتمرکز را به کیف پول خود وصل می‌کنید. به این ترتیب کاربران می‌توانند از کلیدهای خصوصی خود برای مدیریت دارایی‌هایشان استفاده کنند.

بنابراین کاربران با انتخاب بهترین صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال برخلاف صرافی‌های متمرکز از زیر بار مسئولیت خود رها نمی‌شوند. شاید این مورد مسئولیت شما را در مقابل امنیت پولتان زیاد کند، اما واقعیت این است که این مسئله مزیت بزرگی محسوب می‌شود. زیرا دارایی‌تان هرگز توسط کسی جز شما کنترل نمی‌شود.

بدون نیاز به KYC

از آنجایی که DEXها تعاملی با پول فیات ندارند، هیچ نیازی به KYC نیز نیست. این بدان معناست که برای شروع معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز هیچ مدرک شناسایی از شما خواسته نمی‌شود. مزیت این موضوع این است که به حریم خصوصی شما احترام گذاشته می‌شود و جزئیات هویتتان در شبکه دیجیتال باقی نمی‌ماند؛ به این ترتیب امکان هک اطلاعات فردی هیچ کاربری وجود ندارد.

محدوده وسیع‌تری از کریپتو

یکی از مزایای صرافی های غیرمتمرکز این است که در DEXها دیگر خبری از سازمان یا نهادی خاص نیست که ارزهای صرافی را لیست کند. در این صرافی‌ها کاربران هستند که با مشارکت‌های خود محدوده وسیع‌تری از ارزهای دیجیتال را ایجاد می‌کنند.

حکومت توزیع شده

صرافی‌های غیرمتمرکز مدیریت خود را به صورت کامل میان کاربران خود توزیع می‌کنند.

 

 

DEXهای مبتنی بر بازارساز خودکار یا همان AMM به کاربران خود توکن‌های حاکمیتی ارائه می‌کنند. با این کار نه تنها پلتفرم به شکل دموکراتیک کنترل شده، بلکه پاداشی برای افزایش نقدینگی در سیستم نیز به کاربران داده می‌شود. به این ترتیب کاربران اجازه دارند در فرایندهای تصمیم‌گیری و آینده صرافی شرکت کنند.

نگاهی به معایب DEXها

اگر DEXها را به عنوان یکی از انواع صرافی ارزهای دیجیتال برای معاملات خود انتخاب کردید، باید بدانید که در کار با این صرافی‌ها نیز محدودیت‌هایی پیش روی شما قرار دارد. در ادامه معایب صرافی های غیرمتمرکز را با یکدیگر مرور می‌کنیم. بسیاری از کاربران به دلیل وجود این معایب است که صرافی‌های متمرکز را انتخاب می‌کنند.

رابط کاربری پیچیده

رابط کاربری DEXها برخلاف صرافی‌های متمرکز کمتر کاربرپسند است. به همین دلیل کار با این صرافی‌ها به خصوص برای افراد تازه وارد به دنیای دیجیتال سخت‌تر از کار با صرافی‌های CEX به نظر می‌رسد.

عدم وجود پول نقد

اگر صرافی‌های غیرمتمرکز را انتخاب کردید، باید بدانید که این صرافی‌ها پرداخت فیات را نمی‌پذیرند. به عبارتی دیگر این صرافی‌ها اولین قدم هیچ فردی برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال نخواهند بود که این یکی از معایب صرافی های غیرمتمرکز به حساب می‌آید.

نقدینگی پایین و معاملات کند

اگر صرافی‌های غیرمتمرکز را برای شروع معاملات خود انتخاب کردید، باید بدانید که هر کدام از DEXهای مبتنی بر دفتر سفارش یا مبتنی بر بازارساز خودکار محدودیت‌های خود را دارند. به عنوان مثال در صرافی‌های مبتنی بر دفتر سفارش فقدان شرکای تجاری در دسترس ممکن است کند شدن زمان معامله را رقم بزند.

از طرفی دیگر AMMها پاداش ضعیفی به کاربران خود ارائه می‌دهند که در نهایت ممکن است آن‌ها را با کسری مواجه کند. این مسائل را باید پیش از شروع معالات خود در این صرافی‌ها در نظر بگیرید.

آزادی کامل به معنای مسئولیت کامل است!

حضانت شخصی در صرافی‌های غیرمتمرکز درست مانند این است که در ماشین به جای صندلی سرنشین روی صندلی راننده جای بگیرید. دیگر فرمان دست شماست. این مسئله مزیت‌هایی دارد که پیش از این به آن اشاره کردیم، اما ابتدا باید مطمئن شوید که کیف پول شما با سرویس صرافی سازگار است یا خیر. همچنین دیگر نمی‌توانید به راحتی کیف پول خود را در صرافی رها کنید و باید آن را از خطرات مصون نگه دارید.

خودت تحقیق کن!

درست است که DEXها به کاربران اجازه می‌دهند که آزادانه معامله کنند و البته کنترل کاملی نیز بر دارایی‌های خود داشته باشند، اما نکته منفی اینجاست که این آزادی، مسئولیت بیشتری برای کاربران به همراه خواهد داشت. به این ترتیب پیش از هر معامله‌ای ابتدا باید به خوبی تحقیق کرده و صرافی غیرمتمرکز مورد نظر خود را پیدا کنید. یادتان باشد که هر سکه‌ای تنها می‌تواند در یک صرافی غیرمتمرکز لیست شود.

تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز چیست؟

فرق صرافی متمرکز با غیرمتمرکز در یک جدول

حال که می‌دانید صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز چیست، اطلاعات لازم برای مقایسه انواع صرافی ارزهای دیجیتال را در دست دارید. اولین نکته‌ای که در این مقایسه توجه شما را جلب می‌کند، این است که صرافی‌های غیرمتمرکز کاستی‌های صرافی‌های متمرکز را برطرف کرده‌اند. اما این بدان معنا نیست که صرافی‌های غیرمتمرکز گزینه کامل و بدون نقصی برای معاملات ارز دیجیتال محسوب می‌شوند؛ زیرا این صرافی‌ها نیز مشکلات منحصر به خود را دارند.

از این رو در ادامه این دو صرافی را به صورت موردی و براساس عوامل خاص مقایسه می‌کنیم. با خواندن این مقایسه متوجه تفاوت‌های زیاد این دو صرافی خواهید شد.

کنترل دارایی‌ها

اولین فرق صرافی متمرکز و غیرمتمرکز در نگهداری دارایی‌های کاربران در این دو صرافی نمایان می‌شود. سوال اصلی اینجاست که چه کسی بر دارایی‌های رمزنگاری که در یک صرافی متمرکز یا غیرمتمرکز سپرده‌گذاری می‌کنید، کنترل دارد؟ آیا رمز ارزها در مالکیت کاربران است یا تحت کنترل صرافی قرار دارد؟

در جواب این سوال‌ها باید بگوییم که در صرافی‌های متمرکز قبل از شروع معامله باید دارایی‌های خود را در اختیار صرافی قرار دهید. این در حالی است که صرافی‌های غیرمتمرکز این امکان را به شما می‌دهند که دارایی‌های خود را در کنترل انحصاری خود داشته باشید. البته در صرافی‌های غیرمتمرکز باید امنیت کلیدهای خصوصی برعهده خود شماست.

ریسک از دست دادن سرمایه

صرافی‌های غیرمتمرکز سیستم منظمی برای معاملات ارز دیجیتال با تسهیلات استخرهای نقدینگی ارائه می‌دهند. اگرچه این یک مزیت بزرگ برای صرافی‌های غیرمتمرکز به شمار می‌آید، اما در عین حال ریسک بزرگی برای کاربران این صرافی‌ها نیز محسوب می‌شود. چگونه؟ کاربران می‌توانند سهم خود را در ارزش استخر نقدینگی به جای توکن‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، برداشت کنند. اما این افراد اغلب در معرض از دست دادن سرمایه‌های خود هستند.

احراز هویت

این روزها انواع صرافی ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند، اما چگونه این اتفاق افتاد؟ پاسخ کاملا مشخص است؛ این صرافی‌ها برخی از موانع نظارتی را دور زده‌اند. تفاوت صرافی متمرکز و غیرمتمرکز زمانی مشخص می‌شود که سازمان‌ها به منظور تاسیس DEX از هیچ یک از استانداردهای KYC یا AML پیروی نمی‌کنند.

نقدینگی

یکی دیگر از فرق های صرافی متمرکز با غیرمتمرکز در نقدینگی این صرافی‌ها است. بسیاری تصور می‌کنند که صرافی‌های غیرمتمرکز در این مقایسه برنده هستند؛ به خصوص که این صرافی‌ها از استخرهای نقدینگی استفاده می‌کنند. اما واقعیت این است که صرافی‌های غیرمتمرکز نوظهور به هیچ عنوان نمی‌توانند در نقدینگی با صرافی‌های متمرکز بزرگ و جا افتاده رقابت کنند. زمانی که نقدینگی مطلوب نباشد، معاملات نیز به خوبی پیش نمی‌روند.

گزینه‌های معاملاتی

در مقایسه صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز تفاوت معاملاتی صرافی‌های ارز دیجیتال خودنمایی می‌کنند. در این مقایسه متوجه می‌شوید که صرافی‌های متمرکز طیف گسترده‌ای از گزینه‌های معاملاتی را به کاربران خود ارائه می‌دهند. از این گزینه‌ها می‌توان به وام، معاملات فیوچرز، ایردراپ، معاملات اهرمی و غیره اشاره کرد. در نقطه مقابل درست است که صرافی‌های غیرمتمرکز برخی از این گزینه‌های معاملاتی را ارائه می‌دهند، اما اکثر فعالیت آن‌ها حول محور وام‌دهی ارزها و سفته‌بازی می‌چرخد.

صرافی متمرکز بهتره یا غیرمتمرکز؟

دیگر می‌دانید فرق صرافی متمرکز و غیرمتمرکز در چیست، اما با مرور کوتاهی بر این دو صرافی می‌توانید بهترین گزینه را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید. بهترین گزینه برای کاربران جدید در حوزه ارزهای دیجیتال صرافی‌های متمرکز است. کاربران با انتخاب این صرافی‌ها می‌توانند بر تجارت خود تمرکز کرده و سایر جنبه‌های صرافی را به سازمان مسئول واگذار کنند. در نقطه مقابل اما صرافی‌های غیرمتمرکز آزادی عمل بیشتری به کاربران خود می‌دهند.
حتی می‌توان گفت که این صرافی‌ها بازدهی بیشتری برای کاربران دارند و فرصت‌های بهتری پیش روی آن‌ها قرار می‌دهند.

اما این نکته را نیز باید بدانید که معامله در این صرافی‌ها نیاز به آگاهی بیشتری دارد. بهتر است بگوییم که برای دسترسی به فرصت‌های بهتر و سود بیشتر باید هزینه کنید. حال شما بگویید که کدام یک از انواع صرافی ارزهای دیجیتال متمرکز یا غیرمتمرکز گزینه بهتری برای شما است؟

شاید دنیای کریپتوها در ابتدا گیج کننده باشد، اما با کمی مطالعه می‌توانید شرایط خود را در این حوزه تغییر دهید. زیبایی این دنیا این است که دائما به تکامل خود ادامه می‌دهد، راه حل‌هایی برای مشکلات کاربران خود پیدا کرده و به دنبال حل مشکلات آن‌ها است. بنابراین می‌توان گفت با کمی وقت و مطالعه می‌توانید نهایت استفاده را از دنیای ارز دیجیتال بکنید. ما در بلاگ یورپی به شما کمک می‌کنیم که این مسیر را ساده‌تر و البته سریع‌تر طی کنید؛ پس اگر می‌خواهید زودتر به نتیجه برسید، پست‌های دیگر یورپی را از دست ندهید.

سوالات متداول

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

این دسته از صرافی‌های ارز دیجیتال توسط سازمان خاصی ایجاد نشده‌اند و این کاربران آن هستند که در مدیریت صرافی مشارکت می‌کنند.

صرافی متمرکز چیست؟

صرافی‌هایی که توسط یک سازمان واحد کنترل می‌شود را با این نام می‌شناسند.

صرافی های غیر متمرکز کدامند؟

لیست صرافی‌های غیرمتمرکز شامل پنکیک سواپ، اوپن اوشن، وان اینچ و DYDX می‌شود.

کدام صرافی‌ها متمرکز هستند؟

لیست صرافی‌های متمرکز شامل بایننس، کوینکس، سیف پال و کوکوین می‌شود.

فرق صرافی متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز در موارد زیادی با یکدیگر تفاوت دارند؛ به عنوان مثال، در نقدینگی، کنترل دارایی‌ها، رابط کاربری، امنیت و نیاز به احراز هویت.

3/5 - (6 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهام
الهام
1 سال قبل

ببخشید بایننس متمرکز هست یا غیرمتمرکز؟

Back to top button
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x