آموزش کیف پول الکتروم؛ از ثبت نام تا دریافت بک‌آپ از Electrum Wallet

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سرمایه‌داران حوزه ارز دیجیتال انتخاب ولت است. ولت‌های متعددی در این زمینه ارائه شده‌اند اما انتخاب بهترین کیف پول ممکن است کمی دشوار باشد. به این منظور کاربران سراغ ولت‌های معتبر و قدیمی می‌روند که یکی از آن‌ها الکتروم والت است. این کیف پول جزو اولین ولت‌های ارائه شده برای نگهداری ارز BTC محسوب می‌شود. در این محتوا قصد داریم آموزش کیف پول الکتروم را در اختیارتان بگذاریم. پس همراه یورپی باشید که پس از دانلود کیف پول الکتروم با محیط آن آشنا شویم.

آشنایی با الکتروم ولت

در سال 2011 برای اولین بار کیف پول نگهداری بیت‌کوین با نام Electrum معرفی شد. به دلیل کاربران محدود در حوزه ارز دیجیتال این ولت تنها روی ویندوز دردسترس بود، اما با گذشت زمان و افزایش علاقه‌مندان به ارز دیجیتال نسخه‌های لینوکس و مک الکتروم والت نیز ارائه شد.

سرانجام در سال 2016 به دلیل درخواست‌های متعدد کاربران کیف پول الکتروم اندروید معرفی شد تا دسترسی آن‌ها به این ولت راحت‌تر شود. البته همچنان نصب کیف پول الکتروم روی آیفون امکان پذیر نیست و نسخه‌ای تحت عنوان IOS ارائه نشده است.

دانلود و نصب کیف پول الکتروم

جهت دانلود الکتروم ولت روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس، مک و اندروید به سایت رسمی الکتروم مراجعه کنید.

نرم‌افزار الکتروم از ویندوز 7 به بالا و اپلیکیشن الکتروم از اندروید 5 به بالا پشتیبانی می‌کند.

نحوه دانلود Electrum Wallet

نصب ولت الکتروم روی کامپیوتر

پس از ورود به سایت رسمی الکتروم در منوی بالا گزینه Download را انتخاب کنید. سپس در صفحه باز شده گزینه‌های دانلود برایتان نمایش داده می‌شود که جهت دریافت نسخه ویندوز باید گزینه Windows Installer را زده و مراحل زیر را پیش ببرید.

  1. نرم‌افزار را دانلود کرده سپس آن را باز کنید. در پنجره باز شده گزینه Install را بزنید و کمی منتظر بمانید تا فرایند نصب تکمیل شود.
  2. پس از پایان فرایند نصب با عبارت Completed روبه‌رو می‌شوید؛ به همین منظور باید گزینه Close را انتخاب کنید.

به همین سادگی فرایند نصب Electrum Wllet به پایان رسید. در ادامه نحوه نصب روی موبایل را آموزش خواهیم داد و پس از آن به سراغ ساخت کیف پول در الکتروم والت خواهیم رفت.

نصب ولت الکتروم روی موبایل

  1. جهت دانلود و نصب الکتروم والت به صفحه دانلود سایت رسمی Electrum رفته و در پایین عبارت اندروید روی Google Play کلیک کنید.
  2. سپس اپلیکیشن رسمی Electrum Wllet را دانلود و نصب کنید.

آموزش کیف پول الکتروم؛ ساخت ولت

با فرایند دانلود این ولت به صورت کامل آشنا شدید، حال سراغ ساخت کیف پول الکتروم می‌رویم. قبل از هر چیزی باید بدانید که مراحل نصب در کامپیوتر و موبایل یکسان است و تفاوت چندانی ندارند؛ بنابراین اپلیکیشن یا نرم افزار را باز کنید.

قدم اول؛ انتخاب نحوه اتصال به سرور ولت

در صفحه ابتدایی دو گزینه به نام Auto connect و Select server manually قرار دارد که بالای آن توضیحاتی در رابطه با آن‌ها درج شده است. در واقع این دو گزینه برای انتخاب سرور کیف پول بوده که گزینه اول به صورت اتوماتیک و گزینه دوم به صورت دستی است. پیشنهاد می‌شود جهت تسریع در فرایند اتصال به کیف پول گزینه Auto Connect را انتخاب کرده و روی Next بزنید.

قدم دوم؛ انتخاب نام و نوع کیف پول

در این صفحه باید برای ولتتان نام تعیین کرده و پس از آن روی گزینه Next کلیک کنید. در صفحه بعد چهار گزینه برایتان نمایش داده می‌شود که عبارت‌اند از:

  • Standard Wallet؛ جهت استفاده از کیف پول استاندارد است.
  • Wallet with two-factor authentication؛ ولت امن با تایید دو مرحله‌ای بسازید.
  • Multi-signature Wallet؛ کیف پول چند امضایی بسازید.
  • Import Bitcoin Addresses or Private Keys؛ جهت بازیابی کیف پول الکتروم با استفاده از عبارات خصوصی یا آدرس شبکه بیت‌کوین این گزینه را انتخاب کنید.

به منظور ساخت حساب در Electrum Wallet گزینه اول را انتخاب کرده و Next را بزنید، انتخاب گزینه‌های دیگر نیازمند اطلاعات کافی است.

ساخت کیف پول در الکتروم

قدم سوم؛ ساخت یا بازیابی ولت الکتروم

در صفحه بعد مجدداً چهار گزینه برایتان نمایش داده می‌شود که عبارت‌اند از:

  • Create a new seed؛ ساخت خصوصی
  • I already have a seed؛ بازیابی Electrum Wallet با عبارات خصوصی
  • Use a master key؛ بازیابی حساب با Master key
  • Use a hardware device؛ اتصال کیف پول گرم به الکتروم والت

در این صفحه نیز همانند مرحله قبل گزینه اول را به منظور ساخت کلید خصوصی Electrum انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید.

نحوه ساخت کلید خصوصی در الکتروم والت

قدم چهارم؛ دریافت عبارات خصوصی

پس از طی کردن مراحل بالا به صفحه بعد منتقل شده که 12 کلمه خصوصی برایتان نمایش داده می‌شود. این کلمات را در فضای امن به ترتیب یادداشت کنید. پس از آن روی گزینه Next بزنید. در صفحه بعد از شما خواسته می‌شود که 12 کلمه خصوصی ولتتان را به ترتیب بنویسید، سپس روی Next  کلیک کنید.

قدم پنجم؛ تعیین رمز عبور

حال بعد از دریافت عبارت خصوصی باید برای ولتتان رمز تعیین کنید. در این صفحه دو کادر برایتان نمایش داده می‌شود که عبارت‌اند از:

  1. Password؛ رمزتان را بنویسید.
  2. Confirm Password؛ مجددا رمز عبورتان را وارد کنید.

پس از تکمیل کادرهای بالا روی گزینه Next بزنید تا فرایند ساخت ولت الکتروم به پایان برسد. در صفحه اول ولت پنجره‌ای برایتان نمایش داده می‌شود. در این پنجره درج شده است که جهت حفظ امنیت ولتتان از آخرین نسخه آن استفاده کنید، با کلیک روی گزینه YES از آخری بروزرسانی ها مطلع خواهید شد. حال به سراغ آموزش کیف پول الکتروم خواهیم رفت.

تعیین رمز عبور در الکتروم والت

شارژ کیف پول الکتروم

قطعا کیف پول بدون سرمایه هیچ ارزش و کاربردی ندارد، برای استفاده از امکانات ولت باید مقداری ارز دیجیتال در آن داشته باشید. به همین منظور جهت شارژ کیف پول Electrum در صفحه اصلی به بخش Receive بروید.

در این صفحه سه کادر برایتان به نمایش گذاشته می‌شود که عبارت‌اند از:

  • Description؛ در این کادر برای درخواستتان یادداشت می‌نویسید.
  • Requested amount؛ مقدار ارزی که قصد دریافت دارید.
  • Expires after؛ تاریخ انقضا برای آدرس ولتتان تعیین کنید.

پس از تکمیل کادرهای بالا روی Create Request کلیک کنید تا آدرس ولتتان نمایش داده شود. این آدرس به صورت متن و QR Code است که با اسکن آن می‌توانید کیف پولتان را شارژ کنید.

همچنین در کنار این کادر سه گزینه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. URI؛ آدرس کیف پول
  2. Bitcoin Adress؛ آدرس شبکه بیت‌کوین
  3. Lightning؛ آدرس شبکه لایتنینگ جهت افزایش سطح امنیت

نحوه دریافت آدرs کیف پول در الکتروم والت

ارسال ارز در الکتروم ولت

پرکاربردترین قسمت آموزش کیف پول الکتروم، ارسال ارز در Electrum Walle است. به همین منظور باید به بخش Send مراجعه کنید. در این صفحه سه کادر برایتان نمایش داده می‌شود که عبارت‌اند از:

  • Pay to؛ آدس کیف پول مقصد را وارد کنید.
  • Description؛ برای تراکنش یاداشت بنویسید.
  • Amount؛ مقدار ارز ارسالی را تعیین کنید.

همچنین در پایین این کادرها گزینه‌ای به نام Max وجود دارد که با استفاده از آن تمام داراییتان را منتقل خواهید کرد. پس از تکمیل کادرها گزینه Save را بزنید که اطلاعات ذخیره شود؛ اگر Pay را بزنید تراکنش در لیست پردازش قرار می‌گیرد.

نحوه ارسال بیت کوین در کیف پول الکتروم

مشاهده تاریخچه تراکنش ها در Electrum Wallet

یکی دیگر از بخش‌های پرکاربرد الکتروم والت مشاهده تراکنش‌ها است. به همین منظور در ولتتان به بخش History مراجعه کنید.

در این صفحه تمامی تراکنش‌های ولتتان قابل نمایش است و اگر یادداشتی درباره این تراکنش بنویسید در این بخش به همراه تاریخ و مقدار ارز مشخص می‌شود.

آموزش مشاهده تاریخچه معاملات در الکتروم والت

نحوه بک‌آپ از کلید خصوصی الکتروم ولت

گاهی ممکن است عبارت خصوصیتان را فراموش کنید یا دسترسی به آن نداشته باشید، به همین منظور می‌توانید از طریق ولتتان نسخه پشتیبان دریافت کنید؛ به همین منظور در آموزش کیف پول الکتروم یکی از بخش های مهم نحوه دریافت نسخه پشتیبان است.

جهت بک‌آپ کلید خصوصی از گزینه‌های بالا Wallet را انتخاب کرده و در منوی باز شده روی Private Keys کلیک کنید. سپس گزینه Export را زده تا 12 کلمه خصوصیتان را دریافت کنید.

آموزش دریافت نسخه پشتیبان از کلید خصوصی کیف پول الکتروم

ویژگی های ولت Electrum

امروزه بیش از 10 درصد از تراکنش‌های ارز BTC در ولت الکتروم انجام می‌شود و دلیل محبوبیت این کیف پول ویژگی‌های جذابش است که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

سطح امنیت بالا

اولین ویژگی که الکتروم والت را محبوب کرده، سطح امنیت مناسب آن است. این کیف پول جزو اولین ولت‌های نگهداری BTC بوده و استانداردهای لازم شبکه بیت‌کوین را دارد. همچنین با تعیین رمز و عبارات خصوصی تا حد زیادی سطح امنیت ولتتان افزایش داده می‌شود.

البته در سال 2017 توسعه دهندگان الکتروم یک باگ امنیتی را کشف کردند که هکرها توانسته بودند به اطلاعات کیف پول کاربران از طریق فیشینگ دست پیدا کنند. رفع این باگ تا اوایل سال 2018 طول کشید و هیچوقت مشخص نشد سرمایه چند کاربر به سرقت رفته است. پس از رفع این باگ سطح امنیت الکتروم ولت افزایش یافت و تاکنون مشکلی برای کاربران رخ نداده است.

اتصال به شبکه لایتنینگ

یکی دیگر از ویژگی‌های این ولت پشتیبانی از شبکه لایتنینگ است. لایتنینگ یک لایه روی شبکه بلاک‌چین است که امنیت تراکنش‌ها را تا حد زیادی افزایش داده و به سرعت آن کمک بسزایی می‌کند.

اتصال به کیف پول سخت افزاری

کیف پول‌های سرد یا سخت افزاری به فضای آنلاین متصل نمی‌شوند، به همین منظور جهت اتصال ولت سخت‌افزاریتان به اینترنت می‌توانید از الکتروم ولت استفاده کنید.

مزایا و معایب کیف پول الکتروم

قطعا تمامی کیف پول‌های دیجیتال دارای نقاط ضعف و قوت هستند؛ به همین منظور در آموزش کیف پول الکتروم با نقاط ضعف و قوت Electrum Wallet آشنا خواهیم شد.

مزایای کیف پول الکتروممعایب Electrum wallet
سطح امنیت مناسبعدم پشتیبانی از سایر رمزارزها
پشتیبانی از شبکه لایتنینگعدم نسخه IOS
امکان ساخت ولت با تایید دو مرحله‌ای
امکان دریافت نسخه پشتیبان از عبارت خصوصی
قابلیت اتصال ولت سرد

سخن آخر

شاید اگر شما نیز از سرمایه‌داران بیت‌کوین باشید به دنبال ولتی امن و معتبر هستید. الکتروم ولت از قدیمی‌ترین کیف پول‌های نگهداری ارز BTC  است که سطح امنیت بالایی دارد. با مطالعه آموزش کیف پول الکتروم می‌توانید رمزارزهای بیت‌کوینتان را به راحتی و با خیال راحت نگهداری کنید. اگر سوالی در رابطه با Electrum Wallet داشتید از طریق بخش دیدگاه با کارشناسان یورپی ارتباط برقرار کنید.

سوالت متداول

کیف پول الکتروم چیست؟

الکتروم والت یکی از قدیمی‌ترین ولت های نگهداری بیت‌کوین است که 10 رصد از معاملات BTC توسط این ولت انجام می‌شود.

کیف پول الکتروم از چه ارزهایی پشتیبانی می کند؟

کیف پول الکتروم تنها از رمزارز BTC پشتیبانی می‌کند.

الکتروم ولت روی کامپیوتر نصب می‌شود؟

بله، التکروم والت روی موبایل و کامپیوتر قابل نصب است که نحوه دانلود آن را در آموزش کیف پول الکتروم توضیح داده‌ایم.

به این مقاله امتیاز دهید! post

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا سلیمی
علیرضا سلیمی
1 سال قبل

دانلود کیف پول الکتروم برای ویندوز چگونه هست؟

زینب زارع
زینب زارع
مدیر
پاسخ به  علیرضا سلیمی
1 سال قبل

سلام دوست عزیز، کیف پول بلو ولت برای ویندوز ارائه نشده است.

Back to top button
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x