آموزش استخراج بیت کوین با کامپیوتر و هرآنچه باید بدانید

استخراج بیت کوین با کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند، مزارع بیت کوین و بسیاری از عبارت‌های مشابه دیگر این روزها بحث رایج میان افراد گوناگون از هر قشر و تحصیلاتی شده و انتشار مقالات متعدد در سایت‌های گوناگون همگی از این حکایت دارد که بیت کوین در حال تبدیل شدن به شاخصی مهم در معادلات جهانی است.

در این مقاله قصد داریم درباره به‌دست‌آوردن این ارز دیجیتالی از طریق فرایند استخراج صحبت کنیم و ببینیم که چگونه می‌توان استخراج بیت کوین با کامپیوتر را انجام داد. آیا این کار مقرون‌به صرفه است یا خیر؟ منتها پیش از آنکه به این موضوع بپردازیم به برخی موضوعات و مفاهیم اولیه می‌پردازیم و سپس به سراغ توضیح این فرایند می‌رویم؛ پس با ما همراه باشید.

استخراج بیت کوین چیست؟

استخراج بیت کوین یا به اصطلاح ماینینگ (Mining) پروسه‌ای است که طی آن مشارکت‌کنندگان در شبکه بیت کوین با حل سوالات ریاضی فوق‌العاده پیچیده با استفاده از سخت‌افزارهای محاسباتی قدرتمند، تراکنش‌های شبکه را تأیید می‌کنند و در ازای آن پاداش دریافت می‌کنند.

ازآنجاکه قیمت بیت کوین طی سال‌های اخیر رشدی فوق‌العاده داشته کاربران زیادی در تلاش هستند که سهمی از این چرخه داشته باشند. همان‌طور که می‌دانیم عرضه محدود 21 میلیون واحدی بیت کوین و رویداد هاوینگ (Halving) به منظور کاهش پاداش شبکه باعث شده تا عده زیادی سعی کنند با مشارکت در این شبکه در نهایت سهمی از این طلای دیجیتال به‌دست آورند.

ماهیت بیت کوین

بیت کوین یکی از اولین دارایی‌های مجازی است که ما آن‌ها را با نام رمزارز یا ارزهای دیجیتال می‌شناسیم. این معیار (Medium) تبادلاتی جدید در چهارچوبی غیرمتمرکز و بر مبنای فناوری بلاکچین و دفتر کل توزیع‌شده بنا نهاده شده است.

بیشتر بخوانید: بیت کوین چیست؟

وجود الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) و وجود استخراج‌کنندگان در شبکه که تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند باعث شده تا امنیت شبکه بیت کوین به مراتب بیشتر از سایر شبکه‌های متمرکز و حتی غیرمتمرکز دیگر باشد. غیرمتمرکز بودن این شبکه موجب شده هیچ دولت یا نهاد واسطی نتواند در سازوکار این مجموعه دخالت یا اعمال نظری داشته باشد. از سوی دیگر امکان تغییر و دست بردن در تراکنش‌ها نیز وجود ندارد.

در این شبکه غیرمتمرکز استخراج‌کنندگان یا ماینرها (Miners) با تأیید تراکنش‌ها و سپس افزودن مجموعه‌ای از تراکنش‌ها در قالب یک بلاک و افزودن زنجیره‌ای جدید به شبکه، پاداش دریافت می‌کنند. این پاداش که از جنس بیت کوین بوده ارزش فراوانی دارد، اما رسیدن به آن به‌هیچ عنوان ساده نیست و نیازمند تجهیزات و طی کردن مراحل مشخصی است.

کاهش پاداش استخراج بیت کوین در طول سالهای اخیر

آیا استخراج بیت کوین با کامپیوتر سودآور است؟

یکی از سؤالات مهمی که ابتدا باید درباره مشارکت در استخراج هر ارز دیجیتال از خود بپرسید این است که آیا این پروسه با توجه به شرایط فعلی و هزینه‌هایی که قرار است بپردازید سودآور و ارزشمند هست یا خیر؟ درباره بیت کوین می‌توان با اطمینان گفت که بله؛ اگر این کار با ابزارها و سخت‌افزارهای مناسب در ابعاد گسترده انجام شود می‌تواند بسیار سودآور باشد. اما پیش از آنکه به سراغ شروع استخراج برویم باید ببینیم آیا این کار با موانع قانونی روبه‌رو است یا خیر.

آیا استخراج بیت کوین قانونی است؟

به‌طور کلی استخراج ارزهای دیجیتال در کشورهای گوناگون تابع قوانین آن کشور است به عنوان مثال در دوره‌ای استخراج بیت کوین در چین با مانعی روبه‌رو نبود، اما با گسترش مصرف انرژی و مطرح‌شدن مسائل زیست محیطی شرایط این کشور دچار تغییر شد و در نهایت استخراج و فعالیت ماینر‌ها در این کشور ممنوع اعلام کرد.

در کشورمان ایران نیز استخراج سودآور بیت کوین آن هم در ابعاد گسترده و ساخت مراکزی بدین منظور مستلزم دریافت مجوزهای لازم از مراجع قانونی است. بد نیست بدانید تا پیش از سال 1398 استخراج بیت کوین و ورود دستگاه‌های مورد نیاز برای استخراج در کشورمان به‌کلی غیرقانونی قلمداد می‌شد. در تابستان سال 98 براساس ابلاغیه جدید دولت به نهادهای ذیربط این فرایند قانونی اعلام شد و تعیین شد که دستگاه‌های استخراج کننده باید برق مصرفی معادل 250 کیلووات داشته باشند. البته این میزان 2 سال بعد به 100 کیلووات کاهش یافت.

یکی از دلایل چنین تصمیمی مشکلات موجود در ارتباط با برق مصرفی و قطعی‌های مکرر در کشور بود و همین اتفاق نهادهای قانون‌گذار را مصمم کرد تا محدودیت‌هایی را برای این کار در نظر بگیرند.

تجهیزات لازم برای استخراج بیت کوین

اگر برای استخراج بیت کوین با کامپیوتر مانع قانونی پیش رو ندارید و تصمیم گرفتید که به‌صورت جدی وارد پروسه استخراج بیت کوین شوید باید بدانید که این کار نیاز به پیش زمینه‌هایی دارد که در صورت فراهم نبودن هرکدام امکان استخراج و به‌دست آوردن بیت کوین امکان‌پذیر نخواهد بود. برخی از این ابزارهای عبارت‌اند از:

  • سخت‌افزار مناسب
  • کیف پول ارز دیجیتال
  • نرم‌افزارهای موردنیاز برای استخراج ارزدیجیتال (مانند CGMiner، EasyMiner،GUIMiner ، ECOS، Bitminter و …)
  • استخرهای استخراج (Mining Pool)
  • اینترنت (با کیفیت قابل قبول و بدون قطعی)

استخراج بیت کوین با کامپیوتر

افزایش سختی شبکه بیت کوین برای استخراج بیت کوین با کامپیوتر

با توجه به آنکه تقریباً 13 سال از عمر بیت کوین می‌گذرد، رقابت بر سر به‌دست آوردن این ارز دیجیتال هر روز بیشتر می‌شود و افراد و شرکت‌های بزرگی به جمع مشارکت‌کنندگان در شبکه ملحق می‌شوند، اما سوال مهم این است که با توجه به افزایش سختی شبکه بیت کوین و ورود شرکت‌های بزرگ به این عرصه آیا می‌توان پروسه استخراج بیت کوین با کامپیوتر را عملیاتی کرد؟ آیا با داشتن تمامی موارد بالا می‌توان بیت کوین را با لپ‌تاپ استخراج کرد؟

در پاسخ به این پرسش‌ها باید گفت به‌طور تئوری و روی کاغذ و ازآنجاکه کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های فعلی که در اختیار اکثر کاربران قرار دارد قادر به انجام محاسبات سنگین و حل معادلات پیچیده ریاضی است، می‌توان با استفاده از کامپیوترهای خانگی، لپ‌تاپ و حتی گوشی‌های هوشمند فرایند استخراج بیت کوین را انجام داد، اما این کار به هیچ عنوان سودآوری لازم را ندارد و حتی با ضررهایی نیز همراه است.

اگر به چند سال پیش بازگردیم که سختی شبکه بیت کوین به‌اندازه امروز افزایش نیافته و دستگاه‌های ASIC یا مدارهای مجتمع با کاربرد خاص گسترش پیدا نکرده بود، می‌شد با استفاده از کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ بیت کوین استخراج کرد.

اما امروزه استخراج بیت کوین با لپ‌تاپ‌های قدرتمند که از سخت‌افزارهای به‌روزی هم برخودار هستند، هیچ‌گونه سودآوری برای کاربر ندارد. زیرا برای آنکه کسری از یک بیت کوین را با کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ استخراج کنید، باید هزاران ساعت دستگاه خود را با حداکثر ظرفیت در اختیار شبکه قرار دهید و علاوه‌بر برق مصرفی زیاد این امکان وجود دارد که در میانه کار کامپیوترتان به دلیل فشار حداکثری و گرمای تولید شده در نهایت از کار بایستد و خراب شود.

جایگزین کامپیوتر در استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین با کامپیوترهای شخصی تا سال‌های 2011 و 2012 ممکن بود؛ اما با ورود پردازنده‌های گرافیکی (GPU) قدرتمند که می‌توانستند به‌مراتب عملکرد بهتری نسبت به پردازنده‌ها (CPU) داشته باشند، توانستند میدان را به تسخیر خود درآوردند.

این نکته را نباید فراموش کرد که امروزه هم برای آنکه یک استخراج‌کننده بیت کوین بتواند به سودی قابل‌ملاحظه برسد، نباید تنها به افزودن چند دستگاه ASIC بسنده کند، بلکه با اتصال به استخرهای استخراج که جزو ملزومات فرایند استخراج است، می‌توانند این امر را تسهیل کنند و با اشتراک گذاشتن توان پردازشی خود با سایر اعضای استخر از سود استخراج بهره ببرند.

برتری دستگاه‌های ASIC نسبت به کامپیوتر و لپ تاپ در استخراج بیت کوین

استخراج ابری بیت کوین؛ جایگزینی مناسب برای استخراج با کامپیوتر

استخراج ابری یا Cloud Mining نیز یکی از روش‌هایی است که ممکن است نام آن را شنیده باشید. روشی که با پرداخت هزینه‌ای در قالب اشتراک می‌توان از سخت‌افزارهای قدرتمند یک شرکت فعال در عرصه ماینینگ و به‌منظور سهیم‌شدن در فرایند استخراج استفاده کرد. در این روش شما با یک گوشی یا لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصیتان می‌توانید بیت کوین استخراج کنید.

بیشتر بخوانید: استخراج ابری چیست؟

البته این روش بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد چندان بدون دردسر نیست؛ چراکه انواع و اقسام طرح‌های کلاهبرداری یا پانزی در این زمینه وجود دارد و شرکت‌های اندکی هستند که خدمات ابری واقعی به کاربرانشان ارائه می‌کنند. این نوع از استخراج بیت کوین با کامپیوتر مشکلات دیگری نیز درون خود دارد و آن نوسان قیمت بیت کوین است. بدین معنا که با کاهش قیمت بیت کوین در عمل هزینه‌ای که بابت اتصال به سیستم‌های ابری برای دریافت بیت کوین پرداخت کرده‌اید، از سودی که بیت کوین نصیبتان می‌کند بیشتر می‌شود!

با لپ‌تاپ‌ها چه ارزی استخراج کنیم؟

اشاره کردیم که با آنکه از نظر تئوری انجام استخراج بیت کوین با لپ‌تاپ امکان‌پذیر است، اما به‌دلیل رقابت بسیار و سختی شبکه بالای بیت کوین این امر تنها منجر به آسیب رساندن به دستگاه شما می‌شود. البته این موضوع بدین معنا نیست که نمی‌توان با کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ ارزهای دیجیتال را استخراج کرد، بلکه می‌توان به‌جای بیت کوین به سراغ سایر دارای‌های دیجیتال که سختی شبکه کمتری دارند، رفت.

برخی ارزها را می‌توان با استفاده کامپیوترهای خانگی و لپ‌تاپ‌های قوی که از سخت‌افزار به‌روز و به اصطلاح HighEnd استفاده می‌کنند، استخراج کرد؛ به‌عنوان مثال:

  • مونرو (XMR)،
  • ZCash (ZEC)،
  • Ravencoin (RVN)،
  • Beam (BEAM)،
  • Bytecoin (BCN)،
  • Grin (GRIN) و غیره.

جمع‌بندی

‌به طور کلی فرایند ماینینگ بیت کوین روش سودآور برای افرادی است که تمایل دارند در عرصه ارزهای دیجیتال مشارکت داشته باشند. البته این فرایند مستلزم اقدامات و تجهیزاتی است که هرکدام به نوبه خود سهم مهمی در انجام این پروسه دارند.

در سال‌های ابتدایی معرفی و ورود بیت کوین به بازارهای مالی کاربران می‌توانستند با لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی خود بیت کوین استخراج کنند؛ اما با پیشرفته‌ترشدن سخت‌افزارها و بالارفتن نرخ سختی شبکه بیت کوین این کار عملاً به دستگاه‌های مدار مجتمع با کاربردهای خاص یا ASIC سپرده شد و امروزه استخراج بیت کوین با کامپیوتر یا لپ‌‎تاپ مقرون به‌صرفه نبوده و حتی می‌تواند موجب خسارت به کاربر شود.

البته روش‌های دیگر نیز مانند استخراج ابری برای دستیابی به طلای دیجیتال وجود دارد، اما به دلیل مشکلات و خطراتی که این فرایند دارد و کلاهبرداران متعددی که در کمین کاربران ناآگاه هستند و نوسانات قیمت بیت این گزینه ناکارآمد شده است.

اگر شما به‌‌دنبال کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال هستید و امکان تهیه دستگاه‌های گران‌قیمت ASIC را ندارید و می‌خواهید با استفاده از کامپیوتر یا لپ‌تاپ خود ارزهای دیجیتال استخراج کنید می‌توانید نیم نگاهی به گزینه‌هایی مانند مونرو، ریون کوین یا بیم داشته باشید. نکته جالب توجه اینجاست که برخی از این ارزها در مقابل استخراج با دستگاه‌های ASIC مقاوم هستند؛ بنابراین صحنه رقابت برای استخراج تا حد زیادی عادلانه‌تر از فرایند استخراج بیت کوین است.

سؤالات متداول

آیا استخراج بیت کوین با کامپیوتر امکان‌پذیر است؟

از لحاظ تئوری این کار قابل انجام است، اما هزاران ساعت زمان باید صرف این کار کرد که از نظر سودآوری و طول عمر قطعات کامپیوتری به‌هیچ عنوان مقرون‌به‌صرفه نیست.

آیا می‌توان با استخراج ابری بیت کوین به‌دست آورد؟

استخراج ابری یا Cloud Mining روشی که با پرداخت هزینه‌ای در قالب اشتراک می‌توان از سخت‌افزارهای قدرتمند یک شرکت فعال در عرصه ماینینگ و به‌منظور سهیم‌شدن در فرایند استخراج استفاده کرد. این روش برخلاف فرایند و ظاهر ساده‌ای که دارد مملوء از خطرات و ریسک‌های متعدد‌ است و رسیدن به نتیجه در این روش سود چندانی ندارد.

1/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x