آشنایی با انواع کیف پول ارز دیجیتال در معاملات ارزی

این روزها معاملات ارزی در بازارهای مالی به نمونه‌ای از جذاب‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها تبدیل شده‌اند. برای آغاز این راه باید آشنایی خوبی با کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن پیدا کنید. انسان‌ها از گذشته تا امروز برای حفظ پول‌های کاغذی خود از کیف پول یا حساب بانکی کمک گرفته‌اند. این روزها سرمایه‌گذاری وارد دنیای جدید پول‌های دیجیتال شده است. کیف پول دیجیتالی نیز رمز ارزهای دیجیتالی را نگهداری می‌کند.

با کسب دانش کافی دررابطه با ولت ارز دیجیتال به‌راحتی دارایی خود را نگهداری و افزایش دهید. انتخاب درست و آگاهانه انواع کیف پول‌ها به شما کمک می‌کند که امنیت دارایی خود را حفظ کنید و سرمایه خود را از دست ندهید.در این مقاله به طور مفصل کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن را توضیح می‌دهیم. در انتهای این متن به پاسخ سؤالات خود خواهید رسید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

اگر قصد ورود به دنیای رمز ارزها را دارید، قبل از هر تصمیم‌گیری باید کیف پول ارزهای دیجیتال خود را راه‌اندازی کنید. انواع کیف پول ارز دیجیتال بسته به نیاز شما در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد. ولت‌ها بسته به انواع خاص موردپسند شما نرم‌افزار یا سخت‌افزاری هستند که برای ذخیره و معاملات ارز دیجیتال از آن استفاده می‌شود.

کیف پول ارز دیجیتال با قراردادن دارایی شما در بستر شبکه بلاک‌چین تراکنش‌های شما را پیگیری می‌کند. ولت‌های دیجیتال دسترسی به سوابق تراکنش ارزی، کلیدهای عمومی و خصوصی را برای شما میسر می‌کنند.

در ارز دیجیتال تفاوت اصلی کلیدهای خصوصی و کلید عمومی کیف پول در نوع عملکرد آن‌هاست. کلیدهای عمومی همانند شماره‌حساب بانکی عمل می‌کند که برای انتقال ارز به آن نیاز دارید. اما کلید خصوصی همانند رمز عابربانک شماست. درنتیجه به منظور حفظ امنیت دارایی ولت ارز دیجیتال خود از رمز کلید خصوصی‌تان مراقب کنید.

برای درک بهتر مثالی را باهم مرور کنیم عابربانک‌های خود را در نظر بگیرید، همه ما در بانک به‌صورت فیزیکی پولی را نگهداری می‌کنیم، اما عابربانک‌ها هیچ پولی را به‌صورت فیزیکی حمل نمی‌کنند. بااین‌حال عابربانک‌ها تراکنش‌های مالی را ثبت خواهند کرد. ولت ارز دیجیتال نیز مانند عابربانک‌ها تراکنش‌ها را ثبت می‌کنند.

درواقع بعد از خرید ارزهای دیجیتال در صرافی دو راه پیش روی شما وجود دارد؛

  • استفاده از کیف پول‌های صرافی
  • انتقال ارز خریداری شده به کیف پول ارز دیجیتال موردنظر

گزینه دوم امنیت بیشتری را برایتان رقم می‌زند؛ زیرا ولت‌ها از ارزهای دیجیتال محافظت می‌کنند. ازآنجایی‌که تنوع کیف پول‌های دیجیتال بسیار زیاد است، در زمان انتخاب باتوجه‌به نیاز خود به دنبال بهترین گزینه باشید. انتخاب نادرست باعث ازبین‌رفتن دارایی‌تان می‌شود. در ادامه این مقاله به منظور انتخاب مسیر درست به بررسی انواع کیف پول‌های دیجیتال می‌پردازیم.

کیف پول گرم چیست؟

کیف پول گرم یا هات ولت‌ها (Hot Wallet) از دسته کیف پول‌های ارز دیجیتال است که به‌راحتی با قابلیت نصب بر رایانه شخصی و موبایل برای کاربران در دسترس قرار می‌گیرد. از مزیت‌های هات ولت‌ها انتقال راحت ارز، دسترسی بسیار آسان و رایگان بودن تراکنش ارزی است. البته در کنار مزیت‌هایی که باعث جذب بسیاری از کاربران شده است، این دسته از انواع کیف پول ارز دیجیتال معایب خاص خود را نیز دارد. امنیت بسیار کم در انجام معاملات آنلاین از بزرگ‌ترین معایب کیف پول گرم است.

کیف پول‌های گرم در سه دسته موبایل، دسکتاپ و تحت وب در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این روزها به علت دردسترس‌بودن گوشی‌های هوشمند نسخه موبایلی هات ولت‌ها یکی از محبوب‌ترین نمونه‌های مورداستفاده کاربران به شمار می‌آید. البته نمونه دسکتاپ برای تحلیل دقیق و امنیت بیشتر از نگاه متخصصان دور نمانده است. بیایید نگاهی دقیق‌تر به انواع کیف پول‌های گرم بیندازیم.

کیف پول دسکتاپ؛ تحلیل با نمودار و جدول

برای فعال‌کردن کیف پول دسکتاپ برنامه موردنظر باید بر سیستم شخصی شما نصب شود. این برنامه تنها قابلیت استفاده در همان دستگاه را دارد. این مورد باعث امنیت بیشتر محصول می‌شود. از مزیت‌های این روش امنیت و تحلیل بهتر داده‌ها است. البته این روش نیز معایب خود را به همراه دارد. از معایب عمده در این روش ازبین‌رفتن اطلاعات در صورت مشکلات بدافزاری است.

در کنار تمامی مزایا و معایبی که برای کیف پول دسکتاپ وجود دارد، برای انجام تراکنش‌های ارزی خود گزینه‌هایی مانند پول جکس،کوینومی، اکسودوس، اتمیک، الکتروم و غیره استفاده کنید.

مزایا و معایب کیف پول ارز دیجیتال دسکتاپ چیست؟

کیف پول آنلاین یا کیف پول تحت وب

همان‌طور که از نام کیف پول های آنلاین یا تحت وب پیداست، تراکنش‌های ارزی در این کیف پول‌ها در بستر فضای ابری انجام می‌شود. رابط کاربری ساده و استفاده آسان در هر مکان و زمانی از مزیت‌های کیف پول تحت وب است. در کنار این مزایا بزرگ‌ترین خطر کیف پول آنلاین امنیت کم در حفظ اطلاعات و دارایی کاربر است.

برای اینکه انتخاب خوبی از میان کیف پول‌های تحت وب داشته باشید، در ادامه پنج مورد از این کیف پول‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • کیف پول بلاک‌چین
  • مای اتر ولت
  • کیف پول کوین پیمنت
  • کیف پول بریو
  • متامسک

مزایا و معایب کبف پول تحت وب ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول موبایل یا کیف پول ارز دیجیتال اندروید

این روزها بازار گوشی‌های هوشمند نقش مهمی را در معاملات ارزی برقرار می‌کنند. با کیف پول موبایل دسترسی راحت و در لحظه برای انجام معاملات ارزی تنها با یک گوشی هوشمند میسر می‌‎شود. از مزیت‌های اصلی این روش دسترسی راحت و پشتیبانی از تمامی سیستم‌عامل‌های موبایل است؛ البته همین مزیت خود عیب بزرگ آن نیز به شمار می‌رود. امنیت کم و ازبین‌رفتن اطلاعات از معایب استفاده از نسخه موبایلی کیف پول‌های ارز دیجیتال است.

با این تفاسیر اگر به دنبال نسخه‌های موبایل هستید، در ادامه پنج نمونه از بهترین کیف پول‌های موبایلی را به شما معرفی می‌کنیم:

  • تراست ولت
  • بلو ولت
  • بیت‌کوین ولت
  • مای سلیوم
  • الکتروم

مزایا و معایب ولت های ارز دیجیتال موبایل چیست؟

کیف پول متمرکز و غیرمتمرکز؛ دسته‌بندی دیگر از کیف پول‌های گرم

مفهوم کیف پول متمرکز غیرمتمرکز درست مانند صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز است. کیف پول متمرکز و غیرمتمرکز در نوع دسترسی شخص باهم تفاوت عملکردی دارند. دسترسی مدیریت دارایی‌ها در کیف پول متمرکز توسط شخص ثالث انجام می‌پذیرد. نمونه آن افرادی هستند که از صرافی متمرکز مانند کوین بیس، بایننس و غیره استفاده می‌کنند. نکته مهم در مورد این دسته از انواع کیف پول های ارز دیجیتال این است که تمامی فرمان‌ها توسط شخص ثالث تأیید می‌شود.

در نقطه مقابل در کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز مدیریت و نگهداری دارایی بر عهده مالک است. در این حالت صرافی دسترسی به کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال شما را ندارد. ازاین‌رو در انجام معاملات تمامی فعالیت‌ها بر عهده کاربرخواهد بود. بنابراین کیف پول های غیرمتمرکز گزینه مناسبی برای کاربران مبتدی با دانش کم نیست.

کیف پول سرد چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال سرد یا cold Wallet یکی دیگر از کیف پول‎ های دیجیتال است که برای کارکردن با آن نیازی به اینترنت ندارید. ازاین‌رو این کیف پول‌ها امنیت بیشتری در مقایسه با کیف پول‌های گرم دارند. در کلد ولت‌ها ذخیره‌‎سازی اطلاعات و تراکنش‌‎ها بدون اینترنت انجام می‎‌شود و این موضوع حضور هکرها را در معاملات غیرممکن می‎‌کند.

برای استفاده از کلد ولت‌ها نیاز به سخت‌افزاری شبیه به USB و یک نرم‌افزار رابط دارید. سخت‌افزار با استفاده از نرم‌افزار وارد دنیای معاملات ارزی می‌شود. به بیان ساده‌تر نرم‌افزار دریچه ورود به بلاک‌چین است. کاربر عملیات ارزی خود را غیرمستقیم با رابط انجام می‌دهد که باعث حفظ امنیت دارایی ارزی می‌شود.

مزایای کیف پول‌های سرد

  • امنیت بالا در برابر هرگونه برنامه مخرب
  • قابلیت ذخیره‌سازی حجم بالای رمز ارزها
  • عدم نیاز احراز هویت یا کنترل کلیدهای خصوصی
  • افزایش امنیت با حضور تجهیز ابزارهای ارتباطی
  • سازگاری با سیستم‌عامل‌ها مانند موبایل و کامپیوتر
  • حمل آسان

معایب کیف پول‌های سرد

  • هزینه زیاد

کیف پول‌های سرد انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کیف پول‌های سخت‌افزاری با امنیت بالا

در میان انواع کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول سخت‌افزاری برای کسانی که دارایی خرد دارند، گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

سخت‌افزاری که در این کیف پول دیجیتال استفاده می‌شود، بسیار شبیه به فلش مموری و یواس‌بی است. درواقع از کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌منظور نگهداری کلید خصوصی یا private Key کمک گرفته می‌شود. اما روش کار این کیف پول‌ها به چه صورت است؟

برای انجام معاملات ارزی با کیف پول‌های سخت‌افزاری از یک دستگاه و رابط کمک گرفته می‌شود. این نوع کیف پول سرد بدون کمک رابط هیچ تراکنشی را ثبت نخواهد کرد. رابط که نوعی از کیف پول‌های گرم است، شما را به دنیای معاملات متصل می‌کند. ازاین‌رو دارایی‌تان به‌صورت مستقیم وارد معاملات نمی‌شود.

به بیان دیگر بعد از تأیید تراکنش از سمت شما سخت‌افزار از دستگاه جدا می‌شود و رابط، تراکنش را پیگیری می‌کند. ازاین‌رو ورود هکر به شبکه بلاک‌چین ممکن نیست. از مزیت‌های بسیار پررنگ کیف پول‌های سخت‌افزاری امنیت آن است. در کنار امنیت بالا به علت پشتیبانی این نوع از ولت‌ها از فناوری SEED در صورت مفقود یا دزدیده شدن دستگاه، امکان بازیابی اطلاعات ارزی وجود دارد.

در کنار مزایای چشمگیر این دسته از انواع کیف پول های ارز دیجیتال معایب خاص خودش را نیز دارد. زمان‌بر بودن انتقالات و دریافت کارمزد جهت انجام معاملات از معایب کیف پول‌های سخت‌افزاری است. به همین دلیل این ولت های ارز دیجیتال برای افرادی که معاملات روزانه یا دارایی کم دارند، گزینه مناسبی نیست.

در ادامه پنج نمونه از بهترین کیف پول های سخت‌افزاری را معرفی می‌کنیم:

  • لجر
  • ترزور
  • کول ولت
  • الی پال
  • سیف پال

 

معایب و مزایای کیف پول‌های سخت‌افزاری چیست؟

ولت کاغذی (Paper Wallets)

کیف پول کاغذی مانند نامش به‌صورت کاغذی است که کدهای عمومی و خصوصی روی آن نوشته شده است. در قدم اول برای دریافت این کدها باید وارد سایت اوپن سورس مربوطه شوید و بعد دریافت فایل مربوطه اینترنت دستگاه خود را خاموش کنید. این نکات باعث حفظ اطلاعات شما می‌شود. بعد از قطع اینترنت فایل دانلود شده را باز کنید و کدهای خود را برای انجام معاملات ارزی استفاده کنید. برای حفظ امنیت بیشتر از سیستم شخصی برای دریافت کد کمک بگیرید و از افشای اطلاعات برای شخص ثالث نیز بپرهیزید.

روش کار در مسیر ولت کاغذی، به این‌گونه است که ابتدا کدهای دریافتی را در نرم‌افزار تحت وب خود وارد می‌کنید و وارد بلاک‌چین و معاملات ارزی خود می‌شوید. از بزرگ‌ترین مزایای این روش می‌توان به امنیت بالا و استفاده به‌صورت آفلاین اشاره کنیم که باعث حفظ امنیت ارزهای شما می‌شود. در کنار مزایا این روش معایب خاص خودش را نیز دارد که می‌توان به آسیب‌پذیری و عدم برگشت اطلاعات اشاره کرد. نکته طلایی دررابطه‌با کیف پول‌های کاغذی اهمیت حفظ برگه کدها است.

ولت کاغذی رمزها روی برگه چاپ می شوند و مزایا و معایب خود را دارند.

کیف پول ذهنی؛ امنیت در حافظه شما

کیف پول ذهنی با نام‌های دیگری چون Brain Wallets و دستی حافظه‌ای نیز در بازار معروف است. کیف پول های ذهنی از انواع کیف پول های سرد به شمار می‌رود. رمز ارزهای آن عبارت‌های 12 کلمه‌ای هستند که مالک آن را به‌خاطر می‌سپارد. اما روش کار این کیف پول‌ها چگونه است؟

تولید این رمزها با استفاده از یک نرم‌افزار به‌صورت آفلاین صورت می‌گیرد. در کنار سادگی اگر مسیر تولید ارزها به‌درستی انجام شده باشد، امنیت رمزها نیز حفظ می‌شود. در مسیر ساخت رمز کیف پول ذهنی از کاربر خواسته می‌شود رمز 12 تا 24 رقمی خود را حفظ کند. این رمز به زبان انگلیسی است و برای ساخت کلیدهای اصلی و خصوصی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

از مزیت‌های اصلی این روش سادگی ساخت رمزها و امنیت بالای آن است. اما بزرگ‌ترین معایب روش کیف پول ذهنی ازبین‌رفتن اطلاعات و فراموشی رمز توسط مالک است.

کلام آخر

بارها شنیده‌اید که در دنیای ارزهای دیجیتال مسئولیت دارایی تنها به عهده خود شخص است. با این تفاسیر هر اشتباهی آخرین اشتباه شماست و ممکن است با کوچک‌ترین اشتباهی دارایی خود را از دست دهید.

این روزها انواع کیف پول ارز دیجیتال با خصوصیات متنوع زیادی در دسترس است. اما امنیت دارایی دیجیتال در تمام این کیف پول‌ها یکسان نیست. امکانات و قابلیت‌های کیف پول‌های دیجیتالی در هر دسته با یکدیگر تفاوت دارد. ازاین‌رو شناخت مناسب، آگاهی از کارکرد و ویژگی انواع کیف پول‌ها موضوع مهمی است.

اگر امنیت ارزهای دیجیتالی برایتان اهمیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم کیف پول ارز دیجیتال سخت‌افزار را انتخاب کنید. اما توجه داشته باشید که هر فروشگاهی برای خرید کیف پول‌های سخت‌افزاری معتبر نیست.

یورپی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما است. کافی است برای خرید این کیف پول‌ها به فروشگاه یورپی مراجعه کرده و باتوجه‌به نیاز خود یکی از بهترین کیف پول سخت‌افزاری را خریداری کنید. هر سوالی در این مورد دارید، از طریق پشتیبانی یورپی با کارشناسان ما در این زمینه ارتباط برقرار کنید.

سؤالات متداول

انواع کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

ولت ارز دیجیتال به دودسته کلی کیف پول‌های سرد و گرم تقسیم می‌شود. کیف پول‌های گرم شامل کیف پول موبایل، دسکتاپ و تحت وب است. کیف پول‌های سرد نیز شامل کیف پول‌های سخت‌افزاری، ولت‌های کاغذی و ولت ذهنی می‌شود.

تفاوت کیف پول های سرد و گرم چیست؟

تفاوت اصلی بین کیف پول‌های سرد‌وگرم در اتصال به اینترنت برای انجام معاملات ارزی است. تمامی معاملات ارزی در کیف پول‌های گرم به صورت آنلاین انجام می‌شود؛ به این علت امنیت کمتری نسبت به کیف پول‌های سرد دارد. ولت‌های سخت‌افزاری بسته به نوع دسترسی امنیت بالایی دارد.

کلید عمومی و خصوصی چیست؟

هر ولت از دو کد خصوصی و عمومی متشکل است که با این کدها تمامی فعالیت‌های نقل و انتقالات ارز دیجیتال صورت می‌گیرد.

چگونه امنیت کیف پول ارز دیجیتال خود را بالا ببریم؟

برای بالابردن امنیت بیشتر باید نکاتی را رعایت کنیم. بک‌آپ‌گیری از والت، به‌روزرسانی نرم‌افزار، اضافه‌کردن امنیت بیشتر (استفاده از کدهای طولانی و پیچیده) باعث می‌شود که اطلاعات و ارزهای دیجیتال در امنیت بیشتری باشند.

سه رکن اصلی کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

هر کیف پول دیجیتال از سه رکن مشخص بهره می‌برند. این ارکان عبارت‌اند از: کلید خصوصی، کلید عمومی و آدرس ولت بهره می‌برد.

2.3/5 - (6 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهلا طهماسبی
مهلا طهماسبی
1 سال قبل

سلام کدوم یک از کیف پول ها بهترن؟

رهام کیان منش
رهام کیان منش
1 سال قبل

سلام نحوه بازیابی کیف پول با کلید خصوصی رو میشه توضیح بدین؟

Back to top button
4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x