معاملات فیوچرز در کوکوین؛ از ثبت نام تا آموزش کامل فیوچرز KuCoin

اگر در این چند ماه اخیر و مخصوصاً در بازار ریزشی ارزهای دیجیتال، به‌عنوان معامله‌گر فعالیت کرده باشید، این موضوع را می‌دانید که عدم فعالیت در بازار فیوچرز باعث ازدست‌رفتن بسیاری از فرصت‌های معاملاتی می‌شود. برای همین ما در یورپی به فکر تهیه مقاله‌ای از صفر تا صد معاملات فیوچرز در کوکوین افتادیم.

کوکوین یک صرافی دیجیتال با حجم معاملات زیاد و نقدینگی بالا است. در این صرافی معامله‌گران طیف گسترده‌ای از گزینه‌های معاملاتی دارند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به معاملات فیوچرز اشاره کنیم. معاملات فیوچرز در صرافی KuCoin به کاربران این امکان را می‌دهند که برای مثال تا 90 برابر دارایی که دارند، موقعیت‌های معاملاتی بازکرده و از شرایط بازار با مدیریت ریسک و استراتژی معامله خود به نحو احسنت استفاده کنند. همچنین صرافی کوکوین در بخش فیوچرز کارمزد معامله کمتری نسبت به خیلی از صرافی‌های رقیب دریافت می‌کند.

شما به‌راحتی می‌توانید از طریق اپلیکیشن و وبسایت KuCoin معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال را انجام دهید. ما در این مقاله 0 تا 100 آموزش فیوچرز کوکوین در موبایل و وب و تمامی نکاتی که باید برای معاملات آتی در صرافی کوکوین بدانید را برایتان عنوان می‌کنیم.

معاملات فیوچرز یا آتی کوکوین چیست؟

بخش معاملات فیوچرز صرافی کوکوین برای معامله‌گرانی است که قصد دارند با پیش‌بینی افزایش یا کاهش قیمت ارزهای دیجیتال و سپس سفارش‌گذاری، سود کسب کنند.

برای این که درک بهتری از معاملات فیوچرز صرافی کوکوین داشته باشید به این مثال توجه کنید. فرض کنید شما پیش‌بینی کرده‌اید که قیمت بیت‌کوین در روزهای آینده ریزشی است. پس به این فکر می‌افتید که یک پوزیشن شورت روی بیت‌کوین بازکرده که از ریزش آن سود کسب کنید. اما از شانس بد شما، بیت‌کوین به یک سطح حمایتی معتبر می‌رسد و قیمتش افزایش می‌یابد! پس شما در این معامله با ضرر مواجه می‌شوید؛ به همین سادگی!

البته اگر با این اصطلاحات که گفتیم آشنایی ندارید، نگران نباشید. چون ما در این مقاله تمامی اصطلاحاتی را که ممکن است در بخش فیوچرز صرافی کوکوین با آن‌ها مواجه شوید، به شما آموزش می‌دهیم. اما قبل از اینکه بخش فیوچرز کوکوین را برایتان توضیح دهیم می‌خواهیم درباره تفاوت‌های بین مارجین و فیوچرز نکاتی را برایتان ذکر کنیم که دچار اشتباه در انتخاب بین مارجین و فیوچرز نشوید.

تفاوت مارجین و فیوچرز در KuCoin

هر دوی این روش‌های معاملاتی به افزایش مبلغ سرمایه گذاری اولیه شما کمک می‌کنند. اما تفاوت‌هایی دارند:

  • هنگام معاملات فیوچرز، معامله گران یک قرارداد مشتقه را وارد می‌کنند که متعلق به بازار مشتقه (derivatives market) است؛ اما معاملات مارجین همیشه به بازار اسپات (spot market) ارتباط دارند.
  • هر دو این روش‌های معاملاتی شامل استفاده از اهرم یا لوریج هستند؛ اما معمولاً در فیوچرز اجازه استفاده از اهرم‌های خیلی بالاتر را می‌دهند.
  • مهم‌ترین تفاوت بین مارجین و فیوچرز این است که در مارجین فقط از بالارفتن قیمت می‌توان سود گرفت؛ اما در فیوچرز این امکان وجود دارد از صعود و همچنین ریزش بازار کسب سود کرد.

دسته‌بندی انواع پلتفرم‌ها در فیوچرز کوکوین

بخش معاملات فیوچرز در کوکوین از 3 پلتفرم مختلف تشکیل شده است که عبارت‌اند از:

  • فیوچرز لایت
  • فیوچرز کلاسیک
  • فیوچرز براول

فیوچرز لایت (KuCoin Futures Lite)

فیوچرزلایت نسخه سبک و ساده شده پلتفرم اصلی فیوچرز کوکوین به‌حساب می‌آید که هدف آن آسان و لذت‌بخش‌تر کردن معامله است. این پلتفرم با حذف برخی از جنبه‌های رابط کاربری فیوچرز کلاسیک، پیچیدگی‌های ورود به پوزیشن را به حداقل می‌رساند. کاربران در بخش لایت فیوچرز کوکوین این امکان را دارند که از اکثر جفت ارزهای دیجیتال موجود در نسخه کلاسیک استفاده کنند. رابط کاربری بخش لایت از داده‌های بازار، داده‌های قرارداد و رابط عملیات معاملاتی تشکیل شده است.

فیوچرز کلاسیک (KuCoin Futures Classic)

بخش فیوچرز کلاسیک، نسخه کامل و پلتفرم جامعی برای معاملات فیوچرز کوکوین محسوب می‌شود. این پلتفرم تمامی قابلیت‌های لایت به‌علاوه بسیاری دیگر از قابلیت‌های پیشرفته معاملاتی را ارائه می‌دهد که برای افراد باتجربه‌تر مناسب است. رابط کاربری پلتفرم کلاسیک شامل این بخش‌ها می‌شود:

  • تب قراردادها
  • باکس عملیاتی معامله
  • جزئیات بیشتر و اطلاعات دقیق‌تر از بازار
  • ناحیه‌ای مخصوص مشاهده کردن پوزیشن‌های باز و دیگر بخش‌ها که در ادامه مقاله توضیح می‌دهیم.

فیوچرز براول (KuCoin Futures Brawl)

فیوچرز براول کوکوین به کاربران این امکان را می‌دهد که در هنگام معاملات فیوچرز، برای برنده‌شدن درصدی از جوایز استخر جوایز، با یکدیگر رقابت کنند. این پلتفرم معاملاتی با استفاده از گیمیفیکیشن این هدف را دارد که تریدینگ را به فعالیتی جالب و سرگرم‌کننده تبدیل کند.

آموزش معامله در بخش فیوچرز صرافی کوکوین

از بین 3 پلتفرم معاملات فیوچرز در کوکوین که گفتیم ما در اینجا قصد داریم آموزش کامل نحوه کار با پلتفرم فیوچرز کلاسیک کوکوین و مسائلی مثل آموزش حد ضرر در کوکوین، کراس و ایزولیت در کوکوین و غیره را برایتان توضیح دهیم که بتوانید با آن در وبسایت و اپلیکیشن کوکوین معامله کنید.

1.ثبت‌نام یا ورود به‌حساب (Log In & Sign Up)

ابتدا در بخش لاگین وارد حساب کاربری خود شوید. اگر تابه‌حال در صرافی کوکوین ثبت‌نام نکرده‌اید می‌توانید آموزش یورپی در مورد نحوه باز کردن حساب معاملاتی در کوکوین را مطالعه کنید.

همچنین می‌توانید به صورت کامل آموزش ثبت نام در صرافی کوکوین را مطالعه کنید.

2.فعال‌سازی حساب Futures KuCoin

برای فعال‌سازی حساب فیوچرز در صرافی کوکوین، روی “Enable Futures Trading”  کلیک کنید و تیک “I Have Read and Agree” را بزنید.

فعالسازی حساب معاملات فیوچرز در کوکوین

3.رمز عبور معامله‌گری خود را تنظیم کنید

برای اطمینان از امنیت حساب خود باید در قسمت Trading Password رمز عبور معاملاتی خود را مشخص کنید.

4.بخش دارایی‌های فیوچرز

برای بررسی دارایی‌های خود در پلتفرم معاملات فیوچرز کوکوین روی Assets و سپس Futures Assets در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید که به صفحه دارایی‌های خود هدایت شوید. در این بخش می‌توانید تمامی دارایی خود در فیوچرز به‌علاوه مارجین، موقعیت معاملاتی، مارجین سفارش، سود محقق نشده و سابقه سود در حساب خود را مشاهده کنید.

بخش دارایی‌ها در آموزش فیوچرز کوکوین در موبایل و وب

برای شروع معاملات فیوچرز در کوکوین نیاز به تتر دارید. البته در معاملات فیوچرز کوکوین شما این امکان را دارید که مانند خیلی از معامله‌گران حرفه‌ای با کوین‌هایی مثل بیتکوین، اتریوم، ریپل و پولکادات نیز معامله کنید. اگر از قبل بیت‌کوین، تتر یا یکی ارزهای دیگری که ذکر کردیم، در والت حساب کوکوین خود (Main account) دارید، روی Transfer کلیک کرده و این ارزها را به ‌حساب فیوچرز خود انتقال دهید که بتوانید معاملات خود را در فیوچرز کوکوین آغاز کنید.

اما اگر در والت شما  این ارزها موجود نیست، باید از طریق گزینه Buy crypto، ارزهای مورد نظر را در والت کوکوین (Main account) سپرده‌گذاری کرده و سپس از طریق Transfer به حساب فیوچرز خود انتقال دهید.

انتقال وجه در فیوچرز کوکوین

5. نحوه ثبت سفارش در بخش معاملات فیوچرز Kucoin

جهت ثبت سفارش به صفحه معاملات فیوچرز کوکوین رفته و در بخش Place Order سفارشات خود را ثبت کنید.

یادتان باشد جهت ثبت سفارش در فیوچرز کوکوین باید نوع سفارش و اهرم دلخواه را انتخاب کرده و سپس مقدار سفارش خود را بنویسید.

سفارش‌گذاری در معاملات فیوچرز صرافی کوکوین

نوع سفارش خود را انتخاب کنید

معاملات فیوچرز در کوکوین در سه دسته قرار می‌گیرند:

  1. سفارش محدود (limit order)

در سفارش محدود، از پیش برای خرید یا فروش ارزهای دیجیتال قیمت تعیین می‌کنید. جهت ثبت سفارش لیمیت در فیوچرز کوکوین ابتدا قیمت موردنظر و مقدار سفارش را وارد کرده و سپس روی “Buy/Long” یا “Sell/Short”  برای ثبت سفارش کلیک کنید.

نحوه ثبت سفارش محدود در فیوچرز Kucoin

  1. سفارش مارکت (market order)

سفارش مارکت برای خرید یا فروش یک ارز در بهترین قیمت موجود در لحظه بازار است. در این بخش کافی است فقط مقدار سفارش را وارد کرده و سپس بر گزینه لانگ یا شورت برای ورود به معامله کلیک کنید. (البته در حال حاضر این گزینه در معاملات فیوچرز کوکوین حذف شده است.)

  1. سفارش استاپ (stop order)

سفارش استاپ یک سفارش شرطی است و زمانی استفاده می‌شود که شما قصد داشته باشید قیمت ابتدا به حد استاپ و از پیش تعیین شده (stop price) برسد. بعد از این سفارش با قیمت لیمیت یا مارکت(limit/market) که وارد کرده اید، فعال می‌شود.

همچنین کوکوین در قسمت سفارش‌گذاری امکان انتخاب مقدار سفارش برحسب لات یا ارز را نیز به شما می‌دهد. بعد از انتخاب این مورد رابط کاربری نیز به‌تناسب عوض می‌شود.

نحوه انتخاب اهرم یا لوریج

اهرم در معاملات فیوچرز کوکوین برای چندبرابر کردن سود شما استفاده می‌شود. اما اگر معامله آن‌طور که انتظارش را داشتید پیش نرفت، به‌تناسب ضرر شما نیز چندبرابر خواهد شد. بنابراین در بالابردن لوریج در فیوچرز کوکوین بسیار محتاط باشید و از قبل حد ریسک‌پذیری و سبک معاملاتی خود را مشخص کنید که مبادا موجودی حسابتان به خطر بیفتد.

به این نکته نیز توجه کنید که برای استفاده از لوریج‌های خیلی زیاد باید حسابتان وریفای شده باشد. در غیر این صورت مقدار اهرم سفارش شما محدود می‌شود.

بالا بردن لوریج در کوکوین

حد سود و حد ضرر (Take Profit/Stop Loss)

با واردکردن مقدار حد سود و ضرر، سیستم به‌صورت خودکار بعد از رسیدن قیمت به حد معینی، پوزیشن شما را می‌بندد و از سرمایه‌تان حفاظت می‌کند. البته بین این دو، حد ضرر اهمیت بیشتری دارد؛ به همین دلیل ما در این متن آموزش حد ضرر در کوکوین را برایتان تهیه کرده‌ایم.

برای واردکردن حد سود و ضرر معاملات فیوچرز در کوکوین، اگر پوزیشنتان لانگ است روی TP/SL of long و اگر شورت است روی TP/SL of Short کلیک کنید. سپس در قسمت Stop loss حد ضرر خود را وارد کرده و در مقابل Take profit حد سود خود را وارد کنید.

کزینه TP و SL در فیوچرز صرافی کوکوین

این قسمت مهم‌ترین بخش معاملاتی است و باید توجه داشته باشید که حتماً از حد سود و ضرر استفاده کنید که دچار ضررهای هنگفت در نوسانات بازار ارزهای دیجیتال نشوید.

قابلیت Auto-Deposit Margin

وقتی مارجین واریز خودکار (Auto-Deposit Margin) فعال باشد، هر زمان که پوزیشن شما به حد لیکویید شدن (انحلال پوزیشن) برسد، کوکوین به‌صورت خودکار موجودی حسابتان را به پوزیشن موردنظر اضافه کرده و از لیکویید شدن آن موقعیت جلوگیری می‌کند.

جهت فعال کردن گزینه Auto-Deposit در صفحه معاملات روی گزینه بالای سمت راست که مقابل عبارت Place order است کلیک کنید تا این گزینه برایتان نمایش داده شود.

قابلیت Deposite در صرافی کوکوین

 البته ما توصیه می‌کنیم که این قابلیت را فعال نکنید؛ چون ممکن است پوزیشنتان بیش از حد وارد ضرر شده و موجودی حسابتان به خطر بیفتد.

کراس و ایزولیت در کوکوین

معاملات خرید (Buy/Long) و فروش (Sell/Short)

سفارش‌گذاری در Futures Kucoin دو حالت دارد؛ معاملات خرید و فروش.

  • خرید یا لانگ: برای لانگ گرفتن یا معامله خرید در فیوچرز کوکوین، بعد از واردکردن اطلاعاتی که به آن‌ها اشاره کردیم، روی “Buy/Long” کلیک کنید. در این صورت بعد از بالارفتن قیمت، شما با پوزیشن لانگ سود کسب می‌کنید.
  • فروش یا شورت: نحوه شورت گرفتن در کوکوین بدین صورت است که بعد از واردکردن تمامی پارامترهای معامله، روی “Sell/Short” کلیک کنید که با پایین رفتن قیمت به سود برسید.

 وضعیت پوزیشن‌های معاملات فیوچرز در کوکوین

در بخش  فیوچرز کوکوین، اگر سفارشتان با موفقیت ارسال شده باشد؛ می‌توانید آن را در بخش پوزیشن‌های باز“Open Positions” چک کنید. اصطلاحاتی که در این قسمت ممکن است با آن‌ها مواجه شوید به ترتیب زیر هستند:

  • قیمت ورود (Entry Price): میانگین قیمت ورود شما به یک پوزیشن است.
  • قیمت لیکویید شدن(Liquidation Price): اگر قیمت ارزی که معامله کردید از قیمت انحلال عبور کند، پوزیشن شما لیکویید یا منحل می‌شود.
  • سود تحقق‌نیافته (Unrealized PNL): سود و زیان شناور موقعیت فعلی را به شما نشان می‌دهد. این مقدار اگر مثبت باشد شما در سود هستید و اگر منفی باشد شما وارد ضرر شده‌اید. درصد نیز نشان‌دهنده نسبت سود یا زیان به مبلغ سفارشتان است.
  • سود تحقق‌یافته (Realized PNL): سود تحقق‌یافته، حاصل تفاوت بین قیمت ورودی و خروجی در یک پوزیشن معاملاتی، بعد از کسر کارمزد معامله (Trading fees) و تأمین مالی(Funding Fees) است.
  • مارجین (Margin): مارجین حداقل مبلغی است که باید برای نگه‌داشتن یک پوزیشن داشته باشید. هنگامی که موجودی مارجین به زیر مارجین نگهداری (maintenance margin) برود، موقعیت شما لیکویید می‌شود.

پوزیشن ها در معاملات فیوچرز کوکوین

بستن پوزیشن معاملاتی

جهت بستن پوزیشن به‌صورت مستقیم در فیوچرز کوکوین، می‌توانید روی “Close” در قسمت پوزیشن‌ها کلیک کنید. راه دیگر این است که برای سفارش خود لیمیت (limit) تعیین کنید که پوزیشنتان به‌اندازه هر مقداری که تمایل دارید بسته شود.

کارمزد فیوچرز کوکوین

به منظور کارمزدها در بخش معامله های فیوچرز کوکوین ابتدا باید با اصطلاحات Maker و Taker آشنا شوید. در تریدینگ همیشه دو طرف میکر و تیکر دخیل هستند. میکرها کسانی هستند که سفارش جدیدی در پلتفرم ایجاد کرده و در نتیجه نقدینگی فراهم می‌کنند. در مقابل، تیکرها افرادی هستند که سفارش‌های موجود را می‌پذیرند؛ بنابراین نقدینگی را حذف می‌کنند. در معاملات فیوچرز Kucoin میکرها 0.02% و تیکرها 0.06% کارمزد پرداخت می‌کنند. پس در نتیجه میکرها به‌عنوان پاداش، کارمزد کمتری پرداخت می‌نمایند.

مزایا و معایب معامله در بخش فیوچرز صرافی کوکوین

صرافی کوکوین مانند صرافی‌های دیگر در حوزه ارزهای دیجیتال، مزایا، معایب و ریسک‌های خاص خودش را دارد. برای همین ما در این بخش به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایای فیوچرز کوکوین

  • امکان استفاده از اهرم یا لوریج
  • تنوع سبد سرمایه با گزینه‌های سرمایه‌گذاری بیشتر نسبت به خیلی از صرافی‌های دیگر
  • سیستم معاملاتی روان و سریع
  • حجم و نقدینگی بالا در معاملات صرافی

معایب معاملات فیوچرز در کوکوین

  • در صورت استفاده از اهرم بالا، احتمال ازبین‌رفتن وجوه شما وجود دارد.
  • دستکاری قیمت بعضی ارزها در بازار به‌وسیله نهنگ‌ها؛ در این صورت اگر مدیریت سرمایه درست نداشته باشید ممکن است لیکویید شوید.

ریسک‌های فیوچرز در کوکوین

برای معاملات فیوچرز در کوکوین ریسک هایی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم:

ریسک لیکویید شدن

مطمئناً ارزهای دیجیتال در حال حاضر بی‌ثبات‌ترین دارایی‌های قابل معامله در جهان محسوب می‌شوند. برخی از این ارزها ممکن است در روز نوسان‌های خیلی عجیب، برای مثال 100 یا 50 درصد، داشته باشند که در بازارهای دیگر این‌گونه نوسان‌ها ممکن نیست.

علاوه‌بر نوسانات بازار، اهرم نیز ریسک معاملات فیوچرز در کوکوین را بالا می‌برد. درحالی‌که اهرم می‌تواند ریوارد حساب شما را چندبرابر کند؛ اما اگر معامله‌تان خلاف پیش‌بینی شما پیش رود، این احتمال وجود دارد که موجودی حسابتان کاهشی قابل‌توجه داشته باشد. پس به این نکته توجه کنید که آموزش معاملات اهرمی در کوکوین اهمیت زیادی دارد.

ریسک پلتفرم

مانند هر پلتفرمی، کوکوین هم ممکن است در برابر اختلالات سیستمی آسیب‌پذیر باشد؛ به‌ویژه در زمان‌هایی که حجم‌های بالا در مارکت معامله می‌شود. در این زمان‌ها ممکن است پلتفرم غیرفعال شود یا از حالت عملیات خارج شود که می‌تواند خسارت‌های بزرگی به معامله گران فیوچرز وارد کند.

ریسک سرقت

با اینکه با ظهور دیفای اکثر هکرها در اکوسیستم کریپتو، تمرکز خود را روی هک کردن صرافی‌های غیرمتمرکز گذاشته‌اند؛ اما این موضوع به این معنی نیست که صرافی‌های متمرکز مانند کوکوین مورد هدف هکرها قرار نمی‌گیرند.

اگر صرافی هک شود، ممکن است صندوق بیمه کوکوین نتوانند از پس جبران زیان وارد شده به کاربران بربیاید؛ در این صورت احتمال ازبین‌رفتن دارایی‌ها وجود دارد. احتمال دیگر این است که هکرها مستقیماً به‌حساب شما حمله کنند و پس از دسترسی به اطلاعات حسابتان دارایی‌های شما را به سرقت ببرند. پس تمامی آیتم‌های امنیتی که کوکوین به شما پیشنهاد می‌دهد را در صورت امکان فعال کنید.

سخن آخر

در متن بالا سعی کردیم راهنمای کاملی درباره معاملات فیوچرز در کوکوین، آموزش فیوچرز کوکوین در موبایل و وب، ریسک‌های حساب فیوچرز و تمامی نکاتی که برای شروع معاملات به آن‌ها نیاز دارید را برایتان تهیه کنیم. معاملات آتی کوکوین علی‌رغم سود کلان، ریسک هنگفتی به شما تحمیل می‌کنند؛ بنابراین شما باید با اطلاعات و مهارت کامل وارد این بازار شوید که بتوانید از این پلتفرم معاملاتی کسب سود کنید.

سوالات متداول

آیا ایرانی‌ها می‌توانند در فیوچرز کوکوین معامله کنند؟

افراد با آی پی ایران در حال حاضر می‌توانند در فیوچرز کوکوین معامله کنند و محدودیتی از سمت صرافی اعمال نشده است؛ اما کاربران ایرانی باید دائماً به اخبار این صرافی‌ها توجه کنند. چون ممکن است در آینده استفاده از این صرافی برای ایرانی‌ها نیز محدود شود.

فیوچرز در کوکوین چیست؟

در واقع معاملات فیوچرز در Kucoin برای آن دسته از معامله‌گرانی است که قصد دارند با تحلیل یا یش بینی نوسانات بازار ارز دیجیتال سود کسب کنند.

تفاوت مارجین و فیوچرز کوکوین چیست؟

در معاملات فیوچرز کوکوین قرارداد مشتقه توسط معامله‌گران نوشته می‌شود که مربوط به بازار مشتقه خواهد بود، اما معاملات مارجین Kucoin مربوط به بازار اسپات است. علاوه بر آن، استفاده از اهرم های لوریج در در هر دو روش امکان پذیر است اما دسترسی به اهرم‌های بالاتر تنها تنها در فیوچرز امکان پذیر است.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرعباس
امیرعباس
1 سال قبل

سلام من حساب کوکوینم مسدود شده و اجازه برداشت بهم نمیده. باید چیکار کنم؟

زینب زارع
زینب زارع
مدیر
پاسخ به  امیرعباس
1 سال قبل

سلام دوست عزیز، شما باید به پشتیبانی صرافی کوکوین ایمیل بزنید و مشکلتونو مطرح کنید.

Back to top button
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x