چگونه در متاورس سرمایه گذاری کنیم | راه های سرمایه گذاری در متاورس

آینده اینترنت شامل جهان‌ های مجازی است که در آن انسان‌ ها بدون محدودیت فضای فیزیکی در تعامل باشند. بر اساس برآوردهای تحلیلگران، این محیط های مجازی می توانند فرصت سرمایه گذاری بزرگ بعدی باشند. اگرچه متاورس هنوز در حال تکامل است، این فناوری می تواند همه چیز را از تجارت الکترونیک گرفته تا رسانه های اجتماعی و حتی املاک و مستغلات متحول کند. همان طور که مخاطبان این محیط های مجازی رشد می کنند، علاقه شرکت هایی که تلاش می کنند در این مسیر سرمایه گذاری کنند، نیز افزایش می یابد. به عنوان مثال، فیس بوک نام خود را به نام متا تغییر داده است و قصد دارد میلیاردها دلار در جاه طلبی خود برای ساخت متاورس سرمایه گذاری کند.

در این مقاله، هدف ما آشنایی شما با متاورس و نحوه سرمایه گذاری در این حوزه است. پس با مطالعه این مقاله آگاهی خود را در زمینه راه های سرمایه گذاری در متاورس بیشتر کنید.

متاورس چیست؟

در طول چند دهه گذشته، فناوری اینترنت نحوه تجربه ما از جهان را متحول کرده است و به ما دسترسی آزادانه به اطلاعات و گسترش تعاملات اجتماعی را می دهد. با این حال، تحول بعدی در فناوری احتمالاً فراگیرتر خواهد بود. شرکت‌ های فناوری می‌ توانند محیط‌ های مجازی را به لطف قدرت محاسباتی بیشتر، اتصال سریع‌ تر به اینترنت و سایر پیشرفت‌ های فناوری مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین توسعه دهند. هدف این فضاها این است که به شرکت کنندگان احساس حضور بدون ترک جایی که هستند بدهند.

همان طور که مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا در ویدیوی اخیر توضیح داد، شرکت هایی مانند متا با استفاده از هولوگرام های مجهز به مجموعه های واقعیت مجازی یا دستگاه های دیگر قول می دهند که به مردم این فرصت را بدهند تا هر کاری را که می توانند تصور کنند، انجام دهند». افراد خود را به عنوان آواتار به محیط های مجازی متصل می کنند تا کار کنند، بازی کنند، خرید کنند، ورزش کنند، یاد بگیرند و اکثر فعالیت های زندگی را به صورت دیجیتالی در دنیای آینده تجربه کنند. کاربران همچنین می توانند عناصر واقعی مانند دکوراسیون خانه یا محل کار خود را تکرار کنند و در عین حال از گرافیک های پیشرفته مانند ساحل در هاوایی استفاده کنند.

زاکربرگ در این باره توضیح می‌ دهد: وقتی در یک جلسه در متاورس هستید، احساس می‌ کنید که با هم در اتاق هستید، تماس چشمی برقرار می‌ کنید، حس مشترکی از فضا دارید و فقط به شبکه‌ ای از چهره‌ ها روی صفحه نگاه نمی‌ کنید. همین احساس در تمام تجربیات در دنیای مجازی ترجمه می شود. برای مثال، یک معلم مدرسه می‌ تواند دانش‌ آموزان را از طریق واقعیت افزوده، نسخه‌ ای پیشرفته از دنیای فیزیکی، به روم باستان یا اعماق جنگل‌ های آمازون منتقل کند.

چگونه در متاورس سرمایه گذاری کنیم؟

توجه به این نکته مهم است که دنیای مجازی جدید نیستند. شرکت‌ هایی مانند Nintendo، Decentraland، The Sandbox و Roblox (RBLX) سال‌ هاست که فضای واقعیت مجازی را اداره می‌ کنند. در مجموع، این شرکت ها میلیون ها کاربر را جذب می کنند. با این حال، برای شرکت‌ های بزرگ فناوری، ریسک‌ های زیادی دارد؛ زیرا هدف آن‌ ها گردآوری این جوامع مختلف در یک فراجهان واحد است.

به عنوان مثال، شرکت سرمایه گذاری Grayscale تخمین می زند که درآمد جهانی تنها از بازی های مجازی می تواند تا سال 2025 از 180 میلیارد دلار امروز، به 400 میلیارد دلار فراتر رود. یعنی افزایش 122 درصدی. تحلیلگران Grayscale در یک گزارش تحقیقاتی نوشتند: زندگی اجتماعی و بازی در حال همگرایی هستند و یک اقتصاد مصرف کننده کالاهای مجازی بزرگ را با رشد سریع ایجاد می کنند. سازندگان محتوا و سایر شرکت‌ کنندگان از ارزهای رمزنگاری شده برای تجارت کالاهای مجازی در اقتصاد متاورس استفاده می‌ کنند. در واقع به کاربران اجازه می‌ دهد تا دارایی‌ های دیجیتال خود را به‌ عنوان توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT) در اختیار داشته باشند؛ آن‌ ها را با دیگران در بازی مبادله کنند و یک اقتصاد بومی اینترنتی کاملاً جدید در بازار آزاد ایجاد کنند.

گالری هنری Sotheby’s (BID) سال گذشته اعلام کرد که فروش NFT به 100 میلیون دلار رسیده و شروع به کار Sotheby’s Metaverse کرد، یک گالری مجازی جدید در Decentraland که به بازدیدکنندگان اجازه می‌ دهد آثار هنری دیجیتال موجود را مشاهده کنند. به طور مشابه، نایک در دسامبر 2021 از گسترش ردپای دیجیتال خود از طریق خرید RTFKT، یک شرکت کفش ورزشی مجازی خبر داد. سایر برندهای مد مانند Gabbana Givenchy، Gucci Dolce و Adidas، نمایش های مد مجازی را در متاورس برگزار کرده اند.

به همین ترتیب، هنرمندان پاپ مانند آریانا گرانده و لیل ناس ایکس، کنسرت های مجازی را در متاورس اجرا کرده اند و میلیون ها طرفدار را از سراسر جهان به خود جذب کرده اند. اقتصاد متاورس همچنین سرمایه گذاری های جدیدی را در املاک و مستغلات باز می کند. برخی از سرمایه‌ گذاران میلیون‌ ها دلار برای «سرزمین دیجیتال» روی پلتفرم‌ های متاورس مانند The Sandbox پرداخته‌ اند، به این امید که در کنار افراد مشهوری مانند رپر اسنوپ داگ زندگی کنند.

راه های سرمایه گذاری در متاورس

بسیاری از شرکت های دولتی بزرگ ایالات متحده یا در حال حاضر مشارکت متاورسی دارند یا فعالانه به دنبال سرمایه گذاری در این فناوری هستند. مایکروسافت اخیراً برنامه خود را برای خرید اکتیویژن بلیزارد به مبلغ 68.7 میلیارد دلار اعلام کرد. به نظر می رسد، این بزرگترین معامله در تاریخ است و  دلیل مهمی برای گسترش متاورس است. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت گفت: «بازی‌ ها پویا ترین و هیجان‌ انگیزترین مقوله سرگرمی در تمامی پلتفرم‌ های امروزی هستند و نقش کلیدی در توسعه پلتفرم‌های متاورس خواهند داشت».

دیگر شرکت‌ های عمومی مانند NVIDIA، یک شرکت برای گرافیک کامپیوتری است که می‌ تواند از رشد متاورس سود ببرند. Autodesk و Unity Software، سازندگان نرم‌ افزاری که به معماران و طراحان اجازه می‌ دهند، مدل‌ های سه‌ بعدی ایجاد کنند و ارائه‌ دهنده فناوری ابری Fastly نیز نام‌ های برتر در این فضا هستند.

Roundhill Ball Metaverse ETF (META) یک راه کارآمد و آسان برای سرمایه‌گذاری در سهام خاص متاورس ارائه می‌دهد. این صندوق حدود 900 میلیون دلار دارایی تحت مدیریت دارد و نسبت هزینه آن 0.75 درصد است. بسیاری از سرمایه‌ گذاران در معرض ارزهای دیجیتال، NFT و سایر دارایی‌ های دیجیتالی قرار دارند که بخشی از متا اکوسیستم هستند. با این وجود، بسیاری از این سرمایه‌ گذاری‌ ها دارای ریسک‌ های بیشتر و نوسانات بیشتری نسبت به سرمایه‌ گذاری‌ های سنتی هستند. بنابراین، همیشه مهم است که میزان تحمل ریسک خود را در نظر بگیرید، تحقیقات خود را انجام دهید. برای اکثر مردم، داشتن یک سبد متنوع با طیف وسیعی از بهترین سرمایه گذاری ها یک راه هوشمندانه است.

سرمایه گذاری در مراحل اولیه متاورس

با پیش‌ بینی اریک شریدان، تحلیلگر گلدمن ساکس، متاورس می‌ تواند یک فرصت 8 تریلیون دلاری باشد، شرکت‌ های فناوری برتر مانند متا، گوگل و مایکروسافت همگی در فناوری مرتبط با متاورس سرمایه‌ گذاری کرده‌ اند. انتظار می‌ رود، خرید 69 میلیارد دلاری مایکروسافت از توسعه‌ دهنده بازی Activision، که بزرگترین خرید مایکروسافت تا به امروز است به آن در معرض دید وسیعی از متاورس قرار دهد. حتی تیم کوک، مدیرعامل اپل نیز گفت که پتانسیل زیادی در متاورس می بیند. سرمایه گذاران نهادی مانند Blackrock نیز به دنبال فرصت های سرمایه گذاری هستند.

صندوق های قابل معامله در بورس

در حال حاضر ساده ترین راه برای سرمایه گذاری در متاورس از طریق صندوق ETF یا صندوق قابل معامله در بورس است. ETF ها متنوع هستند، بنابراین می توانند نوسانات و ریسک در بازار را کاهش دهند. سرمایه گذاران در حال حاضر می توانند مستقیماً از طریق حساب کارگزاری شما در صندوق Roundhill Ball Metaverse ETF (META) سرمایه گذاری کنند. این بزرگترین و قدیمی ترین صندوق در حال حاضر است و بر شرکت های بازی، IAAS (زیرساخت به عنوان سرویس) و فضای سخت افزاری کامپیوتر تمرکز دارد.

خرید و فروش زمین در سرزمین های مجازی

رقابت برای به اشتراک گذاشتن هر چه بیشتر زمین مجازی در جریان است و شرکت ها میلیون ها دلار برای ادعای سهم خود هزینه می کنند. Pavia، یک پروژه NFT با 100000 قطعه زمین، در حال حاضر بیش از 60٪ از قطعات خود را فروخته است. این متاورس مبتنی بر بلاک چین کاردانو است و دارای یک جامعه قوی با از بیش از 8700 مالک زمین منحصر به فرد NFT است.

یکی دیگر از پروژه های محبوب Decentraland (MANA) است. در حال حاضر، نزدیک به 7000 آدرس کیف پول تقریباً 36 میلیون مانا را در خود جای داده است. با بازگشت بازار کریپتو از آخرین افت خود، دیسنترالند با پول سازمانی و افراد مشهور به طور یکسان مورد توجه قرار گرفته است.

دارایی های دیجیتال مانند ارزهای دیجیتال و NFT

با استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان شکل اصلی پرداخت در متاورس، سرمایه گذاران می توانند از این طریق در معرض دنیای مجازی قرار بگیرند. بلاک چین و NFT مالکیت را تأیید می کنند و به عنوان قرارداد برای همه چیز از زمین مجازی گرفته تا بلیط کنسرت عمل می کنند. مانا در حال حاضر دارای ارزش بازار 4.11 میلیارد دلاری است و در زمان نگارش این مقاله با قیمت 2.3 دلار معامله می شود. همان طور که گفته شد، یکی از پروژه های پرطرفدار است و بر روی شبکه اتریوم ساخته شده است.

راه های دیگر سرمایه گذاری برای تنوع در پرتفوی

برای سرمایه‌ گذارانی که فکر می‌ کنند هنوز برای سرمایه‌ گذاری در متاورس خیلی زود است، جایگزین‌ هایی وجود دارد. برخی از این دارایی‌ های جایگزین از لحاظ تاریخی نشان داده‌ اند که در طول دوره‌ های رکود و دوره‌ های تورم بالا، نوسانات کمتری دارند.

هنر معاصر یکی از دارایی های جایگزین است که از سال 1995 تا 2021 به میزان 164 درصد از S&P 500 پیشی گرفته است. بنابراین منطقی است که چرا میلیاردرها و افراد مشهور به طور یکسان در حال سرمایه گذاری برای جایگزین هایی مانند هنر هستند.

یکی از پلتفرم هایی که سرمایه گذاران را با هنر آشنا می کند، Masterworks.io است. این فین‌تک 1 میلیارد دلاری با بیش از 300000 کاربر به شما امکان می‌ دهد در این کلاس دارایی پررونق شرکت کنید. آن ها نقاشی های میلیون دلاری را به اوراق بهادار تبدیل می کنند و به سرمایه گذاران این امکان را می دهند که مانند سهام آن ها را بخرند. (مانند: آثار بنکسی نقاش آثار خیابونی)

نظر شما در رابطه با راه های سرمایه گذاری در متاورس چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x