nft موسیقی و کاربرد آن چیست؟ چرا باید توکن NFT Music خرید

زمانی که حرف از nft به میان می‌آید، بسیاری از افراد تصاویر دیجیتالی میمون معروف در ذهنشان نقش می‌بندد. اما امروز دسته‌های دیگری از توکن‌های غیرقابل تعویض به نام NFT موسیقی نیز وجود دارد که به سرعت در حال رشد است. با خرید کریپتو موزیک‌ها شما دیگر مالک آثار هنرمند موردعلاقه خود هستید و تنها حق گوش دادن به موزیک‌های او نصیب شما نمی‌شود. اما این سوال پیش می‌آید که چرا باید برای مالکیت موسیقی هزینه کنید؟ اگر بدانیم که NFT در موسیقی چیست، این سوال پیش می‌آید که توکن‌های NFT music چه سودی برای هنرمندان دارند؟ با یورپی همراه باشید تا پاسخ تمام سوالات خود را در این مقاله بیابید.

nft در موسیقی چیست؟

کریپتو موزیک را با نام audio NFT، nft موسیقی و موسیقی رمزنگاری شده نیز می‌شناسند. اما برای اینکه بدانید موزیک رمزنگاری چیست، ابتدا باید با مفهوم nft آشنا شوید.

NFT توکن رمزنگاری منحصر به فردی است که بر بلاکچین ثبت می‌شود و نشان‌دهنده دارایی دیجیتال یا فیزیکی است. هنگامی که یک NFT ایجاد می‌شود، نمی‌توان آن را تغییر داد یا کپی کرد. علاوه بر اینNFT ها به گونه‌ای کدگذاری می‌شوند که امکان پرداخت حق امتیاز به سازنده را نیز فراهم می‌کنند. همین مورد سبب شده است که nft به فناوری بسیار جالبی برای نوازندگان و خوانندگان تبدیل شود.

NFTهای موسیقی آهنگ‌هایی هستند که در بلاکچین به شکل توکن‌های منحصربه‌فرد و غیرقابل‌تعویض درمی‌آیند. از آن جایی که nftها غیرقابل معاوضه هستند و منحصراً به صاحب اثر تعلق دارند، امنیت آثار هنری را نیز تامین می‌کنند.

وقتی صحبت از صنعت موسیقی می‌شود، NFTهای موسیقی در اشکال مختلف زیر ظاهر می‌شوند:

  • آهنگ به صورت فایل صوتی یا ویدیو
  • آلبوم موسیقی
  • جلد آلبوم
  • بلیت کنسرت
  • آثار هنری آلبوم مانند: تیشرت، استیکر، کالاهای امضا شده و غیره.

جالب است بدانید که اولین NFT music معروف در دنیا در 7 ژانویه سال 2021 عرضه شد. در آن تاریخ گروه راک Kings of Leon جدیدترین آلبوم خود را با نام when you see me منتشر کرد. اگرچه این آلبوم بازبینی بسیار ضعیفی داشت، اما در خاطره‌ها ماندگار شد؛ زیرا اولین آلبوم از یک هنرمند بزرگ بود که به‌عنوان توکن nft موزیک منتشر می‌شد.

توکن nft موزیک چیست؟

توکن NFT music چگونه ایجاد می‌شود؟

پیش از هر چیز این نوازنده یا گروه موسیقی است که تصمیم می‌گیرد چه چیزی را به طرفداران خود بفروشد؛ خواه یک فایل صوتی، بلیت کنسرت یا آثار هنری آلبوم باشد. در قدم بعدی موزیسین‌ها باید nft را بر بلاکچین مورد نظر خود ایجاد کنند. از آن جایی که nftهای موسیقی را نمی‌توان تکرار کرد، آهنگسازان و خوانندگان برای فروش nftهای خود دو راه پیش رو دارند؛

  • یک بار فایل صوتی را با بالاترین قیمت پیشنهادی بفروشند. در این صورت خریدار مالک فایل صوتی اصلی است، اما حق چاپ آن را ندارد.
  • تعداد محدودی nft از یک فایل صوتی ایجاد کنند و سپس این ان اف تی موسیقی را برای فروش به بازار عرضه کنند.

پس از آنکه در مورد نحوه عرضه NFTها تصمیم گرفتند، حال باید با استفاده از یکی از پلتفرم های nft musicآن را به فروش برسانند. پلتفرم‌های مستقل غیرمتمرکز یا DAOها با ارائه کمک‌های مالی گزینه بهتری برای هنرمندان هستند.

به عنوان مثال پلتفرم MusicFund بخشی را به حق عضویت و رای توسط nftها اختصاص داده است. در این پلتفرم دارندگان nft هر ماه به هنرمند برتر موردنظرشان رای می‌دهند. سه هنرمندی که بیشترین رای را از آن خود کند، از سوی پلتفرم مقداری اتریوم دریافت می‌کند. این رقابت نه تنها از لحاظ مالی به سود هنرمندان است، بلکه در شهرت آن‌ها نیز تاثیر دارد.

پس از گذراندن این مسیر هنرمندان باید طرفداران خود را از انتشار کریپتو موزیک آگاه کنند و توکن‌ها را به مزایده بگذارند. حالا طرفداران با پرداخت هزینه توکن‌ها را از آن خود می‌کنند. همچنین هنرمندان می‌توانند در قراردادهای هوشمند خود تعیین کنند که به‌ازای فروش مجدد nftها در بازار بخشی از سود این فروش نیز متعلق به آن‌ها باشد. این درآمد می‌تواند بین 10 تا 40 درصد از سود فروش دوباره ان اف تی موسیقی باشد.

پلتفرم‌های فعال در حوزه NFT موسیقی

هنرمندان و البته طرفداران آن‌ها برای خرید و فروش توکن nft موزیک به بازارهای NFT نیاز دارند. هنرمندان nftهای خود را در این پلتفرم‌ها آپلود کرده و طرفداران نیز nftهای مورد نظرشان را در این فضا خریداری می‌کنند. بنابراین شناخت بازارها یکی از مهم‌ترین بخش‌های خرید و فروش کریپتو موزیک محسوب می‌شود.

معرفی پلتفرم های nft music

از معروف‌ترین بازارهای nft که حتی اگر اطلاعات کمی در این حوزه داشته باشید، نام آن‌ها را شنیده‌اید، Opensea و ررایبل (Rarible) است. اما این پلتفرم‌ها جز اینکه امکانی برای فروش آن‌چین آثار هنرمندان فراهم کرده‌اند، هیچ نقطه قوتی برای موزیسین‌ها ندارند. در نقطه مقابل پلتفرم‌هایی هستند که برای خرید و فروش Audio NFT گزینه‌های تخصصی و بهتری محسوب می‌شوند. در ادامه این پلتفرم‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • آدیوس (Audius): از بهترین پلتفرم‌های توزیع موسیقی مبتنی بر بلاکچین است که مجموعه‌های مختلفی از nft را به کاربران عرضه می‌کند. در این پلتفرم خرید و فروش با توکن AUDIO انجام می‌شود و هنرمندان حق امتیاز خود را بدون واسطه دریافت می‌کنند.
  • اوپولوس (Opulous): از ویژگی‌های این پلتفرم به قابل ردیابی بودن حق امتیازها در بلاکچین و ارائه وام‌های دیفای منصفانه به هنرمندان می‌توان اشاره کرد.
  • بیت سانگ (BitSong): این پلتفرم قصد دارد جایگزینی مبتنی بر بلاک چین جهت ارائه خدمات توزیع موسیقی سنتی باشد. در بیت سانگ کاربران با استفاده از توکن BTSG ان اف تی های موسیقی را خرید و فروش می‌کنند.
  • ریتم (Rhythm): هنرمندان می‌توانند آلبوم‌ها، لیست پخش و پین‌های خود را در این پلتفرم متمرکز پس از تاییدشان بفروشند.
  • HUSL: این پلتفرم با سایر بازارهایی که معرفی کردیم، تفاوت دارد؛ زیرا هدف آن تهیه و پخش موسیقی Web3 در متاورس است. از ویژگی‌های دیگر این پلتفرم به سهامداری و استخراج نقدینگی اشاره می‌کنیم.
  • Sound.xyz: هنرمندان در این پلتفرم نسخه‌های توکن nft موزیک خود را تولید می‌کنند و در بازارهای دیگر مانند Opensea می‌فروشند.

چرا باید nft موسیقی بخریم؟

بسیاری از افراد خرید کریپتو موزیک را همانند خرید آهنگ می‌دانند، غافل از اینکه فرق این دو از زمین تا آسمان است. درواقع زمانی که آهنگی را در iTunes یا هر پلتفرم دیگری خریداری می‌کنید، شما حق گوش کردن به آن موسیقی را دارید. اما زمانی که هزینه‌ای را برای خرید توکن nft موزیک پرداخت می‌کنید، درواقع حق مالکیت آن آهنگ را از آن خود کرده‌اید. بنابراین هر کسی می‌تواند اجازه گوش کردن به آن آهنگ را داشته باشد، اما لزوما مالکیت آن را ندارد.

احتمالا این سوال برای شما پیش می‌آید که چرا باید برای داشتن حق مالکیت آهنگی که می‌توانید به آسانی به آن گوش دهید، هزینه پرداخت کنید؟ جواب ساده است؛ بسیاری از علاقه‌مندان به موزیک طرفدار پروپا قرص برخی از خوانندگان هستند. طبیعی است که این افراد به دنبال کلکسیونی از آهنگ‌های خواننده مورد علاقه خود باشند. البته برخی از nftها نیز شامل بلیت کنسرت‌ها می‌شود؛ به نظر شما شگفت‌انگیز نیست که برای همیشه یکی از صندلی‌های vip در کنسرت خواننده موردعلاقه‌تان برای شما باشد؟

اما این موضوع در مورد تمام خریداران موسیقی رمزنگاری شده صدق نمی‌کند؛ زیرا برخی از این افراد تنها با توجه به آینده درخشان پیش روی خوانندگان اقدام به خرید audio NFT آن‌ها می‌کنند. در این صورت اگر این خواننده در آینده شهرتی به دست آورد، قطعا ارزش موسیقی رمزنگاری او نیز بیشتر خواهد شد.

درنهایت هر طرفداری که موسیقی NFT را می‌خرد، صاحب آثار موسیقیدان مورد علاقه‌اش می‌شود. طرفداران پس از خرید NFTهای موسیقی، آن‌ها را در کیف پول‌های کریپتو ذخیره می‌کنند و در صورت تمایل در آینده NFT را به پیشنهاد دهنده بالاتری می‌فروشند.

آیا nft موسیقی برای هنرمندان نیز سودآور است؟

حالا که می‌دانید nft در موسیقی چیست و چرا برخی از افراد به دنبال خرید این توکن‌ها هستند، احتمالا به دنبال کاربردهای music nft برای خوانندگان هستید. بدون شک music nft برای خوانندگان ارزش‌های زیادی به دنبال دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

حذف واسطه‌ها

یکی از چالش‌های اصلی که نوازندگان با آن مواجه هستند این است که اغلب تحت قرارداد با یک شرکت ضبط هستند. از طرفی نیز اکثر موسیقی‌دانان مستقل درآمد خود را از طریق پلتفرم‌های پخش جریانی به دست می‌آورند. در هر صورت بخش عظیمی از درآمد هنرمندان به خود آن‌ها نمی‌رسد.

اما استفاده از NFT های موسیقی به نوازندگان این امکان را می‌دهد که از فروش مستقیم موسیقی یا کالای خود به طرفدارانشان درآمد داشته باشند. همانطور که طرفداران Audio NFT این فرصت را دارند که با سرمایه‌گذاری بر هنرمند مورد علاقه خود سود مالی احتمالی کسب کنند. درواقع NFT با حذف واسطه‌ها اختیارات هنرمندان را در مورد کارهای هنری‌شان تا حد زیادی بالا برده است که این مورد به صورت مستقیم در میزان درآمد آن‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

مزایا و کاربردهای music nft چیست؟

کسب حق امتیاز

بزرگ‌ترین دغدغه خوانندگان و گروه‌های موسیقی آن‌ها این است که از فروش آثار خود درآمدی ندارند یا درآمد کمی از خدمات پخش متمرکز آهنگ‌ها به آن‌ها تعلق می‌گیرد. اما هنرمندانی که به سوی nft رفته‌اند، این امکان را دارند که نه تنها از فروش اولیه music nft خود درآمد قابل توجهی داشته باشند، بلکه از فروش‌های بعدی نیز کسب درآمد کنند. تنها کافی است که در قراردادهای هوشمند Audio NFT خود این مورد را ذکر کنند که بخشی از سود فروش NFTها به آن‌ها برسد.

برای اینکه تفاوت درآمد هنرمندانی که به حوزه کریپتو موزیک وارد شده‌اند را درک کنید، کافی است نگاهی به آمار آن‌ها بیندازید. به عنوان مثال، هلیک مول سالانه در SPOTIFY در حدود 178 دلار درآمد داشت. اما همین شخص با فروش NFT MUSIC خود در بازار کاتالوگ حدود 226 هزار دلار به دست آورد.

حال تصور کنید که این رقم تنها از فروش اولیه به دست آمده است و اگر این خواننده رپ در قراردادهای هوشمند خود سود ناشی از فروش مجدد NFTها را ذکر کرده باشد، همچنان از NFTهای فروخته شده سود می‌برد. بنابراین یکی از مهم‌ترین کاربردهای NFT موسیقی را که نمی‌توان نادیده گرفت، تحول عظیم در درآمد هنرمندان است.

کاهش احتمال کپی و دزدی آثار هنری

در کشور ما قانون کپی رایت وجود ندارد، اما حتی در کشورهایی که این قانون اجرا می‌شود نیز هنرمندان باید فرایند سخت و پرهزینه‌ای را برای دفاع از نسخه جعل شده آثار خود دنبال کنند. امروز اما راه‌حل بهتری برای جلوگیری از جعل آثار هنری وجود دارد؛ تبدیل این آثار به توکن NFT.

زمانی که آثار هنری به NFT تبدیل شده و روی شبکه بلاکچین ثبت می‌شود، دیگر جعل کردن آن‌ها کار آسانی نخواهد بود، اما چگونه؟ آهنگ‌ها یا هر محصولاتی که به آثار هنری ربط دارد و به audio NFT تبدیل شده است، بر پلتفرم خاصی منتشر خواهد شد. به این ترتیب تنها کسانی که هزینه این آثار هنری را با رمزارز پرداخت می‌کنند، آن‌ها را خواهند داشت و این موضوع احتمال دزدی از آثار هنری را تا حد زیادی پایین می‌آورد.

ایجاد پایگاه هواداران فعال

NFT های موسیقی به موزیسین‌ها اجازه می‌دهد که به طرفداران و خریداران NFTهای مرتبط با آثارشان دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال رویدادهایی مانند ایردراپ‌های NFT به خوانندگان این امکان را می‌دهد که با مخاطبانی در ارتباط باشند که پیش از آن به آن‌ها دسترسی نداشتند.

درواقع موزیسین‌ها با این امکان پایگاهی از طرفداران خود دارند و می‌توانند از تجربه‌های منحصربه‌فرد آن‌ها بهره ببرند. به‌این منظور امکان معاشرت به صورت مجازی یا حضوری با طرفداران آن‌ها نیز به‌وجود می‌آید. این کار قبلاً توسط خوانندگانی مانند اسنوپ داگ در جلسه Hangout SandBox و همچنین Post Malone انجام شده است که NFTs را به مردم می‌فروخت تا با او آبجو پنگ بازی کنند.

ایجاد فرصت برای هنرمندان جدید

با توجه به اینکه بلاک چین سیستم غیرمتمرکز دارد، بنابراین هر فردی می‌تواند در کریپتو موزیک‌ها شرکت کند. البته به شرطی که اینترنت پرسرعت و پول کافی جهت تامین مسائل مالی را داشته باشد. اما به‌طورکلی دنیای ارز دیجیتال سیاست‌ها و مقررات‌های دست‌وپاگیر سیستم‌های متمرکز را ندارد. از این‌رو برای ورود به صحنه NFT موسیقی موانع کمی وجود دارد.

همین موضوع فرصتی عالی برای خوانندگان جدید ایجاد کرده است. دیگر هیچ فرد یا پلتفرمی خوانندگان را از انتشار موزیک جدید آن‌ها باز نمی‌دارد و حتی انتظار ندارند که موزیک‌ها در قالب یک معامله خاص منتشر شوند. با NFT های موسیقی تنها کاری که موزیسین باید انجام دهد این است که موسیقی خود را در پلتفرم مورد نظرش ثبت کرده و درنهایت به طرفداران خود عرضه کند.

NFTها خط پایانی برای فروش بلیت در بازار سیاه

پلتفرم‌هایی وجود دارند که بلیت‌های دیجیتال را اعتبارسنجی می‌کنند. یکی از این پلتفرم‌ها یلوهارت نام دارد که مبتنی بر شبکه بلاکچین است. با وجود این پلتفرم‌ها هنرمندان می‌توانند بر نحوه خرید و فروش بلیت کنسرت‌های خود نظارت کاملی داشته باشند. به این ترتیب دیگر راهی برای عرضه بلیت‌ها به بازار سیاه باقی نمی‌ماند.

نگاهی به معایب کرپتو موزیک

اگر بخواهیم معایب موسیقی رمزنگاری شده را واقع‌بینانه بررسی کنیم، باید بگوییم که انرژی زیادی که این صنعت مصرف می‌کند منجر به تخریب محیط زیست خواهد شد. این همان عیبی است که بسیاری از طرفداران محیط زیست را نیز نگران می‌کند.

همچنین از آن جایی که خریداران nft به طبقات ثروتمند جامعه محدود شده است، بسیاری از منتقدان nft موزیک را دور از هدف اصلی آن می‌بینند. درواقع audio NFT هنوز به جایگاهی نرسیده است که هنرمندان تازه‌وارد نیز بتوانند از آن بهره ببرند. اما باید در نظر داشت که این تئوری هنوز راه درازی پیش‌رو دارد؛ بنابراین باید به آن فرصت داد.

کلام آخر

در حال حاضر، تعداد انگشت شماری از نوازندگان وجود دارند که از قابلیت nft موسیقی بهره می‌برند. اما با وجود مزیت‌هایی که این صنعت برای هنرمندان به دنبال دارد و افزایش آگاهی در این مورد روزبه‌روز هنرمندان بیشتری به دنیای کریپتو موزیک روی می‌آورند. به این ترتیب باید منتظر انقلاب عظیمی در صنعت موسیقی باشیم که در آن دغدغه هنرمندان در مورد مالکیت معنوی و درآمدشان حل خواهد شد. به نظر شما آینده nft در موسیقی چگونه خواهد شد؟ آیا توکن nft موزیک تاثیر خوبی در صنعت موسیقی می‌گذارد؟

سوالات متداول

  • NFT موسیقی چیست؟

کریپتو موزیک یا audio NFT دارایی دیجیتال منحصربه‌فردی است که بر بلاک چین قرار دارد و قابل خرید و فروش است.

  • تاثیر nft در موسیقی چیست؟

کارشناسان صنعت موسیقی پیش‌بینی می‌کنند که nft موزیک مبتنی بر بلاک چین مشکلات بومی این صنعت را رفع می‌کنند. از امنیت آثار هنری تا درآمد بالای هنرمندان از آثارشان در کریپتو موزیک هدف قرار داده شده است.

  • پلتفرم های nft music چیست؟

از معروف‌ترین پلتفرم‌های حوزه audio NFT به آدیوس، اوپولوس و ریتم اشاره می‌کنیم.

  • کاربردهای music nft چیست؟

از کاربردهای موزیک رمزنگاری شده می‌توان به شفافیت مالکیت داده‌ها و قابلیت دسترسی به آن‌ها اشاره کرد. همچنین از آن‌جایی که کریپتو موزیک مبتنی بر بلاک چین است و بلاک چین‌ها نیز سیستمی غیرمتمرکز هستند، هر هنرمندی اجازه ورود به این عرصه را دارد.

  • تفاوت nft موسیقی با nftهای دیگر چیست؟

NFTهای معمولی تنها یک دارایی بصری هستند، اما توکن‌های NFT موزیک یا موسیقی رمزنگاری شده علاوه‌بر جز بصری، یک جز موسیقی نیز دارند.

5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x