افزایش محبوبیت DAO ها در سال 2022

افزایش محبوبیت DAO ها در سال 2022

بر اساس دیکشنری کالینز، سال 2021 سال توکن غیرقابل تعویض (NFT) بود. با این حال، امسال یکی دیگر از چیزهای مهم در صنعت رمزارزها سازمان‌های غیرمتمرکز مستقل (DAO) هستند که انتظار می‌رود به آینده جوامع آنلاین تبدیل شوند.

در واقع، اکثر بازیگران این صنعت موافق هستند که DAO ها سال 2022 قوی خواهند شد و یکی از بزرگترین روندهای سال را نشان می‌دهند. این ممکن است در زمینه های مختلفی مشهود باشد. با ظهور DAO ها در رابطه با شبکه های اجتماعی، رسانه ها، صندوق های سرمایه گذاری، و پروتکل های غیرمتمرکز و…

البته، DAO ها احتمالاً در سال 2022، مانند تقریباً هر بخش دیگر از اکوسیستم کریپتو، با چالش‌های نظارتی مواجه خواهند شد. اما نظر دهندگان موافق هستند که اکثر DAOها قادر خواهند بود با آنها مواجه شوند، حتی اگر شدت قوانین ممکن است از یک حوزه قضایی به حوزه دیگر متفاوت باشد.

آنچه از این محتوا خواهید آموخت. نمایش سرفصل

چرا DAO ها در سال 2022 رشد خواهند کرد؟

سال گذشته، DAO ها توجه کمی را به خود جلب کردند، با DAO های اجتماعی-فرهنگی مانند Friends With Benefits (FWB) و DAO های سرمایه گذاری مانند ConstitutionDAO که حداقل برخی از افراد را از بیت کوین (BTC)، NFT ها و متاورس منحرف کردند. چنین پروژه هایی به تثبیت ایده استفاده از DAO به عنوان راهی برای سازماندهی افراد کمک کردند و به نظر می رسد که سال 2022 به ایجاد چنین حرکت اولیه کمک کند.

Namik Muduroglu، هماهنگ کننده اکوسیستم و مشارکت در PrimeDAO، یک ابزار هماهنگی ساختمان جمعی تحقیقاتی برای DAOها، گفت: “ما شاهد افزایش خدمات DAO در سال 2021 بوده ایم و انتظار داریم، این روند در طول سال 2022 ادامه یابد.”

برای مودروغلو، DAOها قرار است امسال به دو دلیل به هم پیوسته رشد کنند: باز بودن و دسترسی آنها و این واقعیت که آنها به ایجاد و گسترش جوامع دموکراتیک محکم کمک می کنند.

وی افزود: «مردم نه تنها می‌توانند برای یک DAO کار کنند و برای کارشان درآمد کسب کنند، بلکه می‌توانند صدایی برای کاری که انجام می‌دهند نیز داشته باشند. دیگر یک چرخ دنده در ماشین نیست، بلکه یک شرکت کننده فعال در جامعه و آینده پروژه خود است. در این راستا، من معتقدم DAO ها در سال 2022 تعداد و شور و شوق افزایش خواهند یافت».

ساختارهای سیال، باز و پویای DAOها به تشویق سازمان‌ها و جوامع بیشتری برای روی آوردن به آنها در آینده نزدیک کمک خواهد کرد.

کوین رز، رئیس بازاریابی و ارتباطات در Windranger، یکی از همکاران BitDAO، می‌گوید: «فرد می‌تواند بدون اصطکاک زیاد وارد و خارج شود و حتی در آن زمان به بیش از یکی از آنها کمک کند. همانطور که راه‌حل‌های بیشتر ابزارسازی با مواردی مانند کنترل دسترسی، تشویق‌های اعضا، مدیریت خزانه‌داری و حکومت‌داری عمومی آزمایش می‌شوند، شاهد خواهیم بود که افراد بیشتری می‌توانند در موقعیت‌هایی در DAO جابجا شوند، جایی که آنها به طور فعال به راحتی مشارکت می‌کنند.

کوین رز همچنین توضیح می دهد که به ویژه در پی همه گیری COVID-19، زندگی بسیاری از ما شاهد تغییر در نحوه ارتباط با کار و انعطاف پذیری کارمان خواهیم بود. از نظر او، این بدان معنی است که DAO ها فرصتی برای نفوذ به مناطق متعددی از اقتصاد جهانی خواهند داشت. مدل‌های DAO یافتن جوامع همسو، راه‌هایی برای کار پرشور و راه‌هایی برای دریافت پاداش تا زمانی که ابزارها برای ایجاد این مسیر در دسترس باشند، آسان‌تر می‌کنند.

به همین ترتیب، کایل وایس، مدیر عملیات Gitcoin، جامعه توسعه‌دهندگان صنعت کریپتو، می‌گوید که «تعداد فزاینده‌ای» از سازمان‌ها به مدل‌های مبتنی بر DAO روی می‌آورند، به‌ویژه زمانی که جمع‌آوری سرمایه آسان است و مقررات هنوز حتی در بسیاری از حوزه‌های قضایی وجود ندارد. من همچنین انتظار دارم که شاهد شکست تعدادی از این سازمان‌ها باشم، همان‌گونه که بسیاری از شرکت‌های اینترنتی نیز در طول زمان شکست خورده‌اند. این واقعیت فضا است و ما احمقانه خواهیم بود اگر فکر کنیم مدل DAO به تنهایی همه مشکلات تجاری را حل می کند.

نظرات در مورد این سوال که در چه حوزه هایی شاهد ظهور DAO ها خواهیم بود، متفاوت است.

“بله، ما انتظار داریم تعداد زیادی از سازمان های استارتاپی در عملیاتی به مدل DAO متوسل شوند. سخنگوی HashCash، ارائه‌دهنده محصولات، پلتفرم‌ها و خدمات بلاک چین، هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ، گفت: با این حال، این حرکت بخش‌های خاصی را بیشتر از سایرین تحت تأثیر قرار می‌دهد، زیرا ساختار آن‌ها به برخی بخش‌ها بیشتر از سایر بخش‌ها مرتبط است.

آنها انتظار دارند که DAO ها در زیر بخش های زیر ظاهر شوند:

سیستم های عامل
پروتکل های DAO
DAO های سرمایه گذاری
کلکسیونرهای DAO
خدمات DAO
DAO های اجتماعی
DAO های رسانه ای

به عنوان مثال، مجموعه‌های DAO که برای NFTها و هنرمندان طراحی شده‌اند تا از مالکیت پراکنده یا کامل بر هنر و محتوا حمایت کنند، قبلاً مورد توجه قرار گرفته‌اند، و سخنگوی HashCash استدلال می‌کند که «DAO‌های این تنوع مطمئناً از نظر محبوبیت در صدر جدول قرار می‌گیرند». ما این را در مورد PleasrDAO، به عنوان مثال، و همچنین فلامینگو می بینیم.

DAO های اجتماعی زیرمجموعه دیگری هستند که اغلب به آن اشاره می شود و کایل وایس آن را به عنوان منطقه بزرگ خود برای تماشای امسال انتخاب کرده است. در حالی که DAO ها مزایای جالبی را برای هماهنگی ارائه می دهند، همچنین حس تعلق واقعی به کسانی که در پروژه هستند و روی آن کار می کنند، نیز ارائه می دهند.

ویس پیش بینی می کند که ConstitutionDAO تا حدی رشد خواهد کرد زیرا مردم می خواستند درگیر شوند و بتوانند بگویند “من بخشی از آن بودم.” ویس تخمین می‌زند که امسال شاهد افزایش قدرت اجتماعی DAO خواهیم بود.

با این حال، با توجه به اینکه DAO ها را می توان تقریباً با هر نوع سازمان یا ساختار اجتماعی تطبیق داد، برخی از نظر دهندگان می گویند که می توانند در بسیاری از مناطق ظاهر شوند.

DAO ها در باب مالی، هنر، سرگرمی، رسانه، فناوری و… به توزیع مالکیت و تصمیم گیری کمک می کنند.

کوین رز معتقد است: علی‌رغم اینکه امکان گسترش DAO ها تقریباً در همه جا وجود دارد؛ می توان شاهد “تلاقی خارق العاده” ایده های پیرامون DAO ها در صنعت بازی باشیم.

مالکیت قدرت است و ایده مالکیت گیمرها به چیزی که به دست می‌آورند شاید عمیق‌تر از آن چیزی باشد که مردم در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنند. این نه تنها برای اینکه چگونه بازی را به عنوان یک فعالیت در زندگی خود می بینیم، بلکه برای چگونگی ساختار این صنعت 180 میلیارد دلاری از بالا به پایین نیز دارد.

رز از سازمان‌هایی مانند Game7 انتظار دارد که در سال‌های آینده به ایجاد این تغییر کمک کنند. DAO هایی که اخیراً راه‌اندازی شد؛ بر توزیع بودجه بین توسعه‌دهندگان بازی متمرکز است که به دنبال ادغام عناصر مبتنی بر بلاک چین در آثار خود هستند.

وی در ادامه گفت: “انتظار دارم شاهد ادامه این روند در هنر، مد، موسیقی و هر زیر مجموعه فرهنگی دیگری باشم که در آن افراد می توانند از قدرت جمعی جامعه برای انجام کارهایی استفاده کنند که انجام آنها به تنهایی غیرممکن است.”

چشم انداز قانونی و مقررات باید تکامل یابد. مفسران تخمین می زنند که DAO ها می توانند بهتر از سایر بخش های اکوسیستم کریپتو مانند دی‌فای عمل کنند.

کوین رز افزود: “من فکر می کنم DAO ها بسیار بیشتر از دی‌فای مورد استقبال قرار خواهند گرفت، زیرا سیستم مالی یک بخش مهم از جامعه و منبعی جدایی ناپذیر از مشروعیت و کنترل است. من واقعاً کنجکاو هستم که ببینم در بازارهای نوظهور چه اتفاقی می‌افتد، زیرا شما قدرتی را که برای کنترل جمعیت استفاده می‌شود را می‌گیرید و آن را بین مردم توزیع می‌کنید.»

برای برخی از بازیگران صنعت، بر خلاف بیت‌کوین و دی‌فای، هنوز در زندگی DAO‌ها خیلی زود است که تنظیم‌کننده‌ها بنشینند و توجه کنند. برای پیش بینی اینکه چه زمانی DAO ها مورد عنایت مقامات نظارتی واقع می‌شوند، باید غوغایی به پا شود؛ و این زمانی اتفاق می‌افتد که نمونه‌هایی از موفقیت‌های چشمگیر پخش شود. سخنگوی HashCash، همچنین اشاره می‌کند که ایالت وایومینگ قانونی را در سال 2021 تصویب کرد که DAOها را به عنوان شرکت‌های با مسئولیت محدود به رسمیت می‌شناسد.

تا زمانی که DAOها فرآیندهایی را برای پرداخت مالیات برای نهادها یا سازمان‌های ایالات متحده ایجاد کنند، در کوتاه‌مدت خوب خواهند بود. در میان مدت، چشم انداز نظارتی باید تکامل یابد تا بیشتر دربرگیرنده نحوه کار گروه های غیرمتمرکز باشد.

نظر شما در رابطه با میزان کارآمدی DAO ها چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x