روسیه شطرنج ژئوپلیتیک ارزهای دیجیتال را بازی می‌کند

روسیه شطرنج ژئوپلیتیک ارزهای دیجیتال را بازی می‌کند.

در چند ماه گذشته شایعات زیادی در مورد بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در روسیه وجود داشته است. این کشور در موقعیت ژئوپلیتیکی منحصربه‌فردی قرار دارد. آنها دوستان ایالات متحده هستند و روابط عمیق‌تری با چین، یکی دیگر از دشمنان ابرقدرت غربی دارند.

رسانه های جریان اصلی روایت تهاجم در انتظار روسیه به اوکراین را پیش می برند. پاسخ ایالات متحده در تلاش برای جلوگیری از تهاجم، تحریم های مالی است، از جمله حذف بالقوه روسیه از سیستم پرداخت سوئیفت.

مهم است که هشدار دهیم که هیچ کس واقعاً نمی داند بین روسیه و اوکراین چه می گذرد. اشتهای آمریکایی ها برای تهاجم یا جنگ دیگر تقریباً صفر است. شهروندان عادی حتی نمی توانند اوکراین را روی نقشه نشان دهند، در حالی که به دلیل اقداماتی که روسیه ممکن است در نیمه های جهان انجام دهد یا ممکن است، انجام ندهد؛ نگرانی چندانی در مورد ایمنی خود ندارند. این بدان معنا نیست که ایالات متحده نباید به آن توجه کند، اما سؤالات عمده ای در مورد روایتی که توسط رسانه های اصلی پیش می رود وجود دارد.

علاوه بر این، تهدید تحریم های مالی علیه کشور بزرگی مانند روسیه قابل توجه است. بیش از یک دهه پیش، این تحریم ها وزن قابل توجهی داشتند. ایالات متحده می تواند ارتباط شما را با سیستم مالی جهانی قطع کند و اساساً شما را به برزخ سیستم مالی محکوم کند. اگر چه این تحریم‌ها احتمالاً در دوره زمان فعلی کمتر مؤثر خواهند بود. اجازه دهید دو مثال بزنیم: چین و بیت کوین.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از زمان شروع همه گیری جهانی در سال 2020 شخصاً با یک رهبر خارجی ملاقات نکرده بود تا اینکه چند روز پیش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روبرو شد. دو کشور پس از آن جلسه بیانیه مشترک بیش از 5000 کلمه ای صادر کردند. این پاراگراف آغازین است:

امروز، جهان در حال گذراندن تغییرات مهمی است و بشریت در حال ورود به عصر جدیدی از توسعه سریع و دگرگونی عمیق است. توسعه فرآیندها و پدیده هایی مانند چندقطبی شدن، جهانی شدن اقتصادی، ظهور جامعه اطلاعاتی، تنوع فرهنگی، دگرگونی معماری حاکمیت جهانی و نظم جهانی را می بیند. روابط متقابل و وابستگی متقابل فزاینده ای بین دولت ها وجود دارد. روندی به سوی توزیع مجدد قدرت در جهان پدیدار شده است و جامعه بین المللی تقاضای فزاینده ای برای رهبری با هدف توسعه صلح آمیز و تدریجی نشان می دهد. همزمان با ادامه همه گیری ویروس کرونا، وضعیت امنیتی بین المللی و منطقه ای پیچیده تر شده و تعداد چالش ها و تهدیدات جهانی روز به روز در حال افزایش است. برخی از بازیگران، اما اقلیت در مقیاس بین‌المللی، همچنان از رویکردهای یکجانبه برای رسیدگی به مسائل بین‌المللی دفاع می‌کنند و به زور متوسل می‌شوند. آنها در امور داخلی سایر کشورها دخالت می کنند و حقوق و منافع مشروع آنها را زیر پا می گذارند و تضادها، اختلافات و تقابل ها را دامن می زنند و در نتیجه رشد و پیشرفت بشریت را در برابر مخالفان جامعه جهانی با مشکل مواجه می کنند.

این علاقه جدید در همکاری بین روسیه و چین این پتانسیل را ایجاد می کند که تجارت دوجانبه خارج از رژیم و دلار آمریکا حل و فصل شود. بدیهی است که اگر این کشورها بدون استفاده از ارز ذخیره جهانی، مبادلات تجاری خود را آغاز کنند، تحریم های صادرکننده آن ارز ذخیره جهانی به میزان قابل توجهی کمتر اثرگذار خواهد بود. مشخص نیست که چقدر این صحبت ها در مقایسه با اقدام متعهدانه سخت است، اما این یک تحول مهم است.

دوم، ظهور بیت کوین و ارزهای دیجیتال یک سیستم پرداخت باز و غیرمتمرکز را فراهم می کند که توسط هیچکس کنترل نمی شود. این ممکن است از نظر تئوری ایده ای وحشیانه به نظر برسد، اما ما شاهد پذیرش بیت کوین در سطح جهانی با سرعتی دیوانه کننده هستیم.

مهم است که تأکید کنیم تحریم ها فقط نام دیگری برای سانسور است. سازنده و توزیع کننده ارز ذخیره جهانی در حال سانسور افرادی است که از ارز و سیستم پرداخت خود استفاده می کنند. ممکن است دلیل خوبی برای سانسور وجود داشته باشد. ممکن است وجود نداشته باشد. در هر صورت، تحریم ها فقط یک اصطلاح متفاوت برای سانسور هستند.

بیت کوین پول مقاوم در برابر سانسور است. هیچ کس نمی تواند سیستم را خاموش کند. هیچ کس آن را کنترل نمی کند. هر کسی در جهان می تواند ارزش پولی را برای هر کس دیگری در جهان ارسال کند. هیچ واسطه ای وجود ندارد. هیچ رانت خواری وجود ندارد. سیستم همتا به همتا از نظر طراحی منحصر به فرد و در کاربرد قدرتمند است. بنابراین عجیب است که بانک مرکزی روسیه همزمان شروع به زیر سوال بردن ارتباط بیت کوین در این کشور کرد که ممکن است برای دولت ملی بسیار مهم شود.

برای توضیح بیشتر، بانک روسیه اخیرا ایده ممنوعیت بیت کوین و ارزهای دیجیتال را در داخل کشور مطرح کرده است. این امر منجر به بحث داغ داخلی و خارجی کشور شد. شب گذشته، به نظر می رسد که دولت روسیه و بانک مرکزی روسیه در مورد دارایی های دیجیتال به توافق رسیده اند. آنها ارزهای دیجیتال را ممنوع نمی کنند، بلکه با آنها مانند سایر ارزهای خارجی رفتار می کنند.

جنبه‌های دیگری نیز در این قرارداد وجود دارد. مانند چارچوب‌های نظارتی، صدور مجوز مناسب برای مبادلات رمزنگاری، افزایش مالیات، ارسال اطلاعات مختلف به یک ایالت. ابزار نظارت را اجرا کنید و موارد دیگر. در نهایت، نکته مهم این است که روسیه قصد ندارد بیت کوین یا دارایی های کریپتو را ممنوع کند، بلکه با ایجاد چارچوب ها و قوانینی که همه می فهمند، استفاده و پذیرش را در داخل کشور افزایش می دهند.

ممکن است بسیاری از مردم این را ندانند، اما روسیه در حال حاضر یکی از بزرگترین کشورهای رمزنگاری است. آنها سومین کشور بزرگ از نظر نرخ هش بیت کوین هستند، بیش از 12 میلیون حساب رمزنگاری توسط شهروندان روسی نگهداری می شود، و تخمین زده شده است که این افراد بیش از 26 میلیارد دلار ارزهای پایه دارند. این چیزی نیست که به راحتی برای دولت یا بانک مرکزی نادیده گرفته شود.

اگر روسیه نسبت به صنعت بیت کوین و کریپتو، از جمله قرار دادن ارز دیجیتال در ترازنامه خود یا استخراج با منابع دولتی، همدل شود، ایالات متحده را مجبور به رقابت خواهد کرد. یک رقابت جهانی در جریان است که یک سیستم غیرمتمرکز و باز در قلب آن قرار دارد. هر کسی می تواند به سیستم متصل شود. تئوری بازی این است که هیچ‌کس نمی‌خواهد آبشار را شروع کند، اما وقتی حریف شما این کار را انجام می‌دهد، مجبور می‌شوید از فناوری استفاده کنید یا در خطر عقب ماندن هستید.

السالوادور اولین قدم عالی بود. هر چند کشور کوچکتر هیچ دشمنی ندارد. بزرگ‌ترین ابرقدرت‌ها می‌توانند به سادگی این حرکت استراتژیک را نادیده بگیرند و به عملیات عادی خود ادامه دهند. اگر قرار بود روسیه روی صفحه شطرنج حرکت کند، برای ابرقدرت های جهانی غیرممکن بود که به سمت دیگری نگاه کنند.

در نهایت هر کشوری از بیت کوین و سیستم پرداخت باز استفاده می کند. مسئله این نیست که آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر، بلکه توالی وقایعی است که رخ خواهند داد. مانند بسیاری از فناوری‌های نوآورانه، کسانی که شجاعت و باور دارند زودتر سرمایه‌گذاری کنند، بیشترین سود را دریافت می‌کنند.

تصمیم روسیه برای برخورد با بیت کوین و کریپتو به عنوان ارز، یک گام در این مسیر است. جالب خواهد بود که ببینیم آنها تا کجا و چقدر سریع پیش می روند. ایالات متحده نمی تواند عقب بماند. باید در صحنه جهانی پیشتاز باشد.

نظر شما در رابطه با پذیرش ارزهای دیجیتال توسط حکومت ها چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x