بانک مرکزی آمریکا و سیاست دو پهلو

بانک مرکزی آمریکا و سیاست دو پهلو

فدرال رزرو آمریکا (بانک مرکزی) دیشب در آخرین نشست خود با وجود این که خبر از افزایش بهره بانکی نداد و نرخ بهره ثابت باقی ماند اما اعلام کرد در ماه مارس (اسفند) احتمال افزایش نرخ بهره وجود دارد. هرچند تصمیم به افزایش نرخ بهره گرفته نشد اما گفت: در آینده این اتفاق می‌تواند مناسب باشد.

جرمی پاول رئیس بانک مرکزی آمریکا در کنفرانس خبری بعد از نشست اعضای بانک گفت: تعدادی از مقام‌های بانک بر این باورند که باید نرخ بهره در ماه مارس افزایش پیدا کند و اضافه کرد؛ این اقدام به روند بهبود اقتصادی لطمه وارد نخواهد کرد.

نرخ بالاتر بهره وام بانکی می تواند به مقابله با تورم کمک کند؛ چون تقاضا برای کالاهایی مثل خودرو و مسکن را کاهش می دهد. این ها از عوامل اصلی تورم در آمریکا هستند که خیلی بیش از آنچه که بانک مرکزی انتظار داشت ادامه یافته است.

بانک مرکزی برای کنترل تورم بی سابقه در آمریکا تحت فشار است و سرعت افزایش قیمت ها در آمریکا به بالاترین حد خود در 40 سال اخیر رسیده است. با این حال افزایش نرخ بهره خطر کاهش سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی خواهد شد.

جرمی پاول در ادامه گفت: برنامه هایی که برای مقابله با کرونا اعمال کرده بودیم، در حال محدود کردن و لغو کردن هستیم و انتظار می رود سویه اومیکرون به سرعت کاهش یابد.

وی افزود: اقتصاد آمریکا در شرایط فعلی بسیار قدرتمند عمل کرده است. دستمزدها با سریعترین سرعت در چندین سال اخیر در حال افزایش هستند و به دقت بازارهای مالی را زیر نظر خواهیم گرفت. ما در مورد زمان بندی و سرعت کاهش ترازنامه تصمیمی نگرفته ایم. ممکن است زودتر و سریعتر از زمان گذشته در کوچک سازی ترازنامه حرکت کنیم.

رئیس بانک مرکزی آمریکا در انتها افزایش نرخ بهره را در جلسات آتی رد نکرد و گفت: فضای کافی برای افزایش نرخ بهره وجود دارد.

نظر شما در رابطه با احتمال افزایش نرخ بهره در ماه مارس چیست؟
نظر خود را درباره این موضوع، با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.
به این مقاله امتیاز دهید! post

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x