ارزش روبل روسیه در معرض خطر

ارزش روبل روسیه در معرض خطر.

پس از توافق اتحادیه اروپا، کانادا و ایالات متحده برای حذف بانک های منتخب روسیه از سیستم پیام رسان سوئیفت، بانک مرکزی روسیه در مرحله بعدی هدف قرار خواهد گرفت که می تواند روبل را “تقریباً بی ارزش” کند.

در بیانیه مشترک شامگاه شنبه، متحدان غربی اعلام کردند که متعهد می شوند تا بانک های روسیه از سیستم مالی بین المللی جدا شده و به توانایی آن ها برای فعالیت در سطح جهانی آسیب برسانند.

اما حرکت غیرمنتظره‌ و احتمالاً دردناک‌تر این است که از طرف متحدان اعلام شده است آنها متعهد به اعمال تدابیر محدودکننده‌ای هستند که از استقرار ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی روسیه به روش‌هایی که تأثیر تحریم‌ها را ضعیف می‌کند، جلوگیری کنند.

به گفته راب پرسون، استادیار روابط بین‌الملل در آکادمی نظامی ایالات متحده در وست پوینت، این بدان معناست که بانک مرکزی نمی‌تواند به بیشتر ذخایر خود برای مداخلات ارزی دسترسی داشته باشد یا دلار و یورو را با روبل مبادله کند.

«روبل (در تئوری) می‌تواند تقریباً بی‌ارزش شود، زیرا شهروندان عادی با دلار مبادله می‌کنند. این باید در بازار سیاه باشد، زیرا از نظر فنی پرداخت مستقیم برای چیزها با دلار/یورو غیرقانونی است. در نتیجه دلارها کمیاب و گرانبها خواهند بود.

وی افزود: بر اساس داده های بلومبرگ، روسیه حدود 640 میلیارد دلار ذخایر دارد، در حالی که بانک مرکزی آن 16.4 درصد از دارایی های خود را به دلار و 32 درصد به یورو نگه داشته است.

الینا ریباکووا، معاون اقتصاددان موسسه مالی بین‌المللی، نیز گفت: تحریم بانک مرکزی روسیه احتمالاً تأثیر چشمگیری بر اقتصاد روسیه و سیستم بانکی آن خواهد داشت.

او به بلومبرگ گفت: «این به احتمال زیاد منجر به فرارهای عظیم بانکی و دلاری شدن، با فروش شدید، تخلیه ذخایر و احتمالاً فروپاشی کامل سیستم مالی روسیه خواهد شد.

با این حال، مشخص نیست که این محدودیت ها چقدر شدید خواهند بود. در همین حال، معامله گران خود را برای “فاجعه” بازار ارز روسیه در روز دوشنبه آماده می کنند.

سرگئی الکساشنکو، معاون سابق بانک مرکزی روسیه، به رویترز گفت: من فکر می‌کنم آنها معامله را متوقف خواهند کرد و سپس نرخ ارز در یک سطح مصنوعی مانند زمان شوروی ثابت خواهد شد.

در سایر بازارها نیز افزایش نوسانات در روز دوشنبه انتظار می رود.

نظر شما در رابطه با سقوط ارزش روبل پس از آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 - (5 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x