توکن سوزی چیست و در ارزهای دیجیتال چه کاربردی دارد

توکن سوزی چیست و در ارزهای دیجیتال چه کاربردی دارد.

به طور معمول سوزاندن سکه مفهوم کاهش عرضه یک ارز دیجیتال را در بر دارد و می تواند قیمت را افزایش دهد.

اگر در بستر ارزهای دیجیتال فعالیت می کنید حتما درباره توکن سوزی شنیده اید. کاری که برای کاهش عرضه سکه در سال 2017 رایج شد و در اغلب پروژه های ارزهای دیجیتال شاهد آن هستیم. تمام اطلاعات توکن سوزی در ارزهای دیجیتال و این که چرا توسعه دهندگان این کار را انجام می دهند؛ را در این مقاله بررسی می کنیم.

توکن سوزی چیست؟

وقتی سکه ای را از گردش حساب خارج می کنیم، اصطلاحاََ توکن سوزی اتفاق می افتد. وقتی که یک توکن ارزدیجیتال به صورت عمدی به یک آدرس کیف پول غیر قابل استفاده ارسال شود، آن توکن از چرخه در گردش خارج شده و در اصل عمل توکن سوزی اتفاق افتاده است. وقتی که توکنی به یک آدرس رایت ارسال می شود، برای همیشه از بین می رود. آدرس رایت یا آدرس غذاخور آدرسی است که قابل دسترسی نیست. هر کسی که صاحب یک ارز دیجیتال است می‌ تواند آن را بسوزاند، اما این کار بدون دلیل معنا ندارد و با انجام این کار شما فقط پول خود را دور ریخته اید.

در واقع توسعه دهندگان ارز دیجیتال هستند که تصمیم می گیرند، مقدار مشخصی از آن توکن را بسوزانند. سوزاندن توکن ها عرضه آن سکه را کاهش می دهد و باعث کمیاب تر شدن آن ارز دیجیتال می شود. این نایاب شدن می تواند منجر به افزایش قیمت و سود سرمایه گذاران شود.

در مورد توکن سوزی باید به چند نکته اشاره کرد. در حقیقت توکن سوزی تضمینی برای افزایش ارزش ذاتی ارز دیجیتال نیست و بسیاری از افراد سود بسیاری کسب نمی کنند.

توکن سوزی ارزهای دیجیتال می تواند برای فریب سرمایه گذاران مورد استفاده قرار گیرد. توسعه‌ دهندگان کلاهبردار می‌ توانند ادعا کنند که توکن‌ ها را می‌ سوزانند، در حالی که واقعاً آن ها را به کیف پولی که در کنترل خودشان است، ارسال می‌کنند. برای جلوگیری از این امر، مهم است که در مورد ارز دیجیتالی که روی آن سرمایه گذاری می کنید، تحقیق کنید یا به سهام ارزهای دیجیتال امن تر پایبند باشید و در این پروژه ها سرمایه گذاری کنید. در غیر این صورت احتمال این که درگیر پروژه های پانزی شوید، بسیار است.

همچنین توسعه دهندگان توکن ها را به عنوان راهی برای مخفی کردن نهنگ هایی که بخش بزرگی از یک ارز دیجیتال را در اختیار دارند، می سوزانند. فرض کنید یک توسعه‌ دهنده ارز دیجیتالی را با 1 میلیارد توکن راه‌ اندازی می‌ کند؛ 100 میلیون را نگه می‌ دارد و بلافاصله 600 میلیون را می سوزاند. به نظر می رسد که توسعه دهنده مالک 10 درصد عرضه است؛ زیرا عرضه اولیه 1 میلیارد بوده است. اما توسعه دهنده واقعاً مالک 25 درصد از 400 میلیون توکنی است که هنوز در گردش هستند و این بدیهی است که مقدار بسیار بیشتری است.

توکن سوزی چگونه آغاز شد؟

ایده سوزاندن سکه به قبل از رمزنگاری بر می‌ گردد. این بسیار شبیه به خرید سهام است و احتمالاً از آن الهام گرفته شده است. باز خرید سهام زمانی است که شرکتی که سهام را منتشر کرده است، آن سهام را به قیمت بازار باز خرید و دوباره جذب کند و تعداد کل سهام در بازار را کاهش دهد. در حالی که خرید دوباره و سوزاندن سکه با هم تطبیق دقیقی ندارند، اما مفاهیم مشابهی هستند که می توانند اهداف مشخص و یکسانی را تامین کنند.

در سال‌ های 2017 و 2018 زمانی که چندین سکه، از جمله بایننس کوین (BNB)، بیت کوین کش (BCH) و استلار Stellar (XLM) برای کاهش عرضه و افزایش قیمت، مقداری از توکن‌ های خود را سوزاندند، در بین ارزهای دیجیتال محبوبیت خاصی پیدا کردند. اخیراً، این یک استراتژی رایج با ارزهای دیجیتال جدیدتر بوده است که با منابع عظیم توکن شروع می شوند.

یکی از اصلی‌ ترین دلایلی که اخیراً سکه‌ سوزی افزایش یافته است، این است که به ارزهای دیجیتال اجازه می‌ دهد با قیمت‌ های ارزان شروع به کار کنند و پس از سرمایه‌ گذاری افراد، ارزش آن ها را به‌ طور مصنوعی افزایش می‌ دهد. یک ارز دیجیتال جدید می تواند با 1 تریلیون توکن به ارزش کسری از سنت راه اندازی شود و به دلیل قیمت پایین، سرمایه گذاران را جذب کند. بعداً، توسعه دهندگان می توانند میلیاردها توکن را برای افزایش قیمت بسوزانند.

چه سکه هایی قابل سوزاندن هستند؟

با توجه به ماهیت رمزنگاری هر ارز دیجیتال را می توان سوزاند. همه ارزهای دیجیتال را می توان به یک آدرس رایت ارسال کرد، به این معنی که امکان سوزاندن ارزهای دیجیتال وجود دارد. در این جا چند ارز دیجیتال محبوب در بازار که توکن سوزی های موفقی داشته اند را بررسی و شرایط این رویدادها را با هم مرور می کنیم:

صرافی ارزهای دیجیتال بایننس در سال 2017 شروع به نگهداری سه ماهه بایننس کوین (BNB) خود کرد. صرافی متعهد شده است که این کار را تا زمانی که 50 درصد از کل عرضه بایننس کوین از گردش خارج شود، انجام دهد. بنیاد توسعه استلار بیش از نیمی از عرضه توکن استلار (55 میلیارد توکن XLM) را در سال 2019 سوزاند. در اتفاقی که احتمالاً تلاش برای جلب توجه همگان بود، توسعه دهندگان شیبا اینو Shiba Inu (SHIB) نیمی از عرضه را به ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، یکی از بنیانگذاران اتریوم (ETH) در سال 2021 دادند. او به سرعت 90٪ از آن توکن ها را سوزاند و بقیه را اهدا کرد.

اثبات سوختگی چیست؟

اثبات سوختن یک الگوریتم اجماع است که بلاک چین ها می توانند از آن برای اعتبارسنجی و افزودن تراکنش ها استفاده کنند. این مهم برای جلوگیری از تقلب و اطمینان از این که فقط تراکنش های معتبر انجام می شود، استفاده می شود.

بلاک چین رکوردی از تراکنش های یک ارز دیجیتال است و الگوریتم اجماع آن راهی برای تائید تراکنش ها است. دو الگوریتم اجماع مشخص و معروف، اثبات کار و اثبات سهام هستند. اثبات سوختگی نیز مدل جدیدتری از اجماع است.

با اثبات سوختن، ماینرهای کریپتو باید توکن‌ های خود را بسوزانند تا حق استخراج بلوک‌ های جدید تراکنش را به دست آورند. هر چه توکن های بیشتری بسوزانند، بیشتر می توانند استخراج کنند. در مقابل، شرکت‌ کنندگان در ارز دیجیتالی که استخراج می‌ شود، پاداش دریافت می‌ کنند.

برخی از ارزهای رمز پایه اثبات سوختن، نیاز دارند که ماینرها همان ارزی را که استخراج می کنند بسوزانند. برخی نیز وجود دارند که به ماینرها اجازه می دهند انواع دیگر رمزارزها را بسوزانند. مزیت اثبات سوختگی این است که روشی کارآمد برای اعتبارسنجی تراکنش‌ ها است و نیازهای انرژی مدل اثبات کار را ندارد.

بهترین نتیجه از توکن سوزی ارزهای دیجیتال

برنامه های کاربردی راه کاری برای یک توکن سوزی موفق است. این امر می تواند به افزایش ارزش ارز دیجیتال کمک کند. اگر چه این مهم چندان مطمئن نیست؛ اما برخی ارزهای دیجیتال پس از سوزاندن توکن‌ ها، تغییرات قیمتی مثبتی را شاهد بوده‌ اند. اگر یک ارز دیجیتال نرخ تورم بالایی داشته باشد، سوزاندن توکن ها می تواند این افزایش تورم را به خودی خود مهار کند. این راهی برای مشارکت کنندگان است تا بلوک‌ های جدیدی از تراکنش‌ ها را به یک بلاک چین با رمزارزهای اثبات سوزاندن اضافه کنند.

سوزاندن سکه به تنهایی دلیلی برای خوب و یا بد بودن یک پروژه ارزهای دیجیتال نیست. ارزهای دیجیتال خوب و بد بسیاری وجود دارند که توکن های خود را بعد از مدتی می سوزانند. با دانستن نحوه عملکرد توکن سوزی، می توانید ارزهای دیجیتالی که از آن استفاده می کنید را بهتر درک کرده و بشناسید.

نظر شما در رابط با توکن سوزی ارزهای دیجیتال چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 - (4 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x