فن توکن چیست؟

اگر طرفدار پروپا قرص فوتبال باشید، حتما در مورد فن توکن ها شنیده‌اید. این روزها بسیاری از باشگاه‌های ورزشی سراسر دنیا ارزهای هواداری مخصوص خود را عرضه می‌کنند. حتی چند سال پیش خبر عرضه توکن‌های هواداری باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز پخش شده بود، اما در نهایت سوال اصلی اینجاست که فن توکن چیست؟ در این متن هر سوالی که ذهن شما را در مورد توکن‌های هواداری مشغول کرده باشد، پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید و محبوب‌ترین فن توکن ها را بشناسید.

فن توکن چیست؟

فن توکن یا همان توکن‌های هواداری نوعی ارز دیجیتال هستند که برگزارکنندگان رویدادها برای طرفداران آن رویداد عرضه می‌کنند. اغلب دارندگان توکن‌های هواداری از طرفداران یک باشگاه ورزشی، یک گروه موسیقی یا خواننده و رویدادهای سینمایی هستند. البته که سایر سازمان‌ها نیز می‌توانند این توکن‌ها را برای هواداران خود عرضه کنند.

اما خرید این توکن‌ها چه مزیتی دارد؟ دارندگان این توکن‌ها اجازه دسترسی به انواع امتیازات عضویت مرتبط با هواداری را دارند. ساده‌تر بخواهیم بگوییم طرفداران با داشتن فن توکن‌ها می‌توانند از مزایای ویژه عضویت به صورت رسمی استفاده کنند. درواقع دارندگان فن توکن امکان رای‌گیری در مورد تصمیم‌های باشگاه، جوایز و طرح کالا را دارند.

به عنوان مثال، شما به عنوان طرفدار دو آتیشه یک باشگاه ورزشی در تصمیم‌گیری‌های باشگاه مشارکت خواهید کرد. حتی می‌توانید بازی‌ها یا رویدادها را در جایگاه ویژه آن هم به صورت رایگان تماشا کنید. همچنین می‌توانید پیراهن امضا شده بازیکن مورد علاقه خود را داشته باشید.

به این منظور کافی است که توکن‌های خود را با کالاهای باشگاه ورزشی، تجربیات VIP و موارد دیگر مبادله کنید. بله درست است فن توکن‌ها برخلاف NFTها و مانند پول فیات یا همان پول نقد قابل تعویض هستند. از طرفی دیگر باید بدانید که فن توکن‌ها توسط اصول اساسی بیت کوین یا اتریوم پشتیبانی نمی‌شوند. پس ارزش این توکن‌ها چگونه مشخص می‌شود؟ این ارزهای دیجیتالی ارزش خود را از میزان ارزش هواداران دریافت می‌کنند. به این صورت که هرچه هواداران جهت شرکت در باشگاه و کسب مزایای منحصربه‌فرد مشتاق‌تر باشند، ارزش توکن نیز بالاتر خواهد رفت.

از بستر چیلیز تا پلتفرم سوسیوس

چیلیز از محبوب‌ترین پلتفرم‌های توکن هواداری

اگر به فن توکن ‌ها علاقه داشته باشید، حتما نام چیلیز را شنیده‌اید. توکن چیلیز اولین و برجسته‌ترین توکن هواداری است. درواقع این توکن به محبوبیت فن توکن های جدید مانند فن توکن منچستر سیتی، فن توکن AC Milan، فن توکن یوونتوس و خیلی دیگر از توکن‌های هواداری کمک کرد.

چیلیز در میان پلتفرم‌های فن توکن یکی از محبوب‌ترین‌ها است. جالب است بدانید که این پلتفرم بلاک چین مخصوص خود را دارد که البته پیشروترین بلاک چین در زمینه سرگرمی و ورزش نیز محسوب می‌شود. چیلیز همچنین پلتفرم socioc.com را نیز توسعه داده که بهترین گزینه برای خرید و فروش توکن‌های هواداری است.

این پلتفرم میزبان برگزاری رویدادهای عرضه فن توکن یا همان FTO نیز است. در این رویدادها فن توکن‌ها پیش از عرضه به بازار و البته پس از تعیین قیمت به فروش می‌رسند. این رویدادها برای مدت مشخصی برگزار می‌شود که هواداران می‌توانند توکن مورد نظر خود را در آن زمان خریداری کنند و از امکانات آن بهره ببرند.

فن توکن‌ها چگونه کار می‌کنند؟

حال که می‌دانید فن توکن چیست، این سوال پیش می‌آید که نحوه کار فن توکن‌ها چگونه است و قیمت آن‌ها نیز چگونه تعیین می‌شود؟ باید بدانید که طرفداران هر باشگاه می‌توانند فن توکن های دیجیتال آن باشگاه را خریداری کنند. این توکن‌ها درست مانند سایر ارزهای دیجیتال معامله می‌شود؛ به این صورت که هواداران این رمز ارز را خریداری کرده و درنهایت مانند سایر ارزهای دیجیتال آن را ترید می‌کنند.

فن توکن ها چگونه کار می کنند؟

هنگام معامله این فروشنده است که قیمت توکن را تعیین می‌کند. البته قیمت هر توکن با توجه به حرکت بازار و میزان محبوبیت توکن در آن زمان نیز متفاوت خواهد بود. هنگامی که کاربران به تعداد معینی از توکن‌های هوادار دسترسی پیدا کنند، به آن‌ها حق رای در مورد موضوعات مختلف باشگاه داده می‌شود.

این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که این باشگاه است که محدوده رای هواداران را مشخص می‌کند. بنابراین موضوعاتی که هواداران امکان رای در مورد آن را دارند، به باشگاه بستگی دارد. اما به طور کلی شامل موارد زیر می‌شود:

  • طرح روی اتوبوس‌های تور
  • نحوه فروش بلیط‌ها
  • موقعیت مکانی مسابقات
  • دسته‌های mvp
  • نظردهی در مورد نحوه تبلیغات
  • انتخاب ارزشمندترین بازیکن
  • طراحی محصولات باشگاه مانند: پیراهن، دستبند، پرچم و غیره.

طرفداران با وجود این امتیازات احساس مشارکت بیشتری در باشگاه‌های مورد علاقه خود را دارند.

هرچه اعتبار باشگاه در طول زمان افزایش پیدا می‌کند، ارزش فن توکن های آن باشگاه نیز بالاتر می‌رود.

 

 

درواقع فن توکن‌ها جامعه‌ای انحصاری از اختصاصی‌ترین هواداران ایجاد می‌کنند. این توکن‌ها راه جدیدی پیش روی طرفداران می‌گذارند که از طریق آن در سیستم هیجان‌انگیز رای‌گیری و پاداش شرکت کنند. بنابراین هرچه به عنوان طرفدار باشگاه خود توکن بیشتری داشته باشید، نه تنها هوادار وفادارتری هستید، بلکه نفوذ بیشتری نیز بر باشگاه خواهید داشت.

نگاهی به برخی از فن توکن‌های معروف

ارزهای هواداری باشگاه های معروف

در مفهوم فن توکن چیست، متوجه می‌شوید که توکن‌های هواداری به عنوان بخشی از کلوپ‌های هواداران و باشگاه‌های ورزشی استفاده می‌شود. این توکن‌ها با سایر رمزارزها مانند اتریوم یا chainlink متفاوت هستند. زیرا فن توکن‌ها اغلب برای سرگرمی استفاده می‌شوند و هیچ مشکل مالی یا فنی را حل نمی‌کنند. اما این توکن‌ها طرفداران زیادی دارند؛ اگر شما نیز به این توکن‌ها علاقه دارید، زمان آن رسیده است که با ارزهای هواداری معروف آشنا شوید. شاید نام باشگاه مورد علاقه‌تان در میان این لیست باشد و برای خرید توکن هواداری آن تشویق شوید.

فن توکن پاری سن ژرمن

ارز PSG همان فن توکن باشگاه پاری سن ژرمن است که با نماد PSG$ در بازار ارز دیجیتال عرضه می‌شود. با خرید این توکن امکان استفاده از موارد زیر را دارید:

  • تماشای رایگان بازی‌های لیگ دسته یک؛
  • تماشای مسابقات جام حذفی فوتبال فرانسه به صورت رایگان؛
  • ملاقات حضوری اعضای تیم و بازیکنان؛
  • دریافت محصولات امضا شده بازیکنان.

فن توکن بارسلونا

فن توکن باشگاه بارسلونا (FC Barcelona Fan Token) را با نماد BAR$ نیز می‌شناسند. رمز ارز هواداری باشگاه بارسلونا اجازه مشارکت در فرایندهای پاداش، حاکمیتی و استیکینگ را به هواداران خود می‌دهد.

توکن هواداری منچستر یونایتد

ارز دیجیتال منچستر یونایتد با نماد MUFC$ عرضه می‌شود. این فن توکن به هواداران خود اجازه مشارکت در موارد زیر را می‌دهد:

  • امکان مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مربوط به باشگاه؛
  • دریافت تخفیف در خرید بلیط‌های مسابقات.

فن توکن آ س میلان

ارز هواداری باشگاه آ س میلان یا همان ACM$ امکانات زیر را برای هواداران خود باز می‌کند:

  • دریافت بلیط رایگان بازی‌های لیگ قهرمانان و بازی‌های سری آ؛
  • امکان تماشای بازی در جایگاه ویژه در ورزشگاه San Siro.

فن توکن منچستر سیتی

توکن هواداری تیم منچستر سیتی با نماد CITY$ شناخته می‌شود. این توکن به شما امکان مشارکت در موارد زیر را می‌دهد:

  • استفاده از تخفیفات کالاهای تیم؛
  • شرکت در نظرسنجی‌های اختصاصی در طول فصل.

فن توکن سایر باشگاه‌ها

اگر به توکن های هواداری فوتبال علاقه دارید، باید بدانید که باشگاه‌های دیگری نیز ارز دیجیتال مخصوص به خود را عرضه کرده‌اند. در ادامه برخی دیگر از محبوب‌ترین فن توکن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • فن توکن پورتو
  • فن توکن لانژیو
  • فن توکن یوونتوس
  • فن توکن لیورپول

چگونه فن توکن بخریم؟

خرید فن توکن از صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز

اگر از هواداران دو آتیشه باشگاه‌های ورزشی باشید و بدانید فن توکن چیست، احتمالا سراغ خرید این ارزها می‌روید؛ اما چگونه باید فن توکن ها را خرید؟ برای خرید فن توکن کافی است مانند سایر ارزهای دیجیتال به صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز مراجعه کنید. برای خرید توکن‌های هواداری شبکه چیلیز ابتدا باید رمز ارز CHZ را بخرید. حالا با در دست داشتن این رمز ارز می‌توانید فن توکن‌های موجود در شبکه Chiliz را به آدرس Chiliz.net خریداری کنید. البته برخی از توکن‌های هواداری نیز در چیلیز وجود ندارند؛ در این صورت کافی است که توکن CHZ را با سایر توکن‌ها در سایت socios.com مبادله کنید.

همچنین می‌توانید توکن های هواداری فوتبال یا سایر رمز ارزهای هواداری را از صرافی‌های متمرکز زیر بخرید:

  • بایننس
  • کوین بیس پرو (Coinbase Pro)
  • کوکوین (KuCoin)
  • هیوبی گلوبال (Huobi Global)
  • چیلیز (Chiliz)
  • Bithumb

البته تنها برخی از فن توکن ها در صرافی‌های متمرکز رایج در دسترس هستند. این در حالی است که برخی دیگر از توکن‌های هواداری هنوز تایید نشده‌اند یا به اندازه کافی بزرگ نیستند که در لیست ارزهای دیجیتال این صرافی‌ها قرار بگیرند. در این صورت باید توکن مورد نظرتان را در صرافی‌های غیرمتمرکز زیر جست‌وجو کنید:

  • پنکیک سواپ (PancakeSwap)
  • دکس گورو (DexGuru)

خرید فن توکن و تردیدهای پشت پرده آن

احتمالا این سوال برای شما پیش می‌آید که فن توکن بخریم یا خیر؟ پشت پرده این این سوال تردیدهایی است که در مورد سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای هواداری دارید. اگرچه بسیاری از افراد خرید ارزهای دیجیتال را سرمایه‌گذاری با ریسک بالا می‌دانند، اما سودهای زیاد همیشه با ریسک‌های بزرگ همراه است.

اگرچه که بازار رمزارزها ناپایدار است و میم کوین‌ها مستعد نوسانات شدید قیمت هستند، اما احتمال دارد قیمت برخی از فن کوین‌ها افزایش پیدا کند و حتی محبوب‌تر نیز شوند. بنابراین بهترین راه این است که ارزش ارز را پیش از خرید با دقت بسنجید و سپس دست به خرید بزنید.

همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که فن توکن‌ها جنبه سرمایه‌گذاری کمی دارند و اغلب به منظور دسترسی به مزایای ویژه باشگاه‌های ورزشی خریداری می‌شوند. بنابراین کافی است که به باشگاه مورد نظرتان علاقه داشته باشید، در این صورت هیچ تردیدی برای خرید توکن‌های آن نخواهید داشت.

فن توکن مورد نظرتان را از یورپی بخرید

در این متن به طور کامل توضیح دادیم فن توکن چیست. اگر با خواندن این متن به خرید توکن های هواداری علاقه‌مند شده‌اید، یورپی یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما است. کافی است وارد سایت یورپی شوید و در آن ثبت نام کنید. پس از احراز هویت امکان خرید و فروش بسیاری از رمز ارزهای معروف دنیا را دارید.

در صورتی که فن توکن مورد نظرتان را در لیست ارزهای دیجیتال در صفحه اصلی یورپی پیدا نکردید، به پشتیبانی سایت تیکت بزنید. پس از آنکه درخواست شما بررسی شد، توکن هواداری موردنظرتان به لیست اضافه می‌شود. به این ترتیب با کمی صبر می‌توانید هر آنچه که می‌خواهید در سایت یورپی داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x