مارکت کپ یا ارزش بازار چیست؟

ارزش بازار مقدار پولی است که برای خرید هر سهم از سهامی که یک شرکت منتشر کرده است، با قیمت فعلی بازار برای شما هزینه بردار است. این معیار برای مقایسه اندازه یک شرکت با شرکت دیگر مفید است.

درک ارزش بازار

ارزش بازار یا ارزش سرمایه به ارزش کل تمام سهام یک شرکت اشاره دارد. دانستن ارزش بازار یک شرکت می تواند به شما در مقایسه اندازه نسبی یک شرکت در مقابل شرکت دیگر کمک کند. اگر در حال ساخت یک استراتژی سرمایه گذاری هستید که به شما کمک کند تا به اهداف مالی بلند مدت دست پیدا کنید؛ درک رابطه بین اندازه شرکت، پتانسیل بازده و ریسک بسیار مهم است. با این دانش، شما آماده خواهید بود تا یک سبد سهام متعادل بسازید که ترکیبی از “کلیدهای بازار” را شامل می شود.

ارزش بازار به ارزش کل تمام سهام یک شرکت اشاره دارد. با ضرب قیمت یک سهم در تعداد کل سهام موجود آن محاسبه می شود. به عنوان مثال، یک شرکت با 20 میلیون سهم که به قیمت هر سهم 50 دلار به فروش می‌ رسد، ارزش بازاری معادل 1 میلیارد دلار خواهد داشت.

چرا ارزش بازار چنین مفهوم مهمی است؟ چون به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا اندازه نسبی یک شرکت در مقابل شرکت دیگر را درک کنند. ارزش بازار، ارزش یک شرکت در بازار آزاد و همچنین درک بازار از چشم انداز آینده آن را اندازه می گیرد؛ زیرا نشان دهنده آن چیزی است که سرمایه گذاران مایل به پرداخت برای سهام آن هستند.

نحوه محاسبه ارزش بازار سهام و مارکت کپ کریپتو

فرمول محاسبه ارزش بازار سهام ساده است. شما فقط به دو داده نیاز دارید: تعداد سهام موجود و قیمت فعلی سهام.

ارزش بازار سهام = تعداد سهام فعلی موجود x قیمت فعلی بازار سهام

به عنوان مثال: در 31 دسامبر 2021، شرکت کوکاکولا حدود 4.34 میلیارد سهام در بازار داشت و هر سهم 59.21 دلار معامله شد. اگر بخواهید هر سهم از سهام کوکاکولا در جهان را بخرید، برای شما 4,340,000,000 سهم در 59.21 دلار یا 256,971,400,000 دلار هزینه خواهد داشت. یعنی بیش از 256 میلیارد دلار. در وال استریت، مردم ارزش بازار کوکاکولا را تقریباً 256 میلیارد دلار در پایان سال 2021 می دانند.

محاسبه ارزش بازار ارز دیجیتال بر اساس منطقی مشابه است، اما با یک تفاوت کلیدی. به جای استفاده از تعداد سهام موجود، ارزش بازار کوین، با ضرب تعداد کل سکه هایی که استخراج شده اند (عرضه در گردش) در قیمت یک سکه در هر زمان مشخص محاسبه می شود.

ارزش بازار کریپتو= تعداد کل سکه های در گردش x قیمت

انواع دسته بندی سرمایه بازار

Large Cap: شرکت های بزرگ معمولاً شرکت هایی با ارزش بازار 10 میلیارد دلار یا بیشتر هستند. شرکت‌ های با سرمایه‌ بزرگ اغلب به دلیل تولید کالاها و خدمات با کیفیت، سابقه پرداخت سود سهام ثابت و رشد پایدار شهرت دارند. آن ها اغلب بازیگران مسلط در صنایع مستقر هستند و نام تجاری آن ها ممکن است، برای مخاطبان مصرف کننده ملی آشنا باشد. در نتیجه، سرمایه‌ گذاری در سهامی با سرمایه‌ ی کلان کار کم ریسک تری از سرمایه‌ گذاری در سهام با سرمایه‌ کوچک یا متوسط ​​است.

Mid Cap: شرکت های با سرمایه متوسط ​​مشاغلی با ارزش بازار بین 2 تا 10 میلیارد دلار هستند. به طور معمول، این ها شرکت‌ های مستقر در صنایعی هستند که رشد سریعی را تجربه می‌ کنند یا انتظار می‌ رود که رشد سریعی داشته باشند. این شرکت های متوسط ​​ممکن است در روند افزایش سهم بازار و بهبود رقابت کلی باشند. این مرحله از رشد تعیین می کند که آیا یک شرکت در نهایت به پتانسیل کامل خود عمل می کند یا خیر. سهام با سرمایه متوسط ​​به طور کلی در طیف ریسک/بازده بین سرمایه های بزرگ و سرمایه های کوچک قرار می گیرند. شرکت‌ های متوسط ​​ممکن است پتانسیل رشد بیشتری نسبت به شرکت‌ های بزرگ و احتمالاً ریسک کمتری نسبت به شرکت‌ های کوچک داشته باشند.

Small Cap: شرکت های با سرمایه کوچک ارزش بازارشان بین 300 تا 2 میلیارد دلار است. به طور کلی، این ها شرکت های جوانی هستند که به بازارهای خاص یا صنایع نوظهور خدمات می دهند. این دسته از شرکت ها تهاجمی ترین و پرخطرترین دسته از 3 دسته محسوب می شوند. منابع محدود شرکت‌ های کوچک می‌ تواند به طور بالقوه آن ها را در معرض رکود تجاری یا اقتصادی قرار دهد. آن ها همچنین ممکن است در برابر رقابت شدید و عدم اطمینان مشخصه بازارهای آزمایش نشده و رو به رشد آسیب پذیر باشند. از سوی دیگر، سهام با سرمایه کوچک ممکن است پتانسیل رشد قابل توجهی را برای سرمایه گذاران بلندمدت ارائه دهد که می توانند نوسانات قیمت سهام را در کوتاه مدت تحمل کنند.

چه چیزی بر ارزش بازار یک شرکت تأثیر می گذارد؟

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بر ارزش بازار یک شرکت تأثیر بگذارد. تغییرات قابل توجه در ارزش سهام می تواند بر آن تأثیر بگذارد، همان طور که می تواند در تعداد سهام منتشر شده تأثیر بگذارد. هر گونه اعمال ضمانت نامه بر روی سهام یک شرکت، تعداد سهام موجود را افزایش می دهد و در نتیجه ارزش آن را کاهش می دهد. از آن جایی که اعمال ضمانت نامه ها کمتر از قیمت بازار سهام انجام می شود، به طور معمول می تواند بر ارزش بازار شرکت تأثیر بگذارد. اما ارزش بازار معمولاً در نتیجه تقسیم سهام یا تقسیم سود تغییر نمی کند. پس از تقسیم، قیمت سهام کاهش می یابد زیرا تعداد سهام موجود افزایش یافته است. به عنوان مثال، در تقسیم 2 به 1، قیمت سهم به نصف کاهش می یابد. اگرچه تعداد سهام موجود و قیمت سهام تغییر می کند، ارزش بازار یک شرکت ثابت می ماند. همین امر در مورد سود سهام نیز صدق می کند. اگر یک شرکت سود سهام صادر کند، بنابراین تعداد سهام نگهداری شده آن افزایش می یابد.

استفاده از سرمایه بازار برای ساخت پرتفوی

بسیاری از سرمایه گذاران حرفه ای پرتفوی خود را بر اساس اندازه سرمایه بازار تقسیم می کنند. این سرمایه‌ گذاران این کار را انجام می‌ دهند زیرا معتقدند این کار به آن ها امکان می‌ دهد از این واقعیت استفاده کنند که شرکت‌ های کوچک‌ تر در طول تاریخ سریع‌ تر رشد کرده‌ اند، اما شرکت‌ های بزرگ‌ تر ثبات بیشتری دارند و سود سهام بیشتری پرداخت می‌کنند. برای ایجاد یک سبد با ترکیب مناسبی از سهام با سرمایه کوچک، متوسط ​​و بزرگ، باید اهداف مالی، تحمل ریسک و افق زمانی خود را ارزیابی کنید. یک سبد متنوع که شامل انواع ارزش بازار است ممکن است به کاهش ریسک سرمایه گذاری در هر زمینه کمک کند و از پیگیری اهداف مالی بلند مدت شما حمایت کند.

چه چیزی بر ارزش بازار ارزهای دیجیتال تأثیر می گذارد؟

توکنومیکس

ارزش بازار ارزهای دیجیتال شامل دو جزء مهم است، تعداد کل سکه های در گردش و قیمت یک سکه. بیایید ابتدا عرضه یک سکه در گردش را در نظر بگیریم. در دنیای ارزهای رمزپایه، این اغلب به عنوان «توکنومیکس» یا کیفیت، توزیع و تولید توکن‌ های رمزنگاری شناخته می‌ شود. از آن جایی که عرضه بیت کوین به ۲۱ میلیون محدود شده است، انتظار می رود با افزایش کمیاب شدن، تقاضای آن افزایش یابد. با این حال، یکی از پیامدهای افزایش کمیابی، افزایش احتکار است که منجر به کاهش گردش یا حجم معاملات می شود. برعکس، در پروژه‌ ای با تعداد توکن های بسیار بالا، مانند Algorand با حداکثر 10 میلیارد ALGO، یک روند صعودی پایدار در یک بازه زمانی طولانی تر از یک رویکرد با ریسک بالا، با پاداش بالا و نوسانات بالا ترجیح داده شده است. در سوی دیگر میم کوین ها به خصوص دوج کوین قرار دارد که در مقابل بیت کوین، تورم زا شناخته می شود. از آن جایی که تعداد آن هر سال با نرخ مطلق پنج میلیارد افزایش می یابد، عرضه Dogecoin از نظر تئوری بی نهایت است.

توکن سوزی

یکی دیگر از جنبه های تاثیرگذار بر ارزش بازار، سوزاندن توکن است. همان طور که از نام آن پیداست، ماینرها برای کاهش عرضه و در نتیجه افزایش یا تثبیت قیمت توکن، توکن ها را می سوزانند. با این حال، کاهش عرضه لزوماً افزایش قیمت را در غیاب تقاضای متناظر برای توکن تضمین نمی کند. دلایل دیگری برای سوزاندن سکه به غیر از عرضه و تقاضا وجود دارد، از جمله دستیابی به اجماع مؤثرتر از طریق “اثبات سوختن” (PoB)، محافظت در برابر حملات (به عنوان مثال، DDOS) و نشان دادن تعهد به طول عمر پروژه. تعداد زیادی از پروژه ها مانند بیت کوین کش، ریپل، بایننس کوین، استلار، USDT و USDC از کوین سوزی استفاده می کنند. اخیراً، شبکه اتریوم بیش از 2.4 میلیارد دلار ارزش اتریوم را در 87 روز سوزاند. 702886 اتریوم از زمان هارد فورک لندن سوخته شده است.

ارزش ذاتی ارزدیجیتال

مؤلفه دیگر معادله ارزش بازار، قیمت یا ارزش یک سکه است. ارتباط بین خدماتی که بر روی هر بلاک چین ساخته می شوند و خود سکه چیست؟ قیمت نیز تحت تأثیر هزینه تولید، در دسترس بودن در مبادلات، حاکمیت و محیط نظارتی است. علاوه بر عرضه و تقاضا، این موارد شامل رقابت، پیشرفت‌ های فناوری، هیاهوی رسانه‌ ای و پرداخت افراد مشهور می‌ شود.

سوالات متداول

تفاوت شرکت های با ارزش کوچک و بزرگ چیست؟

شرکت‌ های کوچک‌ تر در طول تاریخ سریع‌ تر رشد کرده‌ اند، اما شرکت‌ های بزرگ‌ تر ثبات بیشتری دارند و سود سهام بیشتری پرداخت می‌کنند.

فرمول محاسبه ارزش بازار سهام یا مارکت کپ چیست؟

ارزش بازار سهام = تعداد سهام فعلی موجود x قیمت فعلی بازار سهام

فرمول محاسبه مارکت کپ کریپتو چیست؟

ارزش بازار کریپتو = تعداد کل سکه های در گردش x قیمت فعلی توکن

تاثیر عرضه در گردش در تعیین ارزش بازار چیست؟

توکن های در گردش معیار مهم تری برای تعیین ارزش بازار هستند. زیرا کوین های قفل شده، نمی توانند خرید و فروش شوند و نمی توانند تاثیری بر قیمت بگذارند. بنابراین تاثیر اصلی را بر ارزش بازار توکن های در گردش می گذارند.

نظر شما در رابطه با مارکت کپ یا ارزش بازار چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 - (4 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x