استیبل کوین (Stablecoin) یا ارز دیجیتال باثبات چیست

استیبل کوین ها یا ارزهای دیجیتال با ثبات انواعی از ارزهای رمزنگاری شده هستند که ارزش آنها به ارزهای فیات مانند دلار آمریکا، سایر ارزهای دیجیتال یا کالایی مانند نفت یا طلا مرتبط است. آنها مزایای امنیت و پردازش پرداخت فوری را که ارزهای دیجیتال ارائه می دهند، بدون نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال سنتی، در اختیار کاربران قرار می دهند.

در حالی که بسیاری از مردم از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند یا روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، یک نقطه ضعف اصلی این است که ارزهای دیجیتال سنتی مانند بیت‌کوین (BTC-USD) گاهی اوقات دوره‌هایی از نوسانات کوتاه‌مدت بالا را تجربه می‌کنند. برای افرادی که ترجیح می دهند از ارزهای رمزنگاری شده برای خرید کالا یا نگهداری پول استفاده کنند، ارزهایی که نوسان بالایی دارند  ممکن است ریسک زیادی داشته باشند. استیبل کوین ها برای ایجاد ثبات بیشتر ایجاد شدند.

استیبل کوین چگونه کار می کند؟

استیبل کوین چگونه کار می کند؟

ارزش یک استیبل کوین اغلب به ارز یا دارایی فیات از طریق وثیقه سازی که برابر با ارزش ارز دیجیتال موجود در بازار است، مرتبط می شود. به عنوان مثال، یک ارز دیجیتال باثبات وثیقه شده با پشتوانه دلار آمریکا، موجودی را به دلار آمریکا نگه می دارد که برابر با ارزش سکه های در گردش است.

به طور مشابه، یک ارز دیجیتال باثبات با پشتوانه کالاها مقداری طلا یا نفت در ذخیره دارد که از نظر ارزش برابر با استیبل کوین های موجود در بازار است. با این حال، برخی از ارز دیجیتال با ثبات وجود دارند که توسط ذخایر پشتیبانی نمی‌شوند، اما از طریق یک الگوریتم ثبات را ارائه می‌کنند.

با استیبل‌کوین‌های وثیقه‌شده، وقتی سرمایه‌گذاران ۱۰۰ دلار استیبل‌ کوین می‌خرند، شرکت ارزش معادل آن را در استیبل‌ کوین ایجاد می‌کند. زمانی که یک ارز دیجیتال با ثبات توسط کالایی مانند طلا پشتیبانی می‌شود، این امر پیچیده‌تر می‌شود و طلا باید خریداری یا فروخته شود تا وثیقه آن برابر با ارز خود باقی بماند. این امر باعث می‌شود که کار شرکت‌های استیبل کوین متمرکزتر از اکثر شرکت‌های ارزهای دیجیتال باشد، زیرا آنها باید وثیقه خود را با دقت مدیریت کنند.

بر خلاف ارزهای دیجیتال سنتی که ارزش گذاری توسط بازار تعیین می شود، ارزش ارزهای استیبل به یک ارز ثابت مانند دلار آمریکا یا یورو یا با حمایت کالایی مانند طلا، فلزات گرانبها، نفت، سایر ارزهای دیجیتال یا املاک و مستغلات مرتبط است. به همین دلیل، استیبل کوین ها برای ارائه بهترین های هر دو به مصرف کنندگان دنیا در نظر گرفته شده است.

آن‌ها به خریداران این امکان را می‌دهند که به صورت آنی، خصوصی و ایمن، پول را بدون ترس از نوسانات ارزهای دیجیتال سنتی که قدرت خرید آن‌ها را بین خرید سکه دیجیتالشان تا لحظه‌ای که برای خرید ارزهای دیجیتال خرج یا استفاده می‌شود، کاهش دهد، انتقال دهند.

ارز دیجیتال باثبات چگونه کار میکند؟

همچنین به سرمایه‌گذاران در صرافی‌های ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد تا چیزی نزدیک به پول فیات را نگه دارند یا با آن پرداخت کنند، زیرا بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال از ارزهای فیات پشتیبانی نمی‌کنند.

استیبل کوین های غیر وثیقه ای، یک الگوریتم سکه را کنترل می کند تا قیمت استیبل کوین ثابت ایجاد کند. آنچه اغلب اتفاق می افتد این است که الگوریتم با افزایش یا کاهش تقاضا، عرضه یک استیبل کوین را افزایش یا کاهش می دهد. با این حال، این همیشه کار نمی‌کند و برخی از استیبل کوین‌های الگوریتمی وجود دارند که نتوانسته‌اند به ارز یا کالای اصلی خود متصل بمانند.

استیبل کوین های USD و سایر اشکال استیبل کوین برای برخی از سرمایه گذاران جذاب هستند زیرا امنیت، حریم خصوصی و تراکنش های فوری را ارائه می دهند. آنها همچنین بر خلاف سایر ارزهای رمزپایه که دارای نوسان هستند، ثبات ارزش را ارائه می دهند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای خروج از موقعیت ارزهای دیجیتال زمانی که بازار دارای  نوسان است، استفاده کرد، زیرا برخی از صرافی‌های ارزهای دیجیتال ارزهای فیات را نمی‌پذیرند.

برخی از سرمایه گذاران نیز از ارزهای دیجیتال با ثبات برای انتقال ارزش بین صرافی های مختلف کریپتو استفاده می کنند. با این حال، سرمایه‌گذاران اغلب از استیبل‌کوین‌ها دوری می‌کنند، زیرا احتمال کمی برای افزایش بالقوه ارزشی که سایر ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهند وجود دارد. برخی از سرمایه گذاران همچنین در مورد قابل اعتماد بودن برخی از استیبل کوین ها نگران هستند، زیرا آنها متمرکزتر از سایر انواع ارزهای دیجیتال هستند.

انواع استیبل کوین ها

فیات وثیقه

استیبل کوین فیات وثیقه شده، یک ارز دیجیتال با ثبات است که توسط یک ارز فیات مانند دلار آمریکا یا یورو پشتیبانی می شود. این بدان معناست که مقداری معادل از آن ارز را در اختیار دارد زیرا استیبل کوین‌ها در گردش هستند. استیبل کوین فیات وثیقه شده با بزرگترین ارزش بازار، تتر (USDT-USD) است که به دلار متصل است و بیشترین حجم معاملات را دارد.

کریپتو وثیقه شده یک رمزارز با ثبات وثیقه شده است که توسط یک یا چند ارز دیجیتال پشتیبانی می شود. این بدان معناست که صادرکننده استیبل کوین، مقداری معادل از سایر ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد،نمونه ای از استیبل کوین رمزنگاری شده وثیقه، (DAI-USD) است.

کالای تحت وثیقه

استیبل کوین کالای وثیقه شده، یک ارز دیجیتال با ثبات است که توسط ذخیره کالایی مانند طلا، املاک، نفت یا فلزات گرانبها پشتیبانی می شود. این بدان معناست که ناشر دارایی های فیزیکی معادلی را نیز در اختیار خواهد داشت زیرا ارز در گردش دارد. یکی از نمونه‌های استیبل کوین کالای وثیقه‌شده، طلای پاکسوس (PAXG-USD) است. هنگامی که شخصی یک استیبل کوین گلد Paxos را می فروشد، فروشنده می تواند انتخاب کند که پول نقد یا طلای زیربنایی را به عنوان سرمایه گذاری دریافت کند.

الگوریتمی

آنهایی هستند که توسط وثیقه فیات، کالا یا ارز دیجیتال پشتیبانی نمی‌شوند، اما همچنان به قیمت‌هایشان وابسته هستند. در عوض، آنها از الگوریتم‌ها و قراردادهای هوشمند برای دستیابی به ثبات قیمت با کاهش تعداد سکه‌های در گردش هنگام کاهش قیمت در بازار و افزایش تعداد سکه‌های در گردش هنگام افزایش  قیمت استفاده می‌کنند. اگر کالا یا ارز پایه افزایش یا کاهش یابد، الگوریتم تعداد استیبل کوین‌های در گردش را کاهش یا افزایش می‌دهد تا قیمت را تعدیل کند و اطمینان حاصل شود که با ارز یا کالای پایه مرتبط می‌ماند. (TerraUSD (UST-USD  نمونه ای از یک استیبل کوین الگوریتمی است.

معروف ترین استیبل کوین‌ها :

معروف ترین استیبل کوین‌ها

در زیر 10 ارز دیجیتال با ثبات برتر بر اساس ارزش بازار و یکی از محبوب ترین استیبل کوین های کالای وثیقه ای آورده شده است.

1- تتر

71.92 میلیارد دلار

فیات وثیقه – استیبل کوین USD

USCoin USD (USDC-USD) -2

34.22 میلیارد دلار

فیات وثیقه – استیبل کوین USD

Binance USD (BNB-USD) -3

13.55 میلیارد دلار

فیات وثیقه – استیبل کوین USD

4- دای

6.48 میلیارد دلار

استیبل کوین کریپتو وثیقه شده

TerraUSD -5

2.8 میلیارد دلار

استیبل کوین الگوریتمی

TrueUSD (TUSD-USD) -6

1.23 میلیارد دلار

فیات وثیقه – استیبل کوین USD

7- دلار پکس (USDP-USD)

945.71 میلیون دلار

فیات وثیقه – استیبل کوین USD

8- نقدینگی (USD (LUSD-USD

716.65 میلیون دلار

فیات وثیقه – استیبل کوین USD

9- فراکس (FRAX-USD)

678.47 میلیون دلار

الگوریتم بخشی، بخشی از فیات وثیقه – استیبل کوین USD

10- نوترینو دلار آمریکا (USDN-USD)

582.42 میلیون دلار

استیبل کوین الگوریتمی

11- پکسوس گلد

327.43 میلیون دلار

کالای وثیقه – استیبل کوین طلا

مقررات استیبل کوین ها

سرمایه‌گذاری استیبل کوین در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است و این امر توجه تنظیم‌کنندگان مالی را به خود جلب کرده است. در سال 2021، وزیر خزانه داری ایالات متحده، یک گروه کاری  در مورد بازارهای مالی و بحث مربوط به مقررات مورد نیاز تشکیل داد.

در این گزارش که در نوامبر 2021 منتشر شده، از کنگره خواسته شد تا دستورالعمل‌هایی را تصویب کند که صادرکنندگان استیبل کوین را مشمول الزامات مشابه بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی می‌کند، زیرا آنها باید ذخایر کافی برای برآورده کردن خواسته‌های مشتریان برای دریافت نقدینگی خود داشته باشند. سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال به راحتی و به طور بالقوه آنها را ملزم به داشتن بیمه سپرده فدرال ایالات متحده می کند.

هدف از این مقررات محافظت از کسانی است که از استیبل کوین استفاده می کنند و با جلوگیری از فرار صادرکنندگانی که باعث کاهش ارزش ارزها می شود، ثبات سیستم مالی و اقتصاد بیشتر را تضمین می کند. این گزارش همچنین خواستار نظارت و اختیارات شدیدتر برای تنظیم استیبل کوین ها شد. این قانون برای همه صادرکنندگان که دفتر مرکزی در ایالات متحده دارند، استیبل‌کوین‌هایی را صادر می‌کنند که شهروندان آمریکایی می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند، یا در غیر این صورت دارای روابط قوی با ایالات متحده هستند. با این حال، این گزارش به طور خاص بر روی استیبل کوین های دارای وثیقه متمرکز شده است و در مورد استیبل کوین های الگوریتمی صحبت نمی کند.

در حال حاضر، برخی از مبادلات و صادرکنندگان استیبل کوین توسط نهادهای حاکمیتی مالی ایالتی نظارت می‌شوند، اما احتمالاً در آینده توسط تنظیم‌کننده‌های ایالتی، فدرال ایالات متحده و تنظیم‌کننده‌های بین‌المللی نظارت خواهند شد.

در نهایت، استیبل کوین ها یک فناوری پرداخت مفید هستند که به کاربران ارزهای دیجیتال مزایای قابل توجهی با ثبات قیمت میدهد. آن‌ها هم برای سرمایه‌گذارانی که به سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال وارد و خارج می‌شوند و هم برای مصرف‌کنندگانی که می‌خواهند روشی فوری و مطمئن برای پرداخت داشته باشند، مفید هستند.

چگونه از استیبل کوین ها استفاده کنیم؟

چگونه از استیبل کوین ها استفاده کنیم؟

این ارز ها معرض نوسانات شدید قیمتی که بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر تحت تأثیر آن قرار دارند، نیستند.

به عنوان مثال، در سال 2010، یک برنامه نویس پیتزا را به قیمت 10000 بیت کوین خریداری کرد – به ارزش تقریبی 688 میلیون دلار .از طرف دیگر، هر بازرگانی که آن بیت کوین ها را با آن قیمت اوج می پذیرفت، در پایان بیش از 200 میلیون دلار ضرر می کرد.

در نتیجه، بسیاری از کسب‌وکارها نسبت به ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک وسیله پرداخت قابل‌دوام تردید دارند. به عنوان مثال، مایکروسافت ابتدا پذیرش بیت کوین را به عنوان پرداخت در سال 2014 آغاز کرد، اما در سال 2018 به دلیل نوسانات، آن را به طور موقت متوقف کرد. پلتفرم بازی آنلاین Steam مجبور شد همین کار را انجام دهد.

از سوی دیگر، هدف ارزهای دیجیتال باثبات کسب مزایای بالقوه ارزهای دیجیتال – مانند شفافیت، امنیت، تغییر ناپذیری و کنترل غیرمتمرکز – بدون از دست دادن تضمین‌ها و ثبات ناشی از استفاده از ارزهای فیات است.

در ابتدا، دارندگان اولیه کریپتو از استیبل کوین ها به عنوان پناهگاه امن در صورت سقوط بازار استفاده می کردند. اگر قیمت بیت کوین به سرعت شروع به کاهش کرد، یک دارنده می تواند بیت کوین خود را در عرض چند دقیقه روی یک پلت فرم واحد به یک استیبل کوین تبدیل کند و از ضررهای بالقوه هنگفت جلوگیری کند.

دارنده کریپتو باید سرمایه خود را به ارز فیات بازگرداند. با این حال، بسیاری از صرافی‌های ارزهای دیجیتال یا فیات را روی پلتفرم مجاز نمی‌دانند یا هزینه زیادی از انتقال به فیات دریافت می‌کنند.

اما ارزهای دیجیتال باثبات در سایر برنامه‌های نوظهور امیدوارکننده هستند. برای مثال، آن‌ها می‌توانند به صنایع و افرادی که نیاز به پرداخت سریع و ایمن پرداخت‌های بین‌المللی دارند، از کارگران مهاجری که پول را به خانواده‌هایشان پس می‌فرستند تا کسب‌وکارهای بزرگی که به دنبال راهی ارزان‌تر برای پرداخت به تامین‌کنندگان خارج از کشور هستند، سود ببرند.

ارزهای دیجیتال باثبات همچنین می توانند در اکوسیستم خدمات مالی کاربرد پیدا کنند.

برای مثال، برای وام دهی غیرمتمرکز برون مرزی، استیبل کوین ها می توانند به ایجاد یک محیط امن و آنلاین برای انجام تراکنش های همتا به همتا  بدون نیاز به استفاده از یک ارز دیجیتال ناپایدار مانند بیت کوین یا پرداخت کارمزد برای تبدیل پول به ارزهای محلی کمک کنند.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) یک رمز دیجیتال یا رکورد الکترونیکی ارز رسمی یک کشور است. CBDCها به طور کلی به عنوان استیبل کوین طبقه بندی نمی شوند، اما بسته به مورد استفاده می توانند عملکرد مشابهی را پر کنند – حتی حدس و گمان های مداوم در مورد اینکه آیا هر دو استیبل کوین و CBDC می توانند در دراز مدت با هم وجود داشته باشند، وجود دارد.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

از آنجایی که CBDC ها توسط بانک مرکزی یا مقام پولی یک کشور صادر، کنترل و تنظیم می شوند، با نسبت 1:1 با فیات معادل خود قابل مبادله هستند و احتمالا به عنوان پول قانونی در نظر گرفته می شوند. طبق گفته صندوق بین‌المللی پول (IMF) ، CBDCها می‌توانند به کاهش هزینه مدیریت پول نقد و تقویت دربرگیری مالی کمک کنند، زیرا مردم برای استفاده از این ارزهای دیجیتال نیازی به داشتن حساب‌های بانکی سنتی ندارند.

حداقل 9 کشور در حال حاضر CBDC های خود را راه اندازی کرده اند، 14 کشور برنامه های آزمایشی را آغاز کرده اند، و تعداد بیشتری در حال انجام تحقیقات در مورد این مفهوم هستند.

خطرات و مقررات

ریسک سیستمی و از دست دادن ارزش

گزارش اخیر وزارت خزانه داری ایالات متحده در مورد استیبل کوین ها، خطر سیستماتیکی را که یک استیبل کوین واحد در صورت پذیرفتن گسترده آن می تواند ایجاد کند، مورد بحث قرار داد. این خطر به ویژه در مورد سکه های متمرکز، مانند سکه هایی که توسط فیات پشتیبانی می شوند و توسط سازمان های خصوصی منتشر می شوند، زیاد است، زیرا قدرت اقتصادی به طور نامتناسبی روی یک نهاد واحد متمرکز می شود.

با توجه به سهم بازار کنونی بیش از 50 درصدی، تتر یکی از سکه‌های محتمل‌تر برای ارائه چنین ریسکی است. اگر تتر شکست بخورد، می‌تواند کل اکوسیستم برنامه‌ها، کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگانی را که از آن استفاده می‌کنند، تضعیف کند. اگر اقتصاد بیش از حد گرم شود و ارزش وثیقه غیرنقدی تتر به شدت کاهش یابد، سرمایه گذاران ممکن است سعی کنند استیبل کوین های خود را نقد کنند، اما متوجه می شوند که ناشر نمی تواند پول آنها را با نسبت 1:1 پس دهد. این سناریو می تواند نه تنها بازار ارزهای دیجیتال، بلکه سیستم مالی گسترده تر را نیز بی ثبات کند.

بر اساس همین گزارش، استفاده گسترده از استیبل کوین ها در پلتفرم های پرداخت نیز یک خطر سیستماتیک است. ریسک‌های عملیاتی جدید مرتبط با اعتبارسنجی و تأیید تراکنش‌های استیبل کوین می‌توانند با سیستم‌های پرداخت تداخل داشته باشند. اگر میلیون ها کاربر نتوانند به پول در کیف پول الکترونیکی خود دسترسی داشته باشند و مشاغل نتوانند پرداخت را دریافت کنند، فعالیت اقتصادی به شدت مختل می شود.

مقررات سختگیرانه تر

در سال 2021، وزارت خزانه داری ایالات متحده مقررات سختگیرانه تری را برای رسیدگی به خطرات محتاطانه استیبل کوین ها توصیه کرد. توصیه ها عبارتند از:

الزام صادرکنندگان استیبل کوین به بیمه شدن مؤسسات سپرده گذاری

الزام ارائه دهندگان کیف پول نگهبانی به “نظارت مناسب فدرال”

نیاز به اجرای استانداردهای قابلیت همکاری در بین استیبل کوین ها

به گفته یک وکیل سابق SEC به نقل از نیویورک تایمز، انتظار می رود این گزارش باعث ایجاد یک ولگردی و قانونی شکنی در لابی شود که در واقع ممکن است منجر به نظارت کمتر شود، نه بیشتر.

به گزارش Andreessen Horowitz، یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر که سرمایه‌گذاری‌های متعددی در حوزه کریپتو انجام داده است، پیش‌نویس قانونی را پیشنهاد کرده است که برخی از شرکت‌های مرتبط با رمزارز را از رعایت برخی الزامات مربوط به AML، حمایت از مصرف‌کننده و گزارش‌های مالیاتی معاف می‌کند.

فراتر از ایالات متحده، کمیته پرداخت‌ها و زیرساخت‌های بازار و سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار گزارشی منتشر کردند که در آن توصیه میکنند که ترتیبات استیبل کوین مهم باید از استانداردهای بین‌المللی برای سیستم‌های پرداخت،و تسویه تبعیت کنند. در همین حال، اتحادیه اروپا قانونی را پیشنهاد کرده است که هدف آن تضمین ردیابی کامل تراکنش‌های دارایی‌های دیجیتال است. این قانون، شرکت‌هایی را که دارایی‌های رمزنگاری شده دارند را مدیریت می‌کنند، تا جزئیات مشتری، مانند نام کامل، تاریخ تولد و شماره حسابشان را به دست آورند.

در پاسخ به مقررات قریب الوقوع، Rune Christensen، بنیانگذار (MakerDAO)، خود را برای “بدترین” آماده می کند. از سوی دیگر، جرمی آلر، مدیر عامل شرکت حامی ((USDC Circle، می‌گوید که از طرح‌هایی برای تنظیم مقررات صادرکنندگان استیبل کوین به عنوان بانک استقبال می‌کند.

نگاه به آینده

در حالی که پیش بینی آینده در دنیای دائماً در حال تغییر بلاک چین غیرممکن است، استیبل کوین ها می توانند ارزهای دیجیتال را بیشتر به جریان اصلی تبدیل کنند.

در حال حاضر، بازیگران خدمات مالی – از جی پی مورگان تا شبکه پرداخت ویزا – از طریق مشارکت و تحقیق و توسعه داخلی به فناوری استیبل کوین اشاره می کنند. علاوه بر این، استیبل کوین ها با نهادهای نظارتی در حال نفوذ هستند.

هر شکل از استیبل کوین دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود است و هیچ کدام کامل نیستند. با این حال، ارزش و ثباتی که آنها می توانند برای مشاغل و افراد در سطح جهان ایجاد کنند  با امکان دسترسی بهتر به ارزهای ملی تثبیت شده، ساده کردن پرداخت ها و حواله ها، و حمایت از برنامه های مالی نوظهور می تواند مخرب باشد.

پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال به این بستگی دارد که آیا رمزارز میتواند نقشی برای استفاده روزمره کاربران داشته باشد یا خیر استیبل کوین ها گامی روشن به سوی این امر هستند.

نظر شما در رابطه با استیبل کوین ها و کاربردها چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

 

سوالات متداول:


استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین ها یا ارزهای دیجیتال با ثبات انواعی از ارزهای رمزنگاری شده هستند که ارزش آنها به ارزهای فیات مانند دلار آمریکا، سایر ارزهای دیجیتال یا کالایی مانند نفت یا طلا مرتبط است.

استیبل کوین چگونه کار می کند؟

ارزش یک استیبل کوین اغلب به ارز یا دارایی فیات از طریق وثیقه سازی که برابر با ارزش ارز دیجیتال موجود در بازار است، مرتبط می شود. به عنوان مثال، یک ارز دیجیتال باثبات وثیقه شده با پشتوانه دلار آمریکا، موجودی را به دلار آمریکا نگه می دارد که برابر با ارزش سکه های در گردش است.
5/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x