ولیدیتور چیست؟ راهنمای جامع برای اعتبارسنجی استیکینگ

اگر بخواهید از طریق استیکینگ کسب درآمد کنید باید بدانید ولیدیتور چیست و ولیدیتور در استیک چیست؟ زیرا یک تریدر حرفه‌ای ارز دیجیتال با تمام مفاهیم و المان‌های فناوری بلاکچین آشناست و به بهترین نحو از آن‌ها استفاده می‌کند.

برای کسب درآمد از طریق اعتبارسنجی و شناخت ولیدیتورها با ما در یورپی همراه باشید. با خواندن این مقاله می‌توانید بهترین ولیدیتور را برای استیکینگ انتخاب کنید و سود خوبی از ارز دیجیتال بلاک شده به دست آورید. همچنین با خواندن این مطلب یاد می‌گیرید که چطور یک ولیدیتور باشید و از این راه کسب درآمد کنید.

ولیدیتور در فناوری بلاکچین چیست؟

زمانی که دارایی‌هایتان را در فناوری بلاکچین استیک می‌کنید، به اعتبارسنجی نیاز دارید که روی تراکنش‌ها نظارت داشته باشد. دراین صورت تا حد چشمگیری مانع ضرر و زیان می‌شوید و اجازه می‌دهید سرمایه شما وارد چرخه‌ای پربازده شود. حالا می‌توانیم بگوییم ولیدیتور چیست و چه کاربردی دارد؟

ولیدیتور همان اعتبارسنجی است که در قالب برنامه‌ای کامپیوتری روی تراکنش‌ها نظارت دارد و نقش اعتبارسنجی را برعهده می‌گیرد. ولیدیتور در ازای چنین خدماتی کارمزد تراکنش‌ها را دریافت می‌کند و این کارمزد را به ازای تایید قانونی بودن تراکنش‌ها انجام می‌دهد. ازاین‌رو تراکنش‌ها تنها زمانی انجام می‌شوند که از زیر فیلتر ولیدیتورها عبور کنند.

تعداد اعتبارسنج‌ها یا همان ولیدیتورها در بلاکچین‌های مختلف، متفاوت است. همچنین نوع اعتبارسنجی در هرکدام از ولیدیتورها فرق می‌کند. بنابراین با اینکه وجود ولیدیتور برای تراکنش‌‌ها اجباری است، این شما هستید که تعیین می‌کنید کدام ولیدیتور روی تراکنش‌های شما نظارت داشته باشد.

وقتی سخن از تفاوت به میان می‌آید حتما می‌خواهید با انواع ولیدیتورهای کریپتو آشنا شوید. به همین دلیل در بخش بعدی به معرفی انواع اصلی ولیدیتورها پرداخته‌ایم که در نهایت بتوایند با مفهوم آن در پروسه استیکینگ بیشتر آشنا شوید.

انواع ولیدیتور کریپتو

در دنیای کریپتو دو نوع ولیدیتور وجود دارد: PoW و PoS.

از آن‌جایی که سیستم‌ بلاکچین‌ها به شکل متفاوتی طراحی شده و کار می‌کنند، طبیعی است که ولیدیتورها هم در انواع مختلفی وجود داشته باشند. اگر انواع ولیدیتورها را نشناسید، ممکن است در وهله اول کار با آن‌ها برای شما سخت باشد؛ به‌ویژه در حوزه استیک کردن که موضوع بحث ماست. از این‌رو بهتر است در این بخش با انواع ولیدیتورها آشنا شویم که بتوانیم از آن‌ها بهتر استفاده کنیم.

به طورکلی ولیدیتورها به دو نوع Proof of Work (PoW) و Proof of Stake (PoS) تقسیم می‌شوند که در ادامه هریک از آن‌ها را شرح داده‌ایم.

  • ولیدیتور Proof of Work (PoW)؛ ولیدیتورهای PoW در واقع همان ماینری است که با صرف انرژی زیاد و استفاده از دستگاه‌های ماینینگ ارزهای دیجیتال را استخراج می‌کند. این ویلدیتورها با حل مسائل ریاضی پیچیده حق تایید تراکنش‌ها را به دست می‌آورند.
  • ولیدیتور Proof of Stake (PoS)؛ ولیدیتورهای PoS کسانی هستند که با استیک کردن مقدار مشخصی از دارایی‌ها و سهام‌های دیجیتال، حق تایید تراکنش‌ها را به دست می‌آورند. توجه داشته باشید اگر میزان سهام از مقدار مشخص شده کمتر باشد، شما دیگر ولیدیتور نیستید و دلیگیتور (delegator) نامیده می‌شوید.

ولیدیتورها چگونه کار می‌کنند؟

حالا که فهمیده‌اید ولیدیتور چیست زمان آن رسیده است که بدانید این اعتبارسنج‌ها چگونه کار می‌کنند. آگاهی از نحوه کارکرد ولیدیتورها به شما کمک می‌کند تا بهترین ولیدیتورها را بشناسید یا خود ولیدیتوری معتبر در حوزه استیکینگ شوید. از آن‌جایی که موضوع بحث این مقاله ولیدیتور PoS است، در ادامه نحوه عملکرد ولیدیتور ارز دیجیتال در سه شبکه حوزه استیکینگ را می‌توانید بخوانید.

اعتبارسنجی در بلاکچین اتریوم (ETH)

اتریوم یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال است که تاکنون افراد زیادی به خرید و فروش آن مشغول بوده‌اند. اعتبارسنجی یا ولیدیت کردن در بلاکچین اتریوم ابتدا با ولیدیتور PoW شروع شد، اما با استیک کردن این ارز دیجیتال، اعتبارسنجی آن به آرامی به سمت اثبات سهام سمت و سوق پیدا کرد و تا زمان نگارش این مقاله سود بسیاری از این روش نصیب افراد شده است.

اعتبارسنجی در بلاکچین اتریوم به صورت رندوم اتفاق می‌افتد و اگر در تایید ارزهای استیک شده و تراکنش‌های آن‌ها اشتباهی رخ دهد، به احتمال زیاد سهامتان را از دست می‌دهید. بنابراین در انتخاب این ولیدیتورها باید بسیار دقت کنید. اما اگر بخواهید در بلاکچین اتریوم ولیدیتور باشید، باید چه کنید؟

ولیدتور در بلاکچین اتریوم

در وهله اول باید سهام‌هایتان به اندازه‌ای باشد که بتوانید شروع به استیک کردن کنید. پس از گذشت زمان مشخصی شبکه به اتریوم 2 ارتقا پیدا می‌کند و جزئیات بیشتری درباره ولیدیتور اثبات سهام در اختیار شما قرار می‌دهد. سپس برای اینکه بتوانید نقش ولیدیت کننده را برعهده بگیرید، باید 3 گام مهم را پشت سر بگذارید:

  • برای شروع 32 اتریوم را استیک کنید یا مقداری اتریوم وارد استخرهای استیکینگ کنید؛
  • یک کلاینت «Eth1» یا Mainnet یا یک API پشتیبان اجرا کنید.
  • تراکنش‌ها را به بلوکی جدید انتقال دهید و نحوه عملکرد سایر ولیدیتورها را چک کنید.

با دنبال کردن این گام‌های ساده می‌توانید محیطی امن در بلاکچین اتریوم فراهم کنید و به عنوان یک ولیدیتور معتبر شناخته شوید. فقط باید حواستان باشد که از فعالیت‌های مخرب مانند آفلاین شدن یا کوچک‌ترین عدم تایید اعتبار خودداری کنید. درغیر این صورت بخش قابل توجهی از سهام خود را از دست می‌دهید. فراموش نکنید که سالانه باید حداقل 10% از سهام سالانه خود را به عنوان سود دریافت کنید.

اعتبارسنجی در بلاکچین سولانا Solana (SOL)

رمزارز سولانا و بلاکچین آن یکی از قدرتمندترین پروژه‌های رمزنگاری موفق در تاریخ ارز دیجیتال است؛ تاجایی که از زمان ظهور آن از سال 2020 تاکنون به سرعت در پلتفرم‌ها و پروژه‌های مهم مانند DeFi، Web3 و NFTها راه پیدا کرد. تا به حال بیش از 400 پروژه موفق در این بلاکچین با موفقیت انجام شده است. به همین دلیل است که استیک کردن در این بلاکچین بسیار سودآور است و تریدرها بعد از دانستن اینکه ولیدیتور چیست شروع به ولیدیت کردن سولانا کردند.

اعتباردهنده‌های این بلاکچین سود سهام‌هایشان را از delegatorها دریافت می‌کنند. خوبی این بلاکچین آن است که می‌توانید حتی با یک SOL هم نماینده فعال استیکینگ باشید. از طرفی دلیگیتورها می‌توانند هرزمانی که خواستند سهامشان را پس بگیرند.

ولیدیتور برای استیکینگ در بلاکچین سولانا

برای اینکه در بلاکچین سولانا یک ولیدیتور باشید، باید نحوه عملکرد این بلاکچین را خوب یاد بگیرید. به طور مثال باید بدانید که عملکرد پروژه‌ها ممکن است 2 تا 3 روز طول بکشد. دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند که در این مدت فعالیت‌های دیگری را دنبال کنید که می‌توانید در این بلاکچین انجام دهید.

به عنوان یک ولیدیتور PoS در بلاکچین سولانا، باید تک تک بلاک‌ها را بررسی کرده و با رای دادن آن‌ها را ولیدیت کنید. این موضوع نه تنها دلیلی محکم برای اثبات امنیت است، بلکه باعث می‌شود سود بیشتری هم کسب کنید. به طور مثال اگر 2% از کل سهام شبکه را داشته باشید، به ازای چک کردن هر بلوک 2% سود دریافت خواهید کرد. برای رسیدن به این هدف باید:

  • اعتبارسنجی روی سروری قدرتمند با پردازنده 12 هسته‌ای و با فرکانس 2.8 گیگاهرتزی انجام شود.
  • هزینه‌های ولیدیتینگ که ممکن است روزی 1 سولانا باشد را بپردازید.
  • حداقل 50K سولانا را باید استیک کرده باشید.

اعتبارسنجی در بلاکچین ترون Tron

ارز دیجیتال ترون یکی دیگر از پرطرفدارترین دارایی‌ها در فناوری بلاکچین است. دلیل شهرت بلاکچین ترون این است که از سیستم اثبات سهام پشتیبانی می‌کند. استیکینگ این رمزارز در کیف پولی مانند تراست ولت معمولا بیش از 5 الی 10 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

پس اگر می‌خواهید درچنین مدت زمان کوتاهی ولیدیت استیکینگ ترون انجام شود، بهتر است درباره کیف پول تراست ولت بیشتر بدانید. خبر خوب این است که با خواندن مقاله کیف پول تراست والت چیست می‌توانید به این هدف برسید. 

در بلاکچین ترون تمام کاربران اجازه استیک کردن ترون‌های خود را دارند و ولیدیتور توسط کاربران و با رای‌گیری انتخاب می‌شود. بنابراین تمام کاربران شانس این را دارند که به‌عنوان ولیدیتور در این بلاکچین به‌صورت دوره‌ای، اعتبارسنجی تراکنش‌ها را انجام دهند.

پس بهترین ولیدیتور برای استیک ترون توسط خود کاربران این بلاکچین انتخاب شده و همین موضوع باعث تمایز نحوه کارکرد ولیدیتور در این بلاکچین با سایر بلاکچین‌ها می‌شود.

برای استیکینگ ترون باید بهترین ولیدیتور بلاکچین آن را بشناسید.

انتخاب ولیدیتور معتبر

حالا که همه چیز را درباره ولیدیتور چیست خواندید، از اهمیت انتخاب بهترین ولیدیتور آگاه هستید. همان‌طور که حتما تا به حال فهمیده‌اید، ولیدیتور حرفه‌ای باعث می‌شود که میزان سودتان از تراکنش‌ها و امنیت آن‌ها افزایش یابد. بنابراین بسیار مهم است که با معیارهای انتخاب بهترین ولیدیتور آگاه باشید که شامل موارد زیر است:

  • زمان فعالیت؛ زمان فعالیت ولیدیتور برای اثبات اعتبار آن بسیار مهم است. بنابراین زمانی که می‌خواهید ولیدیتوری انتخاب کنید، حتما مدت زمان آفلاین یا آنلاین بودن آن را چک کنید.
  • قدرت رای‌دهی؛ با بررسی این موضوع متوجه خواهید شد که چقدر رمزارز و توکن به ولیدیتور سپرده شده و این اعتبارسنج چقدر موفق عمل کرده است.
  • کمیسیون؛ یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره یک ولیدیتور چک کنید، میزان کمیسیونی است که دریافت می‌کند. هرچه ولیدیتور کمیسیون کمتری بخواهد، برای شما بهتر است. زیرا ولیدیتور این کمسیون‌ها را از سود حاصل از استیکینگ برداشت می‌کند.
  • تیک آبی؛ و درنهایت یکی دیگر از شاخص‌های اعتبار و رسمی بودن یک ولیدیتور، لوگو و تیک آبی در کنار نام ولیدیتور است. همچنین بهتر است به دنبال ولیدیتورهایی باشید که دارای وبسایت، توییتر و دیسکورد هستند.

کلام آخر

استیکینگ یکی از روش‌های درآمدزایی از فناوری بلاکچین و رمزارزهاست. برای اینکه بتوانید سود خوبی از این فرایند به دست بیاورید، باید بدانید ولیدیتور چیست و چگونه کار می‌کند. گام مهم بعدی برای درآمدزایی از این روش انتخاب یک ولیدیتور معتبر است که امنیت و سود تراکنش‌های استیکینگ را تضمین می‌کند. در نهایت فراموش نکنید که خود شما هم می‌توانید یک ولیدیتور باشید به شرط این که شرایط آن را داشته باشید.

سوالات متدوال

ولیدیتور چیست؟

ولیدیتور اعتبارسنجی است که امنیت تراکنش‌ها را تضمین می‌کند و ضرر و زیان را در فرایند استیکینگ کاهش می‌دهد. درنتیجه با آگاهی از نحوه کار آن می‌توانید درآمدزایی امنی داشته باشید.

ولیدیتورها چگونه کار می‌کنند؟

نحوه عملکرد ولیدیتورها در بلاکچین‌های مختلف متفاوت بوده اما فراموش نکنید که هدف نهایی همه ولیدیتورها مشترک است.

در انتخاب ولیدیتور معتبر چه معیارهایی را باید در نظر بگیریم؟

مدت فعالیت، میزان کمیسیون، قدرت رای‌دهی و تیک آبی ولیدیتور را چک کنید.

به این مقاله امتیاز دهید! post

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x