وایت پیپر بیت کوین چیست | هر آنچه لازم است بدانید!!

وایت پیپر بیت کوین از مهمترین و جذاب ترین اسناد برای افرادی است که در حوزه رمز ارزها فعالیت دارند جالب است بدانید که وایت پیپر فقط 9 صفحه بوده است و ساتوشی ناکاموتو  سازنده رمز ارز بیت کوین بصورت خیلی خلاصه در مورد تقریبا همه چیز توضیحاتی داده است

همان‌طور که می‌دانید بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال شناخته‌شده است و می‌توان گفت پرچم‌دار صنعت رمز ارزها است. تا به اینجا همه درباره علاقه مردم در خریدوفروش بیت کوین صحبت کردند ولی کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که درباره کد نویسانی صحبت کنند که روی این شبکه فعالیت می‌کنند.

جالب است بدانید پروژه‌های زیادی برای بهبود راندمان بیت کوین و بلاک چین ایجادشده است و رقبای زیادی در این بازار رشد کردند و فعالیت خود را شروع کردند اما سؤال اصلی می‌تواند این باشد که اولین فردی که همچین تفکری به ذهنش رسید چه هدف و برنامه‌ای در ذهن خود داشته است؟

در این مقاله قصد داریم شما را با وایت پیپر بیت کوین که دارای اهداف و نقشه راه این ارز دیجیتال است آشنا کنیم تا بتوانید اطلاعات خوب و مناسبی را درباره وایت پیپر بیت کوین به‌دست آورید. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

وایت پیپر بیت کوین چیست؟

وایت پیپر بیت کوین

وایت پیپر بیت کوین یک گزارش جامع و دقیقی است که در آن مسائلی بیان‌شده است و برای هر مسئله نیز راه‌حلی گفته‌شده است. شاید با خود بپرسید چه کسانی از وایت پیپر استفاده می‌کنند؟

در پاسخ به سؤال بالا می‌توان گفت معمولاً کسانی که می‌خواهند درباره یک موضوع مهم و خاص توضیح دهند یا به‌بیان‌دیگر آن موضوع را ترویج دهند از وایت پیپر استفاده می‌کنند.

اگر شما در حوزه رمز ارزها تجربه زیادی دارید حتماً با خود می‌گویید که برای آموزش و ترویج می‌توان از ای بوک یا پست بلاگ نیز استفاده کرد. بله! این حرف کاملاً صحیح است ولی میان ای بوک و وایت پیپر تفاوت‌های نیز وجود دارد. برای مثال وایت پیپر لحن تخصصی‌تری را درون خود جای‌داده است و فقط افراد متخصص می‌توانند از آن استفاده کنند و نوشتن وایپ پیپر ممکن است ماه‌ها زمان ببرد.

البته توجه داشته باشید وایت پیپر برای عموم مخاطبان نیست و لحنی کاملاً تخصصی و تکنیکال دارد و برای نوشتن وایت پیپر تحقیقات بیشتری نسبت به پست بلاگ و آی بوک انجام می‌شود. جالب است بدانید یک white paper باید در کمترین حالت خود دارای 6 صفحه باشد.

ناکاموتو درباره وایت پیپر می‌گوید:

یک نسخه همتا به همتا از ارز الکترونیکی که پرداخت‌های آنلاین را بدون این نیاز به‌طرف سوم معتمد، انجام می‌دهد. امضاهای الکترونیکی بخشی از این راه‌حل هستند، اما اگر برای انجام پرداخت‌ها و جلوگیری از دوباره خرج شدن ارز باز هم نیاز به‌طرف سوم داشته باشیم، هدف اصلی را گم‌کرده‌ایم.

در نقل‌قول فوق ناکاموتو توضیح می‌دهد که در دنیای امروزی، تجارت و دادوستد کاملاً وابسته به پرداخت‌های آنلاین است. درست است که پرداخت‌های آنلاین کار مردم را راحت‌تر کرده است اما ضعف بزرگی در این نمونه از پرداخت‌های وجود دارد و آن این است که نیاز به‌طرف سوم متعمد است.

به‌طورکلی ازنظر ناکاموتو دو ضعف بزرگ در مؤسسات مالی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • کارمزدهای بالا برای تراکنش‌های کوچک
  • تأیید هویت و شناخت طرفین معامله توسط بانک

به دلایل ضعف‌های که در فوق گفتیم او تصمیم گرفت که سیستم پرداخت الکترونیکی را طراحی کند که نقاط ضعف گفته‌شده را نداشته باشد. وایت پیپر بیت کوین با طرح مسئله از بین بردن ضعف‌های سیستم‌های بانکی بیان شد و راه‌حلی برای آن ارائه داد.

پیشنهاد: درباره ناکاموتو بیشتر بدانید.(کلیک کنید)

نحوه انجام تراکنش‌های بیت کوین
نحوه انجام تراکنش‌های بیت کوین

درباره تراکنش‌ها ناکاموتو می‌گوید:

ما به یک رشته امضای دیجیتالی، کوین می‌گوییم. هر دارنده کوین، که آن را انتقال می‌دهد، باید با کمک کلید خصوصی خود، هش ایجادشده از تراکنش قبلی را به همراه کلید عمومی نفر بعدی صاحب کوین (گیرنده) امضا کند. گیرنده تمام اطلاعات قبلی را به همراه کوین دریافت می‌کند. او می‌تواند صحت تراکنش‌ها را با بررسی امضاهای دیجیتال صاحبان قبلی کوین بررسی کند.

با توجه به این موضوع هنوز مشکل دو بار خرج کردن حل‌نشده است و این مشکل را باید مؤسسات مالی حل کنند و ما نیاز داریم بدانیم صاحب قبلی بیت کوین که ما بیت کوین را از آن خریداری کردیم، قبل ما آن را به دیگری نفروخته باشد.

در ادامه او توضیح می‌دهد:

تنها راه برای اینکه یک معامله دو بار تأیید نشود، این است که از همه معاملات قبلی آگاه باشیم. برای تحقق این امر، بدون نیاز به تأیید طرف سوم معتمد، لازم است که معاملات به‌صورت عمومی اعلام شوند. ما به یک سیستم برای همه‌ی مشارکت‌کنندگان نیاز داریم تا بتوانند روی یک تاریخچهٔ واحد از معاملات توافق کنند. گیرندهٔ کوین به این توافق و اثبات جمعی برای تأیید هر تراکنش نیاز دارد.

سرور برچسب زمان‌دار

سرور برچسب زمان‌دار

اولین راهکار ناکاموتو این بود که مشکل دو بار خرج کرن را برطرف کند و برای این کار از یک برچسب زمان‌دار استفاده کرد. جالب است بدانید این سرور تایم دقیق هش یک بلاک را مشخص می‌کند و آن را ثبت می‌کند.

بر اساس این سرور باید دیتاها در یک زمان خاص وجود داشته باشند و نمی‌توان آنها را در یک زمان جدا ساخت و به بلاک اضافه کرد. همان‌طور که گفتیم هر سرور دارای هش قبلی است و یک زنجیر را تولید می‌کند و هرگاه برچسبی اضافه شد، برچسب‌های گذشته را نیز تأیید می‌کند چون آنها مانند یک زنجیر به هم متصل هستند.

اثبات انجام کار

همان‌طور که گفتیم برای سرور برچسب زمان باید آن را در یک جایی ثبت کنیم و برای این کار ما نیاز به یک سازوکار داریم، که این سازوکار سیستم اثبات انجام کار است. سیستم اثبات انجام کار دارای جست‌وجوهایی برای یک عدد است که بر طبق الگوریتم هش بیت کوین که  sha_256 است به دست می‌آید.

پیشنهاد: الگوریتم sha_256 را بیشتر بشناسید.(اینجا کلیک کنید)

توجه داشته باشید این عدد از چند صفر شروع می‌شود و هر چه قدر تعداد صفرها در اول بیشتر باشد رسیدن به آن عدد نیاز به توان بیشتری دارد.

سخن آخر

وایت پیپر بیت کوین از روزی که پا به این عرصه گذاشته است یک مرجع و سورس برای توسعه دهنگان دستگاه‌های استخراج بیت کوین بوده است و نکاتی که خالق وایت پیپر گفته است تا زمانی که بیت کوین به‌عنوان یک رمز ارز شناخته شود وجود دارد. در این مقاله قصد داشتیم شما را با وایت پیپر بیت کوین آشنا کنیم به دلیل اینکه این مرجع برای متخصصان این حوزه بسیار مهم و حیاتی است و باعث می‌شود کاربران شناخت بهتری نسبت به این بازار داشته باشند. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

 

سوالات متداول:


وایت پیپر بیت کوین چیست؟

وایت پیپر بیت کوین یک گزارش جامع و دقیقی است که در آن مسائلی بیان‌شده است و برای هر مسئله نیز راه‌حلی گفته‌شده است.


نویسنده اسناد وایت پیپر بیت کوین چه کسی است؟

ساتوشی ناکاموتو  سازنده رمز ارز بیت کوین بصورت خیلی خلاصه در مورد تقریبا همه چیز توضیحاتی داده است


وایت پیپر چند صفحه است ؟

وایت پیپر فقط 9 صفحه بوده است
5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x