بحران اوکراین و بازارهای مالی

بازارهای مالی

جریانات ریسک گریزی محرک اصلی بازار ها

شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه به پایین‌ترین سطح یک ماه اخیر سقوط کرده است. بازار سهام هنگ‌کنگ هم منفی است. سهام شرکت‌های روسی هم سقوط سنگینی را تجربه می‌کنند. شاخص‌های آتی سهام اروپا هم با افت ۱ درصدی از بازگشایی منفی بازارهای سهام محلی حکایت دارند. شاخص‌های آتی سهام آمریکا هم تحت فشار قرار دارند. دیشب بازار سهام آمریکا بسته بود.
در بازار اوراق قرضه، نرخ بازدهی اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله آمریکا به زیر ۱٫۹۰ درصد سقوط کرده است. جریانات ریسک گریزی تقاضا برای دارایی‌های امن مثل اوراق خزانه‌داری آمریکا را افزایش داده است. از آنجایی که قیمت اوراق رابطه معکوسی با بازدهی آن دارد، نرخ بازدهی هم پایین آمده است. در بازار فارکس، دلار آمریکا وضعیت نسبتاً پایداری دارد. قیمت اونس طلا هم به عنوان دارایی امن سنتی بازار افزایش یافته است.

بازار کالا سیر صعودی دارد

در بازار کامودیتی، قیمت نفت خام، نیکل و آلومینیوم افزایش یافته‌اند. سرمایه‌گذاران نگران‌اند که تنش‌های روسیه و اوکراین بر عرضه جهانی کالا تأثیر منفی خواهند گذاشت. بحران در شرق اروپا آینده اقتصاد جهانی را مبهم کرده است. ابهام در رابطه با آینده، سمی است برای فعالین بازارهای مالی. حتی این ابهام باعث شده تا انتظارات نرخ بهره‌ای معامله گران دلار آمریکا هم تضعیف شود! محاسبه ریسک و ریوارد سرمایه‌گذاری‌ها هم کار سختی شده است.
در این میان یکی از مقامات فدرال رزرو آمریکا در رابطه با آینده سیاست‌های پولی گفته که افزایش ۰٫۵۰ درصدی نرخ بهره در نشست ماه مارس می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد، البته به شرطی که رشد سریع تورم ادامه داشته باشد. بحران اوکراین می‌تواند ریسک فشارهای تورمی را هم بالا ببرد.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x