آموزش گام به گام خرید NFT و هرآنچه که باید بدانید


خرید NFT در سراسر جهان به میلیاردها دلار رسیده است اما هنوز هم افرادی وجود دارند که نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند. NFT‌ها یا توکن‌های غیرقابل معاوضه با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسند. فراموش نکنید که مدت کمی بعد از پیدایش ان اف تی‌ توجه افراد زیادی مانند هنرمندان، کلکسیونرها و دلالان به آن جلب شد.

روش‌های مختلفی برای مالکیت nftها وجود دارد. ساخت و خرید آن‌ها از اولین و مطمئن‌ترین روش‌هایی است که به ممکن است به ذهنتان بیایید. اما اگر انتخاب شما خرید این توکن‌هاست، پیشنهاد می‌کنیم با ما در این مقاله همراه باشید. در این مقاله می‌توانید از صفر تا صد خرید ارز NFT آگاه شوید. علاوه‌براین اگر به دنبال پلتفرمی برای تبدیل پول به ارز دیجیتال مورد نیاز برای خریدتان هستید، یورپی انتخاب مطمئنی است.

دلایل خرید NFT

بهتر است قبل از اینکه اقدام به خرید توکن‌های غیرقابل تعویض کنید، دلایلتان را برای چنین تصمیمی مشخص کنید. دانستن دلایل خرید به شما کمک می‌کند که اهداف خود را بهتر بشناسید. درنتیجه می‌توانید در انتخاب عوامل دیگر مانند بازارهای NFT، میزان مورد نیاز ارز دیجیتال، مراحل خرید و حتی فروش آن‌ها بهتر عمل کنید.

در ادامه این بخش، 4 دلیل مهم برای خرید NFTها را می‌خوانید که به شما در درک اهمیت این موضوع کمک بسزایی می‌کند.

1. توانمندسازی هنرمندان

یکی از چالش‌های بزرگی که هنرمندان با آن مواجه هستند بستن قراردادهایی است که تقریبا منفعت مالی چندانی برای آن‌ها ندارد. از طرفی از قدیم گفته‌اند و شنیده‌ایم که “بی‌مایه فطیر است” و هنرمندان جدا از ارزش هنری آثارشان به منبع درآمدی نیاز دارند که با آن روزگار را بگذرانند.

از طرفی قریب به 90% قراردادهایی که هنرمندان می‌بندند چاره‌ای برای آن‌ها به جز چشم‌پوشی از حقوق مالکیت معنویشان نمی‌گذارد. یعنی هنرمندان بعد از فروش آثارشان دیگر حق ندارند درباره زمان و مکان رونمایی یا نحوه اقتباس از آن‌ها نظر بدهند.

به همین دلیل است که هنرمندان ظهور NFTها را با آغوش باز پذیرفتند و راهی برای دور زدن این قراردادهای یک‌طرفه پیدا کردند. صاحبان آثار هنری با ضرب کردن آثار خود در فناوری بلاکچین فرصتی پیدا می‌کنند که نه تنها آن‌ها را با قیمت بهتری بفروشند، بلکه مالکیت معنوی خود را نیز حفظ کنند. زیرا این توکن‌ها غیرقابل معاوضه هستند و همچنین به فروشنده این امکان را می‌دهند که از فروش‌های ثانویه هم درآمدزایی کنند.

بنابراین با خرید NFT art هنرمندان را حمایت می‌کنید. فراموش نکنید که برای داشتن زندگی فردی بهتر باید در ابتدا زندگی اجتماعی خوبی داشته باشیم. با حمایت از هنرمندان به بالندگی جامعه و در نهایت پیشرفت خود کمک می‌کنید. در مجموع هدف بسیاری از افراد برای خرید توکن NFT حمایت از هنرمندان است.

با خرید NFT از هنرمندان حمایت کنید.

2. جمع‌آوری کلکسیون

همه ما با مفهموم کلکسیون آشنا هستیم و از قدیم بسیاری از افراد تمایل به جمع‌آوری اشیایی دارند که کمیاب یا حتی بسیار معمول هستند. هدف از چنین کاری یا سرگرمی یا درآمدزایی است. کلکسیونرها با توجه به علاقه یا هدف خود به جمع‌آوری هرچیزی از اشیا معمولی مانند دکمه گرفته تا عتیقه می‌پردازند.

طبیعی است که NFTها با ویژگی منحصر به فرد خود، امکان کلکسیون سازی را به شما می‌دهند. اگر شما به دارایی‌های دیجیتال علاقه دارید، خرید NFT شما را قادر می‌سازد تا کلکسیونی ارزشمند جمع‌آوری کنید.

3. سرمایه‌گذاری

شما هم مثل هر انسان دیگری به دنبال چرخاندن زندگی خود و افزایش میزان درآمدتان هستید. به همین دلیل است که هدف بسیاری از کلکسیونرها چیزی فراتر از جمع‌آوری توکن‌هایی است که صرفا به آن علاقه دارند. بنابراین با خرید توکن‌های غیرقابل تعویض کمیاب یا پرطرفدار بیشتر به دنبال سرمایه‌گذاری هستند.

وقتی بک اثر دیجیتال بلاکچین شده را می‌خرید، در واقع روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید. به این معنا که هروقت بخواهید می‌توانید آن‌ها را به مزایده بگذارید و با سود خوب بفروشید. فقط باید از درست‌ترین زمان ممکن برای تجارت NFT آگاه باشید که با سودجویی از نوسانات بازار درآمد خوبی به دست بیاورید. 

4. عضوی از جامعه بودن

داشتن هویت در جامعه از نیازهای بنیادی همه انسان‌هاست. همه ما احتیاج داریم که احساس کنیم فرد مهمی در جامعه هستیم؛ تنها در این صورت است که می‌توانیم به زندگی ادامه بدهیم. ارضای این حس در جوامع مختلف به شکل متفاوتی انجام می‌شود. به همین دلیل است که وقتی از خریداران NFT درباره هدفشان جویا می‌شویم، آن را با یک عبارت توصیف می‌کنند:

مالکیت NFT یعنی عضوی از جامعه فناوری بلاکچین بودن

بخشی از جامعه دنیای دیجیتال و فناوری بلاکچین بودن!

زیرا خرید NFT در یک محیط رقابتی، به افراد حس پویایی و انگیزه می‌دهد. اگر به دنبال دلایلی بیشتر برای هویت‌بخشی در دنیای NFT هستید، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  داشتن کالای انحصاری؛
  • حقوق استفاده تجاری در فناوری بلاکچین از آثار غیرقابل معاوضه؛
  • دسترسی به سرمایه‌گذاران، کلکسیونرها و هنرمندان معروف؛
  • دسترسی به رویدادهای منحصر به فرد در دنیای مجازی؛
  • مشارکت در رویدادهای بزرگ اقتصادی.

این 4 دلیل، دلایل اصلی بسیاری از خریداران بزرگ NFT است. اما برای اینکه به عنوان یک خریدار حرفه‌ای وارد عمل شوید، بهتر است از تمام نقاط قوت و ضعف خرید آن‌ها آگاه باشید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم خواندن بخش‌های بعدی را از دست ندهید.

 

مزایای خرید توکن‌های غیرقابل تعویض

هر چیزی در این دنیا دو روی خوب و بد دارد. این مسئله از صنعت NFT هم مستثنی نیست. شناخت دو روی سکه باعث می‌شود شما به آن و روش‌های استفاده از آن آگاه‌تر شوید. از آن‌جایی که انسان‌ها بیشتر تمایل به شنیدن خبرهای خوب دارند، بیایید در ابتدا با مزیت‌های خرید nft آگاه شویم:

  • مالکیت انحصاری؛ مالکیت NFTها با خرید و فروش آن‌ها منتقل نمی‌شود. پس با خرید اثر دیجیتالی جلوی هرگونه کلاهبرداری و فساد اقتصادی در این صنعت را می‌گیرید.
  • تغییرناپذیری؛ اصالت NFTها به اندازه‌ای است که به هیچ‌وجه قابل تغییر نیستند. این ویژگی بر ارزش واقعی و مجازی این توکن‌ها می‌افزاید. بنابراین خرید این توکن‌ها به معنای سود بیشتر است.
  • بازار فعال؛ با خرید NFTها بازار را از رکود خارج کنید. زیرا با تبدیل دارایی فیزیکی به دارایی دیجیتال فوایدی مانند حذف واسطه‌ها، بهبود زنجیره‌های تامین و تقویت امنیت تجارت باعث بالا رفتن کارایی بازار می‌شوند.
  • قراردادهای هوشمند؛ صنعت nft در فناوری بلاکچین توسط قراردادهای هوشمند شفاف و قابل اطمینانی پشتیبانی می‌شوند. بنابراین در خریدهایتان اطمینان خاطر بیشتری دارید.
  • سرمایه‌گذاری؛ همان‌طور که می‌دانید خرید NFT یکی از پرسودترین روش‌های سرمایه‌گذاری است. با آگاهی از تکنیک‌ها و روش‌های آن می‌توانید تجارت موفقی داشته باشید.

مزایا و معایب خرید توکن‌های غیرقابل معاوضه را بدانید.

معایب خرید توکن‌های غیرقابل تعویض

حال که با شنیدن فواید خرید توکن ان اف تی آشنا شده‌اید، زمان آن است که معایب آن را نیز بشناسید. اصلی‌ترین معایب این نوع از خرید در فناوری بلاکچین عبارتنداز:

  • ناآشنایی با بازار NFT؛ از آن‌جایی که توکن‌های غیرقابل معاوضه پدیده‌های نو در بازار دیجیتالی هستند، ممکن است خریداران به خوبی آن را نشناسند. پس تازگی این صنعت دست خریداران را برای معاملات شفاف باز نمی‌گذارد.
  • مصرف انرژی بالا؛ شبکه اتریوم به طور گسترده‌ای از NFTها پشتیبانی می‌کند. شبکه اتریوم با مکانیسمی بسیار انرژی‌بر کار می‌کند. بنابراین در زمان معامله ان اف تی مقدار زیادی انرژی برق مصرف می‌شود که تاثیر مخربی بر روی محیط زیست دارد.
  • امکان کلاهبرداری؛ اگرچه قبلا گفتیم که معاملات امن در صنعت ان اف تی، از مهم‌ترین دلایل خرید آن است. اما در بعضی موارد گزارش شده است که کلاهبرداران اثر هنرمندی را بدون اطلاع او وارد فناوری بلاکچین کرده‌اند و به فروش رسانده‌اند. بنابراین در زمان خرید این توکن‌ها باید به خوبی درباره حقیقی بودن صاحب اثر تحقیق کنید.
  • الزام وجود اتریوم؛ از آن‌جایی که اکثر معاملات NFT از طریق ارز دیجیتال اتریوم انجام می‌شود، برای معامله با سایر ارزهای دیجیتال محدودیت بالایی وجود دارد.

مراحل خرید NFT

بعد از آگاهی از مزایا و معایب خرید ان اف تی و مشخص کردن دلایل خرید آن، حالا زمان آن رسیده است که نحوه خرید این توکن را یاد بگیرید. از آن جایی که NFTها آثار دیجیتالی ضرب شده بر روی فناوری بلاکچین هستند، باید با بلاکچین‌هایی که معاملات این توکن‌ها در آن‌ها انجام می‌شوند آشنا شوید. از معروف‌ترین این بلاکچین‌ها می‌توان به موارد زثیر اشاره کرد:

  • اتریوم؛
  • Binance Smart Chain؛
  • Flow by Dapper Labs؛
  • Tron؛
  • EOS؛
  • Polkadot.

بعد از تحقیق و انتخاب هرکدام از این بلاکچین‌ها، می‌توانید فرایند خرید NFT را شروع کنید. به همین دلیل است که در این بخش به آموزش گام به گام این فرایند پرداخته‌ایم.

مرحله اول، راه‌اندازی کیف پول دیجیتال

نصب کیف پول دیجیتال برای معامله در فناوری بلاکچین

در گام اول خرید توکن‌های غیرقابل تعویض، باید یک کیف پول ارز دیجیتال نصب کنید. توجه داشته باشید این توکن‌ها نمی‌توانند با یکدیگر تعویض شوند و برای خرید و فروش به ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم نیاز دارند. در بین انواع کیف پول‌های ارز رمزنگاری شده، نصب کیف پول متامسک برای خرید ان اف تی ضروری است. برای اطلاعات بیشتر از این کیف پول و مراحل نصب آن، بهتر است مقاله آموزش کیف پول متامسک و نحوه نصب روی موبایل و کامپیوتر را بخوانید.

همچنین بسیاری از اهل فن معتقد هستند که خرید NFT در تراست ولت در سایت Opensea یکی از بهترین گزینه‌های روی میز برای خریداران است. کیف پول تراست، ولتی محبوب در بازارهای ان اف تی است و متعلق به بایننس است. بنابراین بهتر است قبل از ساخت کیف پولتان به خوبی تحقیق کنید که بهترین آن‌ها را با توجه به شرایط خود انتخاب کنید.

مرحله دوم، خرید یا انتقال اتر Ether (ETH)

بعد از نصب کیف پول دیجیتال باید آن را با اتر شارژ کنید. برای این منظور یا باید اتر را از کیف پول متامسکی که نصب کرده‌اید بخرید یا از سایر کیف پول‌هایتان انتقال دهید.

از این‌رو با استفاده از کارت اعتباری خود می‌توانید از متامسک اتر بخرید. برای شروع ابتدا باید روی کلمه خرید کلیک و سپس دستورات را دنبال کنید. اما اگر می‌خواهید اتر مورد نیاز خود را از کیف پول دیگری به متامسک انتقال دهید، باید وارد درگاه برداشت در صرافی مورد نظر شوید و انتقال ارز را انجام دهید.

مرحله سوم، باز کردن حساب در بازارهای NFT

بعد از افتتاح کیف پول متامسک و شارژ آن، زمان آن است که در یکی از بازارهای NFT مانند Opensea حسابی باز کنید. بازارهای ان اف تی، محلی برای ذخیره، نمایش و معامله این توکن‌هاست. توجه داشته باشید که باید کیف پول متامسک را به پلتفرم انتخابی متصل کنید. در این صورت است که می‌توانید NFTهایی را که خریده‌اید در کیف پولتان مشاهده کنید.

برای راه‌اندازی حساب در این بازارها باید بعد از تحقیق کافی یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. سپس وارد پلتفرم مورد نظر شوید و بعد از مطالعه قوانین و پیروی از آن‌ها به آسانی اقدام به ایجاد حساب کنید. به همین دلیل است که در این بخش به معرفی بازارهای برتر خرید ان اف تی پرداخته‌ایم.

بهترین بازارهای خرید NFT

یکی از نکات مهم در خرید توکن‌های غیرقابل تعویض، پیدا کردن بازارها و پلتفرم‌هایی با خدماتی است که منافع شما را هم در نظر بگیرد. از آن‌جایی که صنعت NFT به سرعت همه‌گیر شد، بدیهی است که بازارهای زیادی برای خرید و فروش وجود داشته باشد. ممکن است یافتن بهترین آن‌ها کمی گیج‌کننده باشد. به همین دلیل در این بخش به معرفی 5 پلتفرم معروف برای خرید ان اف تی پرداخته‌ایم که شامل موارد زیر است:

  • Crypto.com؛ اگر به دنبال خرید توکن‌هایی از برندها و هنرمندان مشهور هستید، این سایت یکی از بهترین‌هاست.
  • Foundation؛ یک سایت مزایده NFT که بر پایه اتریوم است. یکی از NFTهای پرفروش این سایت میم وایرال Nyan Cat بوده است.
  • OpenSea؛ این سایت اولین و بزرگ‌ترین سایت خرید NFT است و از بلاکچین‌های مهمی پشتیبانی می‌کند. این بازار معروف ان اف تی به خریداران اجازه می‌دهد توکن‌های موردنظرشان را به طور مستقیم از فروشنده‌ها بخرند.
  • Rarible؛ از دیگر بازارهای معروف NFT که با توکن‌های متنوع دست شما را در خرید باز می‌گذارد.
  • SuperRare؛ این بازار همتا به همتا از بهترین‌ها برای خرید و فروش NFT است. در این پلتفرم تمام تراکنش‌ها با اتر انجام می‌شود.

آشنایی با بازارهای NFT قبل از خرید آن‌ها ضروری است.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با پلتفرم‌های بیشتر، خواندن مقاله 15 بازار برتر برای خرید و فروش NFT ها را از دست ندهید.

مرحله چهارم، چگونه NFT بخریم؟

میلیون‌ها NFT در بازارهایی مانند Opensea وجود دارند. لذا چک کردن لیست ارزهای NFT و بررسی تک‌تک موارد آن فرایند بسیار زمان‌گیری است. به همین دلیل قبل از خرید ابتدا از قابلیت سرچ پلتفرم‌ مورد نظرتان استفاده کنید. بدیهی است که هدف شما خرید NFTهای آینده‌دار است.

به همین دلیل باید توانایی نقد و بررسی انواع مختلف توکن‌های غیرقابل تعویض را داشته باشید. علاوه‌براین می‌توانید از آمار تعداد درخواست‌ها از بازار مورد نظر به اطلاعات مفیدی در این حوزه برسید. برای سهولت در جستجو در دریای ان اف تی‌ها، بهتر است سرچتان را محدود به دسته‌ای کنید که قبلا درباره داشتن آن تصمیم گرفته‌اید.

زمانی که NFT مورد نظرتان را پیدا کردید، برای خرید بر روی آن کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود گزینه Buy Now (اکنون بخرید) و گزینه Make Offer (پیشنهاد بدهید) را مشاهده کنید. برای خرید مستقیم باید گزینه اول را انتخاب و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. اما اگر به دنبال خرید ارزان‌تر هستید گزینه دوم را انتخاب کنید. بعد از کلیک بر روی گزینه Make Offer، قیمت پیشنهادی خود را ثبت کنید و منتظر بمانید.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که گاهی کارمزد خرید از قیمت خود ان اف تی‌ها بالاتر است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که در ساعات شلوغی خرید نکنید چون معمولا مقدار کارمزد در این ساعات بیشتر است.

نکاتی که در زمان خرید NFT باید بدانید

درست است که امکان دانستن اطلاعات ضروری برای معاملات ارزهای دیجیتال NFT از طریق آموزش وجود دارد. اما نکات و تجربیاتی است که در ابتدای راه نمی‌دانید. به همین دلیل است که خواندن این بخش از مقاله را شدیدا به شما توصیه می‌‌کنیم. شاید فکر کنید این بخش به گونه‌ای تکرار مکررات است. اما این نکات آن‌قدر مهم هستند که باید از تمام زوایا بررسی شوند.

دلیل خرید را مشخص کنید

اهمیت این مورد به قدری بالاست که در ابتدای این مقاله به معرفی 4 دلیل اصلی آن پرداختیم. NFT توکن باارزشی است و به همین دلیل است که باید دلایل خود را قبل از خرید مشخص کنید. این به شما کمک می‌کند که بدانید از سیل میلیون‌ها توکن غیرقابل تعویض، کدام یک بهترین شماست. درنتیجه می‌توانید در انتخاب بازار خرید و فروش بهتر عمل کنید و همچنین با قیمت بهتری توکن مورد نظرتان را بخرید.

درباره فروشنده تحقیق کنید

فراموش نکنید هرجا که بازار تجارت و معاملات گرم است، کلاهبرداران هم بیکار نمی‌نشینند و به دنبال راهی برای پاتک زدن هستند. به یاد بیاورید که از هنرمندانی یاد کردیم که اعلام کرده بودند آثارشان بدون اطلاع آن‌ها به فروش رسیده است. پس قبل از خرید هر توکنی که نظرتان را جلب کرده است، خیلی خوب درباره فروشنده آن تحقیق کنید. به طور مثال باید نمایه تایید شده فروشنده در بازاری که قصد خرید از آن دارید را چک کنید.

مراقب کلاهبرداران آثار هنری در فناوری بلاکچین باشید.

آگاهی از میزان کارمزد معاملات

اگر می‌خواهید در خرید NFT موفق و پرسود عمل کنید، به هیچ‌عنوان چک کردن کارمزد بازار مورد نظرتان را فراموش نکنید. میزان کارمزد در هر بازار متفاوت است و بازارهایی وجود دارند که هیچ سودی دریافت نمی‌کنند. به طور مثال پلتفرم OpenSea در مقابل هیچ‌کدام از خدمات خود هیچ کارمزدی دریافت نمی‌کند. چه بسیار خریدارانی که این مسئله مهم را نادیده گرفته‌اند و بعد از خرید از میزان هزینه‌های اضافی این‌چنینی شوکه شده‌اند.

کلام آخر

صنعت NFT رویدادی انقلابی بود که در بازارهای مبتنی بر تکنولوژی و فناوری بلاکچین اتفاق افتاد. علاوه‌بر هنرمندانی که می‌توانستند از حقوق مالی و معنوی آثار خود به درستی بهرمند شوند، کلکسیونرها و تاجران زیادی با خرید NFT سودهای هنگفتی به دست آوردند. اگر شما هم قصد خرید این توکن‌های غیرقابل تعویض را دارید، باید قبل از اقدام به خرید تمام اطلاعات لازم درباره نحوه خرید، بهترین بازارها و از همه مهم‌تر دلایل خریدتان را مشخص کنید.

سوالات متداول

چطور NFT بخریم؟

برای خرید NFT باید 4 مرحله مهم را پشت سر بگذارید و نکات مهمی مانند دلایل خرید و شناخت فروشنده را سرلوحه کار خود قرار دهید.

چرا باید NFT خرید؟

دلایل زیادی برای خرید NFT وجود دارد مانند سرمایه‌گذاری، حمایت از هنرمندان، ساختن کلکسیون و اثبات هویت خود.

دانستن مزایا و معایب خرید NFT چه کمکی به ما می‌کند؟

آگاهی از نقاط قوت و ضعف خرید توکن‌های غیرقابل معاوضه به شما این امکان را می‌دهد که خرید موفق‌تری داشته باشید.

به این مقاله امتیاز دهید! post

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x