15 بازار برتر برای خرید و فروش NFT ها

براساس گزارش بازار ان اف تی که توسط شرکت چین آنالیسیس منتشر شده، ارزش این بازار به بیش از ۴۰ میلیارد دلار رسیده است. پس با این حساب پیداکردن پلتفرم خرید و فروش NFT مناسب اهمیت بالایی دارد. البته بازارهای NFT صرفاً فروشگاه‌هایی برای معامله هنر دیجیتال نیستند، بلکه دریچه‌ای برای ورود به دنیای هنرمندان و کلکسیونرهای علاقه‌مند به دنیای NFT و اکوسیستم بلاک‌چین است.

برای یافتن بهترین سایت خرید و فروش NFT شما باید پارامترهایی مانند قیمت nftها، کارمزد، نوع هنری که در آن بازار معامله می‌شود و این نکته که آیا با سبک هنری شما مطابقت دارد یا خیر را در نظر داشته باشید. البته نوع بلاک‌چین و ارز دیجیتالی که در آن بازار به کار گرفته می‌شود نیز اهمیت دارد.
گزینه‌های زیادی از بین سایت‌های خرید و فروش NFT برای انتخاب وجود دارد و ما در اینجا تعدادی از محبوب‌ترین بازارهای NFT که در رنکینگ جهانی جایگاه مناسبی دارند و همچنین آینده مناسبی هم برای فعالیت دارند، به شما معرفی می‌کنیم.

بازار NFT چیست؟

بازار NFT یک پلتفرم دیجیتال برای خرید و فروش NFT است. این پلتفرم‌ها به افراد اجازه می‌دهند تا ان اف تی‌های خود را بر روی پلتفرم ذخیره کنند و در معرض نمایش قرار دهند. علاوه بر این، NFTها را در برابر پول یا ارزهای دیجیتال به افراد دیگر بفروشند. سایت‌های خرید و فروش NFT معمولاً در ازای دریافت کارمزد (Fee) ، انتقال NFT بین دو کاربر را انجام می‌دهند.

هر مارکت پلیس معامله ان اف تی نحوه عملکرد خاص خود را دارد. انواع ان اف تی‌های موجود، کارمزدها، گزینه‌های پرداخت، بلاک‌چین‌های مجاز و بسیاری دیگر از این گزینه‌ها به این بستگی دارند که شما از کدام یک از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنید.
در ادامه ۱۵ بازار برتر خرید و فروش NFT را به شما معرفی می‌کنیم:

1. اوپن سی؛ معروف‌ترین پلتفرم NFT

پلتفرم اوپن سی یکی از بازارهای خرید و فروش NFT

اوپن سی (Open Sea) که در سال 2017 راه‌اندازی شد، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای NFT در حال حاضر است. البته این پلتفرم با استانداردهای جدید در اکوسیستم ان اف تی، بسیار قدیمی محسوب می‌شود. اوپن سی میزبان بسیاری از ان اف تی‌های محبوب در حوزه‌های هنر، موسیقی، عکاسی، کارت‌ها و دنیاهای مجازی است.

رمزارزهای اصلی مورداستفاده در اوپن سی شامل اتریوم، سولانا، یواس‌دی‌سی است. همچنین گزینه‌های پرداخت با رمزارزهای دیگر نیز موجود است، اما بااین‌حال، نمی‌توان از ارزهای فیات مانند دلار آمریکا یا یورو استفاده کرد.

از طرفی دیگر، پلتفرم اوپن سی برای افراد مبتدی بسیار کاربرپسند است. افراد می‌توانند در کمتر از چند دقیقه حساب NFT را به‌صورت رایگان افتتاح کرده و شروع به ایجاد ان اف تی‌ها یا بازدید از آن‌ها کنند.

در مورد هزینه‌ها، اوپن سی هزینه‌ای معادل 2.5% از هر تراکنش را دریافت می‌کند. همچنین کاربران باید کارمزد گس یا GAS FEE را برای تکمیل تراکنش‌ها در شبکه اتریوم بپردازند. کارمزد گس هزینه‌ای است که افراد به ماینرها جهت تکمیل تراکنش پرداخت می‌کنند.

اگر به دنبال این هستید که این هزینه را پرداخت نکنید، ان اف تی‌های مد نظرتان را با شبکه پالیگان (Polygon) خرید و فروش کنید. راه دیگر این است که ان اف تی خود را در سایت بارگذاری کرده و فقط زمانی که به فروش رفت، کارمزد را پرداخت کنید.

اوپن سی انتخاب خوبی برای افراد مبتدی است که به دنبال بازاری ساده و آسان برای شروع هستند. همچنین این بازار NFT مناسب افرادی است که می‌خواهند بیشترین گزینه‌های ممکن برای انتخاب ان اف تی‌ها در قیمت‌های مختلف را داشته باشند.

۲. ریربل؛ پلتفرم محبوب فلوید می‌ودر

ریریبل یکی از سایت‍های  nft

ریریبل (Rarible) یکی از بازارهای خرید و فروش NFT به شمار می‌آید که صاحب توکن راری (RARI) نیز است. ریربل توکن راری را به کاربران فعال در پلتفرم که در بازار NFT خرید و فروش می‌کنند، هدیه می‌دهد.

این پلتفرم تمرکز زیادی بر آثار هنری دارد. سازندگان می‌توانند از ریربل برای مینت کردن یا ضرب کردن ان اف تی های جدید استفاده کنند که آثار خود مانند کتاب، آلبوم‌های موسیقی، هنرهای دیجیتال و فیلم را به فروش برسانند. سایت خرید و فروش NFT ریربل NFTهایی در دسته‌های مختلف مانند هنر، عکس، بازی‌ها، متاورس، موسیقی، دامنه‌ها، میم‌ها و دیگران اف تی‌ها را در معرض نمایش گذاشته و امکان خرید فروش آن‌ها را فراهم کرده است.

۳. فوق‌العاده و کامل مثل بایننس

بایننس از سایت های فروش  nft

بایننس که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال است، سال گذشته بازار NFT خود را نیز راه‌اندازی کرد. این صرافی که یکی از بازیگران اصلی در صنعت بلاک‌چین محسوب می‌شود، در حوزه ان اف تی نیز خود را به یکی از بهترین پلتفرم‌های خرید و فروش تبدیل کرده است.

بایننس ان اف تی (Binance NFT) امکان خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال مانند آثار هنری، اقلام بازی و کلکسیون‌های ان اف تی و دیگر آثار را فراهم کرده است. از مزایای دیگر این پلتفرم به موارد زیر اشاره می‌کنیم:

  • کارمزدهای بسیار پایین؛ این پلتفرم تنها 1% کارمزد معامله کسر می‌کند.
  • تجربه کاربری بالا؛ این پلتفرم با تکنولوژی‌های مشابه صرافی بایننس ساخته شده است.
  • بلاک‌چین اختصاصی؛ بایننس بازار NFT خود را روی بلاک‌چین مخصوصش اجرا می‌کند.

با این حساب همان‌طور که می‌دانید صرافی بایننس اجازه فعالیت افراد با آی پی ایران را در پلتفرم خود نمی‌دهد و این موضوع باعث شده بسیاری از هم‌وطنانمان از استفاده از این پلتفرم فوق‌العاده محروم بشوند. اما ما در یورپی این مشکل را حل کرده‌ایم. شما می‌توانید با حساب وریفای شده بایننس باز کنید و به‌راحتی در بایننس معامله کنید و از بازار NFT بایننس نیز لذت ببرید.

خرید اکانت وریفای شده بایننس

۴. مجیک ایدن؛ پلتفرمی جوان اما جاه‌طلب

مجیک ایدن از nftmarket های معروف

اگر همچنان به دنبال بازار خرید و فروش NFT هستید و هیچ‌کدام از پلتفرم‌های قبلی توجه شما را جلب نکرده است، ما مجیک ایدن (Magic Eden) را به شما معرفی می‌کنیم. این پلتفرم یکی از مارکت پلیس‌های موفق در زمینه NFT است که به دنبال لقب بهترین بازار ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای به کاربران خود ارائه می‌دهد.

اگرچه همچنان شاهد حجم معاملات مناسبی در شبکه اتریوم هستیم، اما از زمان سقوط بازار NFT استفاده از این شبکه نیز به دلیل کارمزدهای بالا جهت معامله و مینت ان اف تی‌ها کاهش داشته است. اما سولانا بلاک‌چینی جدیدتر و سازگار با محیط‌زیست است که تا حدودی این مشکل را حل می‌کند.

اگر می‌خواهید از طریق شبکه سولانا در بازار ان اف تی خرید و فروش کنید، مجیک ایدن یکی از بهترین پلتفرم‌های اختصاصی سولانا است. تنها نقطه‌ضعف این پلتفرم این است که شما باید برای لانچ کالکشن جدید ان اف تی درخواست لیست شدن بدهید.

۵. سوپر ریر؛ بازاری پیشگام و انحصاری

خرید و فروش nft در ایران با سوپر ریر

سوپر ریر (SuperRare) بازار انحصاری ان اف تی مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است که تنها با تعداد معدودی از هنرمندان منتخب سروکار دارد.
این بازار در حوزه ان اف تی‌های انحصاری پیشگام و یکی از بهترین بازارهای NFT در دنیای دیجیتال محسوب می‌شود. سوپر ریر با خلاقیت منحصربه‌فرد در بین سازندگانش این امکان را به کلکسیونرهای ان اف تی می‌دهد که بیشترین بهره را از مجموعه‌های ان اف تی ببرند.

سوپرریر بر خرید و فروش ان اف تی‌های کمیاب متمرکز است. این پلتفرم فقط تعداد معدودی از هنرمندان را می‌پذیرد که با دقت انتخاب شده‌اند. میانگین قیمت NFTها در سوپرریر از مارس 2021 تقریبا 4000 دلار است.

۶. اکسی مارکت پلیس؛ مخصوص علاقه‌مندان به بازی اکسی اینفینیتی

اکسی مارکت‌پلیس از سایت های خرید و فروش ان اف تی

اکسی مارکت پلیس (Axie Marketplace) فروشگاه آنلاین مخصوص بازی ویدئویی اکسی اینفینیتی است. اکسی‌ها موجودات افسانه‌ای هستند که کاربران می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند، آموزش بدهند و آنها را در مقابل اکسی سایر بازیکنان برای مبارزه قرار بدهند. به این ترتیب در این بازی پاداش کسب می‌کنند. در اکسی مارکت پلیس بازیکنان می‌توانند اکسی‌های جدید، زمین‌ها و دیگر موارد را به‌عنوان ان اف تی برای استفاده در بازی بخرند.

7. فاندیشن؛ خلاق و بی همتا در هنر دیجیتال

فاندیشن از پلتفرم های مزایده و حراج NFT

فاندیشن (Foundation) یک پلتفرم تخصصی است که طراحی شده تا طراحان دیجیتال، افرادی که در حوزه کریپتو فعالیت می‌کنند و کلکسیونرها را کنار هم جمع کند و به این ترتیب فرهنگ بازار NFT را توسعه دهد. این پلتفرم خود را اقتصاد خلاق جدید می‌نامد و تمرکز اصلی آن بر هنر دیجیتال است. این پلتفرم از سازندگان خلاق دعوت کرده که کار خلاقانه را دگرگون کنند.

هر زمان که یک ان اف تی در فاندیشن معامله شود، هنرمند 10% از تراکنش ثانویه را دریافت می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اگر کلکسیونری اثری را بفروشد، هنرمندی که سازنده اثر است، 10% از ارزش فروش را دریافت می‌کند.

۸. نیفتی گیت وی؛ برای کلکسیونرهای حرفه‌ای

نیفتی گیت وی از سایت های فروش NFT

نیفتی گیت وی (Nifty Gateway) یکی از بهترین بازارهای NFT در دنیای دیجیتال است. این بازار توسط جمنای Gemini که یکی از بهترین صرافی‌های دیجیتال است، اداره می‌شود. این بازار مبتنی بر بستر اتریوم است؛ به این ترتیب کاربران این امکان را دارند که NFT‌های انحصاری در دسته آثار هنری را ضرب کنند، بفروشند یا بخرند. نیفتی گیت وی با سیستم خط‌مشی پایدار ساخته شده است که در آن خلاقیت و اصالت بیشترین اهمیت را دارد.

۹. کوین بیس ان اف تی؛ یکی از بهترین‌ها باتجربه کاربری مناسب

کوین بیس ان اف تی از بازارهای محبوب ان اف تی

بازار NFT کوین بیس (Coinbase NFT) یکی از جدیدترین بازارهای این اکوسیستم است. کوین بیس که خود یکی از بهترین، ساده‌ترین و ایمن‌ترین پلتفرم‌های معامله را در بازار داشته، حال با پلتفرم ان اف تی خود همان تجربه کاربری مناسب را برای کاربران علاقه‌مند به ان اف تی فراهم کند.

در حال حاضر کوین بیس ان اف تی، امکان این را دارد که به‌راحتی به پلتفرم تریدینگ و همچنین والت کریپتویی خود متصل شود. همچنین این بازار NFT یکی از بهترین تجربه‌های کاربری را در بین دیگر رقبا دارد و با راه‌اندازی پروژه‌های انحصاری از کالکشن‌هایی مانند بورد ایپ یات کلاب (Bored Ape Yacht Club) مزیت رقابتی مناسبی را در اکوسیستم ایجاد کرده است.

۱۰. لاروا لبز؛ خالق کریپتوپانکس

لاروا لبز برای حراج NFT

پلتفرم لاروا لبز (Larva Labs) بیشتر به دلیل پروژه کریپتو پانکس (CryptoPunks) در حوزه ان اف تی شناخته شده است. آن‌ها در ابتدا در سال ۲۰۱۷ به‌صورت رایگان برخی از ان اف تی های پروژه کریپتو پانکس را اهدا کردند؛ اما از آن موقع تا به کنون شاهد فروش ان اف تی‌های این پروژه باقیمت‌های میلیون دلاری هستیم.

لاروا لبز علاوه‌بر کریپتو پانکس پروژه‌های دیگری مثل اتوگلیفس (Autoglyphs) و دیگر پروژه‌های توسعه اپلیکیشن مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم را در پلتفرم خود دارد. علاوه بر این پروژه‌های دیگری نیز در مارکت پلیس لاروا لبز موجود هستند که ارزش بررسی دارند. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به می‌بیتز (Meebits) اشاره کرد که مستقیماً از بازار NFT لاروا لبز تهیه می‌شود.

تمامی NFTهای کریپتو پانکس در لاروا لبز قبلاً به فروش رفته‌اند؛ اما می‌توان از طریق بازارهای شخص ثالث روی آن‌ها پیشنهاد گذاشت و آن‌ها را خریداری کرد.

۱۱. اتمیک مارکت؛ بازار ان اف تی نقدینگی مشترک

اتمیک مارکت از سایت‌های برتر معامله NFT

اتمیک مارکت (AtomicMarket) یک بازار ان اف تی نقدینگی مشترک است که توسط چندین وبسایت استفاده می‌شود. نقدینگی مشترک به این معنی است که هر چیزی که در یک بازار لیست شده است در بازارهای دیگر نیز نشان داده می‌شود.

اتمیک مارکت با استفاده از فناوری eosio این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که با استفاده از استاندارد دارایی اتمیک، توکن‌سازی کنند و دارایی‌های دیجیتال به وجود بیاورند. همچنین خرید، فروش، حراج دارایی‌ها را انجام بدهند. شما می‌توانید ان اف تی‌های خود را برای فروش در اتمیک مارکت لیست کرده و همچنین ان اف تی‌هایی که از قبل لیست شده‌اند را مشاهده کنید.

از نظر امنیتی نیز اتمیک مارکت وضعیت مطلوبی دارد؛ کالکشن‌های ان اف تی‌ها در این بازار علامت تأیید دریافت کرده که تشخیص ان اف تی‌های واقعی را آسان‌تر می‌کند و کالکشن‌های مخرب و کلاهبرداری را در لیست سیاه قرار می‌دهد.

۱۲. سولانا آرت؛ خرید و فروش بر بستر سولانا

سولانا آرت برای خرید NFT

سولانا آرت (Solanart) یکی از بهترین بازارهای ان اف تی به شمار می‌آید که اخیراً به فضای دیجیتال معرفی شده است. این بازار ان اف تی بر بستر بلاک‌چین سولانا توسعه‌یافته است؛ به این ترتیب کاربران ان اف تی‌ها را در بستر سولانا را مینت می‌کنند، می‌خرند یا می‌فروشند.

برای هر فروش موفق سولانا آرت ۳ درصد کارمزد دریافت می‌کند. از طرفی دیگر، خالق مجموعه این امکان را دارد که قیمت طرح یا کالکشن خود را تعیین کند. صاحبان سولانا آرت به دنبال راهی برای تبلیغ آسان‌تر محصولات هنرمندان هستند. همچنین با اهداف این پلتفرم دیگر هنرمندان نباید در مورد امنیت یا سرقت ادبی نگران باشند.

۱۳. برای دوستداران بازی و کسب درآمد در دیسنترالند

دیسنترالند از مارکت‌پلیس های برتر ان اف تی

دیسنترالند (Decentraland) یک بازار NFT و همچنین یک بازی واقعیت مجازی به شمار می‌آید که از طریق قابلیت Play-to-earn یا بازی کن و درامد کسب کن، امکان کسب درآمد را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

این بازار بر بستر بلاک‌چین اتریوم توسعه‌یافته است. این قابلیت به سازندگان و مجموعه‌داران بازار ان اف تی این امکان را می‌دهد که کنترل کاملی بر آثار خود داشته باشند. در دیسنترالند کاربران دسترسی کاملی به دارایی‌های دیجیتال در دنیای واقعیت مجازی بازی دارند و همچنین توکن مانا Mana که مخصوص پلتفرم دیسنترالند است برای خرید و فروش دارایی‌ها استفاده می‌شود.

۱۴. مینتبل؛ حمایت توسط مارک کیوبن میلیاردر آمریکایی

مارکت مینتبل پلتفرم فروش NFT

مینتبل (Mintable) پلتفرمی است که توسط میلیاردر آمریکایی یعنی مارک کیوبن حمایت می‌شود. این بازار NFT تمایل دارد که مارکتی شبیه به اوپن سی باشد. این پلتفرم از تمامی سازندگان، از عکاسان گرفته تا موسیقی‌دانان، که می‌خواهند آثار خود را به‌عنوان دارایی دیجیتال بفروشند، پشتیبانی می‌کند.

باید در نظر داشته باشید که برای خرید و فروش NFT در مینتبل به اتریوم نیاز دارید. یک کلکسیونر یا خالق ان اف تی ابتدا باید اتریوم را از صرافی ارز دیجیتال خریداری کند و سپس کیف پول خود را به مینتبل متصل کند که بتواند در بازار خرید یا فروش انجام دهد.

۱۵. بیکری سواپ؛ بر بستر زنجیره هوشمند بایننس

بیکری سواپ برای خرید و فروش NFT

بیکری سواپ (BakerySwap) یک بازارساز خودکار و صرافی غیرمتمرکز بر بستر زنجیره هوشمند بایننس است و از توکن بیک Bake برای تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این پلتفرم، هاب رمزنگاری چندمنظوره است که طیفی از خدمات مانند دیفای، لانچ پد ارزهای دیجیتال و مارکت ان اف تی را ارائه می‌کند.

بازار ان اف تی بیکری سواپ میزبان بسیاری از هنرهای دیجیتال، مسابقات طراحی میم و بازی‌های ان اف تی است که کاربران می‌توانند هزینه تراکنش‌ها را با توکن بیک بپردازند. همچنین فرایند ضرب کردن و خرید و فروش NFT در این پلتفرم بسیار ساده و سرراست است.

نکاتی برای انتخاب کردن یک بازار خرید فروش NFT

ما در این مقاله سعی کردیم بهترین بازارهای خرید و فروش NFT را معرفی کنیم، اما در اکوسیستم رمزارز دائماً مشاهده می‌کنیم که مارکت‌هایی با تکنولوژی‌های قوی‌تر وارد مارکت می‌شوند. پس شما به‌عنوان علاقه‌مند و فعال در حوزه ان اف تی باید دائماً اطلاعات خود را به‌روز کنید که علاوه‌بر اینکه با تکنولوژی‌های جدید آشنا می‌شوید، از گزند پروژه‌های کلاهبرداری نیز در امان بمانید. پس به این نکاتی در این قسمت برایتان عنوان می‌کنیم توجه کنید:

  • در ابتدا به یاد داشته باشید که قبل از انتخاب کردن یک مارکت پلیس ان اف تی، باید نوع دارایی دیجیتالی که قصد خرید، فروش یا ایجاد آن را دارید، را مشخص کنید. تقریباً هر چیزی دیجیتال مانند کلمات نوشتاری، ویدئوها، بازی‌های ویدئویی، هنر، کالکشن‌های مختلف و غیره را بر بستر بلاک‌چین‌هایی مانند اتریوم، توکن کرد؛ بنابراین تشخیص علاقه هنری خود شروع خوبی برای انتخاب پلتفرم مناسب است.
  • نکته دیگر درنظرگرفتن نوع توکن‌های پشتیبانی شده در شبکه است. برخی از این بازارها از انواع مختلفی از توکن‌ها پشتیبانی می‌کنند، اما بعضی از آنها بازارهای محدودی هستند و فقط از توکن‌های محدودی پشتیبانی می‌کنند. از این رو هنگام باز کردن حسابتان در پلتفرم خرید و فروش مطمئن شوید که کیف پول خود را با رمزارز یا توکن مناسب آن مارکت شارژ کرده و بتوانید در آن وبسایت فعالیت نمایید.
  • در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که حتماً قبل از افتتاح حساب امنیت آن بازار ان اف تی را بررسی کنید و مطمئن شوید که آیا قبلاً مشکل امنیتی داشته است یا خیر.

نحوه خرید و فروش nft در ایران

اگر به دنبال خرید و فروش NFT در ایران هستید، باید بدانید کمه کاربران ایرانی نیز می‌توانند از تمام خدمات پلتفرم‌هایی که در این متن معرفی کردیم استفاده کنند؛ البته تنها با داشتن آی پی ثابت! متاسفانه برخی از این سایت های خرید و فروش NFT کاربران ایرانی خود را تحریم کرده‌اند. اما ما برای  شما علاقه‌مندان به NFT راه حل جایگزین فوق‌العاده‌ای داریم. کافی است که اکانت آی پی ثابت تهیه کنید و با خیالی آسوده nft مورد نظرتان را از هر یک از سایت‌های معرفی شده بخرید.   

خرید اکانت آی پی ثابت از یورپی

کلام آخر

حالا با خواندن این متن بهترین بازارهای NFT حال حاضر را می‌شناسید. همچنین با نکاتی که به شما گفتیم می‌دانید که باید از بین این 15 سایت خرید و فروش NFT کدام یک از آن‌ها را انتخاب کنید. در انتها نیز نکاتی گفتیم که بتوانید در انتخاب مارکت پلیس مطلوبتان بهترین تصمیم را بگیرید. اگر همچنان در انتخاب یکی از این بازارها تردید دارید، سوالات خود را با ما در دیدگاه در میان بگذارید.

سوالات متداول

بزرگ‌ترین بازار خرید و فروش ان اف تی چیست؟

اوپن سی. این مارکت تقریباً محبوب‌ترین و بافاصله بزرگ‌ترین بازار ان اف تی است و یکی از بهترین پلتفرم‌های خرید و فروش ان اف تی است.

راحت‌ترین مکان برای خرید و فروش ان اف تی کجاست؟

برخی از بهترین پلتفرم‌های خرید و فروش عبارت‌اند از: اوپن سی، بایننس، نیفتی گیت وی، ریریبل، فاندیشن و …

آیا می‌توان ان اف تی را بدون کارمزد فروخت؟

در پلتفرم‌هایی مانند اوپن سی و ریربل شما می‌توانید طرح خود را لیست کنید و بعد از فروش رفتن آن هزینه کارمزد را پرداخت کنید.

3.3/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x