مزایا و معایب سرمایه‌ گذاری در NFT

سرمایه‌ گذاری در NFT یکی از راه‌های کسب درآمد از فناوری بلاکچین است که سود زیادی برای افراد دارد. همان‌طور که می‌دانید NFTها یا توکن‌های غیرقابل تعویض دارایی‌های دیجیتالایز شده در بلاکچین‌ها هستند که مالکیت انحصاری دارند. اما مالکیت انحصاری به این معنا نیست که نمی‌توانید این دارایی‌ها را خرید و فروش کنید. زیرا شما می‌توانید با حفظ نام خالق آثار ان اف تی، مالک آن‌ها شوید و سود کلانی به جیب بزنید.

اما فراموش نکنید که مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، این نوع سرمایه‌گذاری هم مزایا و معایبی دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. دراین صورت توانایی این را دارید که با نگاهی واقع‌بینانه بر روی توکن‌های غیرقابل معاوضه سرمایه‌گذاری کنید. به یاد داشته باشید که در این بازار پرطرفدار، سود بیشتر از آن کسانی است که دانش کافی در این حوزه داشته باشند. پس اگر می‌خواهید در بازار NFT حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کنید، با ما در این مقاله همراه باشید که علاوه‌بر نقاط ضعف و قوت با نکات ضروری آن نیز آشنا شوید.

مزایای سرمایه‌ گذاری در NFT

گذشته از این مطلب مهم که همه می‌توانند بر روی ان اف تی‌ها سرمایه‌گذاری کنند، این نوع سرمایه‌گذاری مزیت‌های دیگری نیز دارد. مزیت‌هایی که ممکن است هر کسی را وسوسه کند که هرچه زودتر وارد این تجارت شود. درواقع این مزیت‌ها دلایل اصلی سرمایه‌گذاری روی NFTها هستند. به همین دلیل شناختن این مزایا به شما کمک می‌کند که دلیل خود را برای سرمایه‌گذاری در این بازار بشناسید و درنتیجه برنامه‌ریزی بهتری برای رسیدن به اهداف خود داشته باشید.

مالکیت انحصاری

همان‌طور که قبلا خواندید از اولین ویژگی‌های مثبت توکن‌های غیرقابل تعویض این است که مالکان آن انحصاری هستند. به عبارتی دیگر قوانین مالکیت سنتی در دارایی‌هایی که مبتنی بر حقوق کپی‌رایت هستند جایی ندارند.

مهم‌ترین دلیل چنین مزیتی، بودن در فناوری امن بلاکچین است که محیطی شفاف برای معاملات فراهم می‌کند. دراین صورت امکان کلاهبرداری و فساد بسیار کمتر خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید بلاکچین به معنای تغییرناپذیر است. بنابراین بدیهی است که در چنین محیطی امکان سرقت یا کپی بسیار پایین باشد. پس مالکیت دیجیتالی شما انحصاری و غیرقابل تغییر است.

امکان خرید فرکشنال

یکی از مزایای سرمایه گذاری روی NFT امکان خرید فرکشنال است.

یکی دیگر از مزیت‌های سرمایه‌ گذاری در NFT این است که به شما اجازه می‌دهد با هر میزان سرمایه‌ای، کسب و کار خود را در این بازار راه بیندازید. بسیاری از توکن‌های غیرقابل تعویض به گونه‌ای ساخته شده‌اند که به بخش‌های متعددی تقسیم و به فروش می‌رسند. بنابراین هر فرد با هر میزان سرمایه‌ توانایی خرید ان اف تی را دارد. بسیاری این ویژگی NFT را موفقیتی برد-برد می‌دانند زیرا نه تنها باعث افزایش نقدینگی سرمایه‌گذاران می‌شود، بلکه نقدینگی بازار را نیز افزایش می‌دهد.

محافظت از ارزش آثار هنری و حمایت از هنرمندان

همان‌طور که در مقاله آموزش گام به گام خرید NFT خواندید یکی از دلایل خرید توکن‌های غیرقابل معاوضه حمایت از هنرمندان است. متاسفانه در دنیای واقعی معاملات آثار هنری به گونه‌ای انجام می‌شود که هنرمندان سود زیادی به دست نمی‌آورند. اما وقتی یک اثر هنری وارد دنیای دیجیتال و فناوری بلاکچین می‌شود، علاوه‌بر حفظ ارزش اثر، به هنرمندان هم این تضمین را می‌دهد که دستمزد خوبی از خلق آثارشان به دست بیاورند. در یک کلام با سرمایه‌گذاری روی NFTها علاوه‌بر سرمایه‌گذاری مالی، سرمایه‌گذاری معنوی هم می‌کنید.

معایب سرمایه‌ گذاری در NFT

حالا که با مزیت‌های سرمایه‌گذاری روی توکن‌های غیرقابل تعویض آشنا شده‌اید، زمان آن رسیده است که معایب آن را هم بشناسید. شناخت نقاط ضعف بازاری که می‌خواهید در آن سرمایه‌گذاری کنید همیشه راهگشاست. توجه داشته باشید پرقدرت‌ترین راه مقابله با شکست، شناسایی مسیرهایی است که منجر به شکست می‌شوند. پس دانستن معایب سرمایه‌گذاری در ان اف تی، به اندازه مزایای آن انگیزه‌بخش است.

آسیب‌های زیست محیطی

یکی از چالش برانگیزترین مشکلات سرمایه‌گذاری در ان اف تی، آسیب‌های زیست محیطی است. ممکن است از خود بپرسید دنیای مجازی و فناوری بلاکچین را چه به آسیب‌های زیست محیطی در دنیای واقعی؟ اما باید یادآوری کرد که تکنولوژی با نیروی برق در جریان است. در مواردی استخراج توکن‌ها باعث مصرف برق زیادی می‌شود.

سرمایه‌گذاری بی‌رویه در NFT به محیط زیست آسیب می‌زند.

از طرفی مصرف بالای برق یعنی تولید گرمای بیش از حد در سیاره‌ای که اساسی‌ترین مشکل زیست محیطی آن گرما و تولید گازهای گلخانه‌ای است. بنابراین بسیاری از زیست‌شناسان بر این باور هستند که سرمایه‌گذاری بیش از اندازه در NFT به خطر انداختن سرمایه طبیعی زمین و درنتیجه سرمایه جانی انسان‌هاست.

کلاهبرداری در بازار NFT

درست است که در بخش‌های قبلی و با اشاره به مالکیت انحصاری NFT، از کم‌خطر بودن سرمایه‌ گذاری در NFT گفتیم؛ اما هرجا که صحبت از کسب درآمد و سودآوری‌های کلان است، کلاهبرداران و سارقان راهی برای نفوذ پیدا می‌کنند. پس اصلا فکر نکنید که بدون ریسک کلاهبرداری می‌توانید در پلتفرم‌های توکن‌های غیرقابل تعویض سرمایه‌گذاری کرد.

یکی از رایج‌ترین انواع کلاهبرداری‌ها در حوزه ان اف تی، خرید آثار از کسانی است که خالق آن اثر نیستند. یعنی افرادی وجود دارند که آثار هنرمندان را پنهانی در پلتفرم‌های توکن‌های غیرقابل معاوضه می‌فروشند. فراموش نکنید که تمام ارزش یک ان اف تی به احراز هویت خالق آن است؛ بنابراین خرید چنین توکنی هیچ ارزشی ندارد؛ چون شما یک NFT تقلبی خریده‌اید. پس بهتر است قبل از خرید و سرمایه‌گذاری روی توکن‌ها، از حقیقی بودن فروشنده و هنرمند آن‌ها مطمئن شوید.

محدودیت ارزی برای سرمایه‌گذاری

همان‌طور که می‌دانید بیشتر معاملات مبتنی بر NFT با واحد ارز دیجیتال اتریوم انجام می‌شود. بنابراین در انتخاب ارز برای معامله محدودیت دارید و باید اتریوم بخرید. درواقع بیشتر پلتفرم‌هایی که برای تجارت و سرمایه‌گذاری ان اف تی طراحی شده‌اند، نیاز به اتریوم برای معاملات دارند. بنابراین کسانی که می‌خواهند با با پول فیات، مانند دلار آمریکا، NFT بخرند، گزینه‌های محدودی روی میز دارند. گاه این امر موجب می‌شود که هزینه‌های سرمایه‌گذاری بیشتر از سودآوری‌های آن شود. خوشبختانه یورپی خدمات مطمئنی برای خرید اتریوم ارائه می‌دهد که باعث می‌شود این چالش را به آسانی پشت سر بگذارید.

خرید ارز اتریوم از یورپی

برای سرمایه‌گذاری در NFT به ارز دیجیتال اتریوم نیاز دارید.

نکات سرمایه‌گذاری روی NFT

حالا که با مهم‌ترین مزایا و معایب سرمایه‌گذاری روی NFT آشنا شدید، می‌توانید سرمایه‌گذاریتان را شروع کنید. برای این کار باید نکاتی را رعایت کنید که در این بخش خلاصه‌وار آن‌ها را مرور کرده‌ایم:

  • یک بازار NFT قابل اعتماد را پیدا کنید و حساب کاربریتان را در آن افتتاح کنید.
  • یک کیف پول ارز دیجیتال را انتخاب و به پلتفرم مورد نظر متصل کنید. توجه داشته باشید که بعضی از پلتفرم‌ها فقط به کیف پول‌های خاصی متصل می‌شوند. به همین دلیل انتخاب بازار بسیار مهم است.
  • حالا می‌توانید ان اف تی مورد نظرتان را بخرید و در کیف پولتان نگهداری کنید. به یاد داشته باشید که برای خرید ان اف تی به اتریوم نیاز دارید. اگر به دنبال تبدیل پولتان به اتریوم هستید، یورپی آماده ارائه خدمات مطمئن است.
  • علاوه‌بر نگهداری NFT می‌توانید آن را در معرض نمایش قرار دهید یا در زمان مناسب به لیست فروش انتقال دهید. به همین دلیل است که زمان‌بندی در خرید و فروش توکن‌های غیرقابل معاوضه اهمیت دارد.
  • برای شناسایی زمان مناسب باید تفکر انتقادی خود را تقویت کنید و پیگیر اخبار بازار جهانی ان اف تی باشید.

کلام آخر

بازار توکن‌های غیرقابل تعویض آن‌قدر گرم شده است که توجه سرمایه‌گذاران بسیاری در سراسر جهان به خود جلب کرده است. اما اگر به دنبال سودآوری مطمئن هستید، بهتر است مزایا و معایب سرمایه‌ گذاری در NFT را بشناسید و براساس آن نقشه راه خود طرح‌ریزی کنید. آگاهی از مزیت‌هایی مانند مالکیت انحصاری، خرید فرکشنال و حمایت از هنرمندان می‌تواند به شما انگیزه لازم برای ادامه راه را بدهد.

همچنین بعد از فهمیدن معایبی مانند آسیب به محیط زیست، کلاهبرداری‌های این بازار و محدودیت ارزی در معاملات، بهتر می‌توانید این سرمایه‌گذاری را مدیریت کنید. پس با دانش کافی، میزان درآمدتان را افزایش دهید و از نمد توکن‌های غیرقابل معاوضه کلاهی تضمینی برای خود بسازید.

سوالات متداول

چرا سرمایه‌گذاران به بازار NFT علاقه‌مند شده‌اند؟

به دلیل مزیت‌هایی مانند مالکیت منحصربه فرد، خرید فرکشنال و حفظ ارزش آثار هنری و هنرمندان.

نقاط ضعف سرمایه‌ گذاری در NFT کدامند؟

نقاط ضعفی که دانستن آن‌ها ضروری است شامل محدودیت ارزی در معاملات، امکان کلاهبرداری در بازارهای NFT و آسیب به محیط زیست است.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در سرمایه‌گذاری روی توکن‌های غیرقابل تعویض باید بدانیم، چیست؟

شناسایی مناسب‌ترین زمان برای خرید و فروش.

به این مقاله امتیاز دهید! post

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x