بلاک چین چیست و چه کاربردی دارد؟

بلاک چین فناوری پایگاه داده ابتکاری است که در قلب همه ارزهای دیجیتال قرار دارد. با توزیع کپی های یکسان از یک پایگاه داده در کل شبکه، بلاک چین، هک سیستم را بسیار دشوار می کند. در حال حاضر ارز دیجیتال محبوب ترین زمینه استفاده از بلاک چین است، اما این فناوری پتانسیل ارائه طیف گسترده ای از برنامه ها را دارد.

بلاک چین چیست؟

در هسته خود، بلاک چین یک دفتر کل دیجیتال توزیع شده است که داده ها را از هر نوع ذخیره می کند. یک بلاک چین می تواند اطلاعات مربوط به تراکنش های ارز دیجیتال، مالکیت NFT یا قراردادهای هوشمند و DeFi را ثبت کند.

در حالی که هر پایگاه داده معمولی می تواند این نوع اطلاعات را ذخیره کند، بلاک چین از این نظر منحصر به فرد است که کاملاً غیرمتمرکز است. به جای نگهداری توسط یک مدیر متمرکز در یک مکان؛ یک صفحه گسترده اکسل یا یک پایگاه داده بانکی را در نظر بگیرید، بسیاری از کپی های یکسان از یک پایگاه داده بلاک چین در چندین رایانه که در سراسر یک شبکه پخش شده اند نگهداری می شوند. به این کامپیوترهای منفرد گره می گویند.

چگونه بلاک چین کار می کند؟

دفتر کل دیجیتال اغلب به عنوان یک “زنجیره” توصیف می شود که از “بلوک” های جداگانه ای از داده ها تشکیل شده است. همانطور که داده های تازه به طور دوره ای به شبکه اضافه می شود، یک “بلوک” جدید ایجاد شده و به “زنجیره” متصل می شود. این شامل تمام گره‌ها می‌شود که نسخه خود از دفتر کل بلاک چین را به‌ روز رسانی می‌کنند تا یکسان باشد.

چگونگی ایجاد این بلوک‌های جدید کلیدی است که چرا بلاک چین بسیار امن در نظر گرفته می‌شود. قبل از اینکه یک بلوک جدید به دفتر کل اضافه شود، اکثر گره ها باید صحت داده های جدید را تأیید کنند. برای یک ارز دیجیتال، ممکن است تضمین شود که تراکنش‌های جدید در یک بلوک تقلبی نبوده یا اینکه سکه‌ها بیش از یک بار خرج نشده‌اند. این با یک پایگاه داده یا صفحه گسترده مستقل متفاوت است، جایی که یک نفر می تواند بدون نظارت تغییراتی ایجاد کند.

سی. نیل گری، شریک در حوزه‌های عملی فین‌تک می‌گوید: هنگامی که اتفاق نظر وجود دارد، بلوک به زنجیره اضافه می‌شود و تراکنش‌های اساسی در دفتر کل توزیع‌شده ثبت می‌شوند. بلوک ها به طور ایمن به یکدیگر متصل شده اند و یک زنجیره دیجیتال امن را از ابتدای دفتر تا به امروز تشکیل می دهند.

تراکنش ها با استفاده از رمزنگاری ایمن می شوند، به این معنی که گره ها برای پردازش تراکنش نیاز به حل معادلات پیچیده ریاضی دارند.

سارا اشتیلمن، مشاور فین‌تک و بلاک‌چین می‌گوید: «به‌ عنوان پاداشی برای تلاش‌ هایشان در تأیید تغییرات داده‌های به اشتراک‌ گذاشته‌ شده، گره‌ها معمولاً با مقادیر جدیدی از ارز اصلی بلاک‌چین، به عنوان مثال، بیت‌کوین جدید در بلاک‌چین بیت‌کوین، پاداش می‌گیرند».

بلاک چین های عمومی در مقابل بلاک چین های خصوصی

هر دو بلاک چین عمومی و خصوصی وجود دارد. در یک بلاک چین عمومی، هر کسی می‌تواند مشارکت کند، یعنی می‌تواند داده‌های روی بلاک چین را بخواند، بنویسد یا ممیزی کند. قابل ذکر است، تغییر تراکنش های ثبت شده در یک بلاک چین عمومی بسیار دشوار است، زیرا هیچ مرجع واحدی گره ها را کنترل نمی کند.

در همین حال، یک بلاک چین خصوصی توسط یک سازمان یا گروه کنترل می شود. فقط می تواند تصمیم بگیرد که چه کسی به سیستم دعوت می شود و همچنین این اختیار را دارد که به عقب برگردد و زنجیره بلوکی را تغییر دهد. این فرآیند بلاک چین خصوصی بیشتر شبیه به یک سیستم ذخیره سازی داده داخلی است به جز اینکه برای افزایش امنیت در چندین گره پخش می شود.

بلاک چین چگونه استفاده می شود؟

فناوری بلاک چین برای اهداف مختلفی از ارائه خدمات مالی گرفته تا مدیریت سیستم های رای گیری استفاده می شود.

ارز دیجیتال

امروزه رایج ترین استفاده از بلاک چین به عنوان ستون فقرات در ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین یا اتریوم است. هنگامی که مردم ارزهای دیجیتال را خریداری، مبادله یا خرج می کنند، تراکنش ها روی یک بلاک چین ثبت می شوند. هرچه مردم بیشتر از ارز دیجیتال استفاده کنند، بلاک چین می تواند گسترده تر شود.

«از آنجایی که ارزهای رمزنگاری شده بی ثبات هستند، هنوز برای خرید کالاها و خدمات از آنها استفاده زیادی نمی شود. پاتریک داگرتی، شریک ارشد Foley & Lardner و رهبر کارگروه بلاک چین این شرکت، خاطرنشان می‌کند که این وضعیت در حال تغییر است زیرا پی پال، اسکوئر و سایر مشاغل خدمات پولی خدمات دارایی دیجیتال را به طور گسترده در اختیار فروشندگان و مشتریان خرده‌فروش قرار می‌دهند.

بانکداری

فراتر از ارزهای دیجیتال، بلاک چین برای پردازش تراکنش‌های ارزهای فیات مانند دلار و یورو استفاده می‌شود. این می‌تواند سریع‌تر از ارسال پول از طریق بانک یا مؤسسه مالی دیگر باشد، زیرا تراکنش‌ها می‌توانند سریع‌تر تأیید شوند و خارج از ساعات کاری عادی پردازش شوند.

نقل و انتقالات دارایی

بلاک چین همچنین می تواند برای ثبت و انتقال مالکیت دارایی های مختلف استفاده شود. این در حال حاضر برای دارایی های دیجیتال مانند NFT ها، که نشان دهنده مالکیت هنر دیجیتال و ویدیوها است، بسیار محبوب است.

با این حال، بلاک چین می‌تواند برای پردازش مالکیت دارایی‌های واقعی مانند سند املاک و وسایل نقلیه نیز استفاده شود. دو طرف ابتدا از بلاک چین استفاده می کنند تا تأیید کنند که یکی مالک است و دیگری پول خرید دارد. سپس آنها می توانند فروش را در بلاک چین تکمیل و ثبت کنند.

با استفاده از این فرآیند، آنها می‌توانند سند ملک را بدون ارسال دستی مدارک برای به‌روزرسانی سوابق دولتی شهرستان محلی منتقل کنند و فوراً در بلاک چین به روز شود.

قراردادهای هوشمند

یکی دیگر از نوآوری های بلاک چین، قراردادهای هوشمند هستند که معمولاً «Smart Contract» نامیده می شوند. این قراردادهای دیجیتال پس از برآورده شدن شرایط به طور خودکار اجرا می شوند. به عنوان مثال، زمانی که خریدار و فروشنده تمام پارامترهای تعیین شده برای معامله را برآورده کردند، ممکن است پرداخت برای یک کالا آزاد شود. پتانسیل بزرگی را در زمینه قراردادهای هوشمند وجود دارد. یک قرارداد قانونی هوشمند کدگذاری شده مناسب در یک دفتر کل توزیع شده می تواند نیاز اشخاص ثالث خارجی برای تایید عملکرد را به حداقل برساند یا ترجیحا حذف کند.

نظارت بر زنجیره تامین

زنجیره‌های تامین شامل مقادیر انبوهی از اطلاعات است، به‌ ویژه زمانی که کالاها از یک نقطه جهان به نقطه دیگر می‌روند. با روش‌های سنتی ذخیره‌سازی داده‌ها، ردیابی منبع مشکلات، مانند کالاهای بی کیفیت از فروشنده، دشوار است. ذخیره این اطلاعات در بلاک چین بازگشت و نظارت بر زنجیره تامین را آسان تر می کند، مانند Food Trust IBM که از فناوری بلاک چین برای ردیابی غذا از برداشت تا مصرف آن استفاده می کند.

رای دادن

کارشناسان به دنبال راه هایی برای اعمال بلاک چین برای جلوگیری از تقلب در رای گیری هستند. در تئوری، رای‌دهی بلاک چین به مردم اجازه می‌دهد تا آرایی را ارسال کنند که نمی‌توان دستکاری کرد و همچنین نیاز به جمع‌آوری دستی و تأیید برگه‌های رای کاغذی را از بین می‌برد.

مزایای بلاک چین

دقت بالاتر تراکنش ها

از آنجا که یک تراکنش بلاک چین باید توسط چندین گره تأیید شود، این می تواند خطا را کاهش دهد. اگر یک گره در پایگاه داده اشتباهی داشته باشد، بقیه آن را متفاوت می بینند و خطا را دریافت می کنند.

در مقابل، در یک پایگاه داده سنتی، اگر فردی مرتکب اشتباه شود، ممکن است به احتمال زیاد از آن عبور کند. علاوه بر این، هر دارایی به صورت جداگانه در دفتر کل بلاک چین شناسایی و ردیابی می شود، بنابراین هیچ شانسی برای خرج کردن آن دو برابر وجود ندارد (مثل اینکه فردی که حساب بانکی خود را اضافه برداشت می کند، یعنی دو بار پول خرج می کند.)

حذف واسطه ها

با استفاده از بلاک چین، دو طرف در یک تراکنش می‌توانند چیزی را بدون کار کردن از طریق شخص ثالث تأیید و تکمیل کنند. این باعث صرفه جویی در زمان و همچنین هزینه پرداخت برای یک واسطه مانند بانک می شود.

اشتیلمن می‌گوید: «این توانایی را دارد که کارایی بیشتری را برای تمام تجارت دیجیتال به ارمغان بیاورد، توانمندی مالی را برای جمعیت‌های بدون بانک یا بانک‌دار جهان افزایش دهد و در نتیجه نسل جدیدی از برنامه‌های کاربردی اینترنتی را تقویت کند.»

امنیت بیشتر

از نظر تئوری، یک شبکه غیرمتمرکز، مانند بلاک چین، انجام تراکنش های تقلبی را تقریبا غیرممکن می کند. برای ورود به تراکنش های جعلی، آنها باید هر گره را هک کنند و هر دفتر را تغییر دهند. در حالی که این لزوما غیرممکن نیست، بسیاری از سیستم‌های بلاک چین ارزهای دیجیتال از روش‌های تأیید سهام یا اثبات کار استفاده می‌کنند که افزودن تراکنش‌های جعلی را دشوار می‌کند و همچنین به نفع شرکت‌کنندگان نیست.

انتقال کارآمدتر

از آنجایی که بلاک چین ها به صورت 24 ساعته کار می کنند، مردم می توانند نقل و انتقالات مالی و دارایی کارآمدتری را به خصوص در سطح بین المللی انجام دهند. آنها نیازی ندارند روزها منتظر بمانند تا یک بانک یا یک سازمان دولتی به صورت دستی همه چیز را تأیید کند.

معایب بلاک چین

محدودیت تراکنش در ثانیه

با توجه به اینکه بلاک چین برای تایید تراکنش ها به شبکه بزرگتری وابسته است، محدودیتی برای سرعت حرکت آن وجود دارد. به عنوان مثال، بیت کوین تنها می تواند 4.6 تراکنش در ثانیه را در مقابل 1700 تراکنش در ثانیه با ویزا پردازش کند. علاوه بر این، افزایش تعداد تراکنش ها می تواند مشکلات سرعت شبکه را ایجاد کند. تا زمانی که این بهبود نیابد، مقیاس پذیری یک چالش است.

هزینه های انرژی بالا

داشتن تمام گره‌ها که برای تأیید تراکنش‌ها کار می‌کنند، نسبت به یک پایگاه داده یا صفحه‌گسترده، انرژی بیشتری مصرف می‌کند. این نه تنها تراکنش‌های مبتنی بر بلاک چین را گران‌تر می‌کند، بلکه بار کربن زیادی بر محیط زیست ایجاد می‌کند.

به همین دلیل، برخی از رهبران صنعت شروع به دور شدن از برخی فناوری‌های بلاک چین مانند بیت‌کوین کرده‌اند: به عنوان مثال، ایلان ماسک گفته بود که تسلا به این دلیل که نگران آسیب به محیط‌ زیست است، پذیرش بیت‌کوین را متوقف می‌کند.

خطر از دست دادن دارایی

برخی از دارایی های دیجیتال با استفاده از یک کلید رمزنگاری مانند ارز دیجیتال در کیف پول بلاک چین ایمن می شوند. شما باید به دقت از این کلید محافظت کنید.

گری می‌گوید: «اگر صاحب یک دارایی دیجیتال، کلید رمزنگاری خصوصی را که به آن‌ها امکان دسترسی به دارایی‌شان را می‌دهد، از دست بدهد، در حال حاضر راهی برای بازیابی آن وجود ندارد. دارایی برای همیشه از بین رفته است. از آنجایی که سیستم غیرمتمرکز است، نمی‌توانید با یک مقام مرکزی مانند بانک خود تماس بگیرید تا بخواهید دسترسی مجدد را به دست آورید.

احتمال فعالیت غیرقانونی

تمرکز زدایی بلاک چین به حفظ حریم خصوصی و محرمانگی بیشتر می‌افزاید؛ که متأسفانه آن را برای مجرمان جذاب می‌کند. ردیابی تراکنش‌های غیرقانونی در بلاک چین سخت‌تر از تراکنش‌های بانکی است که به یک نام مرتبط هستند.

نحوه سرمایه گذاری در بلاک چین

شما در واقع نمی توانید روی خود بلاکچین سرمایه گذاری کنید، زیرا این فقط یک سیستم برای ذخیره و پردازش تراکنش ها است. با این حال، می توانید در دارایی ها و شرکت هایی با استفاده از این فناوری سرمایه گذاری کنید.

گری می‌گوید: «ساده‌ترین راه خرید ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتریوم و سایر توکن‌هایی است که روی بلاک‌چین اجرا می‌شوند.
گزینه دیگر سرمایه گذاری در شرکت های بلاک چین با استفاده از این فناوری است. به عنوان مثال، بانک سانتاندر در حال آزمایش محصولات مالی مبتنی بر بلاک چین است و اگر شما علاقه مند به قرار گرفتن در معرض فناوری بلاک چین در مجموعه خود هستید، ممکن است سهام آن را خریداری کنید.

برای رویکردی متنوع‌تر، می‌توانید یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) را خریداری کنید که در دارایی‌ها و شرکت‌های بلاک چین سرمایه‌گذاری می‌کند، مانند ETF به اشتراک گذاری داده‌های تبدیلی Amplify (BLOK)، که حداقل 80 درصد از دارایی‌های خود را در شرکت‌های بلاک چین قرار می‌دهد.

سخن پایانی

اشتیلمن بلاک چین را به مراحل اولیه اینترنت تشبیه می کند. حدود 15 سال طول کشید تا اینترنت داشته باشیم تا اولین نسخه گوگل را ببینیم و بیش از 20 سال برای فیس بوک منتظر ماندیم. پیش‌بینی اینکه فناوری بلاک چین تا 10 یا 15 سال دیگر کجا خواهد بود، دشوار است؛ اما بلاک چین مانند اینترنت، روش‌ های تراکنش و تعامل ما با یکدیگر را در آینده به طرز چشمگیری تغییر خواهد داد.

نظر شما در رابطه با تکنولوژی بلاک چین چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
چگونه NFT های خود را بفروشیم؟ 5 تا از بهترین پلتفرم های خرید و فروش NFT | بلاگ یورپی
1 سال قبل

[…] NFT ها کل دنیای فناوری را فرا گرفته و بعد از این که بازار بلاک چین تکامل یافت، افزایش قابل توجهی در دنیای NFT ها قابل […]

Back to top button
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x