استخر استیکینگ چیست؟ راهنمای جامع درباره Staking Pool

اگر شما هم جز آن دسته افرادی هستید که به دنبال کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال هستید، حتما درباره استیکینگ و اینکه استخر استیکینگ چیست شنیده‌اید. حال برای اینکه از عملکرد دقیق استیکینگ آگاه شوید باید ماهیت استخرهای آن و چگونگی عملکرد آن‌ها را بدانید. در ادامه این مطلب نه تنها این مفاهیم را شفاف‌سازی کرده‌ایم، بلکه مزایا و معایب آن را به همراه معرفی بهترین استخرهای استیک و ویژگی‌های آن‌ها آورده‌ایم. در نهایت می‌توانید استیکینگ موفق‌تری داشته باشید و درآمد خوبی از فناوری بلاکچین به دست بیاورید.

استخر استیکینگ چیست؟

به بیان ساده استخر استیکینگ زمانی شکل می‌گیرد که گروهی از سهام‌داران دارایی‌های خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و آن‌ها را قفل می‌کنند. در نتیجه هرکدام براساس مقدار دارایی که بلاک کرده‌اند پاداش دریافت می‌کنند. این پاداش حاصل اعتبارسنجی تراکنش‌هایی است که از سهام‌های استیک شده آن‌ها به دست می‌آید.

این اعتبارسنجی توسط ولیدیتورهای PoS یا اثبات سهام انجام می‌شود که بهتر است برای درک بهتر استخر استکینگ بیشتر درباره ولیدیتورها بدانید. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم مقاله ولیدیتور چیست را بخوانید و تمام اطلاعات لازم درباره سیستم‌های ولیدیتینگ در استیک کردن به دست بیاورید.

با پاسخ به سوال استخر استیکینگ چیست، متوجه می‌شوید که این استخرها با استخرهای ماینینگ فرق دارند. همان‌طور که گفتیم استخرهای استیکینگ در سیستم اثبات سهام تشکیل می‌شوند؛ زیرا استیک کردن یعنی به اشتراک گذاشتن سهام. اما وقتی پای ماینینگ به میان می‌آید، از استخراج ارزهای دیجیتال در سیستم اثبات کار PoW صحبت می‌کنیم.

انواع استخرهای استیکینگ

بسیاری از سهام‌داران بعد از تشکیل استخرهای استکینگ، برای عضوگیری‌های بعدی حق عضویت در نظر گرفته‌اند. بنابراین برای عضویت در چنین استخرهایی باید مبلغی که تعیین شده است را پرداخت کنید. معمولا این استخرها برروی تراکنش‌هایی نظارت دارند که سود بیشتری می‌دهد و از طرفی امنیت بیشتری هم دارند. به چنین استخرهایی، استخرهای خصوصی می‌گویند.

بنابراین به طورکلی دو نوع استخر استیکینگ وجود دارد: استخر عمومی و استخر خصوصی. در بلاکچین ارزهای رمزنگاری شده‌ای مانند کاردانو هم استخر استیکینگ عمومی و هم خصوصی وجود دارد.

دو نوع استخر استیکینگ وجود دارد: استخر عمومی و خصوصی.

علاوه‌بر استخرهای خصوصی و عمومی، استخرهای استیکینگ را بر اساس توکن‌هایی که در آن‌ها به اشتراک می‌گذارند، نیز دسته‌بندی می‌کنند. در دسته‌بندی به این روش هم دو نوع استخر استیکینگ وجود دارد:

  1. استخرهای استیکی که در آن فقط توکن‌های اصلی پشتیبانی می‌شود.
  2. استخرهای استیکینگی که از چند بلاکچین پشتیبانی می‌کنند.

گذشته از این دسته‌بندی‌ها شما شانس این را دارید که استخری مستقل یا انفرادی برای خود داشته باشید. دراین صورت، سود حاصل از تراکنش‌ها فقط و فقط به شما می‌رسد. برای داشتن استخر انفرادی باید یک نود (Node) مستقل راه بیندازید و دارایی‌های خود را در آن استیک کنید.

با استفاده از سخت‌افزارهایی در فناوری بلاکچین می‌توان تعدادی نود یا گره ایجاد کرد. نودها وظیفه تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه را برعهده دارند.

استخر استیکینگ چگونه کار می‌کند؟

حالا که متوجه شده‌اید استخر استیکینگ چیست و با انوع آن آشنا شده‌اید، زمان آن رسیده است که بدانید این استخرها چگونه کار می‌کنند. همان‌طور که پیشتر خواندید استخرهای استیکینگ روی سیستم اثبات سهام کار می‌کنند. یک اپراتور از میان تمام سهام‌داران وظیفه مدیریت استخر را بر عهده دارد. عملکرد سیستم PoS و اپراتور در کنار یکدیگر به‌گونه‌ای است که درنهایت پاداش خوبی در بستری امن نصیب سهام‌داران شود.

علاوه‌بر اپراتور، مدیر دیگری در استخر استیکینگ کار می‌کند که وظیفه نظارت بر کار ولیدیتورها دارد. درنهایت سودی که در یک استخر استیکینگ به دست می‌آید بین اپراتورها و سهامداران تقسیم می‌شود؛ البته بعد از اینکه هزینه‌هایی مانند هزینه عضویت یا کمیسیون را از آن کسر می‌کنند.

از طرفی عملکرد استخر استیکینگ برای تخصیص سود به گونه‌ای است که هرچه میزان سهام بیشتر باشد، مقدار سود دریافتی نیز بیشتر خواهد شد. بگذارید این موضوع را با یک مثال ساده شفاف‌سازی کنیم. اگر یک استخر استیکنیگ سه سهامدار داشته باشد و هرکدام از آن‌ها به ترتیب 100، 1000 و 10000 کوین کاردانو را در استخر استیکینگ قفل کرده باشند، فردی که 10000 توکن استیک کرده است، بیشترین سود را دریافت می‌کند.

مزایای استخر استیکینگ

عواملی که باعث می‌شود به دنبال این باشید که بدانید استخر استیکینگ چیست و چگونه کار می‌کنند، مزیت‌هایی است که این استخرها دارند. همچنین این مزایا باعث می‌شوند که افراد به جای کسب درآمد انفرادی، به استخر استیکینگ روی بیاورند. این برتری‌ها عبارتنداز:

استخر استیکینگ چهار مزیت اصلی دارد.

  • تعدیل هزینه‌ها؛ وقتی سهام‌هایتان را با دیگر سرمایه‌گذاران به اشتراک می‌گذارید، هزینه‌های سرمایه‌گذاری را نیز تقسیم می‌کنید. بنابراین هزینه‌ها را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهید. از طرفی در مصرف برق و هزینه‌های آن نیز صرفه‌جویی می‌کنید.
  • افزایش سود؛ یکی از بدیهی‌ترین مزیت‌های استخر استیک افزایش سود است. زیرا هرچه سرمایه بیشتر باشد، سود بیشتری هم به دست می‌آورید.
  • کسب درآمد غیرفعال؛ از آن‌جایی اداره استخرها برعهده اپرتورهاست، شما می‌توانید به صورت غیرفعال درآمد خوبی داشته باشید.
  • امنیت بالا؛ استخرهای استیکینگ دارای پروتکل‌های خاص و پیشرفته‌ای هستند که امنیت سهام‌های قفل شده شما را تضمین می‌کند. این پروتکل‌ها به‌گونه‌ای کار می‌کنند که بسیاری باور دارند استخرها از کیف پول‌های ارز دیجیتال هم امنیت بیشتری دارند.

خطرات استخر استیکینگ

مانند هر پدیده تجاری دیگر، استخر استیکینگ هم ریسک‌هایی دارد که مقابله با آن‌ها بدون آگاهی غیرممکن است. به عبارت دیگر آگاهی از این خطرات به نوعی بیمه کردن سرمایه‌گذاریتان محسوب می‌شود. زیرا راه‌های پیشگیری از چنین خطراتی را شناسایی می‌کنید و می‌دانید که در صورت بروز هرکدام از آن‌ها چه عکس‌العملی باید نشان دهید. این خطرات عبارتنداز:

  • نوسانات قیمت و طول مدت قفل شدن کریپتو؛ توجه داشته باشید با قفل کردن دارایی‌هایتان در استخرها ممکن است مشمول ضررهای ناشی از نوسانات بازار شوید. مثلا ممکن است در طول مدتی که دارایی شما قفل شده است، قیمت ارزهای شما بالا برود. در این صورت درآمدزایی فعال به صرفه‌تر است. اما شما چاره ای جز دست روی دست گذاشتن ندارید؛ زیرا تا پایان مدت مقرر امکان بیرون کشیدن داراییتان را ندارید.
  • احتمال سرقت؛ چه بخواهید چه نخواهید احتمال سرقت در استخرهای استیک وجود دارد. زیرا در هر صورت با قفل کردن دارایی‌هایی خود در این استخرها، آن را به شخص ثالثی سپرده‌اید. بنابراین فراموش نکنید که اگر اپراتور استخری که انتخاب کرده‌اید قابل اعتماد نباشد، می‌تواند سرمایه‌اتان را غصب و فرار کند.

برای استفاده از استخر استیکینگ باید معایب آن را بدانیم.

انتخاب بهترین استخر برای استیک کردن

حالا که می‌دانید مزایا و معایب استخر استیکینگ چیست، در انتخاب استخر قابل اعتماد بهتر عمل خواهید کرد. با این حال بهتر است معیارهایی که در انتخاب مناسب‌ترین استخر استیکینگ مهم هستند را بشناسید. دراین صورت با خیالی آسوده‌تر بهترین استخر را انتخاب می‌کنید و دارایی خود را در آن به اشتراک می‌گذارید.

در انتخاب استخر استیکینگ باید به دنبال ویژگی‌های خاصی در آن استخر باشید و محدودیت‌های آن را به خوبی بررسی کنید.

ویژگی‌هایی که در انتخاب بهترین استخر استیکینگ باید در نظر داشته باشید، شامل موارد زیر است:

  • کارمزد و کمیسیون؛ از آن‌جایی که هنگام پرداخت سود، کارمزد و کمیسیون استخر از آن کسر می‌شود، قبل از عضویت در یک استخر باید مقدار کارمزد و کمیسیون آن را بررسی کنید. درنهایت با بررسی چنین هزینه‌هایی می‌توانید بفهمید که آیا استخر استیک مورد نظر مناسب شما هست یا نه.
  • دوره قفل شدن دارایی؛ یکی دیگر از ویژگی‌هایی که قبل از انتخاب استخر باید در نظر داشته باشید دوره قفل شدن دارایی شما در آن است. گفتیم که در دوران قفل شدن قیمت کریپتو می‌تواند دچار نوسانات شدید و درنتیحه ضرر شما شود. علاوه‌براین اگر جز آن دسته افرادی هستید که فکر می‌کنید ممکن است در لحظه به توکن‌های خود احتیاج داشته باشید، به طور کل فکر استیک کردن را از سر بیرون کنید.
  • نرخ درصد سود سالیانه (APR)؛ نرخ درصد سالیانه یا به اختصار (APR) از دیگر مواردی است که باید در انتخاب استخر مخصوص استیک کردن درنظر داشته باشید. با اینکه APR هم نوسانات شدید دارد، اما معمولا از 15% شروع می‌شود تا 150%. تحقیقات بسیاری حاکی از آن است که استخرهای خصوصی APR بیشتری دارند.

بهترین استخرهای استیکینگ

بهترین استخرهای استیکینگ

و بالاخره برای درک بهتر پاسخ سوال استخر استیکینگ چیست، توصیه می‌کنیم که بهترین استخرهای اثبات سهام را بشناسید. همچنین شناختن این استخرها کمک می‌کند که با نحوه درست عملکرد استخرهای استیکینگ آشنا شوید و در انتخاب آن‌ها برای بیزینس خود موفق‌تر عمل کنید. در این بخش 5 تا از بهترین استخرهای استیک را معرفی کرده‌ایم:

  1. StakeCube؛
  2. 4Stake؛
  3. BTCPop؛
  4. Staking Lab؛
  5. Binance Staking.

این استخرها نه تنها ویژگی‌های لازم را دارند، بلکه شامل ویژگی‌های جذاب دیگری هم هستند. در این استخرها ویژگی‌هایی مانند قرعه‌کشی و جایزه‌های متنوع، امکان استیک کردن ارزهای جدید، مبادله ارز و محیطی کاربرپسند فراهم شده است. به عنوان مثال Binance Staking بهترین استخر استیک کاردانو است.

کلام آخر

یکی از راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال، استیک کردن آن‌هاست. برای اینکه بتوانید از این طریق درآمد خوبی کسب کنید باید با تمام مفاهیم آن آشنا شوید. یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در این مسیر با آن روبه‌رو می‌شوید این است که مفهوم استخر استیکینگ چیست.

در قدم بعدی می‌توانید از نحوه عملکرد استخرهای استیک نیز آگاه شوید. دراین صورت می‌توانید با مزایا و معایب این استخرها و ویژگی‌هایی که در انتخاب آن ها باید در نظر داشته باشید، آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از انتخاب استخری برای استیکینگ درباره بهترین استخرهای موجود تحقیق کنید. زیرا در این صورت می‌توانید افق دید بهتری درباره یک استخر استیک خوب داشته باشید.

سوالات متداول

استخر استیکینگ چیست؟

استخر استیک از به اشتراک‌گذارای سهام‌های سرمایه‌گذاران برای انجام تراکنش‌ها به منظور کسب پاداش پدید می‌آید که خود انواع مختلفی دارد.

نحوه عملکرد استخرهای استیکینگ چگونه است؟

عملکرد استخرهای استیک به نوع آن‌ها بستگی دارد؛ اما در مجموع بزرگی آن‌ها در بهبود عملکردشان بسیار موثر است.

چگونه می توانیم بهترین استخر استیکینگ را انتخاب کنیم؟

برای رسیدن به این هدف، باید ویژگی‌های بهترین استخر استیک را بشناسیم و مزایا و معایب آن را به خوبی بررسی کنیم.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x