ماینینگ بیت کوین چیست؟ | چطور بیت کوین استخراج کنیم؟

ماینینگ بیت کوین چیست؟

ماینینگ بیت‌کوین فرآیندی است که طی آن تراکنش های بیت کوین تایید و بر روی بلاک چین ثبت می شوند. ماینرهای بیت کوین از رایانه های قدرتمند برای تکمیل توابع پیچیده ریاضی به نام هش استفاده می کنند.

استخراج بیت‌ کوین علاوه بر تأیید تراکنش‌ ها به روشی غیرمتمرکز و قابل اعتماد، بیت‌ کوین‌ های جدیدی را نیز ایجاد می‌ کند تا به آن هایی که در حال گردش هستند، اضافه کند. این روش تأیید تراکنش به عنوان اثبات کار یا PoW شناخته می شود، زیرا ماینرها باید نشان دهند که کار حل این مسائل پیچیده ریاضی را تکمیل کرده اند، تا حق تأیید یک بلوک جدید از تراکنش های بیت کوین را به دست آورند. به دلیل قدرت پردازش بسیار بالایی که برای حل این مسائل ریاضی لازم است، استخراج‌ کنندگان بیت‌ کوین معمولاً از واحدهای پردازش گرافیکی یا GPU‌های تخصصی و مدارهای مجتمع خاص برنامه یا ASIC استفاده می‌ کنند.

آیا ماینینگ بیت کوین به صرفه است؟

استخراج بیت کوین فرآیندی است که طی آن بلوک های جدید تراکنش های تایید شده بیت کوین به بلاک چین بیت کوین اضافه می شوند. استخراج دلیل اعتماد اعضای شبکه بیت‌ کوین به دفتر کل تراکنش‌ های بیت‌ کوین است، حتی بدون وجود یک مرجع مرکزی برای تأیید آن ها.

از لحاظ فنی، هر کسی که کامپیوتر داشته باشد می‌ تواند در فرآیند استخراج بیت‌کوین شرکت کند؛ اما استخراج بیت‌کوین در طول سال‌ ها به قدری رقابتی شده که ماینرها معمولاً برای سود بردن از استخراج بیت‌ کوین به سخت‌ افزار گران قیمت و دسترسی به برق ارزان‌ قیمت نیاز دارند. ماینرهایی که سعی می کنند، این توابع را حل کنند؛ اما شکست می خورند، همچنان انرژی پرهزینه ای مصرف می کنند؛ اما هیچ پاداش بیت کوینی برای تلاش خود دریافت نمی کنند.

در حال حاضر، ماینرها برای استخراج یک بلوک 6.25 بیت کوین پاداش دریافت می کنند که مانند یک صفحه در دفتر کل بلاک چین است. ماینرها همچنین تمام هزینه های تراکنش پرداخت شده در آن بلوک را دریافت می کنند. مقداری که ماینرها به دست می آورند در فواصل چهار ساله به نصف کاهش می یابد، به طوری که از سال 2024، آن ها 3125 بیت کوین در هر بلوک به دست خواهند آورد. هنگامی که یک راه حل صحیح برای عملکرد پیدا شد، بلوکی از تراکنش های تایید شده به بلاک چین اضافه می شود و کل فرآیند برای بلوک تراکنش های بعدی شروع می شود. الگوریتم بیت کوین طوری تنظیم شده است که سختی مسائل ریاضی را تغییر دهد تا نرخ تشکیل بلوک جدید را در یک بلوک به مدت تقریباً 10 دقیقه نگه دارد.

چطور بیت کوین استخراج کنیم؟

ماینرهای بیت کوین به چندین تجهیزات مهم نیاز دارند. اول، آن ها به یک کیف پول رمزنگاری برای ذخیره سکه های به دست آمده در فرآیند استخراج نیاز دارند. کیف پول دستگاه‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری هستند که کلید خصوصی مورد نیاز برای ارسال یا دریافت ارز دیجیتال را ذخیره می‌ کنند. در مرحله بعد، ماینرهای بیت کوین به نرم افزار استخراج نیاز دارند. نسخه‌های مختلفی از نرم‌افزار استخراج بیت‌کوین وجود دارد که بسیاری از آن ها را استخراج‌کنندگان می‌ توانند به صورت رایگان دانلود و استفاده کنند. در نهایت، ماینرها به سخت‌افزار استخراج بیت‌کوین، معمولاً واحدهای پردازش گرافیکی تخصصی، یا پردازنده‌های گرافیکی، یا ASIC‌هایی که برای استخراج طراحی شده‌اند، نیاز دارند. این سخت افزار بسته به دکل می تواند 10000 دلار یا بیشتر قیمت داشته باشد.

ماینینگ چقدر درآمد دارد؟

به دلیل قدرت پردازش بسیار زیاد برای استخراج بیت کوین، عوامل متعددی در اقتصاد استخراج بیت کوین دخیل هستند. هزینه اولیه سخت افزار استخراج اولین عامل مهمی است که باید در نظر گرفته شود. فراتر از سخت افزار، هزینه های برق یک نگرانی عمده است. ماینرها همچنین به یک طرح اینترنت و ارائه دهنده با استفاده از داده نامحدود نیاز دارند که می تواند هزینه استخراج را افزایش دهد. در نهایت، یکی از حیاتی ترین بخش های اقتصاد استخراج بیت کوین، قیمت بیت کوین است. هر چه قیمت بالاتر باشد، سود مالی بیشتری برای استخراج بیت کوین وجود دارد.

استخرهای استخراج بیت کوین

در حال حاضر بسیاری از دکل‌های استخراج بیت‌کوین با قدرت بالا در سراسر جهان فعالیت می کنند. دیگر کسی بیت‌کوین را در یک دستگاه استخراج قدیمی یا دستگاه غیرتخصصی، استخراج نمی کند. یکی از راه‌ های مبارزه افراد با دشواری و هزینه بالای استخراج بیت‌کوین، پیوستن به یک استخر استخراج است. استخرهای ماینینگ گروهی از ماینرها هستند که قدرت پردازش خود را برای استخراج بیت کوین ترکیب می کنند و پاداش استخراج را تقسیم می کنند. استخرها معمولاً حق عضویت دریافت می کنند که می تواند سودآوری را کاهش دهد. اما پیوستن به یک استخر می تواند استخراج بیت کوین را از نظر مالی بسیار با صرفه تر کند.

چرا باید درباره استخراج بیت کوین بدانید؟

برخی از سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال، کریپتو را به عنوان ارز آنلاین جهانی، می بینند و بیت کوین به عنوان معتبرترین رمزارز، در حال ایفای نقش اصلی است. برخی دیگر بیت کوین را به عنوان یک طبقه دارایی با اهمیت و بخشی ضروری از هر سبد سرمایه گذاری متنوع می دانند. اما برای اینکه مردم بتوانند از بیت کوین استفاده کنند یا در آن سرمایه گذاری کنند، باید از ایمنی و درستی تراکنش های خود اطمینان حاصل کنند. این مهم فقط از طریق آگاهی نسبت به نحوه استخراج بیت کوین به دست می آید.

بلاک چین بیت کوین نقش جایگزین یک مقام مرکزی مانند دولت یا بانک را در تأیید تراکنش ها را دارد. هر بلوک از بلاک چین از طریق فرآیند استخراج ایجاد می شود. بنابراین استخراج بیت کوین بخش مهمی از موفقیت بلندمدت بیت کوین خواهد بود. در نهایت، ماینینگ فرآیندی است که طی آن بیت‌کوین‌ های جدید ایجاد می‌شوند و گردش بیت‌کوین را تا رسیدن به سقف ۲۱ میلیون سکه افزایش می‌ دهد.

مزایای استخراج بیت کوین

بزرگترین مزیت استخراج بیت کوین منبع درآمد آن است به شرط این که یک ماینر تجهیزات مناسب و دسترسی به انرژی کم هزینه و دسترسی به اینترنت با پهنای باند نامحدود را داشته باشد و در نهایت این که قیمت بیت کوین به اندازه کافی بالا باشد. ماینرهای بیت کوین علاوه بر سود شخصی، نقش مهمی در تامین قدرت پردازش مورد نیاز شبکه بیت کوین برای تضمین امنیت و قابل اعتماد بودن دارند. ماهیت غیرمتمرکز شبکه بیت کوین، ماینرهای بیت کوین را ملزم به انجام کارهای سنگین می کند تا مطمئن شوند که شبکه به خوبی اجرا می شود.

معایب استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین دو نقطه ضعف اصلی دارد.

1- ماینینگ برای افراد عادی بسیار گران می باشد. ماینرهای انفرادی ابتدا باید تجهیزات استخراجی را خریداری کنند که می تواند بیش از 10000 دلار هزینه داشته باشد. حتی اگر آن ها تصمیم به پیوستن به یک استخر استخراج کنند، ماینرها باید به انرژی کم هزینه و اینترنت با پهنای باند خوب دسترسی داشته باشند.

2- بزرگترین مشکل استخراج بیت کوین، ردپای کربن در انجام این فرآیند است. تا سپتامبر 2021، استخراج بیت کوین سالانه 91 تراوات ساعت برق مصرف می کرد که بیشتر آن سهم فنلاند است. در حال حاضر، بخش عمده ای از این برق از سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ و گاز طبیعی تولید می شود و استخراج بیت کوین را به یک عامل مهم در تغییرات آب و هوایی جهان تبدیل می کند.

خالق استخراج بیت کوین

بیت کوین توسط شخص یا گروهی از افراد به نام ساتوشی ناکاموتو، ابداع شد. این نام مستعار در وایت پیپر اولیه بیت کوین در سال 2008 که نحوه عملکرد این ارز دیجیتال را توضیح می دهد، ابداع شد. در 3 ژانویه 2009، ساتوشی اولین بلوک بیت کوین را بر روی یک رایانه شخصی ساده با یک واحد پردازش مرکزی استاندارد یا CPU استخراج کرد.

در سال 2010، اولین ماشین استخراج بیت کوین برای استفاده از قدرت پردازنده های گرافیکی ایجاد شد و به استخراج کنندگان با GPU برتری نسبت به استخراج کنندگان با استفاده از رایانه های شخصی استاندارد داد. اما در حالی که CPU و GPU را می توان برای چندین برنامه مختلف استفاده کرد، شرکت چینی Canaan Creative اولین ASIC را که به طور خاص برای استخراج بیت کوین طراحی شده بود را در سال 2013 راه اندازی کرد.

چگونه می توان میزان درآمد از ماینرها را محاسبه کرد؟

پاداش حاصل از ماینینگ میان ماینرها توزیع می شود، بنابراین تعداد بیشتر ماینرها باعث ایجاد رقابت در کسب پاداش بین آن ها می گردد. از آن جا که بلاک چین بیت کوین به گونه ای پیاده سازی شده که هر چهار سال یکبار میزان پاداش حاصل از استخراج نصف می شود‌. اولین بلاکی که در زمان انتشار بیت کوین یعنی در سال 2009 استخراج شد، پاداش آن برابر با 50 بیت کوین بود. چهار سال بعد یعنی در سال 2012 میزان این پاداش به 25 واحد رسید. پس از آن در سال 2016 میزان پاداش به 12.5 واحد بیت کوین کاهش یافت. در حال حاضر این پاداش در آوریل سال 2020 به میزان 6.25 واحد رسیده است.

ارزش برابری هر بلاک ماینینگ بیت کوین با دلار در سال های مختلف، متفاوت است. قیمت بیت کوین در اوایل سال 2020 حدود 9000 دلار بوده و در همان زمان پاداش هر بلاک حاصل از استخراج 12.5 واحد بود. پس درآمد حاصل از پاداش یک بلاک بیت کوین 112500 دلار بوده است. در محاسبه این پاداش در انتهای سال 2021 با توجه به قیمت بیت کوین که حدود 49000 دلار بوده است و پاداش هر بلاک 6.25 بیت کوین است، پس درآمد حاصل از پاداش ماینینگ 306250 دلار بوده است. ارقام دلاری که استخراج بیت کوین نشان می دهد، انگیزه خوبی را برای علاقمندان ماینینگ بیت کوین ایجاد می نماید. البته نکته ای که باید در نظر داشت این است که این پاداش در میان همه ماینرها به نسبت هزینه ای که هر یک برای در اختیار گذاشتن توان پردازشی سخت افزارها گذاشته اند، تقسیم می گردد.

نظر شما در رابطه با استخراج بیت کوین چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
trackback
اثبات سهام (POS) چیست؟ - بلاگ یورپی
1 سال قبل

[…] این مطلب را هم بخوانیدماینینگ بیت کوین چیست؟ | چطور بیت … […]

Back to top button
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x