کریپتوپانک چیست؟ | چرا CryptoPunk ها با ارزش هستند؟

امروزه اگر اهل ارزهای دیجیتال باشید و در انجمن های مرتبط با ارز دیجیتال حضور داشته باشید، حتما تصویر آواتار یا شاخص فردی که یک پنگوئن، میمون و… را می بینید. البته با ویژگی‌ های منحصر به فردی که تصادفی ایجاد شده‌ اند و تکراری نمی باشند. این تصاویر از مجموعه‌ های متعددی از توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT) در بلاک چین اتریوم گرفته شده‌ اند. بسیاری معتقدند که کلکسیون های NFT نسل بعدی هنر هستند. امروزه هنر دیجیتال در قالب موسیقی، عکاسی، نقاشی و… کارکردهای زیادی پیدا کرده اند و به نوعی از NFT ها تبدیل شده اند که طرفداران خاص خود را دارند.

محبوب ترین مجموعه NFT در حال حاضر مجموعه ای از 10000 عکس پیکسلی از کاراکترهای تولید شده به صورت تصادفی به نام کریپتو پانک ها است. حتی افراد مشهور از جمله Jay-Z رپر، بازیکن فوتبال آمریکایی NFL Odell Beckham Jr، کارآفرین Vaynerchuk و شخصیت اینترنتی Logan Paul در این پروژه سرمایه گذاری می کنند. آنچه حتی تکان دهنده تر است، برچسب های قیمت این NFT ها است. اکثر پانک ها، اگر نه همه، اکنون ارزش بیشتری از یک خانه با اندازه مناسب دارند. ارزان‌ ترین پانک موجود برای خرید در ماه آگوست، 66.66 اتر قیمت داشت که اکنون حدود 222000 دلار ارزش دارد.

CryptoPunks چیست؟

کریپتوپانک‌ ها توسط Larva Labs، شرکت نرم‌ افزار آزمایشی ساخته شدند و قرار بود؛ اولین اقدام آن در NFT و هنر باشد. مت هال و جان واتکینسون از بنیانگذاران Larva Labs تا زمانی که کار بر روی کریپتو پانک ها را آغاز کردند، یک بازی و چند اپلیکیشن موبایل ساختند. آن‌ ها احتمالاً نمی‌ دانستند که این پروژه هنری ساده بر همه چیزهایی که قبلاً انجام داده‌ اند برتری خواهد داشت. Larva Labs 10000 کاراکتر منحصربه‌ فرد با بی‌ شمار ویژگی‌ های مختلف را ایجاد کرد که هر کسی که کیف پول اتریوم داشت، می‌توانست 1 کاراکتر را به صورت رایگان در زمان انتشار بازخرید کند. همه آن ها به سرعت صاحب پیدا کردند و از آن موقع به طور چشمگیری قیمت آن ها افزایش یافته است.

هر کریپتوپانک یک توکن منحصر به فرد در بلاک چین اتریوم است که یک تصویر کلکسیونی را نشان می دهد. آن ها شبیه کارت های بیسبال کمیاب، تمبرها و هر چیز دیگری هستند که مردم علاقه به جمع آوری آن ها دارند. آن ها هیچ کاربرد واقعی فراتر از این ندارند، اما هنوز هم بسیار محبوب هستند و پول های عجیبی به دست می آورند.

بزرگترین فروش CryptoPunk

سرمایه‌ گذاران در چند سال گذشته میلیاردها دلار برای NFT هزینه کرده‌ اند و بخش بزرگی از کل فروش کریپتو پانک ها است. گران‌ ترین NFT فروخته شده CryptoPunk نبود، اگر چه بیشتر 10 تای برتر این کار را داشتند. کریپتوپانک‌ ها با خاص ترین ویژگی‌ هایی که تنها تعداد انگشت شماری از آن ها دارند، می‌ توانند میلیون‌ ها دلار اتر را خریداری کنند. گران‌ ترین پانک‌ ها تاکنون، شماره #7804 و #3100، هر دو به قیمت 4200 اتر (هر کدام 7.67 میلیون دلار در آن زمان و تقریباً دو برابر آن در اواسط آگوست) فروخته شدند. هر دو دارای ویژگی بیگانه هستند، نادرترین نوع پانک با تنها 9 مورد از 10000  تا ساخته شده است. با این حال، هیچ یک از این ها نادرترین NFT در مجموعه نیستند. شماره #8348 تنها پانک با 7 ویژگی است که احتمالاً در صورت فروش مجدد، گران‌ ترین آن خواهد بود.

چرا CryptoPunk ها ارزشمند هستند؟

کریپتوپانک ها به دلیل محبوبیت و کمیاب بودن ارزشمند هستند. هزاران نفر مایل به خرید آن ها با پول زیادی هستند ولی فقط تعداد کمی از آن ها موجود است. دلیل این که چرا بیت کوین اینقدر ارزش دارد، با کریپتوپانک ها مشابه است. ارزش آن ها نیز بالاتر است زیرا آن ها یکی از اولین مجموعه های NFT بودند که تاکنون ساخته شده اند. ویژگی‌ های نادر کریپتوپانک‌ های خاص را حتی گران‌ تر می‌ کنند زیرا کمیاب‌ تر هستند.

به طور کلی اکثر NFT ها ارزش ذاتی فراتر از آن چه سرمایه گذاران برای آن ها می پردازند، ندارند؛ اما این تفاوت با بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال متفاوت نیست. همچنین چند ویژگی مانند هودی وجود دارد که بسیاری از سرمایه‌ گذاران آن‌ ها را بر سایر ویژگی‌ های کمیاب‌ کریپتوپانک ها ترجیح می‌ دهند. سرمایه‌ گذاران کریپتو که پول زیادی برای NFT دارند، می‌ خواهند یک عکس پروفایل شیک برای خود بیابند که به افزایش ارزش آن نیز امیدوار باشند. بنابراین، نادر بودن همیشه مورد توجه اصلی در بازار NFT نیست.

کریپتوپانک چیست؟ | چرا CryptoPunk ها با ارزش هستند؟

نظر شما در رابطه با کریپتوپانک ها چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 - (4 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x