استیک کردن ارزدیجیتال چیست | مزایا و معایب انواع استیک

فرآیند سرمایه گذاری و سهام داری شامل به دست آوردن ارزهای دیجیتال و قفل نگه داشتن آن ها در کیف پول برای دریافت سود یا پاداش است. این فرآیند بسیار شبیه به HODL است، فقط در stake موجودی ها قفل هستند و شما نمی توانید آزادانه از آن ها استفاده کنید. در عین حال به عملکرد بلاک چین همان ارز دیجیتال کمک می کند.

در واقع بلاک چین فناوری است که به ارزهای دیجیتال حیات بخشید. هر ارز دیجیتال بلاک چین مخصوص به خود را دارد تا سوابق خود را از تراکنش های انجام شده حفظ کند. اما اگر چه آن ها بلاک چین های متفاوتی هستند، اما همه آن ها یک رابطه مشترک دارند و آن این است که تراکنش ها باید با اجماع تایید شوند.

برای این کار، هر بلاک چین یک پروتکل توافقی مانند بیت کوین را اخذ می کند که از اثبات کار (PoW) برای استخراج بلاک استفاده می کند. فرآیندی که به قدرت محاسباتی زیادی نیاز دارد و در نتیجه برق زیادی مصرف می کند. اما ارزهای دیجیتال دیگر مانند NEO، Stellar، Algorand (و خیلی زود اتریوم) از مکانیزم دیگری استفاده می کنند که به عنوان Proof of Stake یا همان (PoS) شناخته می شود.

در این پروتکل، ارزهای رمزنگاری ذخیره شده به عنوان راهی برای تأیید تراکنش های درون بلاک چین استفاده می شود. بنابراین، فرآیندی است که به ویژه در بلاک چین هایی که با اثبات سهام (PoS) یا برخی از تغییرات آن کار می کنند، به کار گرفته شده است.

Staking چگونه کار می کند؟

در پروتکل اجماع PoS گره ها به عنوان اعتبار سنج شناخته می شوند. در واقع مسئولیت اعتبار سنجی بلوک‌ های تولید شده را بر عهده دارند. انتخاب این گره‌ های اعتبار سنجی فرآیندی است که به‌ طور تصادفی اتفاق می‌ افتد و این انتخاب بسیار شبیه به یک قرعه‌ کشی است. گره هایی که ارزهای دیجیتال بیشتری دارند، احتمال انتخاب شدنشان بیشتر است. در PoS، اعتبار سنجی بلوک از طریق استخراج انجام نمی‌ شود، بلکه توسط گره‌ هایی انجام می‌ شود که ارزهای دیجیتال در اختیار دارند. بنابراین PoS بر اساس یک شرط است. آن هم نگهداری کاربران از وجوه خود در کیف پول برای کمک به پشتیبانی از شبکه و کسب سود از آن. به این فرآیند که کاربر ارز دیجیتال خود را برای مدت مشخصی در شبکه قفل می کند تا از آن در اعتبار سنجی بلوک های تولید شده استفاده کند، استیکینگ می گویند. بنابراین، فقط با نگهداری ارزهای دیجیتال، می‌ توانید از شبکه پاداش دریافت کنید. این فرآیند بسیار شبیه به داشتن یک حساب پس انداز و دریافت سود از وجوه خود است.

انواع استیکینگ

استیکینگ قفل شده

نگهداری و هولد کردن ارزهای دیجیتال در صرافی ها با زمان مشخص و منحصر به فرد آن ارز دیجیتال برای کاربران تجربه دریافت سود از آن ها را به ارمغان می آورد. به محض این که شما در خواست برداشت ارز دیجیتال خود را داشته باشد، این فرآیند متوقف می شود و از آن موقع به بعد سودی به شما تعلق نمی گیرد. زمانی هم که استیک شما به پایان برسد، سود حاصل از آن به حساب اسپات شما در صرافی که ارزهای خود را استیک کرده اید، واریز می شود و  می توانید، آن را برداشت، معامله و یا نگهداری کنید.

استیکینگ سرد

این در مورد نگهداری در یک کیف پول سرد است. مانند یک کیف پول سخت افزاری که اتصال دائمی به اینترنت ندارد. برخی از بلاک چین ها این نوع سهام را امکان پذیر می کنند و به کاربران خود کمک می کنند، وجوه خود را آفلاین نگه دارند و نگهداریبه این شکل بسیار ایمن تر است. این مدل از استیک کردن برای آن دسته از کاربرانی که دارای حجم زیادی از ارزهای دیجیتال هستند؛ زیرا بدون شک آنلاین بودن همیشگی برای دارایی ها بسیار خطرناک است و موجودیت دارایی شما را در معرض خطر بزرگی قرار خواهند داد.

استیکینگ منعطف

در این روش به شما اجازه داده می شود که علاوه بر این که ارز دیجیتال خود را قفل و در یک ولت نگهداری می کنید؛ می توانید از آن برای ترید کردن نیز استفاده کرده و در واقع یعنی شما سود کمتری را بابت استیک کردن ارز خود دریافت خواهید کرد. ارز قفل شده شما به عملیات پشتیبانی در شبکه بلاک چین آن ارز دیجیتال کمک شایانی خواهد کرد و شما بابت قفل کردن دارایی خود سود حاصل از آن را دریافت خواهید کرد. با این حال، بازگشت پذیری با این نوع سهام بستگی زیادی به کمیسیونی دارد که آن ها دریافت می کنند. آن ها می توانند از 2٪ تا 50٪ از پاداش ها متغیر باشند. بنابراین درصد کمتری از سود نسبت به زمانی که سهام‌ داری فقط از یک پلتفرم انجام می شد، حاصل می شود.

تعیین مزایا و معایب استیک کردن

مزایا

مزیت اصلی استیک کردن و فرآیند آن این است که به طور کامل نیاز به خرید یا سرمایه گذاری در سخت افزارهای ماینینگ و یا تجهیزات استخراج تخصصی را از بین می برد. علاوه بر این، تولید بلوک‌ ها از طریق staking امکان مقیاس‌ پذیری بیشتر شبکه را فراهم می‌ کند. از طرف دیگر، برای کاربران، نگه داشتن تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال در معرض خطر خواهد بود. پس با استیک کردن قادر به تائید بلوک های جدید تولید شده در بلاک چین شبکه رمزارز خود باشید و کسب سود بهتر و بسیار پایدارتر از فرآیند استخراج PoW را تجربه کنید. به این ترتیب، ارزهای دیجیتالی که در طول زمان مستعد از دست دادن و یا در معرض خطر سرقت و گم شدن قرار دارند، کاهش می یابند.

معایب

استیک کردن ارزهای دیجیتال، یعنی خرید و نگهداری آن ها برای کسب سود عمل خوبی است، اما حقیقت این است که نمی توان انتظار دستاوردهای بسیار مهمی داشت. پلتفرم‌ ها و صرافی‌ هایی که عمل استیک کردن را انجام می دهند، درصدهای سالانه بسیار پایینی را پرداخت می‌ کنند، بنابراین پاداش‌ ها در مقایسه با پاداش‌ های به‌ دست‌ آمده از بلوک‌ های استخراج بسیار کم است.

در اصل نگهداری ارزهای دیجیتال در یک کیف پول آنلاین می تواند خطراتی را برای شما به همراه داشته باشد. از آن جایی که یک هکر می تواند، تمام سرمایه های شما را استخراج کند. در واقع استفاده از یک پلتفرم یا صرافی، قرار دادن اعتماد و سرمایه شما در دست شخص ثالث است.

تعدادی از بهترین رمزارزهای شناخته شده که با PoS کار می کنند

در این مقاله لیست کوتاهی از بهترین رمزارزهای شناخته شده را که می توانند برای اثبات سهام از آن ها استفاده کرد، به شما ارائه می دهیم.

استلار (XLM)

این پلتفرم در سال 1393 به منظور تسهیل در معاملات برون مرزی طراحی شده است. این معاملات را بسیار سریعتر و کار آمدتر می کند. مانند اتریوم، Stellar توسعه برنامه های هوشمند (dApps) و سایر توکن ها را امکان پذیر می کند. برای شروع سرمایه گذاری با این ارز دیجیتال، باید حداقل 10 XLM داشته باشید. شما می توانید بین 2٪ تا 4٪ بازده سالانه دریافت کنید.

ترون (TRX)

در حال حاضر از نظر ارزش بازار در رتبه 25 قرار دارد. TRON با هدف بهبود مقیاس پذیری و قابلیت اطمینان شبکه طراحی شده است. در واقع شما می توانید تراکنش ها را با سرعت و عملکرد بالا از طریق محاسبات پردازش کنید. ترون یکی از سود آورترین گزینه های استیکینگ است. صرافی بایننس به شما امکان بازگشت بین 7 تا 9 درصد در سال را ارائه می دهد. و برای شروع فقط باید حداقل 5 TRX داشته باشید.

نئو (NEO)

NEO پلتفرمی بسیار شبیه به اتریوم است که هدف آن توسعه قراردادهای هوشمند است. فناوری آن منشأ چینی دارد و نوید تولید GAS (توکن) را به طور خودکار بدون نیاز به اتصال به اینترنت می دهد. در حال حاضر یک گزینه عالی برای استیک کردن هستند. این ارز دیجیتال در پلتفرم بایننس نیز وجود دارد و بازدهی سالانه آن بین 1 تا 3 درصد است.

الگوراند (ALGO)

Algorand پلتفرمی است که از PoS برای بهبود تمرکززدایی، امنیت و مقیاس پذیری شبکه استفاده می کند. توکن ALGO را می‌ توانید در پلتفرم‌ های مختلف مانند صرافی Binance خریداری کرده و استیک کنید. در پلتفرم بایننس می‌ توانیم ببینیم که قابلیت بازگشت بین 16 تا 20 درصد در سال را ارائه می‌ کند.

نکات مهم هنگام استیکینگ

قبل از این که ارزهای خود را استیک کنید و یا حتی تصمیم به این کار بگیرید، این چند تا نکته را در نظر داشته باشید:

همیشه اطلاعات خود را تکمیل کنید و در مورد ارز دیجیتالی که در نظر دارید، تحقیق کنید. تحت تأثیر نظرات و یا تجربیات دیگران قرار نگیرید.

همیشه محاسبات را طوری انجام دهید که میزان سود و زمان قفل شدن ارزهای خود را بدانید. آگاه باشید که با حداقل سرمایه گذاری چقدر و در چه مدت بازدهی خواهید داشت.

به دنبال یک ارز دیجیتال با بنیاد قوی و هدفمند بروید که می تواند در آینده باقی بماند. به یاد داشته باشید که امروزه هزاران پروژه وجود دارد که متولد شده اند و دیگر وجود ندارند. مطمئناً شما نمی خواهید پول خود را از دست بدهید، پس با کسب آگاهی و شناخت کافی به این حوزه ورود کنید.

نظر شما در رابطه با استیک کردن ارزهای دیجیتال چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x