بیت‌کوین سبز چیست؟

این روزها بحث ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین و ماینرهایی که در ازای قدرت پردازش سیستم‌های خود پاداش دریافت می‌کنند، بسیار داغ است. اما آیا می‌دانید که پردازنده‌های ماینرها چه انرژی نیاز دارند؟ مصرف انرژی بالای این پردازنده‌ها و ردپای کربن بیت کوین بسیاری از دوستداران محیط زیست را نگران کرده است. در نقطه مقابل نیز طرفداران این ارز باارزش به دنبال راهی برای حل این مشکل بیت کوین سبز را پیشنهاد دادند. اما بیت کوین سبز چیست؟ با ما همراه شوید تا هر آنچه درمورد این رمزارز سبز باید بدانید، به شما بگوییم.

چرا بیت کوین سبز عرضه شد؟

ارزهای دیجیتال پیشرو مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و دوج کوین از نوعی پردازش تراکنش با عنوان ماینینگ استفاده می‌کنند. این پردازش مبتنی بر فناوری «اثبات کار» است؛ به این ترتیب با افزایش قیمت بیت کوین مصرف انرژی نیز بالا می‌رود، حتی اگر حجم معاملات ثابت بماند. این موضوع را به خوبی می‌توانیم در ماه می سال 2020 مشاهده کنیم؛ یعنی زمانی که افزایش قیمت بیت کوین منجر به دو برابر شدن مصرف انرژی توسط این شبکه شد.

اگر بخواهیم میزان مصرف برق در استخراج بیت کوین را با اعداد و ارقام نشان دهیم؛ باید بگوییم که هر تراکنش جداگانه بیت کوین از همان میزان برقی استفاده می‌کند که 778988 تراکنش کارت اعتباری استفاده می‌کند یا به عبارتی میزان سوخت کربنی استفاده شده در هر تراکنش بیت کوین معادل با 1218903 تراکنش کارت اعتباری است! بله این عدد عجیب به همین اندازه برای محیط زیست و منابع انرژی تجدیدناپذیر وحشتناک و خطرناک است.

خطر در مقابله راه‌حل

اگرچه از زمان عرضه بیت کوین انتقادات زیادی از جمله تسهیل جرم و جنایت به این رمزارز وارد شد، اما ارزش این ارز به قدری سریع افزایش پیدا کرد که نادیده گرفتن آن در بخش اقتصادی بسیار سخت بود. اما مصرف بیش از حد انرژی و انتشار co2 از تمامی معایب این ارز دیجیتال پیشی گرفت و نگرانی‌های زیادی در مورد محیط زیست رقم زد. به گونه‌ای که ایلان ماسک که از طرفداران اصلی این رمزارز بود، حمایت خود را به دلیل نگرانی‌های محیط زیست متوقف کرد. اما ماجرا به همین مورد ختم نشد؛ چین که یکی از اصلی‌ترین استخراج کننده‌های بیت کوین بود، نیز ماین این رمزارز را به طور کلی در کشور خود ممنوع کرد.

در جبهه مخالف اما طرفداران بیت کوین نیز راه‌هایی را برای نجات این ارز دیجیتال ارائه دادند. شرکت‌های ارزهای دیجیتال، تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر و حتی گروهی از دوستداران محیط زیست کریپتویی گروهی با نام crypto climate Accord که مخفف آن CCA است، تشکیل دادند. این گروه با ارائه دیدگاه جایگزینی با عنوان بیت کوین سبز ادعا می‌کند که با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های به‌روز بر کربن‌زدایی صنعت ارزهای دیجیتال تمرکز کرده است.

البته این نکته را نیز باید متذکر شویم که بسیاری از منتقدان کریپتو رز دیجیتال حامی محیط زسیت یا همان رمزارزهای سبز را نیز به ضرر جامعه می‌دانند. این افراد ادعا می‌کنند که منابع انرژی تجدیدپذیر باید صرف صنایع مهم‌تری در جوامع صنعتی شود. اما با وجود این انتقدات نمی‌توان این راه‌حل را پیشرفت خوبی در ارزهای دیجیتال سبز ندانست.

بیت کوین سبز چیست؟

تا به اینجای متن حتما متوجه شده‌اید که بیت کوین سبز (Green Bitcoin) به عنوان بیت کوینی با انرژی تجدیدپذیر و بدون آلودگی محیط زیستی شناخته می شود. درواقع این رمزارز سبز راه حلی برای مقابله با مصرف بیش از حد انرژی و انتشار CO2 ارزهای دیجیتال پیشنهاد شده است.

بیت کوین سبز ارز دیجیتال حامی محیط زیست است.

البته نوع دیگری از بیت کوین سبز نیز وجود دارد؛ این ارز دیجیتال سبز با نام MCO2 توسط شرکتی به نام Moss عرضه شده است. Moss بزرگ‌ترین پلتفرم محیط زیستی در جهان به شمار می‌آید. این پلتفرم نگهداری از سیاره را وظیفه خود می‌داند و با هدف مبارزه با تغییرات اقلیمی جلو می‌رود. از این رو می‌توان گفت که رمز ارز سبز MCO2 تاییدیه‌ای برای کاهش انتظار گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود. این بیت کوین نوعی دارایی دیجیتال به شمار می‌آید که برخلاف بیت کوین به دنبال جبران ردپای کربنی است.

DEXTF زیرساخت مدیریت دارایی دیجیتال در بلاک چین است که به هر فردی اجازه ساخت، عرضه و بازخرید ارزها را می‌دهد. در حال حاضر DEXTF از بیش از 70 توکن پشتیبانی می‌کند که یکی از آن‌ها MCO2 است. درواقع این پروتکل بخشی از سرمایه خود را به خرید این ارز سبز اختصاص داده است. بسیاری از خریداران و سرمایه‌گذاران نیز سرمایه‌گذاری بر بیت کوین سبز به کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک کردند. اگر شما نیز به دلایل زیست محیطی از سرمایه‌گذاری بیت کوین خود ناراحت هستید، این رمز ارز سبز بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

چشم انداز آینده بیت کوین سبز

حالا که می‌دانید بیت کوین سبز چیست، احتمالا در مورد آینده این ارز شگفت‌انگیز کنجکاو هستید. در حال حاضر شرکت‌های مختلف ارزهای دیجیتال در زمینه تکمیل ایده «بیت کوین پاک» در مقابل «بیت کوین قرمز» فعالیت می‌کنند. کوین اولری، سرمایه‌گذار مشهور، اخیرا چشم‌اندازی شگفت‌انگیزی از آینده بیت کوین ارائه کرده است. او ادعا دارد که تا یک یا دو سال آینده دو نوع کوین قرمز و کوین سبز خواهیم داشت.

از طرفی شرکت Argo Blockchain نیز قصد دارد، اولین استخر استخراج بیت کوین در جهان را با استفاده از انرژی تجدیدپذیر ایجاد کند. آن‌ها به دنبال استخراج بیت کوی با استفاده از انرژی خورشیدی و بادی فراوان در تگزاس هستند.

رمزارز سبز؛ آیا ممکن است؟

درست است که بیت کوین سبز انرژی کمی آن هم از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند و عملا بدون آلودگی است، اما آیا این ایده عملی می‌شود؟ برای ارزیابی اینکه آیا می‌توان بیت کوین سبز تولید کرد، نیاز به درک درستی از «ماینینگ» داریم.

استخراج صرفاً فرآیند ایجاد بیت کوین‌های جدید نیست. این فرآیند اعتبارسنجی و تسویه تراکنش‌ها با به‌روزرسانی در دفتر کل بیت کوین را نیز شامل می‌شود. به این ترتیب زمانی که تراکنش‌ها انجام می‌شوند، تمام ماینرها به دنبال حل محاسبات اثبات کار بدون توجه به نحوه تولید نیروی برق هستند.

در این فرایند نحوه قرارگیری بیت کوین‌های سبز و قرمز نیز اهمیتی ندارد. به این صورت که اگر این بیت کوین‌ها به افراد یا صرافی‌هایی منتقل شوند که آن‌ها بیت کوین‌های خود را به آدرس‌های خاصی تفکیک نکنند، بیت کوین‌های سبز و قرمز به سرعت با یکدیگر ترکیب می‌شوند و هیچ نتیجه‌ای از بیت کوین‌های سبز مشاهده نخواهیم کرد. درنتیجه می‌توان ادعا کرد که این مدل به این سادگی‌ها جواب نخواهد داد. مگر اینکه شاخه دیگری از بیت کوین ایجاد شود که تنها به بیت کوین‌های سبز اختصاص داشته باشد.

رمزارز سبز م مصرف ترین ارز دیجیتال است.

از طرفی دیگر سالها است که ماینرهای بیت کوین هرگونه تغییری در ماینینگ را محدود کرده‌اند؛ زیرا به نفع آن‌ها نبوده است. در این مورد نیز استخراج‌کنندگان از ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین منبع برق استفاده خواهند کرد. بنابراین ماینرهایی که به دنبال استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هستند، نیز تاثیر چندانی در این روند نخواهند داشت.

البته که امکان کاهش آسیب ناشی از ارزهای دیجیتال کوچک امکان‌پذیر خواهد بود، اما باید بدانید که حتی در سخت‌افزار استخراج کم مصرف‌ترین ارز دیجیتال که کاملا با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر استخراج می‌شود، همچنان ردپای کربن را مشاهده خواهید کرد. از این رو به نظر می‌رسد ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال دستیابی به مفهوم بیت کوین سبز را عملا غیرممکن می‌کند.

بیت کوین سبز؛ رویایی دور و شاید ممکن!

حالا دیگر می‌دانید بیت کوین سبز چیست و ارز دیجیتال سبز به چه اندازه در سلامت محیط زیست تاثیر دارند. اما با خواندن این مقاله حتما متوجه شده‌اید که این مسیر چه چالش‌هایی پیش رو دارد؛ به گونه‌ای که حتی ممکن است عملی شدن این موضوع نیز رویای دوری به نظر برسد.

با این حال، راه‌حلی ساده جهت کاهش مصرف انرژی بیت کوین وجود دارد. سه سال پیش، وایت پیپری در اینترنت به نام «بیت کوین متمرکز؛ یک سیستم نقدی الکترونیکی امن با کارایی بالا» توسط نویسنده‌ ای به نام نانسی ناکاموتو منتشر شد. این مقاله ادعا می‌کند که این سیستم مصرف انرژی بیت کوین را کاهش می دهد.

اگرچه این مقاله به وضوح شوخی است، اما این پیشنهاد که یک سرور معمولی می‌‌تواند همان حجم تراکنش‌‌های کل شبکه بیت‌ کوین را پردازش کند، کاملاً درست است. البته اگر یک ارز رمزنگاری شده که عمداً به عنوان شوخی طراحی شده است، مانند دوج کوین بتواند به ارزش 50 میلیارد دلاری دست پیدا کند، شاید این مقاله علمی شوخی نیز بتواند راهی با آسیب کمتر برای مردم و بازی‌های مالی معرفی کند. در نهایت باید بگوییم که ایده بیت کوین سبز هنوز در حد تئوری باقی مانده است و هیچ کیف پول بیت کوین سبزی وجود ندارد.

نظر شما در رابطه با بیت کوین سبز چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x