فناوری همتا به همتا (P2P) چیست و چه کاربردی دارد

فناوری همتا به همتا یا  (peer to peer) یک مدل ارتباطی غیر متمرکز است که در آن هر یک از طرفین قابلیت‌ های یکسانی دارند و هر یک از طرفین می‌ توانند یک جلسه ارتباطی را آغاز کنند. بر خلاف مدل کلاینت/سرور، که در آن مشتری یک درخواست سرویس می دهد و سرور درخواست را برآورده می کند، مدل شبکه P2P به هر گره اجازه می دهد تا هم به عنوان مشتری و هم به عنوان سرور عمل کند.

سیستم‌ های P2P می‌ توانند برای ارائه مسیریابی ناشناس ترافیک شبکه، محیط‌ های محاسباتی موازی عظیم، ذخیره‌سازی توزیع شده و سایر عملکردها استفاده شوند. بیشتر برنامه‌ های P2P بر اشتراک‌ گذاری رسانه متمرکز هستند و بنابراین P2P اغلب با دزدی و نقض حق چاپ همراه است.

مفهوم فناوری همتا به همتا

یک شبکه همتا به همتا شامل دو یا چند کامپیوتر است که منابع فردی از جمله پخش کننده دی وی دی، چاپگر و درایو دیسک را به اشتراک می گذارند. هر رایانه در شبکه به عنوان مشتری و همچنین سرور عمل می کند و مستقیماً با رایانه های دیگر ارتباط برقرار می کند. در یک شبکه همتا به همتا، چاپگر روی یک کامپیوتر می تواند توسط هر یک از رایانه های دیگر موجود در شبکه استفاده شود. تنها چیزی که لازم است راهی برای اتصال آنها است،

شبکه همتا به همتا

یک شبکه سرویس گیرنده/سرور شامل مشتریان متعددی است که حداقل به یک سرور مرکزی وصل می شوند که اکثر برنامه ها و داده ها در آن نصب شده اند. مشتریان از سرور به این منابع دسترسی دارند. شبکه‌ های کلاینت/سرور معمولاً به دلیل تعداد زیاد مشتریانی که برای پشتیبانی طراحی شده‌اند، سرعت دسترسی سریع‌ تری دارند. مشتریان می توانند به عنوان ایستگاه های کاری بدون اشتراک منابع عمل کنند. ارتقاء برنامه‌ ها و فایل‌ ها آسان‌ تر است، زیرا فقط روی یک رایانه نصب می‌شوند. در شبکه سرویس گیرنده/سرور، امنیت توسط سرور کنترل می شود، نه هر کاربر جداگانه.

تاریخچه فناوری همتا به همتا

اولین استفاده از شبکه همتا به همتا مدت کوتاهی پس از معرفی رایانه های شخصی در دهه 1980 رخ داد. چت اینترنتی که در آگوست 1988 توسعه یافت، یکی از اولین شبکه‌ های همتا به همتا بود که برای اشتراک‌ گذاری متن و چت ساخته شد.

در 1 ژوئن 1999، پلتفرم Napster اشتراک موسیقی را در شبکه متمرکز P2P خود فعال کرد. نپستر و دیگر شبکه‌ های P2P نسل اول، به یک فرد اجازه می‌ داد، مستقیماً از طریق شبکه به شخص دیگری که از نسخه‌ ای از همان برنامه استفاده می‌ کرد متصل شود.

این مقاله را هم بخوانید:

nft چیست و چه کاربردی دارد؟ آموزش کامل ان اف تی +[ویدئو]

Gnutella در سال 2000 تأسیس شد و اولین شبکه اشتراک فایل P2P غیرمتمرکز بود. این به کاربران اجازه می‌ داد تا از طریق یک پوشه مشخص به فایل‌ های رایانه‌ های کاربران دیگر دسترسی داشته باشند. در طی چند سال آینده، خدمات اشتراک فایل رسانه ای P2P اضافی توسعه یافت. این زمینه را برای سایر شبکه های P2P، از جمله شبکه بیت کوین، که در 3 ژانویه 2009 منتشر شد، آماده کرد.

شبکه همتا به همتا چگونه کار می­کند؟

شبکه همتا به همتا چگونه کار می­کند؟

به طور معمول، هنگامی که کاربر یک فایل را دانلود می کند، کاربر یک مرورگر وب را باز می کند، از وب سایت مربوطه بازدید و فایل را دانلود می کند. در این حالت وب سایت به عنوان یک سرور و رایانه کاربر به عنوان مشتری که داده ها را دریافت می کند، عمل می کند. این را می توان با یک خیابان یک طرفه مقایسه کرد که در آن فایل دانلود شده از نقطه A، (وب سایت) به نقطه B، (رایانه کاربر) منتقل می شود.

با این حال، اگر کاربر همان فایل را از طریق یک شبکه همتا به همتا دانلود کند؛ دانلود به گونه‌ای متفاوت انجام می‌ شود. در این حالت کاربر باید نرم افزار نظیر به نظیر را بر روی کامپیوتر خود نصب کند که شبکه مجازی از کاربران اپلیکیشن نظیر به نظیر ایجاد می کند. سپس هنگامی که کاربر یک فایل را دانلود می کند، آن را به صورت بیت هایی دریافت می کند که از رایانه های مختلف در شبکه که قبلاً آن فایل را دارند، دریافت می شود.

به طور همزمان، داده ها نیز از رایانه کاربر به رایانه هایی که آن ها را درخواست می کنند، ارسال می شود. این وضعیت شبیه به یک خیابان دو طرفه است. فایل مانند بیت‌های کوچک متعددی از داده‌ها است که به رایانه کاربر می‌ آیند؛ اما در صورت درخواست از آن خارج می‌ شوند. در واقع، بار انتقال فایل بین کامپیوترهای همتا توزیع می شود.

ساختار و معماری شبکه همتا به همتا

در معماری شبکه همتا به همتا، هر کامپیوتر دارای مسئولیت ها و قابلیت های یکسانی است. از آنجایی که هیچ سروری وجود ندارد، کامپیوترها در یک گروه کاری به یکدیگر متصل می شوند تا فایل ها، چاپگرها و دسترسی به اینترنت را به اشتراک بگذارند. این معماری برای گروه های کاری با 12 کامپیوتر یا کمتر عملی است. به این ترتیب، در محیط‌ های کوچک خانگی یا اداری که هر رایانه شخصی به‌ عنوان یک ایستگاه کاری مستقل عمل می‌ کند و داده‌ ها را روی هارد دیسک خود ذخیره می‌ کند، اما با قابلیت اشتراک‌گذاری داده‌ ها با تمام رایانه‌ های شخصی دیگر در شبکه، رایج است.

ساختار و معماری شبکه همتا به همتا

مزایا و معایب شبکه peer to peer

شبکه همتا به همتا دارای مزایا و معایبی است.که در این قسمت از مقاله به آن میپردازیم.

مزایای شبکه peer to peer

1- نیازی به خرید سرور گران قیمت نیست.
2- هر کاربر کامپیوتر خود را مدیریت می کند، به این معنی که نیازی به مدیر شبکه نیست.
3- کاربران نیازی به داشتن دانش فنی ندارند، زیرا راه اندازی در نرم افزار انجام می شود.
4- یک شبکه P2P را می توان در خانه ها و مشاغل کوچک راه اندازی کرد. با این حال، هر کامپیوتر باید به صورت جداگانه نگهداری شود.
5- ترافیک کمتر شبکه در مقایسه با شبکه کلاینت/سرور است.

معایب شبکه همتا به همتا

1- کاربران نمی توانند به صورت مرکزی از فایل ها و پوشه ها نسخه پشتیبان تهیه کنند.
2- هر رایانه توسط رایانه های دیگر قابل دسترسی است که در پی آن عملکرد کاربر را کند می کند.
3- فایل ها به طور مرکزی در یک منطقه مشترک خاص سازماندهی نشده اند. در عوض، آنها در رایانه های جداگانه ذخیره می شوند. در نتیجه، اگر کسی که کامپیوتر را در اختیار دارد، سیستم بایگانی منطقی نداشته باشد، ممکن است پیدا کردن فایل‌ ها سخت باشد.
4- هر کاربر مسئول اطمینان از عدم ورود ویروس به شبکه است.
5- به جز مجوزها، امنیت کمی وجود دارد.
6- همتا به همتا در مقابل مشتری/سرور.

شبکه سازی به روش همتا به همتا یا P2P

برای ایجاد این شبکه‌ تجهیزات زیر لازم است:

1- کارت شبکه.

2- کابل شبکه.

3- سوکت از نوع استاندارد RJ45 که به سر کابل‌ ها وصل می‌شود.

4- دستگاه هاب (Hub) در صورتی که بخواهید، بیش از دو رایانه را شبکه کنید.

5- نرم افزار مناسب که همان ویندوز کامپیوتر کافی می باشد.

6- برخلاف حالت client/server در این روش کامپیوترهای شخصی می‌توانند بدون سرور به هم دیگر متصل شده و تبادل اطلاعات نمایند.

 

نتیجه گیری

شبکه همتا‌ به‌ همتا یا P2P کاربردهای زیادی در فناوری روز دنیا دارد و به روش‌ های مختلف قابل توسعه است. شبکه همتا به همتا نه تنها در فناوری بلاک چین، بلکه در سایر برنامه‌ های محاسباتی نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این شبکه در حال تکامل و یافتن برنامه‌ های جدید است تا معایب و محدودیت‌ های خود را از بین برده و خود را توسعه دهد. اما در نهایت این فناوری آینده بسیار روشنی دارد و شبکه P2P در بسیاری از پلتفرم ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

5/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x