تکنولوژی سگویت (Segwit) چیست

سگویت SegWit (مخفف Segregated Witness) یک پروتکل ارتقا یافته که نحوه ذخیره داده ها را تغییر می دهد.

سگویت در تاریخ 10 می 2017 بر روی لایت کوین و در 23 آگوست 2017 بر روی شبکه بیت کوین اجرا و فعال شد. توسعه دهنده پیتر ویول برای اولین بار این ایده سگویت را در کنفرانس بین المللی اسکالینگ بیت کوین در دسامبر 2015 ارائه کرد. بسیاری از کارشناسان مدت ها در انتظار بودند تا از سگویت به عنوان راه حلی برای رفع مشکل مقیاس پذیری بیت کوین استفاده کنند.

حداکثر اندازه بلوک در پروتکل اصلی 1 مگابایت است که تعداد تراکنش هایی را که بیت کوین می تواند پردازش کند را به تقریبا 7 تراکنش در ثانیه محدود می کند. این کار از رشد بالقوه بیت کوین جلوگیری و آن را محدود کرده و از تبدیل شدن به یک سیستم پرداخت با حجم بالا جلوگیری می کند.

سگویت به عنوان یک پروتکل ارتقا یافته تعداد بیشتری از تراکنش ها را در بلوک های بیت کوین ممکن می کند؛ قصد اولیه آن نیز رفع اشکالی در کد نویسی بیت کوین به نام انعطاف پذیری تراکنش ها است. این نقص به هر کسی اجازه می‌دهد، جزئیات کوچکی از شناسه تراکنش و هش بعدی را تغییر دهد؛ اما محتوا را نمی‌ توانست تغییر دهد. اگر چه این امر برای بیت کوین مشکلی حیاتی نیست، اما از توسعه ویژگی های پیچیده تر مانند پروتکل های لایه دوم و قراردادهای هوشمند جلوگیری کرد.

سگویت با بیرون بردن اطلاعات و انتقال داده ها و نگهداری آن خارج از بلوک موجب امنیت بالای تراکنش می شود. این اطلاعات که به عنوان شواهد انتقال نیز شناخته می شوند، طوری از بلوک خارج می شود که تاثیری روی شناسه تراکنش نخواهد داشت.

وزن سبک بلوک

یک مزیت جانبی دیگر که اهمیت بسیار بیشتری پیدا می کند، وزن پایین تراکنش هایی است که بدون اطلاعات امضا، وزن بسیار کمتری دارند. این به این معناست که تعداد بیشتری تراکنش در یک بلوک قرار می‌گیرد و بیت‌کوین می‌تواند بدون تغییر اندازه بلوک، توان عملیاتی خود را افزایش چشمگیری داده و داده های بیشتری را پردازش کند.

سگویت مفهوم جدیدی را به نام “وزن بلوک” معرفی کرد. این ترکیبی از اندازه بلوک و بدون داده‌های امضا است که حداکثر 4 مگابایت خواهد بود. در حالی که محدودیت اندازه بلوک برای تراکنش‌های پایه روی 1 مگابایت باقی می‌ماند. این بدان معنی است که ارتقاء سگویت با پروتکل قبلی سازگار است و از نیاز به هارد فورک جلوگیری می کند.

بنابراین، سگویت محدودیت اندازه بلوک را افزایش نمی دهد، اما تعداد بیشتری از تراکنش ها را در بلوک های 1 مگابایتی فعال می کند. سقف 4 مگابایتی شامل داده‌های شاهد جدا شده است که از نظر فنی بخشی از بلوک تراکنش پایه 1 مگابایتی را تشکیل نمی‌دهد.

توسعه پروتکل های لایه دوم

گام بزرگ دیگری که توسط سگویت ممکن شد این است که از توسعه پروتکل های لایه دوم مانند شبکه لایتنینگ پشتیبانی می کند. این اصلاح سگویت هر ویژگی را که به تراکنش‌های تایید نشده متکی باشد، کم خطرتر کرده و طراحی آن را آسان‌تر می‌کند.

شبکه لایتنینگ ظرفیت تراکنش بیت کوین را با انجام تراکنش های پیاپی و کوچک خارج از زنجیره افزایش می دهد و تنها زمانی که کاربران آماده باشند، روی بلاک چین بیت کوین مستقر می شوند.

فعال‌سازی سگویت همچنین کار توسعه روی ویژگی‌های دیگری مانند MAST (که قراردادهای هوشمند بیت کوین پیچیده‌ تری را امکان‌ پذیر می‌کند)، امضاهای Schnorr (که باعث افزایش ظرفیت تراکنش دیگری می‌شود) و TumbleBit (یک شبکه لایه بالای ناشناس) را تقویت کرد و باعث توسعه این فناوری ها می شود.

همه افراد جامعه بیت کوین قبول ندارند که سگویت راه حلی است که بیت کوین منتظر آن بوده است. برخی معتقدند که این یک مورد در بهترین حالت یک چسب زخم موقت است و راه کاری برای بلند مدت نخواهد بود.

مقاومت در برابر سگویت یکی از عوامل توسعه بیت کوین کش بود، انشعابی از شبکه بیت کوین که تصمیم گرفت به جای تکیه بر ساختار تراکنش جدید، محدودیت اندازه بلوک بزرگتر را اجرا کند.

علیرغم مزایای آشکار، گسترش ارتقاء به کندی و آهستگی در حال حرکت است. دلیل اصلی این است که بسیاری از کیف پول ها هنوز پشتیبانی سگویت را اضافه نکرده اند. برخی از نام های بزرگ مانند Trezor، Ledger، Electrum و Kraken قبلا این کار را انجام داده و در حال توسعه این فناوری هستند.

کد اصلی بیت کوین نیز تنظیماتی برای سگویت انجام می دهد، این نیز می تواند منجر به افزایش استفاده و آزمایش عملکردهای اضافی دیگر شود. bitcoin core فهرستی از مشاغل و پروژه‌هایی که روی ادغام سگویت کار می‌کنند، در وب‌ سایت خود منتشر کرده است. 19 مورد در این زمینه پیاده‌سازی و به کار گرفته شده است. 90 مورد دیگر آماده اجرا خواهند بود و به زودی اجرا می شوند.

با استقبال بیشتر کیف‌پول‌ها، ارتقاء تراکنش‌هایی که از ساختار سگویت استفاده می‌کنند، افزایش می‌یابد و کارمزد بیت‌ کوین کاهش می‌یابد؛ زیرا بلوک‌ ها دارای تعداد بیشتری تراکنش هستند. علاوه بر این، توسعه لایتنینگ و پروتکل های مشابه لایه دوم باید تقویت بیشتری شوند و دامنه و پتانسیل بیت کوین را افزایش دهد. بعید است که این مسئله یک شبه به سر انجام برسد. اما این تغییر مهم است و نشان دهنده یک گام بزرگ رو به جلو است.

بهترین کیف پول های سگویت

به دلیل مزیت های اشاره شده در مقاله، کیف پول های بیشتری از این فناوری استفاده می کنند که در این جا به آن ها اشاره می کنیم.

همچنین پیشنهاد میشود مقاله زیر را هم بخوانید:

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

توجه به این نکته مهم است که اگر یک کیف پول قدیمی دارید و می خواهید به کیف پول سگویت بروید، باید یک کیف پول جدید سگویت ایجاد کنید و تمام وجوه خود را به آدرس آن منتقل کنید. راهی برای ارتقاء کیف پول موجود شما وجود ندارد.

1- لجر

لجر یک کیف پول سخت افزاری است که به شما این امکان را می دهد تا تراکنش را به صورت آفلاین امضا کنید.
بنابراین امنیت بیشتری را برای وجوه شما فراهم می کند (زیرا کلید خصوصی شما به اینترنت دسترسی ندارد). دو مدل اصلی لجر وجود دارد: لجر نانو اس و لجر نانو ایکس.

2-ترزور

ترزور یکی دیگر از کیف پول های سخت افزاری محبوب است. دو مدل ترزور، ترزور مدل وان و ترزور مدل تی هستند. هر دوی این کیف پول ها از تراکنش های segwit و legacy پشتیبانی می کنند.

3- اگزودوس

اگزودوس یک کیف پول نرم افزاری رایگان است که به دلیل طراحی بصری آن برای مبتدیان بسیار عالی و رابط کاربری آسانی دارد. این کیف پول از بیش از 100 دارایی رمزنگاری پشتیبانی می کند و برای دسکتاپ و موبایل در دسترس است. اگزودوس از تراکنش های قدیمی سگویت پشتیبانی می کند.

4- الکتروم

الکتروم یک کیف پول رومیزی فقط برای بیت کوین و منبع باز است که از تراکنش های قدیمی و سگویت پشتیبانی می کند.
اگر به تازگی با ارزهای رمزنگاری شده شروع کرده اید، مدیریت کیف پول کمی سخت است؛ اما گزینه های متنوعی برای کنترل کارمزدها، مدیریت وجوه و امضای تراکنش ها ارائه می دهد.

5- کوینومی

کوینومی یک کیف پول چند پلتفرمی بسیار محبوب است که بیش از 1170 دارایی رمزنگاری را پشتیبانی می کند و برای دسکتاپ و موبایل در دسترس است. کوینومی از تراکنش های قدیمی و سگویت نیز پشتیبانی می کند.

نتیجه گیری

سگویت اولین مورد از تکنولوژی ها برای ارتقا شبکه داده است که به تدریج به بیت کوین اجازه می دهد تا برای پذیرش انبوه مقیاس شود. این تغییر اساسی امکان پیشرفت های بیشتر را در آینده فراهم می کند.

جداسازی امضای دیجیتال از بلوک تراکنش، چندین مزیت از جمله اندازه تراکنش کوچکتر، اصلاحات تصحیح کننده و موارد دیگر را به ارمغان می‌آورد. همان طور که کیف پول های بیشتری از سگویت استفاده می کنند، به زودی سگویت به استاندارد هر تراکنش بیت کوین تبدیل خواهد شد.

نظر شما در رابطه با تکنولوژی سگویت چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

 

سوالات متداول


شبکه لایتنینگ چیست؟

شبکه لایتنینگ لایه دوم شبکه بیت کوین است که افراد را قادر می سازد بیت کوین را فورا و بدون هیچ هزینه ای بین یکدیگر انتقال دهند.

آیا Segwit Backwards سازگار است؟

بله، سگویت سازگار با گذشته است و با تراکنش های قدیمی که سگویت را فعال نکرده اند، کار می کند.

SegWit2x چیست؟

Segwit2x یک مسئله پیشنهادی برای اندازه بلوک در سال 2017 بود. که پیشنهاد کرد سگویت به عنوان اولین قدم فعال شود و پس از آن، اندازه بلوک به 2 مگابایت افزایش یابد. این پیشنهاد توسط اکثریت شبکه بیت کوین پذیرفته نشد و از بین رفت.

سگویت چه زمانی فعال و راه اندازی شد؟

سگویت در تاریخ 23 آگوست 2017 فعال شد
5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x