تپ روت (Taproot) چیست؟ و چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد!!

تپ روت یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌ها برای به‌روزرسانی شبکه بیت کوین است. درواقع تپ روت بیت کوین در تاریخ 14 نوامبر با موفقیت انجام شد و می‌توان از آن به‌عنوان اولین به‌روزرسانی بیت کوین در سالیان اخیر یادکرد.

هدف Taproot بهبود عملکرد حریم خصوصی و امنیت بوده است و این کار را با قابلیت‌های اسکریپت‌های بیت کوین انجام می‌دهد. اگر در حوزه کریپتوکارنسی‌ها فعالیت دارید، حتماً می‌دانید که بحث حریم شخصی و امنیت یکی از مسائل پراهمیت در این حوزه است.

همان‌طور که می‌دانید بیت کوین یکی از محبوب‌ترین رمز ارزها در جهان است و تمامی افراد متخصص سعی می‌کنند در هر به‌روزرسانی ویژگی‌هایی که در فوق بیان کردیم را ارتقا دهند. ارتقا دادن ویژگی‌هایی ازجمله حریم شخصی و امنیت، مبحثی است که تپ روت قصد انجام آن را دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با تپ روت (Taproot) آشنا کنیم تا با جزئیات به‌روزرسانی و تأثیراتش در شبکه بلاک چین و معاملات آشنا شوید.

تپ روت بیت کوین چیست؟

تپ روت بیت کوین چیست

از زمان معرفی رسمی بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال، این رمز ارز فرازوفرودهای عجیبی را در معاملات خود تجربه کرده است و به همه کاربران خود ثابت کرده که بیت کوین یک تکیه‌گاه برای دیگر رمز ارزها است و قیمت آنها کاملا به قیمت بیت کوین وابسته است.

با تمام این تفاسیر، موضوعاتی وجود دارد که نمی‌توان از آنها به‌صورت سطحی رد شد. به دلیل عمومی بودن بلاک چین بیت کوین هر فردی می‌تواند بر تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه نظارت داشته باشد و این یک تهدید بزرگ برای تمامی کاربران بیت کوین در سراسر جهان است. به نظر شما چگونه می‌توان خطر این تهدید را کاهش داد؟

تپ روت یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی ها در شبکه بلاک چین پس از به‌روزرسانی سگویت است. با انجام آپدیت تپ روت در شبکه بیت کوین، حریم خصوصی، امنیت و مقیاس‌پذیری افزایش پیدا می‌کند و همچنین در این به‌روزرسانی، الگوریتم رمزنگاری در شبکه بیت کوین نیز تغییر می‌کند.

افزایش حریم خصوصی

هنگامی‌که به‌روزرسانی تپ روت اتفاق می‌افتد، تمامی خروجی‌ها ساده یا پیچیده به چشم می‌آیند و به همین دلیل بدون نگاه کردن به بلاک چین نمی‌توان ماهیت تراکنش‌ها را تشخیص داد. همان‌طور که گفتیم هنگام استفاده از این به‌روزرسانی تمامی تراکنش‌های پیچیده تپ روت مانند یک خروجی ساده به نظر می‌آید و نمی‌توان جزئیات تراکنش‌ها را مشاهده کرد.

می‌توان به‌طورقطعی گفت این ویژگی، یکی از مهم‌ترین قسمت به‌روزرسانی تپ روت است به دلیل اینکه بسیاری از ابزار و فرم‌های تجزیه بلاک چین را بی‌فایده می‌سازد

انعطاف‌پذیری بیشتر

با استفاده از این به‌روزرسانی، سیستم جدیدی داریم که عملکرد ویژگی قرارداد هوشمند را در بیت کوین بالا می‌برد و شرایط پیچیده یک تراکنش را برای کاربران، ساده‌تر می‌کند.

قابلیت اسکریپت نویسی پیچیده

استفاده از به‌روزرسانی تپ روت، امکان اسکریپت نویسی پیچیده را در اختیار توسعه دهنگان بلاک چین و طراحان وب قرار داده است و آنها با استفاده از این قابلیت می‌توانند کیف پول‌هایی با ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتر در راس شبکه بیت کوین ایجاد کنند.

برای مثال فرض کنید شما یک قفل زمانی برای تراکنش‌های خود تعریف می‌کنید و می‌گویید فلان تراکنش فقط مبنی بر زمان تعیین‌شده معتبر باشد. برای درک ساده‌تر می‌توان گفت با استفاده از این ویژگی می‌توان تراکنشی را انجام داد و بر اساس تایمی که خودتان انتخاب کردید پرداخت تراکنش اتفاق بیافتد.

تفاوت تراکنش عادی با تراکنش تپ روت چیست؟

تپ روت بیت کوین

در شرایط فعلی در شبکه بیت کوین تراکنش‌هایی که دارای توابع پیچیده است قابل‌مشاهده است و همه می‌توانند آنها را ببیند و از تراکنش‌های عادی قابل جداسازی است. اما با آمدن ویژگی Taproot بر شبکه بیت کوین، می‌توان گفت هیچ تفاوتی میان تراکنش عادی با تراکنش‌های چند امضایی وجود ندارد.

Taproot علاوه برافزایش حریم خصوصی و امنیت، حجم تراکنش‌ها را به‌صورت چشم‌گیری کاهش داده و درنهایت کارمزد تراکنش‌ها نیز کاهش می‌یابد. برای مثال می‌توانیم بگوییم، تراکنشی که در شبکه لایتینگ ارسال می‌شود با تراکنشی که یک فرد ارز دیجیتال را از کیف پول خود به کیف پول فردی دیگر انتقال می‌دهد کاملاً متفاوت است و اسکریپت‌های بیت کوین است که این تفاوت را ایجاد کرده است. اما جالب است بدانید تپ روت ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی را رونمایی کرده است که تراکنش روی شبکه لایتنیگ کاملاً شبیه به تراکنش عادی است و هیچ فردی نمی‌تواند از آن مطلع باشد.

مزایای بروزرسانی Taproot چیست؟

تپ روت بیت کوین

  • ظرفیت شبکه را برای انجام تراکنش‌ها افزایش می‌دهد.
  • کاهش کارمزد تراکنش‌ها: حجم داده یک تراکنش در زمان ارسال تراکنش های پیچیده در شبکه کاهش می‌یابد و در نتیجه باعث کاهش کارمزد نیز می‌شود.
  • افزایش حریم خصوصی: با اجرای تپ روت، تراکنش های چند امضایی با تراکنش های عادی هیچ تفاوتی ندارند و به صورت یکسان دیده می‌شوند.
  • امکان ورود قرارداد هوشمند به شبکه بیت کوین: با استفاده از تپ روت پیچیدگی تراکنش ها کاهش می‌یابد و افراد زیادی به این نوع از تراکنش ها روی می‌آوردند و در نهایت باعث افزایش کاربرد شبکه بیت کوین می‌شود. فرض کنید شما در ابتدا یک کیف پول پنج تایی را ایجاد کردید و داشتن 3 امضا از 5 امضا را الزامی در ابتدا تعریف کردید. با استفاده از لاک می‌توانید پس از گذشت 5 سال وجود یک امضا را از 5 امضا برای خرج کردن دارایی های خود کافی بدارید. در همچین مواقعی اگر چهار کلید خصوصی را از پنج کلید خصوصی خود گم کنید همچنان می‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید و بیت کوین‌های خود را خرج کنید.
  • امکان تغییر امضای دیجیتال پس از پایان تراکنش از بین خواهد رفت و احتمال دوبار برداشته شدن بیت کوین از حسابتان کاملا از بین می‌رود.

به‌روزرسانی تپ روت چه زمانی اجرا خواهد شد؟

روش‌های دموکراتیکی برای اجرای سافت فورک در شبکه‌های بیت کوین طراحی‌شده است و مطابق این روش‌ها نودهای شبکه باید نظر خود را مبنی بر موافقت یا مخالفت تغییر کلی در ساختار اعلام کنند. جالب است بدانید برای اجرای یک به‌روزرسانی در شبکه باید حداقل 90 درصد نودها سیگنال بدهند و این فرآیند برای 2016 بلاک اجرا خواهد شد. می‌توان گفت پس‌ازآنکه 2016 بلاک در شبکه استخراج شد، حداقل باید نود درصد نودها سیگنال بدهد و اگر در این بازه زمانی مشخص‌شده 90 درصد بلاک‌ها فاقد سیگنال بودند، تصمیم برای 2016 بلاک استخراج‌شده به بازه زمانی بعدی موکول می‌شود.

جزئیات بروزرسانی تپ روت چیست؟

taproot

همان طور که می‌دانیم و در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، از تپ روت به عنوان یک به روزرسانی واحد یاد می‌شود اما در واقع تپ روت از سه BIP متفاوت برای بهبود شبکه بیت کوین استفاده می‌کند. احتمالا تا به حال به عبارت BIP برخورد نداشته اید، به هر پارامتری که به بهبود شبکه بیت کوین کمک کند BIP می‌گویند.

برای دستیابی به اهداف نهایی توسط توسعه دهندگان بیت کوین باید سه BIP متفاوت با هم ادغام شوند که این BIP عبارت‌اند از:

  • 340 BIP
  • 341 BIP
  • 342 BIP

BIPهای فوق به ترتیب با امضای Schnorr ،Taproot و Tapscript نام‌گذاری شده‌اند. این سه BIP در حال حاضر به‌عنوان BIP Taproot نامیده شده‌اند و این به‌روزرسانی به‌عنوان Soft Fork جهت پشتیبانی از ماینرها اجرا می‌شود.

در این بخش قصد داریم برای درک بهتر نحوه به‌روزرسانی تپ روت ها، شمارا با جزئیات BIPها و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا کنیم.

تپ روت بیت کوین BIP 340

امضاهای Schnorr، طرح رمزنگاری است که توسط ریاضیدان آلمانی به نام Schnorr مطرح شد. این طرح علاوه بر اینکه امنیت شبکه را تضمین می‌کند، می‌تواند اقدام به تولید امضای دیجیتالی کوتاه و بهینه کند. شاید این طرح در نگاه اول بسیار ساده‌تر نسبت به دیگر طرح‌های رمزنگاری به نظر بیاید اما در بازه زمانی طولانی، از آن به‌عنوان یکی از امن‌ترین‌ها یادشده است.

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم BIP 340 ازنظر امنیت حرفی برای گفتن دارد و به دلیل ویژگی و قابلیت‌های خود، احتمال حملات دوباره خرج کردن را به صفر می‌رساند.

با داشتن مطالعه بر روی این نمونه از بیت کوین، می‌توان به‌راحتی فهمید که امضاهای Schnorr در شبکه بیت کوین چه کاربردی دارد و چگونه مورداستفاده قرار می‌گیرند و همچنین این طرح توضیح می‌دهد که چگونه کلیدهای خصوصی و عمومی با استفاده از این طرح کدگذاری می‌شوند.

امضای Schnorr از فاکتورهای تجمیع نیز پشتیبانی می‌کند و می‌تواند با ترکیب چند کلید در یک تراکنش پیچیده، یک امضای منحصربه‌فرد ایجاد کند. بدون هیچ‌گونه تردیدی می‌توان گفت که تجمع کلید، یکی از مهم‌ترین مزایا این طرح است.

تپ روت بیت کوین BIP 341

تپ روت بیت کوین BIP 341 شرح می‌دهد که چگونه اسکریپت بیت کوین باید برای ادغام امضای Schnorr به روزرسانی شود و جالب است بدانید این کار با استفاده از درختان مرکل انجام می‌شود. درخت مرکل نوعی ساختار داده است که از هش اصلی تشکیل شده است و سایر داده‌های مرتبط به آن در ساختاری مانند برگ جمع آوری شده است. جالب است بدانید مزیت اصلی این درخت این است که داده‌ها در استخر بزرگ بیت کوین پشتیبانی می‌شود. BIP 341 روش جدیدی برای فروش بیت کوین از یک نوع اسکریپت را امکان پذیر می‌کند.

تپ روت بیت کوین BIP 342

تپ روت بیت کوین BIP 342 با به‌روزرسانی، هزینه‌های تپ روت و امضای Schnorr را نیز تأیید می‌کند. با توجه به‌روزرسانی های اخیر در شبکه جهانی بیت کوین و ادغام آنها به‌صورت کد، دور از ذهن است که توسعه‌دهندگان پلنی برای به‌روزرسانی بزرگ در شبکه جهانی بیت کوین داشته باشند.

تاثیر تپ روت بر قیمت بیت کوین

تاثیر تپ روت بر بیت کوین

شاید شینده باشید که تپ روت می‌تواند تاثیر بسزایی در قیمت جهانی بیت کوین داشته باشد. اجرتون، در رابطه با این موضوع، اعتقاد دارد به‌روزرسانی تپ روت می‌تواند بر ارزش بیت کوین در بلند مدت تاثیر بگذارد و همچنین معتقد است که تغییرات اساسی و بنیادی که در به‌روزرسانی و آپدیت تپ روت اتفاق می‌افتد باعث افزایش رقابت و عملکرد در شبکه جهانی بیت کوین خواهد شد. همچنین وی افزود:

با توجه به این‌که افزایش اخیر قیمت بیت کوین را می‌توان به افزایش استفاده آن به‌عنوان مخزنی برای حفظ ارزش و سرمایه‌گذاران سازمانی نسبت داد، من انتظار ندارم که تپ روت در کوتاه‌مدت بر قیمت بیت کوین تأثیری داشته باشد.

سخن آخر

با در نظر گرفتن تمامی مواردی که در این مقاله گفتیم، تپ روت یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌ها در شبکه جهانی بیت کوین است و تعداد به‌روزرسانی‌های کم در این شبکه می‌تواند یکی از ویژگی‌های مهم آن باشد. این آپدیت، عملکرد بیت کوین را افزایش می‌دهد و همچنین باعث افزایش حریم خصوصی و امنیت شبکه می‌شود و می‌توان به‌طورکلی گفت با رونمایی از آپدیت تپ روت، نگرانی بسیاری از کاربران درزمینه امنیت و حریم خصوصی کاهش یافت. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

شما می‌توانید با استفاده از بخش نظرات، سؤالات خود را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان صرافی آنلاین یورپی ما به سؤالات شما پاسخ دهند.

هاوینگ بیت کوین چیست و چگونه بر قیمت تاثیر می‌گذارد؟

 

سوالات متداول:


مزایای Taproot چیست؟

ظرفیت شبکه را برای انجام تراکنش‌ها افزایش می‌دهد.
کاهش کارمزد تراکنش‌ها: حجم داده یک تراکنش در زمان ارسال تراکنش های پیچیده در شبکه کاهش می‌یابد و در نتیجه باعث کاهش کارمزد نیز می‌شود.
افزایش حریم خصوصی: با اجرای تپ روت، تراکنش های چند امضایی با تراکنش های عادی هیچ تفاوتی ندارند و به صورت یکسان دیده می‌شوند.

تاثیر تپ روت بر قیمت بیت کوین چیست؟

شاید شینده باشید که تپ روت می‌تواند تاثیر بسزایی در قیمت جهانی بیت کوین داشته باشد. اجرتون، در رابطه با این موضوع، اعتقاد دارد به‌روزرسانی تپ روت می‌تواند بر ارزش بیت کوین در بلند مدت تاثیر بگذارد و همچنین معتقد است که تغییرات اساسی و بنیادی که در به‌روزرسانی و آپدیت تپ روت اتفاق می‌افتد باعث افزایش رقابت و عملکرد در شبکه جهانی بیت کوین خواهد شد.
5/5 - (3 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x