هاوینگ بیت کوین چیست و چگونه بر قیمت تاثیر می‌گذارد؟

هاوینگ از کلمه انگلیسی Half نشأت گرفته است و به معنی نصف شدن است و اگر بخواهیم به بازارهای ارز دیجیتال نگاه کنیم، این کلمه به معنی نصف شدن پاداش استخراج هر بلوک است. در ادامه قصد داریم تأثیرات هاوینگ بیت کوین را بر قیمت آن بررسی کنیم.

در مقاله‌های قبل شما را با کیف پول ارز دیجیتال، آشنا کردیم و نگاه کاملی به جزئیات آن داشتیم به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شما را با هاوینگ بیت کوین آشنا کنیم.پس با یورپی امن ترین صرافی آنلاین همراه باشید

هاوینگ بیت کوین چیست و چه زمانی اتفاق میافتد؟

جالب است بدانید در هر ساعت به طور میانگین 6 بلاک یافت می‌شود و هاوینگ پس از هر 210 هزار بلاک رخ می‌دهد و می‌توان گفت به صورت تقریبی اتفاق هاوینگ هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد. به همین دلیل است اگر از فردی بپرسید که این اتفاق در چه زمانی رخ می‌دهد، نمی‌تواند به شما یک تاریخ مشخص بدهد و فقط می‌تواند بگوید تاریخ آن هر 4 سال یک بار است.

شاید با خود فکر کنید دانستن همچین اتفاقی چه کمکی می‌تواند به شما در بازار رمز ارزهای دیجیتال کند و دانستن آن نیاز نیست در صورتی که دانستن این نمونه از اتفاقات از جمله هاوینگ می‌تواند شما را با ذهنی باز به بازار معامله و سرمایه گذاری هل دهد.

 

فلسفه رویداد هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین

در این بخش می‌خواهیم شما را با فلسفه هاوینگ آشنا کنیم. شاید با خود بگویید چرا باید همچنین اتفاقی رخ دهد که پاداش استخراج بیت کوین نصف شود؟

در پاسخ به این سؤال می‌توانیم بگوییم، اگر بیت کوین‌های جدید به‌طور مداوم تولید شود و یا تعداد بیت کوین‌ها به نامتناهی بودن میل کند باعث می‌شود ارزش آنها به‌تدریج کاهش یابد.

Vitalik Buterin خالق رمز ارز اتریوم در مورد کند کردن سرعت تولید بیت کوین توسط اتفاق هاوینگ می‌گوید:

علت اصلی انجام این کار کنترل تورم است. یکی از بزرگ‌ترین خطاهای ارزهای فیات سنتی که تحت کنترل بانک‌های مرکزی هستند، این است که این بانک‌ها می‌توانند به هر میزان که بخواهند پول چاپ کنند و اگر بیش از حد چاپ کنند، ارزش ارز دولتی طبق قانون عرضه و تقاضا سریعاً رو به کاهش می‌رود.

بیت کوین برخلاف ارزهای رایج طوری طراحی‌شده است که مثل یک کالای باارزش، مانند طلا، عمل کند. میزان طلاهای موجود در دنیا محدود است و با استخراج هر گرم از آن، استخراج طلاهای باقی‌مانده سخت‌تر از قبل می‌شود.

به دلیلِ همین عرضه (موجودی) محدود است که طلا توانسته در طی شش هزار سال گذشته، جای پای خود را به‌عنوان یک وسیله تبادل و ابزار ذخیره ارزش محکم کند. کاری که امیدواریم بیت کوین هم از پس انجام آن برآید.

تأثیر هاوینگ بیت کوین بر قیمت

هاوینگ بیت کوین
هاوینگ بیت کوین

بر اساس منابعی که در علم اقتصاد در دسترس است، اگر در یک بازه زمانی مشخص عرضه کم شود و تقاضا ثابت بماند، قیمت باید نهایتاً دو برابر شود تا تقاضاهای موجود را پوشش دهد. اما باید توجه داشته باشید در دنیای بیت کوین هیچ فردی نمی‌تواند به شما این تضمین را دهد که تقاضا زیاد می‌شود. پس به‌طورکلی می‌توان گفت فقط در صورتی، کم شدن عرضه باعث بالا رفتن قیمت می‌شود که تقاضا یا در یک مسیر مستقیم قدم بردارد یا بیشتر شود.

باید در این بخش به نکته بسیار مهمی نیز توجه داشت و آن نکته این است که اگر به دلیل نصف شدن پاداش استخراج، ماندن در بازار بیت کوین برای ماینرها به‌صرفه نباشد مطمئن باشید آنها دیگر به‌کار خود ادامه نمی‌دهند و از این شبکه خارج می‌شوند. هرچند به دلیل گستردگی بازار بیت کوین در جهان نمی‌توان انتظار داشت که اگر هاوینگ رخ دهد نتیجه خوبی برای بیت کوین و قیمت بیت کوین به همراه خود داشته باشد.

تأثیر رویداد هاوینگ بر تصمیم معامله گران

حتماً افرادی را می‌شناسید که به‌صورت بلندمدت بر روی بازار بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر این افراد هولدر بیت کوین هستند و با هر نوسان قیمت در بازار جهانی بیت کوین اقدام به فروش ارزهای دیجیتال خود نمی‌کنند. اما این شرایط برای معامله گران صدق نمی‌کند.

بیشتر افرادی که در این بازار قدم برداشته‌اند فکر می‌کنند بعد از هاوینگ بیت کوین، قیمت به‌صورت چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از معامله گران نیز بر اساس همین نگاه قبل از هاوینگ اقدام به خرید بیت کویت می‌کنند که وقتی بیت کوین به اوج قیمت خود رسید آن را بفروشند و از معامله خارج شوند.جالب است بدانید این افراد زمانی که قیمت بیت کوین بعدازآن رویداد ثابت بماند از معامله خارج می‌شوند و همین موضوع باعث کاهش قیمت بیت کوین در یک بازه زمانی می‌شود.

نگاهی به هاوینگ بیت کوین در چندسال اخیر

هاوینگ بیت کوین

همان‌طور که گفتیم هاوینگ ها به‌طور میانگین هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد و در سالیان اخیر در سال‌های:

  • 2012
  • 2016
  • 2020

رخ داده است.

هاوینگ ۲۰۱۲

در سال 2012 برای اولین بار هاوینگ بیت کوین اتفاق افتاد و قیمت بیت کوین به مدت 6 هفته افت کرد اما پس از گذشت مدتی قیمت بیت کوین تا 230 دلار افزایش پیدا کرد. درصورتی‌که در رویداد هاوینگ قیمت این ارز دیجیتال 13 دلار بود.

هاوینگ ۲۰۱۶

دومین هاوینگ بیت کوین در سال 2016 رخ داد و پس‌ازاین اتفاق، قیمت بیت کوین متاسفانه رشد چندانی نداشت و در مدت یک سال، قیمت این ارز دیجیتال به 20000 دلار رسید و توانست رشد 31 درصدی را تجربه کند. توجه داشته باشید در هنگام دومین اتفاق هاوینگ، قیمت بیت کوین 650 دلار بود.

هاوینگ ۲۰۲۰

سومین و آخرین هاوینگ بیت کوین در سال 2020 رخ داد و این رخداد دیگر یک رمز ارز ناشناس نبود و بسیاری از مردم این اتفاق را می‌شناختند و ازیک‌طرف دیگر اپیدمی کرونا باعث شد بسیاری از مردم با بیت کوین آشنا شوند و در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. درنتیجه فارغ از هر دلیلی، قیمت بیت کوین رشد چشمگیری را تجربه کرد.

تفاوت هاوینگ ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰

تأثیر هاوینگ بیت کوین

 

معاملات با حجم بالا

در رویداد هاوینگ بیت کوین، معاملات بیت کوین در بازار جهانی با حجم بالاتر از 2800 درصدی نسبت به چهار سال قبل یعنی سال 2016 بود و همچنین حجم معاملات در سال 2016، ۱.۵ میلیارد دلار بود ولی در روزهای نزدیک این رخداد در سال 2020 این حجم معاملات به 50 میلیارد دلار رسید.

افزایش تعداد کاربران

همان‌طور که گفتیم در سال 2020 به دلیل اپیدمی کرونا بسیاری از افراد به فکر سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین افتادند به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که تعداد کاربران در سال 2020 نسبت به سال 2016 افزایش چشم‌گیری داشته است.

وضعیت ماینرها در آستانه هاوینگ بیت کوین

با بررسی داده‌های گوگل ترندز مشخص شد که کاربران در آستانه رخداد هاوینگ, عبارت‌های “هاوینگ بیت کوین” و”خرید بیت کوین” را بسیار جستجو می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد که معامله گران انتظار دارند بعدازاین رخداد قیمت بیت کوین افزایش یابد.

البته باید توجه داشت که هیچ فردی نمی‌تواند به شما اطمینان صد در صد دهد که بعد از هاوینگ، قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کند.

سخن آخر

با توجه به افزایش تعداد کاربران بیت کوین نسبت به سالیان اخیر، ما در این مقاله تصمیم گرفتیم شما را با یکی از مهم‌ترین اتفاقات در بیت کوین آشنا کنیم که آن، رویداد هاوینگ است. شاید در نگاه اول با خود فکر کنید که دانستن همچین موضوعی نمی‌تواند در این بازار به شما کمک کند اما اگر شما به‌عنوان یک کاربر با این موضوع آشنایی داشته باشید و بدانید چه تأثیراتی می‌تواند بر معاملات جهانی بگذارد، با ذهنی باز معاملات خود را انجام می‌دهید. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

 

سوالات متداول


هاوینگ یعنی چه؟

هاوینگ از کلمه انگلیسی Half نشأت گرفته است و به معنی نصف شدن است و اگر بخواهیم به بازارهای ارز دیجیتال نگاه کنیم، این کلمه به معنی نصف شدن پاداش استخراج هر بلوک است

آخرین هاوینگ بیت کوین چه زمانی اتفاق افتاد؟

آخرین هاوینگ ارز دیجیتال بیت کوین در ماه می ۲۰۲۰ اتفاق افتاد

هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

انتظار می‌رود که پس از گذشت 4 سال، در سال ۲۰۲۴، هاوینگ بعدی اجرا میشود.
5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x