7 تا از خطرات استیکینگ ارز دیجیتال که باید بدانید

آگاهی از خطرات استیکینگ ارز دیجیتال درواقع تضمینی برای موفقیت شما در استیک کردن ارزهای دیجیتال است. همان‌طور که می‌دانید استیکینگ ارز دیجیتال یعنی قفل کردن دارایی‌هایتان در فناوری بلاکچین و دریافت سود آن. درواقع نقش شما در این روش فقط بلاک کردن ارزهایتان است. سپس از هر تراکنش که با دارایی دیجیتال شما در بلاکچین انجام می‌شود، درصد مشخصی سود دریافت می‌کنید. به همین دلیل بسیاری تصور می‌کنند این روش درآمدزایی باید آسان‌تر و کم‌ریسک‌تر از سایر روش‌ها باشد.

اما اگر خطرات استیکینگ ارز دیجیتال را ندانید نه تنها درآمدی کسب نمی‌کنید، بلکه ضرر مالی شدیدی را هم تجربه خواهید کرد. با خواندن این مقاله شانس این را دارید که هرکدام از این خطرات را بشناسید و احتمال شکست در فرایند استیکینگ را کاهش دهید.

1. خطرات استیکینگ ارز در زمان عدم ثبات بازار

اولین و بدیهی‌ترین ریسک استیکینگ ارز دیجیتال، احتمال ضرر ناشی از تغییرات اقتصادی بازار است. عدم ثبات بازار از مواردی است که قبل از استیک کردن باید در نظر داشته باشید. ممکن است بعد از اینکه شما دارایی دیجیتالتان را وارد استخرهای بلاکچین و آن‌ها را قفل کردید، قیمت آن بالا یا پایین شود.

در نتیجه در صورت پایین رفتن قیمت، آن سودی که قبل از تغییر قیمت‌های بازار در نظر گرفته بودید، عایدتان نمی‌شود. به همین دلیل است که استیکرهای باتجربه توصیه می‌کنند امکان چنین ریسک‌هایی را حتما در نظر بگیرید و برای جلوگیری از ضررهای بزرگ تمام دارایی خود را در استیکینگ سرمایه‌گذاری نکنید.

2. کاهش نقدینگی بازار

مهم‌ترین عاملی که ماهیت بازار پرریسک کریپتو را تعیین می‌کند، نقدینگی است. زمانی که شما دارایی دیجیتالتان را استیک می‌کنید، به این معنی است که نقدینگی‌تان را کاهش داده‌اید. به‌ویژه اگر ارز دیجیتالی که استیک کرده‌اید، در آن بازه زمانی در بازار طرفدار چندانی نداشته باشد.

باکس:

دارایی دیجیتالی که استیک می‌کنید می‌تواند هرنوع ارز دیجیتالی باشد. علاوه براین امکان استیک کردن توکن‌های غیرمثلی یا همان NFTها نیز وجود دارد.

بنابراین یکی دیگر از خطرات استکینگ ارز کاهش نقدینگی است. برای جلوگیری از چنین اتفاقی و کسب سود هنگفت، ارزهایی را استیک کنید که نقدینگی محدودی در بازار ندارند. ‌در این صورت پاداش‌هایی که از استیک کردن به دست می‌آورید، بیشتر خواهد شد و این خطر را به راحتی پشت سر می‌گذارید.

3. ریسک مدت زمان قفل شدن دارایی

مدت زمان قفل شدن دارایی یکی از چالش‌های استیکینگ است.

همان‌طور که می‌دانید استیکینگ ارز دیجیتال به معنای قفل کردن آن در بازه زمانی مشخص است. این بازه زمانی می‌تواند از چند روز تا چندین ماه باشد. در طول این مدت شما نمی‌توانید هیچ مقداری از پولتان را برداشت کنید و باید تا پایان دوره صبر کنید.

همان‌طور که در دو ریسک قبلی استیکینگ خواندید، در این مدت کاهش نقدینگی و عدم ثبات بازار ممکن است ضرر بزرگی را به بیزینس شما در فناوری بلاکچین وارد کند. برای مقابله با این ریسک بهتر است ارزهایی را برای استیکینگ انتخاب کنید که دوره قفل شدن آن‌ها کوتاه‌تر از باقی ارزهای دیجیتال است.

4. عدم مشخص بودن زمان دریافت پاداش

همه کسانی که وارد حوزه استیکینگ می‌شوند، به امید کسب درآمد از پاداش‌ آن به سودآوری فکر می‌کنند. اما مسئله مهمی که وجود دارد این است که گاه زمان دریافت پاداش‌ها مشخص نیست. گاهی افراد روزانه پاداش خود را دریافت می‌کنند و گاه ماهیانه این اتفاق می‌افتد.

درست است که این موضوع روی سود سالانه و سرمایه‌گذاری بلندمدت تاثیری ندارد؛ اما این اتفاق باعث جلوگیری از سرمایه‌گذاری مجدد در دوران قفل شدن دارایی می‌شود. یکی از راه‌های مقابله با این ریسک استکینگ ارز دیجیتال این است که ارزهایی را برای استیکینگ انتخاب کنید که دوره پرداخت پاداش کوتاه‌تری دارد. برای این کار لازم است که قبل از استیکینگ به خوبی تحقیق کنید و به یاد داشته باشید که مقابله با خطرات استکینگ ارز دیجیتال نیاز به دانش و حرکات هوشمندانه دارد.

5. ریسک‌های مربوط به ولیدیتور

فرایند استیکینگ متشکل از عوامل متعددی است که قبل از شروع باید با همه آن‌ها آشنا باشید. فراموش نکنید که بدون آگاهی نمی‌توانید از پس فناوری پیچیده بلاکچین و پدیده‌های تجاری آن بربیایید. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله ولیدیتور چیست؟ را در یورپی بخوانید که کاملا با مفهوم آن آشنا شوید. دراین صورت ریسک‌های استیکینگ و ولیدیتور را که در این بخش آورده‌ایم بهتر درک می‌کنید. این مشکلات عبارتنداز:

  • امکان اشتباه ولیدیتور؛ ولیدیتورهای PoS وظیفه تایید تراکنش‌های استیکینگ و اعتبارسنجی آن‌ها را دارند. اما اگر به هر دلیلی این ولیدیتورها اشتباه عمل کنند، ممکن است تراکنشی پرخطر انجام شود و شما نه‌تنها ضرر کنید، بلکه سرمایه اولیه‌تان را هم از دست دهید. برای جلوگیری از چنین خطراتی بهتر است از کیف پول‌هایی مانند تراست والت استفاده کنید که برای حل چنین مشکلی از اعتبارسنجی شخص ثالث استفاده می‌کند.
  • هزینه بالای ولیدیتور؛ علاوه‌بر اشتباهاتی که ممکن است در طی تراکنش‌ها اتفاق بیفتد، کارمزد بالای ولیدیتورها در طول دوران استیکینگ هم می‌تواند یکی دیگر از خطرات استکینگ ارز باشد. از طرفی استفاده از ولیدیتورها نیاز به انرژی برق بالایی دارد، به همین دلیل اگر هزینه‌های بالای مصرف انرژی را هم اضافه کنیم، می‌بینیم که این هزینه‌ها غیرقابل چشم‌پوشی نیستند. تنها راه کنترل چنین هزینه‌هایی دقت در انتخاب ولیدیتور مناسب و بررسی میزان سرمایه‌تان است.

6. خطرات حاصل از ناآگاهی از پیچیدگی بلاکچین‌ها

همان‌طور که می‌‌دانید فناوری بلاکچین و مفاهیم آن پیچیدگی خاصی دارد. به همین دلیل همیشه توصیه می‌کنیم قبل از شروع هرگونه فعالیتی در این فناوری اطلاعات لازم درباره آن را کسب کنید. بسیاری از افراد که برای اولین بار با مفاهیم استیکینگ آشنا می‌شوند، ممکنن است اعتراف کنند که درک آن در وهله اول مشکل است.

به همین دلیل است که آن‌ها مقاله‌هایی مانند استیک کردن ارز دیجیتال چیست می‌خوانند که بتوانند چنین مشکلاتی را حل کنند. سپس بهتر است که دانشتان را درباره بلاکچین رمزارزی که انتخاب کرده‌اید افزایش دهید و با اعتماد به نفس بیشتری به درآمدزایی از طریق استیکینگ بپردازید.

7. خطر سرقت دارایی‌ها

از قدیم گفته‌اند و می‌گویند که اگر بازاری پرطرفدار و پرسود باشد، سارقان و کلاهبرداران هم در آنجا کمین خواهند کرد. درست است که فناوری بلاکچین ویژگی‌های زیادی را برای افزایش امنیت ارائه داده است، اما هکرهای قدرتمندی هم وجود دارند که منتظر کوچک‌ترین اشتباه امنیتی شما هستند. به همین دلیل همیشه خطر دزدیده شدن دارایی‌هایی که استیک کرده‌اید وجود دارد.

به منظور جلوگیری از چنین مشکلی، از کلیدهای خصوصی خود به خوبی مراقبت کنید و به صورت مرتب از کیف پولتان نسخه پشتیبان تهیه کنید. همچنین بهتر است از برنامه‌هایی برای استکینگ استفاده کنید که کلیدهای خصوصی را در اختیارتان قرار می‌دهد و نه پلتفرم‌های استیکی که توسط شخص ثالثی کنترل می‌شود.

خطر سرقت در استیکینگ

کلام آخر

یکی از راه‌های کسب درآمد از فناوری بلاکچین استیک کردن ارزهای دیجتال است؛ که به معنای قفل کردن آن‌ها و سودآوری از طریق دریافت پاداش است. ممکن است در وهله اول این کار بسیار ساده و پربازده به نظر برسد، اما ریسک‌هایی دارد که عدم آگاهی از آن‌ها باعث می‌شود که نه تنها سود نکنید، بلکه متحمل ضرر گزافی هم شوید.

خطرات استیکینگ ارز دیجیتال شامل مواردی مانند عدم ثبات بازار و مدت زمان قفل شدن دارایی، ریسک‌های مربوط به ولیدیتورها، کاهش نقدینگی، عدم مشخص بودن دوره دریافت پاداش، کاهش نقدینگی و سرقت دارایی شماست. با دانستن هریک از این موارد می‌توانید راه‌های مقابله با آن‌ها را نیز کشف کنید و سوددهی خود را تضمین کنید.

سوالات متداول

خطرات استیکینگ ارز دیجیتال کدامند؟

استکینگ ارز دیجیتال خطراتی مرتبط به بازار ارز دیجیتال، فناوری بلاکچین، مفاهیم استکینگ و کاهش نقدینگی دارد که باید قبل از استیک کردن آن‌ها را بدانید.

چرا باید از خطرات استیک کردن ارز دیجیتال آگاه باشیم؟

زیرا کلید مقابله با هرکدام از این خطرات در شناختن آن‌ها نهفته است.

ولیدیتورها چگونه باعث به خطر افتادن سرمایه‌گذاری در استیکینگ می‌شوند؟

با فهمیدن چگونگی عملکرد اشتباه ولیدیتورهای اثبات سهام و کارمزدی که دریافت می‌کنند، متوجه می‌شوید که در صورت عدم آگاهی این اعتبارسنج‌ها پتانسیل ایجاد ضرر و زیان را دارند.

1/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x