کلیدهای عمومی و خصوصی چیست؟ (Public Key & Private Key)

برای درک بهتر نحوه عملکرد تراکنش‌ های رمزنگاری شده، ابتدا باید کلیدهای عمومی و خصوصی را یاد گرفت. در این مقاله به بررسی نقش کلیدهای عمومی و خصوصی در ارزهای دیجیتال می پردازیم.

کلیدهای عمومی و خصوصی

کلیدهای عمومی و خصوصی بخشی جدایی ناپذیر از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال هستند. کاربرد اصلی این کلید ها این است که به شما اجازه می دهند، بدون نیاز به نفر سوم برای تأیید تراکنش ها، ارز دیجیتال را ارسال و یا دریافت کنید. این کلیدها بخشی از چارچوب رمزنگاری کلید عمومی هستند. در واقع با استفاده از این کلیدها برای ارسال ارز دیجیتال خود به هر کسی، در هر مکان و در هر زمان استفاده کنید. کلیدهای عمومی و خصوصی به عنوان یک جفت کلید در کنار هم قرار می گیرند. برای دریافت تراکنش ها ممکن است کلیدهای عمومی خود را به اشتراک بگذارید، اما کلیدهای خصوصی شما باید مخفی بمانند. اگر کسی به کلیدهای خصوصی دسترسی داشته باشد، به هر ارز دیجیتال مرتبط با این کلیدها نیز دسترسی خواهد داشت.

رمزنگاری با کلید عمومی چیست؟

رمزنگاری با کلید عمومی (PKC) یک فناوری است که برای تأیید صحت داده ها با استفاده از رمزگذاری نامتقارن استفاده می شود. PKC ابتدا برای رمزگذاری و رمزگشایی پیام ها در محاسبات سنتی مورد استفاده قرار می گرفت. ارزهای دیجیتال از این فناوری برای رمزگذاری و رمزگشایی تراکنش ها استفاده می کنند. بدون PKC، فناوری ارزهای دیجیتال عملا غیرممکن خواهد بود.

کلید PKC “توابع ریاضی درگاهی” است. توابعی یک طرفه ریاضی که به آسانی قابل حل هستند؛ اما شکستن آن ها تقریبا غیرممکن است. برای شکستن آن ها احتمالاً نیاز به یک ابرکامپیوتر و هزاران سال مهندسی معکوس دارید و این جریان بسیار زمان بر خواهد بود.

کلید عمومی چیست؟

کارکرد اصلی کلیدهای عمومی این است که به شما اجازه دریافت تراکنش های ارز دیجیتال را می دهد. کلید عمومی یک کد رمزنگاری است که با یک کلید خصوصی تنظیم شده است. هر کسی می تواند تراکنش ها را به کلید عمومی ارسال کند، اما به کلیدهای خصوصی نیاز دارید تا قفل آن ها را باز و اثبات کنید، مالک ارز دیجیتال دریافتی از این تراکنش شما هستید. کلید عمومی که می تواند تراکنش ها را دریافت کند، یک آدرس عمومی است. بنابراین، از اشتراک گذاری کلید عمومی خود با دیگران ترس نداشته باشید.

احتمالاََ شما کلیدهای عمومی برای آدرس های رمزنگاری شده را توسط خیریه ها دیده اید که توسط تولید کنندگان محتوا به اشتراک گذاشته می شوند و شما می توانید آن ها را به صورت آنلاین ببینید. در حالی که هر کسی می تواند کمک مالی کند، برای باز کردن قفل و دسترسی به وجوه اهدایی به کلید خصوصی نیاز دارید.

کلید خصوصی چیست؟

ابتدا نکته حائز اهمیتی که در رابطه با کلیدهای خصوصی وجود دارد را یادآور می شویم و آن این است که هرگز کلید خصوصی خود را با کسی به اشتراک نگذارید. یک کلید خصوصی به شما امکان اثبات مالکیت یا خرج کردن وجوه مربوط به آدرس عمومی خود را می دهد. کلید خصوصی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد: کد باینری 256 کاراکتری – کد 64 رقمی هگزاد سیمال – کد QR – عبارت یادگاری

بدون در نظر گرفتن شکل آن، کلید خصوصی یک عدد نجومی بزرگ است. شما می توانید یک کلید عمومی را با یک کلید خصوصی تولید کنید؛ اما عملاً انجام برعکس این جریان به دلیل عملکرد یک طرفه “Trapdoor” غیرممکن است. شما می توانید هر تعداد کلید عمومی را به یک کلید خصوصی متصل کنید.

امضای دیجیتالی یک معامله یعنی چی؟

برای تکمیل تراکنش روی شبکه بلاک چین باید امضا شود. مراحل ارسال تراکنش عبارتند از:

تراکنش با استفاده از یک کلید عمومی رمزگذاری می شود. تراکنش را فقط می توان با کلید خصوصی همراه رمزگشایی کرد. سپس، تراکنش با استفاده از کلید خصوصی امضا می‌ شود تا ثابت کند، تراکنش تغییر نکرده است. امضای دیجیتال از طریق ترکیب کلید خصوصی با داده های ارسال شده در تراکنش تولید می شود. در نهایت، تراکنش را می توان با استفاده از کلید عمومی همراه تأیید کرد.

شما به صورت دیجیتالی یک تراکنش را امضا می کنید تا مالکیت وجوه ثابت شود که برای شما است. گره ها به طور خودکار تراکنش ها را بررسی و احراز هویت می کنند. هر تراکنشی که احراز هویت نشده باشد، توسط شبکه رد می شود. یک تراکنش معتبر و استخراج شده در بلاک چین غیرقابل برگشت است.

کلیدهای خصوصی کجا هستند؟ 

کلیدهای خصوصی شما در یک کیف پول رمزنگاری شده است که معمولاً نرم افزار موبایل یا دسکتاپ یا یک دستگاه سخت افزاری تخصصی است. کلیدهای خصوصی شما در شبکه بلاک چین ارزهای دیجیتال نیستند. اگر رمزارز را در یک صرافی آنلاین نگه دارید، صرافی نگهبان کلیدهای خصوصی شماست. شما به کلیدهای خود اعتماد دارید، همان طور که به صندوق بانک برای نگهداری طلاهای خود اعتماد می کنید.

اگر ارز دیجیتال خود را از یک صرافی به یک کیف پول غیرقانونی منتقل کنید؛ کنترل کلیدهای خود را در دست دارید. به دلیل پیکربندی و عملکرد کیف پول‌ های رمزنگاری، هرگز مستقیماً کلیدهای خصوصی را کنترل نخواهید کرد؛ زیرا کیف‌ پول ها معمولاً آن ها را به طور خودکار برای شما مدیریت می‌ کنند. به طور معمول، یک عبارت اولیه به شما داده می شود که کلیدهای خصوصی شما را به عنوان پشتیبان رمزگذاری می کند. کلیدهای عمومی و خصوصی رمزنگاری شما را کنترل می کنند.

این که چگونه کلیدهای عمومی و خصوصی با هم کار می کنند برای درک نحوه عملکرد تراکنش های ارزهای دیجیتال اساسی است. وقتی صحبت از ارز رمزنگاری شده می شود، در واقع یک کلید خصوصی است که مالکیت آن ارز دیجیتال را اثبات می کند. از آن جایی که در بلاک چین ذخیره می شود، هر کسی می تواند با کلید عمومی شما را به عنوان مالک تأیید کند.

انتخاب در دست داشتن کلیدهای خود یا اعتماد به یک صرافی واسط بستگی به فلسفه شما، تحمل ریسک و مجموعه ای از عوامل دیگر دارد. اگر کلیدهای خصوصی خود را نگه می دارید، کیف پول های HD مدرن را در نظر بگیرید که می توانند کار بزرگی در مدیریت کلیدهای خصوصی شما انجام دهند و به یاد داشته باشید که هرگز آن ها را به اشتراک نگذارید. اگر راه حل نگهداری مانند صرافی را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که یک شرکت قابل اعتماد و معتبر را انتخاب می کنید که تاکید زیادی بر امنیت و مقررات دارد.

نظر شما در رابطه با کلید خصوصی و کلید عمومی و نوع کارکرد آن ها چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 - (1 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x