MimbleWimble چیست؟

MimbleWimble چیست؟

آیا می دانید MimbleWimble چیست؟ میمبل ویمبل فناوری جدیدی در حوزه بلاک چین است با ویژگی های شگفت انگیز. در این مقاله ویژگی های بارز میمبل ویمبل را مطرح خواهیم کرد.

در پاسخ به سوال MimbleWimble چیست؟ میمبل ویمبل یک فناوری بلاک چینی جدید با ویژگی های هیجان انگیز است. این فناوری طراحی شده تا مقیاس پذیر و حریم خصوصی باشد. یکی از ویژگی های کلیدی میمبل ویمبل مقیاس پذیری آن است. بلاک چین می تواند تعداد زیادی از تراکنش ها را بدون هیچ مشکلی انجام دهد. این امر آن را برای استفاده در برنامه های تجاری ایده آل می کند.

میمبل ویمبل همچنین ویژگی دیگری نیز دارد که آن را به یک فناوری آینده نگر تبدیل می کند. میمبل ویمبل این پتانسیل را دارد که روش استفاده از فناوری بلاک چین را متحول کند. حتی می‌ توان انتظار داشت که در آینده شاهد کاربردهای بیشتری از MimbleWimble باشیم.

تاریخچه MimbleWimble

تاریخچه میمبل ویمبل را از جولای 2016 می توان ردیابی کرد. زمانی که «تام الویس جدوسور» نویسنده متخصص بیت‌ کوین، مقاله ای را در مورد پیشنهاد این پروتکل نوشت. هیچ تاییدی مبنی بر اینکه Tom Elvis Jedusor خالق میمبل ویمبل است وجود ندارد، این پیشنهاد دارای ویژگی های مشابهی با شخصیت شرور سری هری پاتر است. به عنوان مثال، هر دو فوق العاده خصوصی هستند و در اجتناب از شناسایی مهارت دارند. همچنین این امکان دارد که Jedusor یکی از طرفداران سری هری پاتر باشد. بنابراین او تصمیم گرفته نام پیشنهاد خود را به نام یکی از شرورها بگذارد.

در دسامبر 2016 علاقه به میمبل ویمبل افزایش یافت. وقتی که ارز دیجیتال Grin (GRIN)، از این پروتکل استفاده کرد و حال توسعه بود. از آن زمان، توسعه دهندگان روی پیشنهادهایی برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند به پروتکل کار کرده اند.

در آگوست 2017، Blockstream وایت پیپر خود را منتشر کرد که در آن جزئیات نحوه استفاده از میمبل ویمبل برای ایجاد نوع جدیدی از بلاک چین به نام “Bulletproofs” منتشر شد. Bulletproofs نوع جدیدی از رمزنگاری است که حریم خصوصی و امنیت بیت کوین (BTC) را بهبود می بخشد. در اکتبر 2017، بلاک استریم یک شبکه تجربی Grin را راه اندازی کرد که از پروتکل میمبل ویمبل استفاده می کرد. گرین یک ارز دیجیتال کاملاً غیرمتمرکز است که هیچ قدرت مرکزی ندارد.

در فوریه 2018، پیتر تاد، توسعه‌ دهنده معروف بیت‌کوین، پیشنهادی را برای افزودن پشتیبانی از قراردادهای هوشمند به میمبل ویمبل منتشر کرد. این پیشنهاد خواستار یک زبان برنامه نویسی به نام “Elixir” است. در می 2018، اندرو پولسترا، ریاضیدان بلاک استریم، در کنفرانس Scaling Bitcoin در استنفورد، مقاله ای درباره میمبل ویمبل ارائه کرد. در این مقاله بحث شد که چگونه میمبل ویمبل می تواند نوع جدیدی از بلاک چین به نام “معاملات محرمانه” ایجاد کند. نوع جدیدی از رمزنگاری که حریم خصوصی تراکنش های بیت کوین را بهبود می بخشد. در نوامبر 2018، گرین اعلام کرد که دومین شبکه آزمایشی را در ژانویه 2019 راه اندازی خواهد کرد تا نوع جدیدی از تراکنش های محرمانه را آزمایش کند. این نوع جدید رمزنگاری حریم خصوصی تراکنش های بیت کوین را بهبود می بخشد.

ویژگی کلیدی بلاک چین MimbleWimble

یکی از مزایای اصلی میمبل ویمبل بهبود حریم خصوصی است. برخلاف بیت‌ کوین که تمام تراکنش‌ ها را برای همه افراد در شبکه پخش می‌ کند، میمبل ویمبل تمام جزئیات تراکنش را به جز تعداد وجوه انتقال‌ یافته پنهان می‌ کند. این امر ردیابی تراکنش‌ های کاربران را برای مهاجمان بسیار دشوارتر می‌ کند. میمبل ویمبل همچنین با افزودن یک لایه جدید رمزنگاری به نام کور کردن، امنیت را بهبود می بخشد. کور کردن مهاجمان را از دیدن آدرس های واقعی فرستنده و گیرنده محروم می کند و سرقت وجوه را برای آن ها سخت تر می کند.

امکاناتی که میمبل ویمبل را از سایر پروتکل های بلاک چین متمایز می کند

تراکنش‌ های میمبل ویمبل محرمانه هستند و نمی‌ توان آن‌ ها را به کاربران مرتبط کرد.

میمبل ویمبل در برابر سانسور مقاوم است؛ زیرا تمام تراکنش ها به صورت رمزنگاری ثبت شده در زنجیره بلوکی انجام می شوند.

میمبل ویمبل به کاربران این امکان را می دهد که داده ها را بدون استفاده از فضا یا افزایش تراکم شبکه روی بلاک چین ذخیره کنند.

طراحی منحصر به فرد میمبل ویمبل کوچکتر از بلاک چین های سنتی است. این باعث می شود، ذخیره و انتقال آن کارآمدتر و هزینه کمتری داشته باشد.

میمبل ویمبل به گونه ای طراحی شده است که از آن آسان استفاده شود، حتی برای افرادی که با فناوری بلاک چین آشنا نیستند.

تراکنش‌ های میمبل ویمبل بسیار سریع می‌ شوند و به کاربران این امکان را می‌ دهند تا تراکنش‌ ها را سریع و آسان انجام دهند.

میمبل ویمبل یک پروتکل امن است که در طول زمان آزمایش و اثبات شده است.

مزایای میمبل ویمبل

مزایای میمبل ویمبل عبارتند از: حفظ حریم خصوصی، پذیرش و قابلیت تعویض. جنبه حفظ حریم خصوصی. آن ها در تراکنش محرمانه پنهان هستند. پذیرش مزیت دیگری است؛ زیرا میمبل ویمبل می تواند تراکنش ها را انجام دهد. قابلیت تعویض یک ویژگی مهم برای ارزهای دیجیتال است؛ زیرا به این معنی است که همه سکه ها برابر و قابل تعویض هستند. این مانع از قرار دادن سکه های خاص در لیست سیاه می شود.

اندازه بلاک چین میمبل ویمبل بسیار کوچکتر از بیت کوین است. تراک‌ های میمبل ویمبل نسبت به بیت کوین کارآمدتر هستند؛ بنابراین بلاک های ذخیره‌ شده‌ زیادی ندارد. این باعث می شود، میمبل ویمبل سریعتر شود.

میمبل ویمبل امن تر است. زیرا از یک الگوریتم هش متفاوت به نام رمزنگاری منحنی بیضی (ECC) استفاده می‌ کند.

میمبل ویمبل ویژگی های حفظ حریم خصوصی را ارائه می دهد که بیت کوین ارائه نمی دهد. تمام داده‌ های تراکنش پنهان است؛ بنابراین مردم نمی‌ توانند ببینند که پول خود را برای چه چیزی خرج می‌ کنند. این برای مجرمان یا افرادی که می خواهند تراکنش های مالی خود را خصوصی نگه دارند، جذاب کند.

معایب میمبل ویمبل

با وجود این مزایا، معایبی در میمبل ویمبل وجود دارد. به عنوان مثال، به اندازه بیت کوین شناخته شده نیست، بنابراین ممکن است کمتر مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، از آن جایی که تمام داده‌ های تراکنش مخفی هستند، ردیابی مجرمانی که از میمبل ویمبل برای فعالیت‌ های غیرقانونی استفاده می‌ کنند، مشکل است. میمبل ویمبل با اندازه بلاک چین کوچک تر، سریع تر و امنیت بیشتر، می تواند به یک بازیگر اصلی در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شود.

میمبل ویمبل هنوز در حال توسعه است، بنابراین خیلی زود است که بگوییم مزایا بر معایب آن بیشتر است یا خیر. با این حال، ویژگی‌ های آن مانند حفظ حریم خصوصی، پذیرش‌ پذیری و قابلیت تعویض مهم هستند و می‌ توانند تفاوت بزرگی در فضای دیجیتال ایجاد کنند.

نتیجه گیری

در حالی که میمبل ویمبل هنوز در حال توسعه است، شکی نیست که این فناوری پتانسیل تغییر روش استفاده از ارزهای دیجیتال را دارد.

سوالات متداول

MimbleWimble چیست؟

میمبل ویمبل یک پروتکل بلاک چین است که چندین پیشرفت را نسبت به پروتکل های بلاک چین موجود ارائه می دهد. این بلاک چین به گونه ای طراحی شده است که مقیاس پذیرتر و کارآمدتر از سایر بلاک چین ها باشد و همچنین ویژگی های حفظ حریم خصوصی را ارائه می دهد که در پروتکل های دیگر یافت نمی شوند. میمبل ویمبل بر اساس ایده تراکنش های محرمانه است که به کاربران اجازه می دهد جزئیات تراکنش های خود را از بلاک چین عمومی مخفی کنند.

MimbleWimble چگونه کار می کند؟

میمبل ویمبل یک پروتکل بلاک چین است که حریم خصوصی و مقیاس پذیری را امکان پذیر می کند. این کار این کار را با استفاده از یک رویکرد منحصر به‌ فرد برای تراکنش‌ ها انجام می‌دهد که نیاز به ساختارهای معمولی داده‌های بلاک چین مانند آدرس‌ ها و موجودی‌ ها را از بین می‌ برد. میمبل ویمبل همچنین یک رمزنگاری ابتدایی جدید به نام تراکنش‌ های محرمانه را معرفی می‌ کند که به کاربران اجازه می‌ دهد مقدار پولی را که ارسال می‌ کنند، پنهان نگه دارند.

چرا MimbleWimble منحصر به فرد است؟

به دلیل خصوصیات خصوصی و مقیاس پذیری میمبل ویمبل یک پروتکل بلاک چین منحصر به فرد است. با پنهان کردن آدرس ها و مبالغ تراکنش ها در بلاک چین به حریم خصوصی دست می یابد. این امر ردیابی تراکنش ها یا شناسایی کاربران را برای هر کسی دشوار می کند.

چه کسی MimbleWimble را ایجاد کرد؟

میمبل ویمبل توسط یک فرد یا گروه ناشناس به نام Tom Elvis Jedusor ساخته شده است که به زبان فرانسوی “Tom Riddle”، آنتاگونیست در مجموعه هری پاتر است.

نمونه هایی از ارزهای دیجیتال اجرا شده در MimbleWimble چیست؟

Grin و Beam نمونه‌ هایی از ارزهایی هستند که بر روی پروتکل میمبل ویمبل اجرا می‌ شوند. هر دوی این سکه‌ ها از زمانی که راه‌ اندازی شده اند، موفقیت نسبتاً زیادی داشته‌ اند. به‌ویژه Grin که یک جامعه بزرگ در پشت خود دارد. همچنین تعدادی پروژه دیگر در حال توسعه یا برنامه ریزی برای استفاده از میمبل ویمبل هستند، مانند Tari، پروژه ای که هدف آن ایجاد یک پلتفرم دارایی دیجیتال است.

مزایای MimbleWimble چیست؟

چند مزیت کلیدی وجود دارد که میمبل ویمبل نسبت به سایر پروتکل های بلاک چین ارائه می دهد. اول، میمبل ویمبل به دلیل استفاده از تراکنش‌ های محرمانه، بسیار مقیاس‌ پذیر است. درواقع این پروتکل می تواند تعداد بسیار بیشتری از تراکنش ها را نسبت به بلاک چین های سنتی انجام دهد. علاوه بر این، میمبل ویمبل بسیار بر حریم خصوصی متمرکز است و تمام داده‌های تراکنش از دید پنهان هستند.

نظر شما در رابطه با فناوری میمبل ویمبل چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x