شبکه لایتنینگ چیست؟ (Lightning Network)

کانال شبکه لایتنینگ یک روش تراکنش دو طرفه است که در آن طرفین می توانند از یکدیگر مبالغی را دریافت و یا ارسال کنند. لایتنینگ شبکه لایه دومی است که به بلاک چین بیت کوین کمک می کند تا تراکنش های خارج از شبکه بلاک چین را انجام دهد. کانال های پرداختی زیادی بین طرفین یا کاربران بیت کوین، لایه دوم را تشکیل می دهند. لایه دو مقیاس‌ پذیری برنامه های بلاک چین را با مدیریت تراکنش‌ های خارج از شبکه اصلی بلاک چین (لایه اول) فراهم می‌ کند.

مقیاس پذیری مانع مهمی است که پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال را محدود می کند. یک شبکه بلاک چین می تواند میلیون ها و حتی میلیاردها تراکنش را در ثانیه انجام دهد؛ اگر به درستی مقیاس بندی شود. شبکه لایتنینگ با وجود انجام تراکنش‌ ها و تسویه‌ حساب‌ های خارج از زنجیره، کارمزدهای پایینی را دریافت می‌کند.

البته استفاده های جدید دیگری مانند پرداخت‌ های خرد فوری را امکان‌ پذیر می‌ کند. این مسئله خیلی مهم است و می‌ تواند پاسخی برای معمای قدیمی «آیا می‌ توانی قهوه با ارز دیجیتال بخری» باشد. لایتنینگ زمان پردازش را سرعت می بخشد و هزینه‌ های انرژی را کاهش دهد. هزینه های شبکه لایتنینگ برای مسیریابی پایین است. به عنوان مثال، برای باز کردن و بستن یک کانال و مسیریابی و تائید تراکنش ها هزینه کمی پرداخت می شود.

تاریخچه شبکه لایتنینگ

شبکه لایتنینگ در آغاز سال 2015 میلادی توسط جوزف پون و تادئوس درایجا، که در سال 2013 توسط ساتوشی ناکاموتو برای توسعه دهندگان آن را توضیح داده بود.

شبکه لایتنینگ چیست؟

این دو محقق اعلام کردند که ویزا در سال 2013 به 47000 TPS رسید. برای این که بیت کوین به TPS ویزا نزدیک شود، باید هشت گیگابایت تراکنش در هر بلوک را مدیریت کند که به هیچ وجه به توانایی های بلاک چین فعلی نزدیک نیست. در ابتدا، بیت کوین فقط هفت تراکنش 300 بایتی را در ثانیه انجام می داد، بلاک‌ های بیت‌ کوین در آن زمان دارای محدودیت تراکنش یک مگابایتی بودند، بنابراین مطمئناً جایی برای تقریباً 47000 تراکنش بیت‌کوین وجود نداشت که در یک بلوک قرار گیرند.

در سال 2016، درایجا و پون، لایتنینگ لبز را با مشارکت چند شرکت دیگر تأسیس کردند. علیرغم تغییرات مختلف اعضای تیم آزمایشگاه لایتنینگ تلاش کردند تا این پروتکل را با شبکه اصلی بیت کوین سازگار کنند. پس از سافت فورک SegWit بیت کوین در سال 2017، که فضای بیشتری را برای جا به جایی تراکنش های بیشتر در هر بلوک آزاد کرد و یک باگ قدیمی بیت کوین به نام انعطاف پذیری تراکنش ها را حذف کرد، پیشرفت بزرگی حاصل شد.

در سال 2018، نسخه بتای شبکه لایتنینگ در شبکه اصلی بیت کوین راه اندازی و مورد استفاده قرار گرفت. جک دورسی بنیان گذار توییتر، مشارکت خود را با این پروژه آغاز کردند. به عنوان مثال:

دورسی مجموعه ای از توسعه دهندگان را گرد آوری کرد تا با پرداخت بیت کوین به توسعه شبکه لایتنینگ کمک کنند. وی همچنین قصد دارد در آینده نزدیک شبکه لایتنینگ را در توییتر پیاده سازی کند.

شبکه لایتنینگ چگونه کار می کند؟

شبکه لایتنینگ چگونه کار میکند؟

شبکه لایتنینگ یک کانال پرداخت را بین سرویس گیرنده مثلا یک مشتری رستوران و سرویس دهنده ایجاد می کند، تا بتوان تعداد بسیار زیادی از تراکنش ها را فوری ارسال کند و بسیار قیمت کمتر خواهد شد. این یک روش است تا برای کالاها و خدمات حتی کوچک مانند قهوه بدون تأثیر بر شبکه بیت کوین هزینه پرداخت شود.

برای ایجاد یک کانال پرداختی، پرداخت کننده باید میزان معلومی بیت کوین را در کیف پول خود داشته باشد. و گیرنده می تواند مقداری از آن را به دلخواه خود فاکتور کند. با استفاده از کانال شبکه لایتنینگ، هر دو طرف می توانند با یکدیگر معامله کنند. در مقابل تراکنش های معمولی در بلاک چین بیت کوین، زمانی که دو طرف یک کانال را باز و بسته می‌ کنند، فقط در بلاک چین اصلی اتفاق می افتد.

از آن جایی که تمام تراکنش‌ های درون یک بلاک چین نیازی به تایید همه گره‌ ها ندارند، این استراتژی زمان تراکنش‌ ها را افزایش می‌دهد. گره های شبکه لایتنینگ قادر به مسیریابی تراکنش ها با ترکیب کانال های پرداخت فردی بین طرفین تشکیل می شوند. در واقع، شبکه لایتنینگ نتیجه بسیاری از سیستم های پرداخت است که به یکدیگر مرتبط هستند.

این مقاله را هم بخوانید:

هاوینگ بیت کوین چیست و چگونه بر قیمت تاثیر می‌گذارد؟

به عنوان مثال، فرض کنید علی هر روز به یک کافی شاپ می رود و می خواهد با بیت کوین پول را پرداخت کند. وی برای هر فنجان قهوه یک تراکنش کوچک انجام می دهد، اما به دلیل مشکلات مقیاس‌ پذیری بیت‌ کوین، بیش از یک ساعت اعتبار این تراکنش طول خواهد کشید. علی اگر یک تراکنش کوچک انجام دهد؛ همچنین باید هزینه های بالای شبکه بیت کوین را بپردازد. تراکنش‌ های کوچک با روش‌ های پرداخت سنتی مانند کارت عمل می‌ کنند. چون شرکت‌ هایی مانند ویزا زیرساخت پردازش بیش از 24000 TPS را دارند؛ اما بیت کوین در یک روز عادی می تواند هفت TPS را تایید کند.

شبکه لایتنینگ چه معایبی دارد؟

مشکلات پیش روی شبکه لایتنینگ

هزینه ها

یکی از معایب شبکه لایتنینگ این است که باید از کیف پول با امکان شبکه لایتنینگ استفاده کرد. در حالی که این امکان کار را آسان می کند اما تراکنش اولیه باید از کیف پول معمولی به کیف پول شبکه لایتنینگ باشد و این یعنی مقداری بیت کوین را برای تعامل با پروتکل و ایجاد یک کانال پرداخت باید قفل کنند. ارسال بیت کوین بین کیف پول ها می تواند آزاردهنده و گران باشد؛

اما برخی از کیف پول‌ ها می‌ توانند پرداخت‌ های درون زنجیره‌ای و خارج از زنجیره را بدون پرداخت کارمزد مدیریت کنند. اگر یکی در کانال پرداخت، تصمیم به برداشت مقداری وجه داشته باشد؛ باید به طور فعال کانالی را ببندد و قبل از استفاده از وجه، آن بیت کوین را پس بگیرد. برای مثال نمی توان مقداری پول برداشت و کانال را باز گذاشت. حتی بستن یا باز کردن یک کانال با یک تراکنش اولیه به نام هزینه مسیریابی قابلیت انجام دارد. در واقع باز کردن یک کانال از نظر مفهومی ساده است؛ ولی همه این پرداخت‌ های اضافی فرآیند را گران‌ تر می‌ سازد.

کلاهبرداری

یکی دیگر از معایب شبکه لایتنینگ، کلاهبرداری معاملات آفلاین است. اگر یکی در یک کانال پرداخت تصمیم بگیرد آن را ببندد در حالی که طرف دیگر آفلاین است، اولی می‌ تواند وجوه را بدزدد. وقتی طرف دوم آنلاین شد، برای انجام هر کاری دیر است. کلاهبردار می تواند بدون هیچ راهی برای تماس با آن ها آفلاین بماند.

پرداخت های گیر افتاده

شبکه لایتنینگ از اشکالاتی مانند پرداخت های گیر افتاده نیز رنج می برد. تراکنش های خروجی که رنگ تأیید را نمی بینند. شبکه بیت‌ کوین پرداختی را که گیر کرده است، بازپرداخت می‌ کند؛ اما برگشت آن شاید چند روز طول بکشد. دلیل آن هم این است که تراکنش‌ های معتبر اولویت بیشتری نسبت به تراکنش‌ های گیر کرده دارند.

رگولاتوری

در نهایت، حتی اگر شبکه لایتنینگ تمام مشکلات خود را حل کند، باز هم مشکل رگولاتورها پا برجاست. رگولاتورها در درک شبکه لایتنینگ برای تصویب قانون مناسب دچار تردید هستند. اگر رگولاتورها با مشکل مواجه شوند، کاربران ارزهای دیجیتال نیز ممکن است برای استفاده از لایتنینگ دچار مشکل شوند. البته به دلیل ناشناس بودن شبکه لایتنینگ، ممکن است تراکنش‌ های ناشناس قانون‌ گذاران را بترساند؛ چون آن ها فقط تراکنش نهایی را پس از بستن کانال پرداخت خود توسط کاربر می توانند ببینند.

آینده شبکه لایتنینگ چگونه است؟

آینده شبکه لایتنینگ

با همه مشکلات پیش روی شبکه لایتنینگ، پذیرش آن در حال افزایش است. در حال حاضر بیش از 110 میلیون دلار بیت کوین وجود دارد که در شبکه لایتنینگ قفل شده است. این افراد می توانند، افرادی باشند که برای کالاها و خدمات پرداخت از برنامه ها استفاده می کنند. برخی از برنامه ها برای استفاده از شبکه حیاتی هستند، مانند کیف پول های سازگار با شبکه لایتنینگ.

اگر پذیرش شبکه لایتنینگ به رشد خود ادامه دهد، این صنعت می تواند از توسعه دهندگان کیف پول انتظار ادغام پشتیبانی شبکه لایتنینگ را داشته باشد. کاربران اختصاصی همچنین می توانند به یک گره تبدیل شوند و زمان تراکنش های شبکه لایتنینگ را افزایش دهند.

توسعه لایتنینگ به عنوان راه حل لایه دو در پروژه های مختلف گسترش یافته است. صرافی‌ های ارزهای دیجیتال نیز شروع به پشتیبانی از این پروتکل کرده‌ اند و شبکه لایتنینگ را در اختیار معامله‌ گران قرار داده اند. صرافی هایی که شبکه لایتنینگ را ادغام می کنند به معامله گران اجازه می دهند مقادیر کمتری از بیت کوین را به صورت ارزان و فوری برداشت کنند. بدون شبکه لایتنینگ، کاربران ممکن است به دلیل فناوری سنتی بیت کوین، از کارمزدهای بالای تراکنش و زمان انتظار ناراحت شوند.

نظر شما در رابطه با شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست؟

دیدگاه خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

 

سوالات متداول:

 


شبکه لایتنینگ چیست؟

شبکه لایتنینگ یک روش تراکنش دو طرفه است که در آن طرفین می توانند از یکدیگر مبالغی را دریافت و یا ارسال کنند. لایتنینگ شبکه لایه دومی است که به بلاک چین بیت کوین کمک می کند تا تراکنش های خارج از شبکه بلاک چین را انجام دهد.

آینده شبکه لایتنینگ چگونه است؟
 

با همه مشکلات پیش روی شبکه لایتنینگ، پذیرش آن در حال افزایش است. در حال حاضر بیش از 110 میلیون دلار بیت کوین وجود دارد که در شبکه لایتنینگ قفل شده است. این افراد می توانند، افرادی باشند که برای کالاها و خدمات پرداخت از برنامه ها استفاده می کنند. برخی از برنامه ها برای استفاده از شبکه حیاتی هستند، مانند کیف پول های سازگار با شبکه لایتنینگ.
5/5 - (2 امتیاز)

مقالات مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Back to top button
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x